Multiplex Stuntmaster

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Dylan sys150, 22 mei 2015.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dankje Pieter.
    Ik stel verstandelijkerwijs de Maiden uit vandaag.
    Ook hier in het oosten van het land erg veel wind.
    Wordt wel gevlogen maar dan met toestellen die berekend zijn op harde wind.
    De Visionaire en de MPX Funjet 4S gaan mee.
    De Reaktor ook want die blijkt ook erg goed tegen wind te kunnen merkte ik laatst.
    En dat voor een paar tientjes EPP HobbCity kistje vind ik best wel lovend.
    Fijn weekend.
    Vr Gr E
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goed............
    Kon me niet inhouden vandaag en omdat de wind eind van de middag wat afnam heb ik de Stuntmaster gemaidend.
    Ondanks dat er toch nog een stevig briesje stond heb ik een goede indruk kunnen krijgen van hoe deze Stuntmaster vliegt.
    En dat is een beetje met dubbel gevoel vind ik.
    Ze vliegt behoorlijk agiel vind ik, maar wellicht moet ik nog wat met de settings spelen.
    Het toestel kan slecht tegen wind vind ik.
    Nou is dat niet zo vreemd voor 350gram zonder Gyro erin, maar mijn HobbyCity Reaktor EPP 3D kistje die maar iets zwaarder weegt en ook geen Gyro erin heeft doet het toch beduidend beter vond ik afgelopen middag gelijk na het vliegen van de Stuntmaster.

    De Stuntmaster heeft vermogen genoeg en is met een tel een paar meter hoger zodra er gas wordt gegeven.
    Het is ook stapvoets te vliegen en kan de kont om haar as draaien als op een dubbeltje zo strak.
    Maar........het is absoluut GEEN beginnerskistje.
    Ze had afgelopen middag een paar keer wat nukken die verzoorzaakt werdt door de vlagerige wind.
    Als ik niet de vlieg-skills had waarmee ik gezegend ben dan had ik het toestel niet kunnen redden en had het geprakt.
    Mijn Reaktor EPP kent ook dat soort nukken, maar is daar toch wat bedeesder in vind ik.
    Vliegtijd was een nette 7 minuten op een 450Mah packje en daarmee ben ik dik tevreden daar er veelal over 5 minuten werd gesproken.

    Morgen maar weer eens proberen en dan met hopelijk iets minder wind erbij zodat ik deze kleine dame eens beter leer kennen.
    Landen is overigens een eitje omdat ze met name door de wind vrijwel stilgelegt kan worden.
    Vr Gr E
     
  3. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Erwin,

    Inderdaad, met wind vliegt hij niet ideaal. Dankzij de wind heb ik hem ook al eens tegen het asfalt gekwakt, toen hij door een windvlaag vlak voor de landing een halve rol maakte. Dat is ook de reden dat ik die Guardian er bij gekocht heb. Hoewel ik natuurlijk nog steeds moet testen of hij dan wel voldoende vliegbaar is met wind.

    Maar met weinig of geen wind, vind ik het een leuk kistje om mee te vliegen. Heel anders dan met wind. Ik heb er echt heerlijk bijzonder krappe achtjes mee gedraaid en hele langzame touch en go's.

    Morgen is het helaas ook niet echt windstil. Het gaat in de loop van de dag zelfs steeds harder waaien. Eens kijken of ik morgenochtend kan vliegen. Een matige wind is dan niet eens zo erg voor mij, dan kan ik eens testen hoe de Guardian het doet.

    Zelf overweeg ik nu om ook de Parkzone Visionaire aan te schaffen :). Die vliegt dus echt goed met flinke wind, toch? Toch wel fijn om voor verschillende situaties de juiste kist te hebben: een Stuntmaster om op een kleine ruimte lekker mee te stoeien en een Visionaire om ook op winderige dagen te kunnen vliegen.
     
