Multiplex Stuntmaster

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Dylan sys150, 22 mei 2015.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo allemaal.
    Ik kan er helaas geen Topic over vinden op dit Forum, maar vliegt er iemand al met dit model?:

    Multiplex RR StuntMaster

    Vraag me af of dat nou echt zo goed vliegt als te zien is op vele You Tube filmpjes.
    Hoop dat er iemand op dit Forum al de nodige vluchtjes met zijn Stuntmaster achter de kiezen heeft en zijn bevindingen met mij wil delen.
    Vr Gr E
     
    Borgo vindt dit leuk.
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Niemand????
     
  3. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, ik vlieg ermee, sinds kort! Bevalt goed! Maar ik zit nu met mijn iPhone te typen. Ik post straks wel een langere reactie.
     
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Super en dankje.
    Ben erg benieuwd naar je bevindingen en relaas.
    Wil er graag een soort kistje als deze bij, maar zit nog te wijfelen.
    Vr Gr E
     
  5. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Dylan,

    Ik heb sinds een aantal weken een Stuntmaster. Vanwege een vakantie en combi van slecht weer en gezinsverplichtingen heb ik er nog niet heel vaak mee gevlogen. Ik denk een stuk of 10x. Ik heb hem gekocht om mee te kunnen vliegen op een klein veldje en om er lekker mee te kuiten. En daarvoor voldoet ie prima! Hij is erg licht en kan daardoor ook erg langzaam vliegen. Motorvermogen is ruim voldoende voor loodrecht omhoog en prophangen. Op de filmpjes heb ik ook gezien dat men er echt wel mooie kunstvlucht mee kan vliegen, maar dat is niet zozeer mijn doel. Ik ben er ook niet goed genoeg voor. Ik vind het leuk om superlangzaam te vliegen, hele krappe achtjes te draaien of mooie touch en go's te maken.

    De wieltjes zijn wel erg klein, dus of je er goed mee kunt opstijgen en landen op gras, betwijfel is. Als het erg kort is, zal het misschien wel gaan. Je kunt er natuurlijk ook grotere wieltjes onder zetten. Bij één van veldjes waar ik vlieg is het gras te lang, dus daar doe ik een handstart. Gaat prima. het vliegtuig is erg makkelijk vast te houden. Ik vlieg ook op een industrieterrein ('s avonds en in het weekend uitgestorven) en daar stijg ik op van asfalt. Idem voor het landen. Erg leuk. Bij weinig of geen wind vliegt ie ook erg makkelijk.

    Minpunten zijn er natuurlijk ook: omdat ie zo klein en licht is, is ie wat windgevoelig. Ik heb laatst een paar vluchten gemaakt met redelijk wat wind, en het vliegen zelf viel me nog mee. Minder strak, maar goed bestuurbaar. Alleen het landen is soms tricky, zeker als je niet recht tegen de wind in kunt landen ivm de richting van mijn asfalt landingsbaan. Bij de laatste vlucht werd ie dan ook gegrepen door de wind, maakte een halve rol en smakte op het asfalt. Maar dan weer het voordeel van zo'n licht vliegtuig: weinig schade.

    Om ook bij wat meer wind relaxt te kunnen vliegen, en vooral zonder schade te kunnen landen, heb ik onlangs een Eagle Tree Guardian aangeschaft. De ruimte in de Stuntmaster is niet groot, maar het past er allemaal net in. De eerste vlucht moet ik er nog mee maken, maar ik heb er vertrouwen in dat dit apparaatje hem wat windbestendiger maakt.

    Als je nog meer wilt weten of concrete vragen hebt, hoor ik het wel.

    Groeten,
    Pieter
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Beste Pieter.
    Enorm bedankt voor je uitgebreide verhaal.
    Mag ik vragen welk Lipo packje jij gebruikt in jouw Stuntmaster?
    Weliswaar een 3S 450 of 500Mah, maar welk merk, hoeveel Mah en hoeveel C-waarde? ( wellicht is een 600 of 800Mah ook mogelijk?)
    En wat hanteer jij als vliegtijd?
    En heb jij jouw uitslagen op alle roeren lekker fel staan met Expo erop?

