multiplex twinstar 2

hallo,

er is een multiplex twinstar 2 onderweg
Natterer Modellbau - BK TwinStar II Combo Set Brushless 182148

een cadeau van mijn vader voor mijn verjaardag (tnx pa:proost:)

de bedoeling is om er een lange termijn project van te maken omdat ik wat betreft vliegervaring 20 min echte vlucht ervaring heb met mijn easy star kloon doordat de wind de laatste tijd maar niet onder de 3 is als ik thuis ben
voordeel daarvan is wel dat er een uur of 35 op realflight 4.5 getraind is, maar tot ik op zijn minst 5 uur goed gevlogen heb met de easystar kloon ga ik dit toestel niet aan mijn onervarenheid bloot stellen
dus het kan wel ff duren voor er een maiden komt

ik ben een leek op alle velden dus dit is echt een
bult-oplopen-nog-es-proberen leer ervaring dus alle info/tips&tools/hulp/advies is welkom

in eerste instantie is de bedoeling gewoon een leuk vliegend model te maken en mijzelf kennende word ik heel creatief als ik alles in mijn handen heb dus alle opties zijn nog open, de enige keuze die ik heb gemaakt is welke kleuren ik ga gebruiken: rood geel en zwart

omdat ik net een kleuter ben en graag naar plaatjes kijk (:banana:) zal ik er ook naar streven iedere post minimaal 1 foto te plaatsen

omdat ik nog niks binnen heb, maar 2 voorbeelden van ideeen voor de kleurindeling

GroteFoto-TFMNWSVU.jpg


dit is een brandweer vliegtuig dat bedoelt is om bosbranden vanbovenaf te bestrijden *nice*
GroteFoto-FJL8UGZX.jpg


meteen al de eerste vraag,
welke lipo icm deze motoren?

tot zover de eerste post, vervolg komt als ik vrijdag weer thuis ben (zit door de weeks op de kazerne)

Gr Onno
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook deze comboset, en gebruik nu een 3S 5000mAh lipo om de kist wat zwaarder te maken, met lichtere lipo's ben je met de twinstar net een vlieger in de wind. Bijkomend voordeel is dat je een hele avond zonder te laden kan vliegen.

Let wel op dat met deze brushless setup de twinstar net een Jet is met vol gas... Ik las net dat je onervaren bent ;)

Zet de max Gasstand op 70% en uitslagen op 50% (dual rate) als je voor het eerst ermee gaat vliegen.

Ook zijn met deze motoren de originele motorsteunen bij de 1e keer testen op zolder beide tegelijk af gebroken, en vlogen de motoren door de kamer met een gebroken as tot gevolg.

Ik heb nu Alu motorsteunen die het geweld aankunnen gemonteerd van GoBrushless
Multiplex%20Motor%20Mount.jpg
 
Leuk, ben benieuwd naar je bouwverslag. Ik lees dat de twinstar een mooie eerste twin is. Gr,

Freek
 
hallo,

*crap* mijn twinstar is er nog steeds niet!

@justinb81: bedankt voor de mount-tip, heb ze besteld
en de maiden zal in der daad gebeuren op 70%-50%
gezien de kracht van de brushless power... is het verstandig/nodig om een carbon strookje door de vleugel & ailerons te leggen?

Gr Onno
 
Ik vlieg ook met deze comboset met 3s 2650 mah..als het moet wil hij verticaal omhoog;)
de orginele motor steunen houden het nog aardig uit moet ik zeggen,maar als je toch bezig bent zou ik de alu motorsteunen doen.
kan de hele avond met heel laag toeren rond vliegen.dat vliegbeeld+geluid is echt genieten;)

sucses met de bouw en maiden
 
Schutter Schipper

ik ga het zeker volgen,
maar dat vliegtuig van het eeste plaatje is toch niet dezefde als die je bestelt hebt?

-paul-
 
hallo,
@justinb81: ....gezien de kracht van de brushless power... is het verstandig/nodig om een carbon strookje door de vleugel & ailerons te leggen?

