Multiplex MC 3030 reageert traag

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bronsky, 11 jul 2010.

  1. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Mijn multiplex mc 3030 reageert sinds vandaag af en toe een beetje traag op de bediening van het programma menu. Bijvoorbeeld bij het wisselen van model is het net alsof de computer in slaap sukkelt. Soms moet ik meerder keren drukken voor er iets gebeurt. [Edit] Ik hoor dan wel de piepjes, maar er gebeurt verder niets. [/EDIT]
    Ook heb ik de indruk dat de servo's ook niet meteen het commando van de knuppel uitvoert.

    Iemand hier ervaring mee? Ook eens zoiets gehad misschien?

    Alvast bedankt voor de reactie....


    PS accu's zijn wel vol.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2010
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Het klinkt vreemd maar het zou kunnen komen door het kristal van de microprocessor. Dus NIET het kristal van de zender!!!!
    Waar ik werk hebben we ook met microprocessors te maken deze werken met een 32MHz kristal. Het vervelende doet zich wel eens voor dat zo'n kristal zijn "gevoeligheid" verliest. Kristallen met dergelijke hoge frequenties zijn zo goed als altijd overtoon kristallen. Ze werken eigenlijk op een veel lagere frequentie maar worden zo gemaakt dat de elektronica er omheen ze kan "dwingen" om op een veelvoud van die frequentie te werken. Vaak is dat 3 of 5 maal zo hoog als de eigenlijke frequentie.
    Door diverse oorzaken zoals veroudering, sterke trillingen of schokken, overbelasting en dergelijke kan het gebeuren dat het kristal niet meer op die hoge frequentie wil werken. De processor zal dus langzamer gaan werken met tot gevolg dat de besturing langzamer gaat reageren.
    Het is iets wat ik tot nu toe nog niet heb meegemaakt bij de radiobesturing. Omdat ik het op mijn werk met enige regelmaat tegen kom lijkt het mij niet onmogelijk dat dit ook bij onze besturingsapparatuur zou kunnen gebeuren.
    Een bezoekje van de apparatuur aan de service dienst zal duidelijkheid kunnen brengen en het ook op kunnen lossen.
     
  3. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Ik heb een half jaar geleden een Assan hack module in gebouwd volgens dit schema. Sinds dien heb ik eigenlijk alleen maar op 2,4 gHz gevlogen zonder enig probleem. Vandaag voor het eers weer op de oude 35 mHz gevlogen met een zwevertje.

    Ik heb net nog even wat zitten testen en uit proberen. Het beschreven probleem doet zich alleen (niet altijd) voor als ik 35 mHz module heb ingeschakeld. Op 2,4 gHz is alles steeds snel en zonder enig probleem.
     
  4. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Ik heb nog wat testjes gedaan. Ik kan het niet verklaren, maar mijn bevindingen zijn als volgt:

    - Als ik de zender aanzet met de tuimelschakelaar op 35 mHz en ik ga naar het menu 'Geheugen' -> 'Wisselen' zie ik het geheugen nummer onregelmatig knipperen. Duidelijk teken dat de processor het ergens heel druk mee heeft volgens mij'(en dat merk ik ook bij het navigeren door de menu's).
    - Zodra ik de tuimelschakelaar op 2,4 gHz zet knippert het programma nummer met een mooie regelmaat. Ook het navigeren door de menus gaat dan zonder problemen.
    - Als ik de tuimelschakelaar terug zet in 35 mHz modus bljift het programma nummer met een mooie regelmaat knipperen. Ook navigeren door de menu's gaat dan plots weet zoals het hoort.

    Het lijkt er dus sterk op dat bij inschakeling van de zender, met de tuimelschakelaar op 35 mHz, de problemen ontstaan. Even (zelfs kortstondig) schakelen naar 2,4 gHz lijkt de problemen te verhelpen.

    Heeft misschien iemand een verklaring hiervoor? Dit schema daarbij in acht nemend.
    Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de GND van de laadbus (pen 3) en van de GND van de hack module altijd met elkaar verbonden zijn?
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2010
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    te lage voedingslijn voor de microcontroller lijkt dit meer dan.

    een 35mhz verbruikt meer stroom dan een 2.4ghz.

    maar ik denk dat jan (corrien) hier meer over weet en zou hem daarheen sturen.
     
  6. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Gister heeft de zender wel enige tijd in de zon gestaan, waarbij het display zwart weg trok. Na enige tijd in de schaduw trok het display weer bij. Daarna nog diverse vluchten gemaakt op 2,4 GHz zonder problemen.
    Ik neem aan dat dat zwarte display hier los van staat.

    Idd maar eens even een onderhoudsbeurt bij Corien laten doen. Kan sowieso geen kwaad.
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Dat zwart is je lcd, die kan niet zo goed tegen hitte... Je hebt geluk, als het erg heet is geweest, kan he tok je scherm mollen...
     
