Multiplex Mentor

Discussie in 'Beginners' gestart door olaf, 21 sep 2009.

  1. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ik heb afgelopen zondag mijn Multiplex Mentor zelf ingevlogen. Wel spannend, want dat was voor het eerst, nadat ik het afgelopen jaar met de Kyosho Calmato heb gevlogen. Beide zijn trainers, maar afgelopen zondag bleek dat er echt voor mij een wereld van verschil zit tussen die 2 exemplaren. Wat vliegt de Mentor relexed zeg.

    Ondanks dat ik de standaard motor van de Calmato al eens heb vervangen, bleef ik problemen houden met dat enkele neuswiel waarbij de neus bij de start steeds het gras in ging (motorasje draait dan steeds door) en bij de landing een aantal keren is afgebroken.

    De mentor was een heel ander verhaal. Ik heb ´m enige tijd geleden al gekocht n.a.v. de test van Theo Coenen in de Modelbouw Actueel en dacht ... die ga ik eens proberen en kocht ´m met de standaard aandrijfset erbij. Vet een half jaar in de kast gelegen en steeds iets in elkaar gezet.

    Gisteren dus mee gevlogen en wauw, wat een geweldig toestel is dat zeg. Hiermee kan ik tenminste wel lekker vliegen en veel beter dan met de Calmato. Zal heus aan mijn vliegkunsten liggen, dus die discussie wil ik niet aan gaan, maar dat landingsgestel vangt heel veel op en hij komt heel snel los van de grond en vliegt als een zonnetje waarbij je heel veel capriolen uit kunt halen zonder dat het toestel echt gek gaat doen.
    Hij lijkt veel lichter te vliegen en zweeft ook, terwijl ie toch zwaarder is dan de Calmato. Komt w.s. doordat het toestel ook groter is.

    Aan alle mensen die dus een eerste kist overwegen en twijfelen tussen deze en een ander toestel: leer lekker vliegen met de mentor. Hier ga je heel veel plezier van krijgen, hebben en houden!
    Je komt dan tussen de 250-300 euro uit, incl aandrijfset en servo´s. Doen!
     
  2. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    ook wij hebben de mentor aangeschaft en hopen a,st zaterdag de eerste les te krijgen ,
    vogelman ,vliegclub midden-nederland.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    En het is ook een geweldige vlieger met drijvers eronder :yes:

    Dus Olaf wie weet tot volgend jaar op 1 van de watervliegmeetings :roll: ;-)
     
  4. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Mooi, spannend dus die eerste vliegles. Je zult er in elk geval veel plezier aan gaan beleven. Bij mij zit gelijk de servo voor de sleephaak ingebouwd, want je weet toch maar nooit he?

    @Berto: dat watervliegtuig heb ik al langer dan een jaar ... de Wilga. Alleen nog niet mee gevlogen. Toch eens doen he?
    Hhahha, voordat iets vliegt bij mij en ik heb die Wilga zelfs Brusless gemaakt en die staat helemaal klaar.
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nog steeds een mooie kist, bij ons vliegen er nu 4 als ik mij niet vergis, helaas is er zondag een gecrasht, en die staat nu hier ter reparatie. Bijna alle stukjes schuim zitten weer op hun plaats, enkele stukjes moeten nog iets bewerkt worden zodat ze weer op hun plaats passen.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Goeie club is dat, met een eigen reparateur? :p
     
  7. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Ha die Olaf,

    Ik ben zondag zo druk geweest met m'n eigen toestel dat ik de maiden gemist heb. Wel herinner ik me een kistje waarmee bijna de vouw uit mijn broek werd gevlogen/gereden. ;):p
    Komende zondag zal ik beter opletten, als jij dat dan ook maar doet.:p;):D:worship:
    Groeten Arie
     
  8. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    haha, ja. Dat was de Mentor die ff wat langer door reed. Mooi he? Die echte kist nog over zien vliegen op enkele meters? Zie de foto op de site.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Je vergelijkt met de Calmato, ik neem aan dat je dan de electro Calmato bedoelt?