Carbon strookje is niet nodig, Er zit bij de kit al een enorme carbon buis die in de vleugels schuift. De vleugels buigen alleen door als je vol gas loopings doet.. Op kwart gas doet hij al prima loopings ;)
 
hallo,

vandaag kwam ik thuis en lag er een hele grote doos op mij te wachten... :)
daar was hij dan!
snel alles uitgepakt, eerste indruk duidelijk verschil in qualitijd in vergelijking met mijn easystar-KLOON
alles past super en voelt goed aan, geen lelijke plekken of ernstige onvolkomenhedenheb uiteraard al een beetje zitten kijken hoe ik dit alles aan ga pakken maar echt beginnen er aan komt morgen wel

ik heb een ruimte op zolder waar ik in alle rust kan hobby-en en daar heb ik alles meteen maar ff neer gezet

GroteFoto-K6PFTF3Q.jpg


ik heb vorige week wel al een 9 kanaals ontvanger in huis gehaald voor mijn hitech aurora 9 zender
en op de to-doo lijst staat :

hot-glue pistool kopen
shrinktube om om de servo's heen te doen om zodat de servos makkelijk los te halen zijn
flesjes zoeken die als moterbehuizing-afwerking dienst kunne gaan doe
zo iets ofzo
GroteFoto-NAPFJBUW.jpg

maar ik moet nog ff kijken of het daar wel mooier van word..

ik wacht nog op de alu motor mounts maar dan heb ik alles wat ik hebben moet geloof ik

vanavond ook weer ff gevlogen, totale vlieg ervaring staar nu op 30 min :D

Gr Onno
 
hallo,

de allu motor mounts zijn binnen
ook heb ik een lijmpistool gekocht en shrink tube

ik ben alvast begonnen met verfen , de staart is nu in zijn basis kleuren en word waarschijnlijk vandaag af gemaakt

met de vleugels nopg ff weinig gedaan omdat ik niet kan beslissen waar de ESC's moeten komen...
daar een vraag over: kan je de draden van de ESC/motor ongestraft verlengen?

en de navigatie verlichting...
airplane-position-lights.gif


ik kwam dit tegen maar ik heb 5 leds ipv 3...
1x rood gewoon
1x rood knipperend
1x wit gewoon
1x wit knipperend
1x groen

welke moet nou waar?

Gr Onno
 
De esc's kan je beter in de motorgondel klemmen. Zo worden ze meteen gekoeld.

img0256tc.jpg

img0259ba.jpg


Verlichting:

1x rood gewoon vleugel links
1x rood knipperend onder of bovenop vliegtuig (beacon)
1x wit gewoon Landingsverlichting
1x wit knipperend strobe.. op vleugels naar achteren gericht. (is dit niet 2x ?)
1x groen vleugel rechts

md11-lighting.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey,
mooi projectje man!
heb altijd al een twinstar gewild :rolleyes:.
Maar nu even een vraag : hoe sluit jij 2 ESC aan op een accu?
alvast bedankt
 
parrallel?!
Dus de een krijgt voeding van de ander?
zeg maar : de ESC met accu verzend stroom naar de ontvanger, de andere ESC krijgt dit ook binnen via de ontvanger/ykabel ?
of heb je en soort van ykabel gemaakt die de positieve en negative input vertakt naar 2?

Welke tekening klopt?

TEKENING 1
........_________ESC
LiPo<_________ESC

Of

TEKENING 2
.................________ESC met LiPo
ontvanger<________ESC Zonder Lipo

alvast bedankt! :D
 
................................________Motor1
.............................. /
................ ___ESC1<
............... /..............\________Ontvanger
LiPo ----- < ............. /
............... \___ESC2<
...............................\________Motor2

De puntjes zijn omdat het forum mijn spaties negeert.

Bij een van de servokabels die vanaf de esc naar de ontvanger gaan moet je de rode kabel doorknippen. De ontvanger krijgt dus van maar 1 esc stroom.
 
Laatst bewerkt:
................................________Motor1
.............................. /
................ ___ESC1<
............... /..............\________Ontvanger
LiPo ----- < ............. /
............... \___ESC2<
...............................\________Motor2

De puntjes zijn omdat het forum mijn spaties negeert.

Bij een van de servokabels die vanaf de esc naar de ontvanger gaan moet je de rode kabel doorknippen. De ontvanger krijgt dus van maar 1 esc stroom.

Hoi,
Bedankt, die puntjes heb ik ook gedaan maar dan wit gemaakt.;)
Ik weet nu genoeg.
Nouja, nog 1 vraagje : als je 2 dezelfde ESC's hebt moet je toch geen Kabel kabel wegknippen :confused: of is het echt noodzakelijk?
bedankt!
 