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Pieter.
    Ik denk en weet nu haast zeker dat we dezelfde vliegervaring delen met onze Stuntmasters.
    Alleen gebeurde die halve rol jouw vlak boven het asfalt en mij gisteren een paar keer over op 10 meter in de lucht maar wel kortbij een bomenrij en waarbij de wind ook nog eens daarnaartoe stond.
    Paar keer over dus even de broek bijna vol gehad van spanning, maar ging nog net goed.
    Ze verraste me wel behoorlijk moet ik je zeggen daarbij.
    Ik had haar wellicht niet moeten maidenen met die stevige bries erbij, maar kon het niet laten.
    Mijn andere lichte 3D toestellen kunnen immers ook best wel de wind goed aan zonder nare nukken te vertonen.
    Deze Stuntmaster heeft eigenlijk een beetje het tegendeel bewezen helaas.
    Maar zoals gezegt ga ik haar deze ochtend en dan hopelijk met veel minder wind erbij nog eens aan de tand voelen.
    Ik denk dat ik met andere instellingen meer eruit kan halen maar dat is een kwestie van trail and errror.
    Mocht de wind vandaag toch nog teveel zijn, dan zullen we 100%m zeker tzt windstillere dagen gaan krijgen om het dan te testen.
    Het kan onmogelijk elke dag voor de rest van ons leven zo stevig door blijven waaien want het is potdomme geen herfst maar hoogzomer.

    Wat jouw eventuele keuze zou zijn om er een Parkzone VisionAire bij te halen vind ik een meer dan goeie.
    Gisteren heb ik nog gevlogen en het waaide werkelijk erg hard.
    Een dikke windkracht 5 was het zeker wel en ook nog eens continue doordat het veld geheel open was waardoor de wind vrij spel had.
    Ik kon mijn VisionAire alles laten doen en wat hield zij zich meer dan goed zeg.
    Gewoon rondvliegen zonder al teveel bonkie bonk door de harde wind en hooveren op 1 meter hoogte strak tegen de wind in zonder het gevoel te krijgen dat ze plots om zou rollen was te doen met het grootste gemak.
    Echt Pieter, als je een super 3D kist wenst dan is de VisionAire een aanrader en voor mij een blijvertje.
    Sterker nog..........ik vlieg voor het derde jaar met mijn huidige en eerste VisionAire.
    Zo goed doet ze haar werk ik vlieg veel hoor.
    Tussen door hooguit wat servos moeten vervangen door slijtage en door een paar Mid-Airs met collega vliegers.
    Zit zelfs te overwegen om er een 2e VisionAire bij te halen maar dan die laatste versie: de Night VisionAire.
    Die heeft naar mijn smaak een mooiere en bedeesdere kleurstelling en is voorzien van led verlichting aan de binnenzijde zodat er ook tijdens de nachtelijke uurtjes mee rondgevlogen kan worden.
    Ik raad de VisionAire dus echt aan en van dat toestel zul je absoluut geen spijt krijgen.
    2 andere vliegmaatjes waarmee ik rondfladder vliegen er ook mee en zelfs zij zijn er ook lierisch over.
    Erg jammer dat jij te ver uit de buurt woont want anders had je gerust eens met mijn VisionAire mogen sturen.
    Ik weet haast zeker dat je na de proefvlucht gelijk verkocht zou zijn.
    Fijne zondag Pieter.
    Vr Gr Erwin
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2015
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Nog eventjes geduld, het wordt heerlijk weer in de komende dagen!! :D
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Inderdaad.
    Heerlijk vliegweer en afgelopen middag heb ik er al flink van zitten genieten.
    Had de Stuntmaster mee en mijn TBS FPV Quadcopter en heb van 12 tot 16.00 uur gevlogen.
    Wat een heerlijk weertje was het ondanks dat er toch nog een briesje stond en daar houdt de Stuntmaster niet echt van.
    Zit met een zijdelings oog te spieken naar een Multiplex Parkmaster.
    Niet moeders mooiste vind ik, maar schijnt wel erg goed te vliegen.
    Alleen hebben sommigen er een motor inzitten die al rond de 7o euro ligt.
    Dat is een stevig prijsje voor alleen al een motor.
    En de Parkmaster ansich kost ook al het nodige.
    Die MPX kitjes kosten zwaar geld doorgaans.
    Vr Gr E
     
  7. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb ook een stuntmaster.