    Was de bouw van jouw Stuntmaster naar wens of vond jij dat het toestel tijdens de bouw toch nog wat eigen keuze aanpassingen nodig had?
    En ben jij tevreden over het landingsgestel?
    Want dat is bij veel toestellen vaak een zorgenkindje en na tientallen landingen los kan gaan zitten of toch een slechte constructie blijkt te zijn.
    Hoor graag van je.
    Vr Gr Erwin
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2015
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Oja Pieter...........
    Jij hebt er dus een Eagle Tree Guardian Gyro inzitten?
    Maar nog niet mee gevlogen?
    Hoe kwam jij zo bij die keuze want er zijn genoeg andere soorten Gyros die werken.
    Vr Gr Erwin
     
  8. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Erwin,
    Als accu's gebruik ik: ZIPPY Compact 500mAh 3S 35C Lipo Pack (EU warehouse). De ruimte in de Stuntmaster is niet heel groot, maar een iets grotere (600 MaH) zal vast nog wel passen. Een 800 MaH wordt denk ik wel moeilijk, hoewel er nog wel de mogelijkheid is om meer ruimte te maken door schuim weg te snijden. Qua extra gewicht is een iets grotere accu niet zo erg, aangezien ik met mijn 500 MaH een klein beetje lood nodig heb om het zwaartepunt volgens tekening te krijgen.

    Ik heb de vliegtijd niet echt gemeten met een stopwatch, maar voor mijn gevoel haal ik makkelijk de 5 minuten. Ik denk ook nog wel 6 of 7, maar ik vlieg dan niet de hele tijd volgas.

    Qua uitslagen: in de bouwinstructies worden 2 typen uitslagen beschreven: normaal 3d en wat extremer. Ik gebruik de wat conservatievere uitslagen. Hoewel dat er vergeleken bij gewone vliegtuigen al vrij extreem uitziet. Hij is naar mijn idee al fel genoeg, maar het kon dus nog feller. Expo gebruik ik ook, met precies de instellingen die in de bouwinstructies beschreven zijn.

    Qua bouw: In principe heb ik alles gebouwd volgens de instructies. Bij vooral de grote vlakken (vleugels in romp lijmen) is het wel belangrijk om niet te snelle CA lijm te gebruiken. De gel lijm van Bison is wel geschikt. Dan heb je nog wat tijd om te schuiven. Wel vreemd: een paar stukjes wilden niet plakken met CA lijm. Geen idee waarom niet. Ik heb toen maar epoxy gebruikt. Wel gelezen dat dat eigenlijk niet goed is, aangezien het alleen maar een oppervlakkige hechting zou geven. Maar ja, geen hechting met de juiste lijm of wel hechting met de verkeerde lijm: dan is de keuze snel gemaakt.

    Ik heb wel die steunstangetjes voor de vleugels en staartvlak weggelaten. Aangezien de vleugel al heel sterk en stijf aanvoelt, leek me dat zinloos. Zeker gezien de constructie: aan de vleugel worden ze vastgeplakt. maar aan de romp zijde schuiven ze gewoon in een busje. Daar schuiven ze dus ook gewoon weer uit. Vastlijmen aan de romp zie ik niet zitten, volgens mij schiet dat zo weer los. Een andere reden waarom ik ze weggelaten heb: ik hou van laag vliegen, erg laag. Zo laag dat de vleugeltips soms af en toe de langste grassprietjes raken. Met van die lange stangen aan de onderkant heb ik meer kans dat ie ergens blijft haken.

    Landingsgestel: nee, erg stevig lijkt het niet. Maar het landen op asfalt gaat prima. Het is wel een heel veerkrachtig landingsgestel, dus het vangt de klappen goed op. Het wordt wel zwaarder belast bij een landing in hoog gras. Daar rolt ie niet, dus het vliegtuig staat ineens stil en klapt soms over de kop. Maar tot nu toe zonder schade. Wederom denk ik door het lage gewicht. Daarmee valt de belasting van het landingsgestel ook wel mee.