Het moet niet, maar is wel aan te raden om 1 rode kabel te onderbreken omdat het anders voor kan komen dat de regelaar teveel spanning of storing krijgt. De 2 esc's zitten bij mij met een standaard servo Y kabel vast (krijg je bij de set van natterrer) dus ik heb 1 rode kabel van de Y kabel losgeknipt
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt!
@schutter schippers srry dat ik je draadje hiervoor heb gebruikt :o
 
hoeft eigenlijk niet hoor, ik heb mijn 2 esc,s van de twinstar ook aan een y kabel zitten.
heb eigenlijk nooit problemen mee gehad, je zet ze eigenlijk in parallel en je kunt dus meer servo,s gebruiken.
bijv: je hebt een esc die 2a bec levert 2+2 is nu 4 ampere bec totaal.
 
Je kan geluk hebben dat beide regelaars dezelfde ic's hebben, dan kan het inderdaad. Maar dit is geen zekerheid, zeker niet bij chinese (rebranded) esc's. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat regelaars van dezelfde merk/type verschillende IC revisies hadden.

Daarom: het moet niet, maar het is wel aan te raden. Helemaal als je alleen micro servo's hebt zoals in schuimpjes, en dus geen 4A voor je servo's nodig hebt.

Als je toevallig 2 IC revisies aan elkaar knoopt, gaan ze beide stuk.

Zelfs de leverancier van de door de topicstarter bestelde esc's raad het aan:

handleiding

vertaling:
"Bij gebruik van twee controllers mag maar 1 BEC gebruikt worden, omdat anders beide controllers worden vernietigd."

andere bron:
Quote2
"It won't be the receiver that fries but it could possibly be one of the ESCs. Some ESCs, like those by Castle Creations, can safely have the BECs paired up like that. Some can't, so the safe advice is usually to disconnect the red wire from one of the ESCs so that only one of the BECs is providing power to the receiver (I usually disconnect it in the Y-lead)."
 
hallo,

er is het een en ander gebeurd en er zijn een paar keuzes gemaakt...
allereerst:
de ESC komt in de motorgondel,
de lipo wors gewoon aangesloten op het vaag uitziende stekkersysteem wat multiplex mee leverde met de twinstar 2
voor de mensen die geen twinstar hebben, deze dus:
wiringkit.jpg


hierop worden ook de aileronservo's aan gesloten,
de ESC word aangesloten via het meegeleverde y-kabeltje waarvan 1 draadje door geknipt zal worden

het verven gaat niet zo voorspoedig, de speciale verf voor elapor hecht
te slecht om af te plakken met schilderstape...
GroteFoto-OVV4GGQT.jpg

dus het is nu een beetje creatief met karton gedaan maar wel oké gelukt
de vleugels en de romp kan ik pas verven als ik de verlichting geplaatst heb en de vleugels geplakt heb, en nu we het toch over verlichting hebben...

ik heb nog even naar mijn verlichtingssetje gekeken maar het is toch echt
maar 1 witte knipper led
multilight-lighting-set-5-leds-774-p.jpg


dusss...... waar moet dat enkele witte knipperledje..... ?
(hij kan waarschijnlijk ook gewoon in het "option kanaal" stoppen en dan als extra landingslicht ofzo...)

verder heb ik de motor mounts vast gelijmd
en de rudder en elevator servo's en kabels geinstalleerd
een servo verneukt (te hard aan gedraaid)
en de esc's van connectors voorzien

ook wat elektronica probleempje,

de ontvanger krijgt een stabiele 5v van de esc,
maar als ik de zender en ontvanger aanzet
piept mijn zender, en als ik dan op de batterij ingang van mijn ontvanger een 2cell lipo aansluit geeft mijn zender aan dat de RX 7.4v krijgt stopt hij met piepen, boekje van de optima9 ontvanger erbij gepakt, maar daar staat van 4.8v tot ... dussss hoe zet ik die lipo save uit...

en als ik de motor aansluit en ik geefgas begint de motor pas met draaien tussen 45-48% gas, kan ik wel wegwerken met mijn zender maar het klopt gewoon niet lijkt me...(het probleem licht hem heel waarschijnlijk bij het feit dat ik niks snap van die duitse handleiding van natterer modelbau...

dat was weer ff de update :P
volgende waarschijnlijk vrijdagavond als het mee zit

oja, kan iemand mij vertellen welk vliegtuig in realflight 4.5 het meeste op de twinstar lijkt qua vliegeigenschappen?
er is wel een twinstar maar dat is een brandstof...

Gr Onno
 
Laatst bewerkt:
Back
Top