    Vloog eerst op 500mAh nu op 1000mAh merk zo goed als geen verschil in gewicht.
    Vind wel de pullout minimaal zeker als het voltage wat zakt dan is de vertikaal klim vanuit prophangen echt heel weinig bij mij. ook met de 500mah geen verschil. Moet je wel een beetje schuim voor weg snijden.

    Landigsgestel is eraf bij mij, wieltjes veel te klein, dus land zonder. en gooi op vanuit de hand.
    Heb er een gyrotje in gezet die minimaal ingesteld staat.
    Ook zon guardian.
    Heb die erin gezet om zo eens te testen.
    HH mode staat nu aan maar zorgt erbij mij voor dat hij dat hij de uitslag te goed vast houdt, kleine stuur correctie reageert hij dan niet op dus hem uit die HH mode halen moet je dan geforceerd harder sturen, dat zet ik uit denk ik.
    Vind het een leuk kistje en heb zelfs een 2e gekocht als reserve.
    Kan ik er 2 meenemen, heb als eens wat pech gehad met de servo,s, ik vlieg iets te hard 3d soms denk ik voor het schuimpje.
    Zit nu alles methal gear in bij mij.

    Vind het zelf erg leuk vliegen.
    Gyro staat bij mij wel minimaal puur voor de wind er wat uit te filteren wat er voor zorgt dat je ook met veel wind een schuimpje kunt vliegen en hij niet zo stuitert inde wind. Ik vlieg er mee tot windkracht zolang ie maar tegen de vind in kan vliegen tot windkracht 7 durf ik er wel mee te vliegen, dat is het leuke van een gyro.

    Ik vlieg er hetzelfde mee met als zonder gyro.
    Met gyro kan ik met wat meer wind vliegen.
    2D mode gebruik ik niet.
    Maar b.v die HH mode vind ik meer nadeel dan voordeel.

    Als je b.v niet kunt prophangen en alles op een gyro moet gooien om het te kunnen dan vind ik dat zelfs gevaarlijk want als de gyro niet correct werkt dan weet je niet hoe te corrigeren. Ook als hij afdrijft etc.
    Bij ons op de club vliegt er zelfs een met een benzine kist en gyro en een 2e persoon is er mee bezig.
    Ik zit er ook aan te denken al heeft een benzine kist het eigenlijk niet nodig.
    Maar misschien dat een 3d benzine kist ook nog iets fijner vliegt met wind.

    Toch zet ik due guardian vaak uit maar dat komt omdat die HH mode sons niet meteen los laat bij 2 mm stick bewegen terwijl ik dat wel wil.
    Toch staan er op youtube filmpjes van ongelukjes door gyro gebruik.
    Sommige denken dat een gyro 3d voor je vliegt. zit er b.v een prophang mode op.
    Dan valt de kist plots op zijn kop naar ze toe en moet zelf bij corrigeren kennen de automatische reactie niet die een 3d vlieger wel heeft en sturen plots de verkeerde kant op uit schrik.
    En dan..... kapot, en erg gevaarlijk.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2015
  8. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Grappig, dat viel me gisteren ook op. Als ik de knuppels loslaat, gaat ie in HH. Maar om hem daar uit te krijgen, moet ik vaak harder sturen dan ik eigenlijk van plan was. Zeker bij de landing gebruik ik vaak maar hele subtiele stuurbewegingen. Daar reageert ie dan niet op, totdat je wat harder stuurt en de daaruit volgende vliegbeweging ook wat heftiger is dan je eigenlijk van plan was.

    Toch heb ik gisteravond wel leuk gevlogen met de Stuntmaster, ondanks een duidelijke bries. Niet heel hard, maar het was verre van windstil. Telkens erg mooie, zachte landingen gemaakt op het asfalt.

    Het rollen gaat nu ook een stuk sneller, maar nog steeds niet snel genoeg, ondanks dat de rolsnelheid nu op 2 omwentelingen per seconde staat. Maar... ik snap ineens wel waar dat door komt: omdat de uitlslagen belachelijk groot waren, heb ik ze op de zender gehalveerd. Hij stuurt dus ook maar een halve uitslag naar de gyro, die dus besluit om te rollen met 1 omwenteling per sec. Ik kan op zich de uitslag op de zender weer vegroten naar 100%, aangezien ik de uitslag via de Guardian al beperkt heb. Maar dat brengt weer het probleem met zich mee dat de uitslagen veel te groot zijn op het moment dat ik de Guardian uitzet. Toch maar eens kijken of ik de uitlslag niet mechanisch wat kan beperken, ipv via de zender.