    Keuze voor de Eagle Tree: ik durf het bijna niet te zeggen :). Het was gewoon de eerste die ik tegenkwam. Ik was tot voor kort niet eens op de hoogte van dergelijke systemen. Wel van 1-as gyro, die gebruik ik ook in mijn heli. Maar 3-as gyro's kende ik niet. Ik kwam hem toevallig tegen toen ik naar filmpjes van de Stuntmaster zocht. Daar gebruikte iemand de Eagle Tree in een Stuntmaster. Ik heb er wel veel over gelezen op diverse fora en iedereen is erg enthousiast. Zowel over de stabiliserende effecten bij het vliegen in wind als over de vele instelmogelijkheden. Verder staat Eagle Tree er ook wel om bekend dat ze gewoon goede producten maken. Het instellen via de pc gaat erg mooi en makkelijk. Ik heb er inderdaad nog niet mee gevlogen, maar wel op het droge gekeken hoe het werkt. En dat ziet er fantastisch uit. Bijvoorbeeld het vliegtuig in een vreemde stand houden en dan 2D mode aanzetten: de roeren gaan direct in de stand die nodig is om terug te rollen/pitchen naar level flight. Daar aangekomen, staan de roeren weer mooi recht. Ook leuk: als je hem op de kop houdt, neemt ie de kortste rol terug naar level. Dus als je hem voorzichtig rolt over zijn rug, klappen de rolroeren ineens de andere kant op. Nu zal ik hem vooral in 3D mode gebruiken, en ook dat werkt mooi: vliegtuig op grond zetten, 3d mode met HH aan. Hij lockt nu in die richting. Vervolgens de staart naar links trekken, en direct slaat het richtingroer uit om hem terug te sturen. Daarna eens gas gegeven zonder verder te sturen. En na een korte bocht rijdt ie netjes in de richting waarin ie gelockt was. Leuk ook is dat je hem via de zender in 2D of 3D mode kunt zetten, of helemaal uit. En vooral ook dat je de gain traploos kunt instellen via de zender.

    Groeten,
    Pieter
     
  9. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Pieter!!
    Bedankt voor je antwoorden.
    De kogel is door de kerk en ik heb het toestel besteld.
    Heb gelijk een aantal Turnigy Nano Tech 3S 500 packjes besteld die maar liefst 65-130C zijn.
    Dus hopelijk een lekkere punch kunnen geven.
    Tevens ook een Zippy Compact 3S 450Mah 35C erbij gedaan om het verschil eens te kunnen testen.
    Zal het toestel eerst zonder die Eagle Tree Gyro vliegen.
    Kan later er altijd nog in en hopelijk kan ik jou dan om advies vragen indien ik niet uit de instellingen kom.
    Mijn relaas volgt binnen 2 weken.
    Hoop het toestel eind van de week binnen te krijgen en dan aankomend weekend in elkaar bouwen en invliegen.
    Denk er een hele goede keuze mee te hebben gemaakt.
    Heb ook nog een HobbyCity Hummer 3D EPP toestel onderweg en die vloog ook schappelijk zo te zien van de You Tube filmpjes.
    Dus wil die ook graag uittesten.

    Vlieg zelf al jaren met een Parkzone Visionaire.
    Tot op heden het fijnste 3D toestel dat ik heb mogen beleven ondanks dat er vast en zeker vele betere zullen zijn.
    De Gyro die in de Visionaire zit vind ik zeer goed zijn werk doen.
    Sterker nog: de Visionaire is mijn beste en fijnste toestel dat ik heb staan in de hangar.
    Werkelijk een alleskunner.
    Enige nadeel vind ik het formaat.
    Het is een forse dame en meenemen in mijn auto of op de fiets is knap lastig.
    Moet haar dan deels demonteren en dat vind ik een lichtelijk ongemak.
    Daarentegen vlieg haar zelfs met windkracht 6 plus en dat is met menig ander toestel een drama.
    Daarom blijft ze erbij en wilde ik graag een alleskunner in kleiner formaat erbij.
    Vandaar de Stuntmaster.
    Valt me wel tegen dat er zo weinig mensen ermee vliegen, maar zal waarschijnlijk aan de prijs liggen.
    Ze is knap prijzig voor een toestel van dat formaat.
    Maar denk dat de vliegeigenschappen alles ruimschoots goed zullen maken.
    We gaan het meemaken.
    Vr Gr Erwin
     
  10. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Erwin,

    Mooi dat je hem besteld hebt! Ik hoop dat ie je gaat bevallen!

    Die Parkzone Visionaire klinkt goed, vooral de windbestendigheid. Toen ik de Stuntmaster uitzocht, was ik eigenlijk op zoek naar een toestel dat op een klein veldje kan vliegen, plus dat windbestendig is. Maar dat bleek al snel lastig te combineren te zijn, dus heb ik de nadruk gelegd op het kunnen vliegen op een klein veldje. En daar is ie perfect voor!