    Ik heb met beide kisten gevlogen, en de Mentor vliegt niet slechter of beter dan de Calmato, alleen is het bij de Calmato wel erg belangrijk dat je het zwaartepunt goed hebt.. de Electro Calmato is al snel veel te achterlijk, en dat vliegt inderdaad niet lekker.

    Hoe dan ook, de MPX mentor is een erg mooi en goed vliegende trainer, dus als men mij zou vragen wat te kopen, zou ik ook de Mentor adviseren. Ook omdat die veel beter te repareren is, en beter tegen een stootje kan.

    Veel plezier nog met je Mentor! :)
     
  10. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hey Olaf,

    bij ons vliegt er nu een vrouw (ze is bijna zelfstandig , enkel nog leren opstijgen) met de Mentor en het is in mijn ogen één van de beste beginnerskisten van de laatste jaren ! Je gaat er zeker nog veel plezier aan beleven !

    groetjes,

    Davy
     
  11. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Hier staat ´ie dan .... alleen op het veld omdat er een echt vliegtuig ff laag over kwam zoals je ziet. Zo ziet ´ie er een beetje zielig uit, maar zo:

    [​IMG]

    Ziet ´ie er toch veel mooier uit he? Nu nog de knipperlampjes erop maken en de boel is compleet. Met een 4000mAh lipo vlieg je ook lekker lang!
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2009
  12. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Mooie kist hoor!

    p.s. dat echte vliegtuig vliegt wel heel erg laag. Je hoeft in ieder geval niet meer naar de kapper! ;)
     
  13. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Vandaag wat averij opgelopen met de Mentor. Styropor spinner is nu kapot. Zo te zien is ´ie niet los te bestellen. Zijn daar standaardspinners voor van por of kan ik beter een contructie maken met een normale spinner? Heb het liefste de originele trouwens.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
  15. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    of even zoeken op de MPX website:

    Spinner ELAPOR Ø62mm incl. Halter #224207

    adviesprijs 6.90 euro.

    Ik zag laatst op e-bay ook een setje wielen + spinner staan.
    Volgende keer zal ik dat denk ik kopen (is gelijk aan mijn Gemini en je weet hoe ik af en toe land ;))

    Groeten Willem
     
  16. DSTE

    DSTE

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rupelmonde (BE)
    Heren Mentor-eigenaars,
    Zou iemand even snel z'n mentor vleugel op de weegschaal willen leggen? Ben geinteresseerd in het gewicht van deze vleugel (mag met servo's en servo-verlengkabels).
    Alvast bedankt.
     
  17. viniris

    viniris

    Lid geworden:
    21 apr 2008
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Vlaardingen
    vleugelgewicht Mentor

    Beste DSTE,

    Mijn Mentorvleugel weegt inclusief koolstof verbindingspen 387 gram,
    Dit is met Hitec HS-82MG servo's.
    Oh ja, de stickers voor de onderzijde van de vleugel heb ik weggelaten, een nederlands toestel hoort immers geen duitse registratie te hebben ;).

    Groet Vincent
     
  18. DSTE

    DSTE

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rupelmonde (BE)
    Bedankt Vincent.
     
  19. dempar

    dempar

    Lid geworden:
    6 aug 2008
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Maastricht
    MPX Mentor en Aerofly

    Na een dik jaar met de TwinStar II te hebben gevlogen, ga ik binnenkort ook de MPX Mentor aanschaffen. Zie alleen verschillende prijzen hier en daar op het internet staan, maar dat zal wel goed komen.

    Weet iemand van jullie of ik ergens de MPX Mentor voor Aerofly deluxe kan downloaden. :cool:

    Olaf, je hebt de standaard setup? Dus ik hoef niet meteen de upgrade te nemen? Heb je een 3cel 4000mAh lipo of een 4cellen?
     
  20. wim

    wim

    Lid geworden:
    28 aug 2002
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Meppel
    Hoi allemaal
    Dit is mijn mentor
    [​IMG]

    Mijn setup
    motor 42/60 Turnigy Prop 14x12
    5s4000
     

Deel Deze Pagina