    @r.marijnissen: gebruik jij eigenlijk de rate gyro? Dus dat ie bij elke knuppelstand een vaste rolsnelheid heeft? Of momenteel alleen HH (wat je dus uit wil zetten) en de stabilisatie bij ongewenste beweging (wind)?

    Wat ik zelf ook nog een nadeel vind van HH: ik kan niet echt goed meer een bocht maken met alleen rolroer en hoogteroer. Het is net als bij m'n heli: ik moet ook richtingroer gebruiken. Nu lukt dat ook wel, maar ik wil eigenlijk geen ander vliegtuig als ik 3D mode aanzet. Ik wil alleen een windbestendiger vliegtuig. Ik ga ook maar eens experimenteren met 3D zonder HH.

    Wat ik bedacht: je kunt via de pc software zelf instellen wat de Guardian moet doen bij elke schakelaar stand. Wat misschien handig zou zijn:
    - schakelaar naar boven: 3D met HH
    - schakelaar in het midden: alleen 3D, zonder HH
    - schakelaar naar beneden: Guardian uit

    of misschien bij schakelaar naar beneden: 2D mode, als laatste redmiddel. De Guardian helemaal uit kan namelijk ook via de gain schuif.

    Maar goed, nu hij in 3D mode best al aardig vliegt, wil ik wel eens vliegen bij wat meer dan windkracht 2. Maar het is hier de laatste tijden zo extreem: of het is rustig weer, of de bomen zwiepen heen en en weer bij windkracht 5. Wat ik nu nodig heb, is windkracht 3 :)

    Of gewoon niet zeuren, en eens met 4 a 5 de lucht in. Als r.marijnissen tot windkracht 7 vliegt, moet dat blijkbaar kunnen :)
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2015
  9. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Ik kan helaas niet oordelen zoals jullie over mijn Stuntmaster met een Gyro erin.
    Heb het toestel nu meerdere vluchten gevlogen met telkens wat vlagerige wind erbij.
    Vind het toestel zonder Gyro in mijn geval behoorlijk last hebben van de wind tijdens het vliegen.
    Oke, het is maar een 350 gram, maar als ik dat vergelijk met mijn maar iets zwaardere EPP 3D kistje dan zie ik een groot verschil.
    Mijn EPP 3D kistje doet het zonder Gyro dus veel beter dan de Stuntmaster.
    Met name het vlakleggen van de Stuntmaster tegen de wind in vind ik bij lange na niet zo makkelijk en stabiel gaan als mijn EPP 3D kistje.
    Die blijft zonder al teveel stick correcties erg stabiel hangen tegen de wind in.
    Net zoals een vlieger doet om het voor de leek maar even zo uit te leggen.
    Ook vind ik de Stuntmaster grillen hebben.
    Grillen in de zin van soms plots door toedoen van de wind willen omrollen.
    Erg goed op te vangen en te corrigeren uiteraard, maar wel iets waar ik niet zo dol op ben.

    Mede daarom zit ik te loeren naar een Parkmaster, maar daar tussenin gaat zekers nog een andere komen: de Katana 3D EPO.
    Toestel van 1000mm span en vliegt op 3S 1000Mah of 3S 1300Mah
    Vlieggewicht rond de 550gram zoals de Parkmaster.
    Soort van kloon zeg maar.
    De Katana 3D EPO schijnt ook erg goed haar best te doen.
    Denk zelfs dat die nog beter presteerd dan de Stuntmaster.
    Maar daar kom ik binnenkort zelf wel achter.
    Vr Gr E
     
  10. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Rate gyro?

    Zou het niet weten wat dat precies inhoudt als ik eerlijk ben.
    Kleine uitslag is langzaam rollen maximaal uitslag snel rollen,
    Hoe groter de uitslag hoe sneller die rolt....?
    Das opzich hetzelfde als zonder gyrotje.
    HH moet ik nog uit zetten komt er telkens niet van. druk druk.
    Wat ik verder al zeg gyro staat bij mij maar lichtjes aan.
    Pas bij veel wind zet ik hem wat hoger.