    Maar mijn wens om ook met wind te kunnen vliegen (dan maar op een groter veld, iets verder rijden), is wel gebleven. Hopelijk gaat de Guardian me daarbij helpen. Ik heb in elk geval indrukwekkende filmpjes gezien op youtube van hele lichte depron vliegtuigjes die met flinke wind gevlogen worden, dankzij de Guardian. Mocht het tegenvallen, dan hou ik die Visionaire in gedachte!

    Ik zit inmiddels al een flinke tijd te wachten op een dag met weinig wind om mijn Guardian uit te testen. Maar die dag komt maar niet, of ik heb al andere bezigheden :-(. Hij is uiteraard juist bedoeld om te vliegen mét wind, maar voor een eerste vlucht is een rustige dag wel prettig. Er komt een moment dat ik zo ongeduldig wordt dat ie toch maar de lucht in gaat, wind of geen wind. :)
     
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Pieter.
    Ik hoop de Stuntmaster eind deze week binnen te krijgen.
    Dan bouwen en haar zsm airborn te hebben.
    Ik wacht even af wat jouw Stuntmaster gaat doen met die Gyro erin.
    Jij kent namelijk al jouw toestel zonder Gyro gevlogen te hebben en zal straks heel goed kunnen verwoorden of de Gyro een aanrader is of wellicht ietwat tegenvalt.
    Daar ben ik straks heel benieuwd naar en hoop dat indien jouw die Gyro wel goed bevalt jij mij dan kan melden waar precies jij die Gyro geplaatst hebt in het toestel en welke settings jij hebt gebruikt.
    Vr Gr Erwin
     
  12. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi Erwin,
    Waar heb je je Stuntmaster besteld dan? Ik had hem bij rc-addict besteld, volgende dag in huis.

    Maar... ik heb vanochtend gevlogen met de Guardian! (papadag, kinderen naar school, dus woensdagochtend is voor mij :)). Ik kan nog niet zeggen dat ik razend enthousiast ben, maar dat ligt vrijwel zeker aan het feit dat ik de ideale instellingen nog niet gevonden heb. Bij deze mijn ervaringen tot nu toe:

    2D mode is raar. Het doet wel wat men beloofd: het vliegtuig vliegt mooi strak, mooi rechtuit, zonder dat je de knuppels aanraakt. Maar het voelt niet alsof je het vliegtuig bestuurt. Het voelt alsof het vanzelf vliegt en jij hooguit invloed uitoefent op de richting. Kan me wel voorstellen dat het leuk is voor iemand die nog nooit gevlogen heeft. Maar iemand met vliegervaring zal het denk ik niet gebruiken. Misschien een keer als je door de zon gedesorienteerd bent, als redmiddel. Maar iemand met veel ervaring zal sowieso al niet voor de zon langs vliegen.:)

    3D mode is wel leuk. Ik heb gevlogen met 3D heading hold (dat laatste kun je ook uitzetten). De HH werkt prima. Prophangen of meskant vliegen: erg makkelijk! Maar goed, ik heb de Guardian niet aangeschaft om figuren makkelijker te vliegen, maar om ook met wind te kunnen vliegen. Omdat er vanochtend niet veel wind stond, kan ik nog niet zeggen of dat veel uitmaakt. Ik verwacht van wel, gezien wat ik gelezen heb op de fora, maar ik wil het uiteindelijk ook zelf ervaren.

    Wat wel bleek: het toestel was in 3D mode veel te mak. Bij gewoon vliegen dacht ik het al te merken: meer knuppelbeweging nodig om scherpe bochten te maken. Maar met het maken van een rol wist ik het zeker: dat ging veel langzamer dan voorheen. De max roeruitslagen zijn echter wel gelijk bij 3D mode en wanneer de Guardian helemaal uit staat. Maar ineens realiseerde ik me: naast HH, staat ook de Direct Rate control aan. Die functie van de gyro houdt zich niet bezig met de stand van het vliegtuig, maar met de hoeksnelheid. Een bepaalde knuppelstand voor het rolroer, geeft dus een bepaalde rolsnelheid. En daar zat denk ik het probleem: deze was default ingesteld op 1 omwenteling per seconde. Voor een gewoon vliegtuig vast wel goed, maar voor een stuntmaster veel te langzaam. Ik merkte het ook op de grond: vol roer naar links, daarna liet ik het toestel ook naar links rollen met redelijke snelheid, en prompt werd de uitslag van de rolroeren minder.