  8. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Inmiddels heeft mijn zender een ouderhouds beurt gehad. De Assan hack module (ppm signaal) blijkt een dusdanige verstoring te geven op het Multiplex gedeelte, dat de diagnose apparatuur in ieder geval niet werkt. Na loskoppelen van de Assan module is de zender ge-serviced.

    Bij terugkomst van de zender heb ik een 10k weerstand opgenomen in het PPM signaal van de Assan hack module. Hierdoor blijft de spanning op het dcs signaal in 35 mHz stand op 5 Volt. Zonder weerstand zakt deze spanning naar ongeveer 0,7 Volt.
    Mogelijk was deze lage spanning een oorzaak van het minder goed functioneren van de processor (traagheid).
    Sinds de plaatsing van de weerstand heb ik het genoemde probleem in elk geval niet meer kunnen reproduceren.

    Ook de Assanmodule blijft goed werken na de plaatsing van de weerstand.
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Om hieraan nog wat uitgebreide info toe te voegen: als servicedienst is het mij formeel gesproken niet toegestaan om zo'n zender met ingebouwd Assan module te servicen. Niet alleen heeft Multiplex hiertegen bezwaren, maar ik kan dan ook niet voldoen aan conformiteitseisen en dat is bij reparatiewerk verplicht. Nu ben ik uiteraard niet roomser dan de paus, dus ik probeer wel vast te stellen wat er eventueel mis kan gaan met zo'n module, al is het alleen maar om de eigen nieuwsgierigheid te bevredigen.

    Nu bleek het sowieso niet mogelijk om de zender te servicen met afgeschakeld Assan module. Het serviceprogramma werkt met een door Multiplex zelf gefabriceerde interface en deze gebruikt o.a. het dsc-signaal, dat ook gebruikt wordt als het ppm-signaal voor een 2,4 GHz module. Dit signaal wordt door een aparte uitgang van de microprocessor aangeleverd en bleek geen 5 Volt toptop te zijn, maar slechts 0,7 Vtt als het Assan module afgeschakeld bleef, waardoor het uitlezen van de zender niet lukte. Eenmaal het Assan module ingeschakeld werd het weer 5 Vtt en losgekoppeld werd dit ook weer normaal. Er werd dus met losgekoppeld module doorgewerkt (*).

    Blijkbaar maakt het Assan module geen gebruik van een ingangsbuffer, maar gaat het signaal direkt een ic in (ik ben niet zo nieuwsgierig geweest om dit echt te bekijken). Dit lijkt mij de enige verklaring voor het verschijnsel, dat zo'n ingang alleen een belasting gaat leveren als het module spanningsloos is. Het gaat wat ver om dit helemaal uit te werken, maar vermoedelijk heeft zo'n ic beveiligingen op zijn ingangen, die voorkomen dat te hoge of negatieve ingangsspanningen het ic beschadigen. Dit zijn als regel substraatdioden, die werkzaam blijven als het ic geen spanning krijgt en dan dus een belasting gaan leveren.

    Wat er bij normaal gebruik op 35 MHz gebeurt is, dat de microprocessor-uitgang die het dsc-signaal levert, naar +5 Volt gaat en daar blijft. Bij deze MC3030 zender bleef echter de pulsingang van het Assan-module aangesloten en trok deze uitgang naar 0,7 Volt. Nu weet ik niet of zo'n microprocessor nog naar zo'n uitgang blijft kijken of er nog mee blijft communiceren, maar ik kan me voorstellen dat dit de problemen veroorzaakte.

    Na wat experimenteren bleek, dat een weerstandje van 10k tussen de pulsingang van het Assan-module dit probleem oploste. Uiteraard moet er daarna nog zorgvuldig worden uitgetest of zo'n Assan module dan nog goed blijft functioneren, dus zo'n weerstandje monteer ik dan niet zelf, maar geef de eigenaar wel adviezen hieromtrent. De draadstarter heeft blijkbaar dit advies opgevolgd en heeft via pb al laten weten, dat er uitgebreid is getest. In de praktijk blijkt dit dus goed te functioneren, wat ook eigenlijk de verwachting was. Beter is het natuurlijk om ook de puls af te schakelen, maar dat betekent in dit geval, dat een 3-polige schakelaar met vergrendeling gebruikt moet worden. Waar deze verkrijgbaar zijn weet ik niet.


    (*) Bij deze zender houdt de bewerking van de software in: modellen opslaan - alles wissen, inclusief het programma - opnieuw progamma installeren - knuppels, schuiven, trims en Voltmeter ijken - schakelaars en digidraaier testen - modellen terugplaatsen - servicedatum actualiseren - werking en waarden van knuppels, schuiven en trims controleren. Vervolgens mag er dan nog een tijdje echt worden gewerkt en wordt de hardware bekeken (afregelen/meten/zwakke en slijtage punten nalopen).
     
  10. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Beter kan ik het niet verwoorden.... Bedankt Corrien!
     
  11. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    1,5 jaar later...

    We zijn nu inmiddels anderhalf jaar later. Tijd voor een status update dacht ik zo...
    Alles werkt nog steeds zonder enige problemen!:D:D
     

Deel Deze Pagina