    Ik gebruik het puur om te kunnen vliegen met wind.
    Het werkt nu best aardig al heb ik hem in het begin weinig gebruikt omdat de gain continue te hoog was etc.

    Als ik b.v harrier vlieg met mijn benzine kist dan stuur ik alleen met richting de hoofd bochten werk en corrigeer ik heel kleine uitslagen met de rolroeren om hem niet te laten schommelen. Is opzich leuk want het lijkt onderhand of je een gyro op je rolroeren hebt omdat je zo snel corrigeert, is echt tik tik tik.
    Toch kan ik me voorstellen dat het ook in een 3d benzine kist kan zorgen voor meer rust. Want het vergt erg veel concentratie al is het zelf corrigeren wel leuk.
    Met zon schuimpje merk ik dat het corrigeren op de rolroeren in harrier niet te doen is en een gyro alleen dit probleem op lost. Een schuimpje is zo licht, dat het op elk zuchtje wind intens snel reageert dit is niet te corrigeren.
    Bij een zwaardere kist gaat alles langzamer.
    Daarom denk ik dat een gyro vooral in de kleinere kistjes kunnen zorgen voor prettigger vliegen met wind.
     
  11. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Zo, vanmorgen gevlogen met flinke, echt flinke wind (een ruime 4 schat ik) en het ging perfect! Ben helemaal enthousiast! Die gyro werkt geweldig en maakt het inderdaad mogelijk om met de stuntmaster te vliegen bij behoorlijke wind. Met hardere wind dan vanochtend, zou ik het ook nog wel durven.

    De stand van het vliegtuig wordt perfect vastgehouden door de gyro. Waar een gyro natuurlijk niks aan kan doen, is de positie: Stel, je hangt tegen de wind in, neus wat omhoog, en er komt ineens een flinke windvlaag van voren. Dan schiet het vliegtuig wel een paar meter omhoog. Maar daarbij rolt ie niet, en de neus blijft in dezelfde stand staan. Je gaat dus gewoon verder waar je gebleven bent.

    Het landen is echt superleuk! Ten opzichte van de grond hing het vliegtuig gewoon stil, en zette ik het heel zachtjes op de grond. Hij heeft geen cm gereden.

    Wel tricky: als je daarna de motor uitzet, wordt het een speeltje van de wind en waait ie zo weg. Ik heb de motor steeds met ongeveer een kwartgas laten draaien, totdat ik er naar toe gelopen was. Gaat prima, dan blijft ie mooi staan.

    Dat is dus niet helemaal waar bij de rate gyro. Met gyro aan of uit, heeft het rolroer dezelfde maximale uitslag, zoals ik hem nu heb ingesteld. Je zou dus ook denken dat de rolsnelheid dan ook hetzelfde is, of ie nu aan of uit staat. Maar zodra hij begin te rollen, gaat de rate gyro ingrijpen en verkleint hij de rolroeruitslag. Zodanig, dat je de ingestelde rolsnelheid haalt. Je kunt bij je eigen vliegtuig wel testen of ie aan staat: stuur vol naar links (knuppel vastzetten met elastiekje of zo) en rol dan het vliegtuig met de hand snel naar links. Bewegen de rolroeren nu? Zo ja, dan staat de rate gyro aan. Zo nee, dan staat ie uit.

    Niet als kritiek bedoelt, maar als tip: ik zou de handleiding even lezen: er wordt bv sterk aangeraden om de rate gyro aan te zetten als je HH uitzet. In eerste instantie werd ik een beetje overweldigd door alle mogelijkheden en instellingen. Maar uiteindelijk blijkt het toch allemaal erg logisch in elkaar te zitten. Als je exact weet wat het ding kan, is het ook makkelijker om een combinatie van instellingen te kiezen die het beste bij je past.

