Om hieraan nog wat uitgebreide info toe te voegen: als servicedienst is het mij formeel gesproken niet toegestaan om zo'n zender met ingebouwd Assan module te servicen. Niet alleen heeft Multiplex hiertegen bezwaren, maar ik kan dan ook niet voldoen aan conformiteitseisen en dat is bij reparatiewerk verplicht. Nu ben ik uiteraard niet roomser dan de paus, dus ik probeer wel vast te stellen wat er eventueel mis kan gaan met zo'n module, al is het alleen maar om de eigen nieuwsgierigheid te bevredigen.
Nu bleek het sowieso niet mogelijk om de zender te servicen met afgeschakeld Assan module. Het serviceprogramma werkt met een door Multiplex zelf gefabriceerde interface en deze gebruikt o.a. het dsc-signaal, dat ook gebruikt wordt als het ppm-signaal voor een 2,4 GHz module. Dit signaal wordt door een aparte uitgang van de microprocessor aangeleverd en bleek geen 5 Volt toptop te zijn, maar slechts 0,7 Vtt als het Assan module afgeschakeld bleef, waardoor het uitlezen van de zender niet lukte. Eenmaal het Assan module ingeschakeld werd het weer 5 Vtt en losgekoppeld werd dit ook weer normaal. Er werd dus met losgekoppeld module doorgewerkt (*).
Blijkbaar maakt het Assan module geen gebruik van een ingangsbuffer, maar gaat het signaal direkt een ic in (ik ben niet zo nieuwsgierig geweest om dit echt te bekijken). Dit lijkt mij de enige verklaring voor het verschijnsel, dat zo'n ingang alleen een belasting gaat leveren als het module spanningsloos is. Het gaat wat ver om dit helemaal uit te werken, maar vermoedelijk heeft zo'n ic beveiligingen op zijn ingangen, die voorkomen dat te hoge of negatieve ingangsspanningen het ic beschadigen. Dit zijn als regel substraatdioden, die werkzaam blijven als het ic geen spanning krijgt en dan dus een belasting gaan leveren.
Wat er bij normaal gebruik op 35 MHz gebeurt is, dat de microprocessor-uitgang die het dsc-signaal levert, naar +5 Volt gaat en daar blijft. Bij deze MC3030 zender bleef echter de pulsingang van het Assan-module aangesloten en trok deze uitgang naar 0,7 Volt. Nu weet ik niet of zo'n microprocessor nog naar zo'n uitgang blijft kijken of er nog mee blijft communiceren, maar ik kan me voorstellen dat dit de problemen veroorzaakte.
Na wat experimenteren bleek, dat een weerstandje van 10k tussen de pulsingang van het Assan-module dit probleem oploste. Uiteraard moet er daarna nog zorgvuldig worden uitgetest of zo'n Assan module dan nog goed blijft functioneren, dus zo'n weerstandje monteer ik dan niet zelf, maar geef de eigenaar wel adviezen hieromtrent. De draadstarter heeft blijkbaar dit advies opgevolgd en heeft via pb al laten weten, dat er uitgebreid is getest. In de praktijk blijkt dit dus goed te functioneren, wat ook eigenlijk de verwachting was. Beter is het natuurlijk om ook de puls af te schakelen, maar dat betekent in dit geval, dat een 3-polige schakelaar met vergrendeling gebruikt moet worden. Waar deze verkrijgbaar zijn weet ik niet.
(*) Bij deze zender houdt de bewerking van de software in: modellen opslaan - alles wissen, inclusief het programma - opnieuw progamma installeren - knuppels, schuiven, trims en Voltmeter ijken - schakelaars en digidraaier testen - modellen terugplaatsen - servicedatum actualiseren - werking en waarden van knuppels, schuiven en trims controleren. Vervolgens mag er dan nog een tijdje echt worden gewerkt en wordt de hardware bekeken (afregelen/meten/zwakke en slijtage punten nalopen).