    Ik ga dus nog een keer vliegen met wat hogere waardes voor rol- en pitchsnelheid. Mijn doel is dat de Stuntmaster met 3D aan bijna hetzelfde aanvoelt als zonder 3D aan, maar effecten van wind wegfiltert. Voordat ik met wind ga vliegen, wil ik dus eerst zorgen dat het eerste deel klopt: zelfde wendbaarheid met en zonder 3D mode.

    Wordt vervolgd!
     
  13. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Pieter.
    Duidelijk verhaal en ben zeer benieuwd naar het vervolg relaas.
    Gaat vast goed komen.
    Ik heb mijn Stuntmaster bij een Duitse shop besteld, vandaar de wat langere levertijd.
    Toestel kost mij 138 euro met 10 euro verzendkosten erbij.
    Voor krap 150 euro was ik dus klaar en vond dat wel een nette prijs.
    Afgelopen avond stond hier in het Oosten nog een straf windje.
    Toen nog wat packs met mijn Parkzone Visionaire gevlogen en potdomme wat is en blijft dat toch een heerlijk toestel.
    Ik kijk rijkhalzend uit naar de Stuntmaster en heb er reuze veel zin aan.
    Vr Gr Erwin
     
  14. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Pieter.
    Ik kreeg vandaag de Stuntmaster binnen.
    Ga morgen met de bouw beginnen.
    Heb ik een vraagje aan jou: welk soort stekkers heb jij aan je Lipo packjes zitten en aan de regelaar in jouw Stuntmaster?
    Vr Gr Erwin
     
  15. sniperx

    sniperx

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    816
    Locatie:
    Deventer
    Misschien zijn DEAN Stekkers een goede keuze voor deze lichte kisten
     
  16. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Aan de regelaar zat zo'n rare multiplexstekker. Ik heb er van die staafvormige goudstekkers aan gesoldeerd, omdat ik die altijd gebruik. Maar dean is vast ook goed genoeg.
     
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Pieter en SniperX bedankt.
    Ik heb vandaag mijn Stuntmaster afgebouwd.
    Zat het meeste te klooien met het fixeren van de servohoorns op de servo hevels die op de roervlakken zaten.
    Wat een gepriegel zeg.
    Ook hoe de prop correct gemonteerd dient te worden vat ik nog niet helemaal.
    Het vastzetten van de prop dmv een elastiekje is nieuw voor mij en heb ik nimmer gedaan.( werk altijd met propadapters die de prop fixeren dmv een moer)
    Vreemde is dat de bijgeleverde prop niet goed past op de motoradapter en er daardoor speling zit zelfs als het elastiek over de prop is gespannen.
    Vreemde manier van propvastzetten vind ik dit.
    Vr Gr E
     
  18. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Oke...........ben eruit dankzij hulp van Pieter.
    De Stuntmaster staat momenteel vliegklaar te wachten op haar Maiden vlucht.
    Morgen of zondag maar eens proberen.
    Verwachtingen zijn hooggespannen omdat al die filmpjes van dit toestel op You Tube er zeer lovend uitzien.
    Ik ga het meemaken.
    Relaas volgt later.
    Fijn weekend allen.
    Vr Gr E
     
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Zo...............
    Heb de 4 stuks Lipo packjes voor de Stuntmaster vol geladen klaarliggen.
    3 stuks daarvan zijn de Turnigy Nano Tech 3S 450Mah 65-130C en eentje ervan is de Zippy Compact 3S 500Mah 35C.
    Ben erg benieuwd wat nou het daadwerkelijke verschil tussen deze packjes zal zijn, en met name op de langere duur.
    De Zippy is net iets groter dan de Nano Tech maar ze passen ondanks het verschil in formaat goed in het voorronder van de Stuntmaster en het kapje sluit moeiteloos af.
    Gisteren gelijk maar 4 stuks van die Nano Tech 500Mah 65-130C packjes erbij besteld want gok erop dat die goed voldoen dit weekend.
    Dan 8 stuks Lipo packjes om met de Stuntmaster te leren vliegen.
    Mijn prophangfaseleermomenten voor dit seizoen zullen dan een heugelijk feit zijn.
    Vr Gr E
     
  20. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik ben benieuwd hoe hij bevalt! Vandaag zit vliegen er niet in voor mij, ben de hele dag op pad. Morgen hopelijk wel.

    Wel veel wind vandaag voor een maiden denk ik. Hier in Nieuwegein waait het in elk geval behoorlijk. In elk geval veel succes met de eerste vlucht!
     

Deel Deze Pagina