    @erwin: ik zou de stuntmaster nog niet afschrijven voor winderige dagen. Met een Guardian vliegt ie ook met wind leuk. Vast niet zo strak als je Visionair, maar prima bestuurbaar, van start tot landing. En eenmaal gekocht kun je de Guardian natuurlijk voor al je vliegtuigen gebruiken. Hoewel ik persoonlijk dan eerder een tweede (of derde) zou kopen. Ik wil graag al mijn vliegtuigen vliegklaar hebben staan :)
     
  12. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Pieter.
    Wederom weer bedankt voor je verhaal.
    Helemaal duidelijk en wat fijn dat jij content bent met die Gyro in je Stuntmaster.
    Ik laat mijn toestel nog even zonder Gyro rondvliegen opdat ik met wind de VisionAire kan inzetten.
    De Stuntmaster wordt dan mijn parkflyer voor de wat kleinere veldjes.
    Kon het niet laten en heb mezelf net een Tech-one Katana 3D EPO besteld.
    De soort van kloon van de Parkmaster.
    Toestel krijgt goede recencies op het internet en wil deze 3D kist een graag proberen.
    Zitten welliswaar een paar zwakke plekjes aan zoals het landingsgestel dat zwakjes is en de motormount die spontaan los kan komen, maar dat ga ik als oeroude hobbyist wel upgraden en op voorhand aanpassen.
    Hoop haar volgende week vliegend te hebben en zal mijn relaas dan wel posten.
    Ik zeg: op naar het prachtige weekend en dan volop genieten van het welverdiende mooie vliegweer.
    Vr Gr Erwin
     
  13. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ha Erwin,

    Ik heb eens gekeken naar die Night Visionaire: mooi ding zeg! Ook wel handig, die led verlichting. Niet dat ik van plan ben om 's nachts te gaan vliegen, maar laat op een mooie zomeravond, in de schemering, is een onverlicht toestel toch wel slecht te zien. Dan zou dit mooi uitkomst bieden. Lijkt me ook een erg mooi gezicht!

    Maar het is wel weer $300. En wel jammer dat ik er een Spektrum zender bij moet kopen. Ik vlieg nu al mijn vliegtuigen en heli's met mijn 35Mhz Futaba FX-18. Ouderwets, maar voldoet nog prima!

    Aangezien ik nu al ruim 250 euro aan de stuntmaster heb uitgegeven (als ik de Guardian meetel), stel ik een nieuwe koop nog even uit. Zeker omdat de Stuntmaster met die Guardian ook in wind prima vliegt.

    Helaas ben ik dit weekend weg, dus vliegen met dit mooie weer zit er niet in :(. Hopelijk wel vanavond nog even. Heerlijk weer!
     
  14. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goed.......beetje Off-Topic, maar dat zal men vast niet erg vinden.
    Heb afgelopen middag mijn Tech-One Katana 3D EPO gemaidend.
    Toestel is helemaal stock fabrieksaf en lijkt erg veel op een Multiplex Parkmaster.( met name formaat en gewicht )
    Dus zeg maar gerust een kloon ervan maar dan van minder kwalitatief schuim dan Elapor en uiteraard ook mindere kwaliteit servos, motor en regelaar dan men doorgaans in een Parkmaster steekt. (maarja, wat mag je verwachten van een Chinese kloon die maar 130 euro kost)
    Vlieg de Katana op een 3S 1300Mah 40C Lipo packje.
    Had op voorhand al wel de motormount met glasvezelmatje versterkt omdat ik las dat dat een zwak punt was.
    De Maiden ging uitmuntend en hoefde slechts paar tikjes bij te trimmen op Ailerons.
    Vliegtijd van dik 8 minuten op een 3S 1300Mah is haalbaar merkte ik, dus lekker lang vliegen is ook nog eens mogelijk.
    Persoonlijk vind ik 8 minuten een mooie lange vliegtijd want ben met mijn Quadcopters vaak 4 tot 5 minuten gewend.
    Dus die 8 minuten met de Katana is een verademing.

    De Katana 3D vliegt zeer stabiel en erg neutraal.
    Daarmee bedoel ik dat ze erg stabiel stil kan hangen tegen de wind in.
    Vind uit eigen ervaring dat de MPX Stuntmaster dat veel minder goed kan en vind die ook veel onrustiger.
    Misschien appels en peren vergelijken omdat de Katana een ander model is dan de Stuntmaster en ook nog eens 200gram zwaarder, maar toch..........
    De Stuntmaster kan mij tot op heden nog niet echt bekoren en vind het vlieggedrag wat grillig en nukkig.
    Deze Katana 3D daarentegen vliegt zalig en heerlijk stabiel en zelfs met de windkracht 2 plus daarstraks vloog het toestel goed en behoorlijk strak.
    Van het weekend maar eens meer uittesten met deze fijne Katana 3D zodat ik haar beter leer kennen.
    Ze is ook nog eens zeer makkelijk stapvoets rond te vliegen en de Stuntmaster had dan de neiging om gauw over een vleugel weg te vallen.
    Beetje lastig als je dan op 50cm hoogte vliegt, waarbij de Katana geenzins last heeft van het over de vleugel wegval fenomeen.
    De Katana vind ik dus in tegenstelling tot de Stuntmaster een blijvertje en veel lekkerder vliegen.
    Overigens vlieg ik beide toestellen zonder hulp van een Gyro en dat zal ook zo blijven.
    Ik heb momenteel verschillende formaten 3D toestellen in de hangar staan waarbij ik de kist ent op hoeveel wind er buiten staat.
    De HobbyCity Reaktor en MPX Stuntmaster voor weinig wind, de Katana 3D EPO voor gemiddelde wind zoals 2plus of windkracht 3 en de Parkzone Visionaire voor alle wind die er maar bestaat. (gevlogen bij windkracht 6 en nog uitstekend haar best doen!!)
    Op die manier dus onafhankelijk wat vadertje wind doet wel de mogelijkheid lekker rond te vliegen met een 3D kist naar keuze.
    Genieten is het devies!!
    Vr Gr Erwin
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2015
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Haha, ja, het is wel fijn om bij elke wind nog te kunnen vliegen!

    Net eens gekeken naar die Katana, en hij lijkt inderdaad wel erg op de Stuntmaster. Mooi dat ie goed bevalt!

    Wel jammer dat je minder tevreden bent over de Stuntmaster. Ik heb de afgelopen dagen nog een paar keer gevlogen en ben net ook weer terug van een aantal vluchtjes. Ergens tussen windkracht 2 en 3 schat ik, en het ging perfect. Ik kan erg genieten van perfecte landingen, en dat lukte me elke keer. Eén keer zelfs zo langzaam vliegend geland, dat eerst de staart de grond raakte en daarna pas de wielen. Zonder dat ie over een vleugel dreigde weg te vallen.

    Nu is bovenstaande wel met gyro... De heading hold heb ik uitgezet, dus het is voornamelijk wegfilteren van de wind. En dat gaat voorbeeldig.

    Waar ik benieuwd naar ben: hoe vind je de Stuntmaster vliegen bij windstil weer? Ben je er dan wel tevreden over of vind je hem dan ook te nukkig?

    Wat natuurlijk ook zou kunnen: de Stuntmaster is mijn enige 3D kist, dus ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal. Misschien zou ik ook wel ontevreden zijn als ik naast de Stuntmaster nog beter vliegende kisten had. Maar op dit moment, zoals hij nu vliegt met gyro, kijk ik na elke vliegsessie alweer uit naar de volgende!

    Ik raakte vandaag overigens wel één keer gedesorienteerd bij het op de kop rondjes vliegen. Ineens zag ik even niet meer hoe het toestel nu lag. Even niks gedaan en kijken wat het vliegtuig deed, en toen had ik alles weer snel onder controle. Maar die ervaring gaf me wel het idee dat ik 2D mode misschien toch beter ook onder de schakelaar kan zetten. Hij staat nu zo:

    - boven: 3D met HH
    - midden: 3D zonder HH
    - omlaag: uit

    Van die laatste ga ik denk ik 2D maken. Als redmiddel.

    Helemaal uit kan altijd nog door de gain schuif op 0 te zetten.
     
  16. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Pieter.
    Fijn dat de Stuntmaster jou bevalt.
    Neen, ik heb het helaas nog niet mogen meemaken dat ik de Stuntmaster met weinig of geen wind heb kunnen vliegen.
    Maar over het algemeen staat er altijd wel wat wind toch.
    Mede daarom vind ik het prettig als een toestel daar goed mee om kan gaan.
    Ik weet dat er toestellen zijn die ondanks hun gewicht en formaat ook slecht tegen wind kunnen, dus het zal waarschijnlijk ook deels in het ontwerp ervan liggen.
    Vanmiddag ga ik de Katana weer aan de tand voelen.
    Ben wat aan het testen met verschillende propjes en hoop zo de fijnste prop erbij te gebruiken straks.
    Staat vandaag een stevig briesje hier, dus dan kan de Katana weer mooi haar kunsten vertonen.
    Vr Gr Erwin
     
  17. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Nou, zondagochtend was het hier toch wel vrijwel perfect windstil. Dat vliegt toch wel het leukste, met elk toestel.

    Maar ook maandagavond en woensdagochtend heb ik gevlogen, met behoorlijk veel wind. Hij wiebelt natuurlijk wel een beetje, maar de Stuntmaster heeft me geen één keer verrast met rare fratsen. Hoewel dat waarschijnlijk meer zegt over de kwaliteiten van de Eagle Tree Guardian dan van de Stuntmaster :)

    Maar feit blijft: de combinatie van Stuntmaster met Guardian is voor mij wel ideaal. Ik heb nu een klein licht vliegtuigje waarmee ik ook op een klein veld kan vliegen en tegelijk is het lekker windbestendig. Ik voel dat ik zelfs wat overmoedig begin te worden, nu hij ook met windkracht 4 goed vliegt. Misschien eens proberen met windkracht 5 of 6, of zelfs in een storm :). Ben gewoon benieuwd hoe ver ik kan gaan. In het ersgte geval ben ik een paar uurtje bezig met plakken, maar total loss zal ie niet snel gaan.
     
  18. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Pieter.
    Fijn dat de Stuntmaster jou bevalt.
    Ik zal haar tzt ook eens met weinig tot geen wind vliegen om te kieken hoe dat gaat.
    Ik heb onderhand mijn Tech-one Katana 3D goed vliegend en afgelopen avond de stoute schoenen aangetrokken en er een FPV ( First Person Vieuw ) set up op gezet.
    Daarnet wezen testvliegen en eerlijk gezegt was dat een flinke opgave.
    Doorgaans vlieg ik FPV met drones, maar wilde heel graag eens proberen en bezien hoe dat zou zijn op een vliegtuig.
    Nou.....in elk geval een stuk lastiger heb ik gemerkt.
    Maar......het was wel goed te doen.
    Zal ook een kwestie van wennen zijn dus mettertijd komt ook dat wel goed.
    Vr Gr E
     
  19. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Een vriend van me heeft sinds een paar weken een stuntmaster. Vanavond heeft hij weer gevlogen. Wat mij opvalt is dat de neus omhoog hangt bij recht vooruit vliegen. Ziet er niet natuurlijk uit. Het zwaartepunt klopt met de tekening. Na de landing heb ik het vliegtuig eens bekeken en het valt me op dat de prop een paar graden omhoog en naar links staat. Bij mijn vliegtuigen staat de prop altijd iets naar beneden en naar rechts. In de handleiding en tekeningen staat niets over het instellen van motordomp en zijwaartsstelling. Kan iemand even kijken bij zijn toestel hoe dit staat ingesteld.
    Bij voorbaat dank.
    Bert
     
  20. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb net even bij de mijne gekeken, maar op het oog staat de as van de motor helemaal recht. Geen domping of omhoog, ook niet naar links of naar rechts.

    Hangt de neus bij elke snelheid omhoog? Ook als je halfgas of volgas vliegt? De mijne vliegt toch erg mooi recht, hangt niet raar in de lucht of zo.

    Het zwaartepunt heb ik wel iets verder naar achteren dan op de tekening staat aangegeven. Ik gebruik 500mah accu's en eigenlijk zou er dan iets lood bij moeten, als je het zwaartepunt volgens tekening wil. Maar zonder dat lood, vliegt ie prima. Stabiel genoeg!
     

Deel Deze Pagina