Multiprop uitslag aanpassen

Wie kan mij helpen?

Ik wil de uitslag van een potentiometer (5kohm) die 270° draait voor volledige servo uitslag, op een stick zetten.

De stick heeft een uitslag van ongeveer 60° ik wil liever geen mechanische overbrengingen gebruiken, ik heb reeds een 100Kohm pot geprobeerd maar de uitslag blijft hetzelfde. Heeft iemand ideeën hoe dit makkelijk op te lossen?

Alvast bedankt!

De potmeter wordt als een regelbare spanningsdeler gebruikt. Als hij in de midden staat is de "uitgangsspanning" de helft van de spanning over de potmeter. Daarom heeft een potmeter met een hogere waarde niet het gewenste effect want ook bij zo'n potmeter is de spanning in het midden de helft van de spanning over de potmeter.
De enige manier om de hele 270° te kunnen gebruiken is weerstanden in serie met de potmeter zetten. Om dezelfde middenstand te houden moet je gelijke weerstanden aan beide zijden van de potmeter gebruiken.
Welke waarde de weerstanden die je nodig hebt moet zijn kan ik niet zeggen, dat zal je moeten experimenteren. Om te beginnen zou ik aan beide zijden een 2k2 weerstand proberen. Gebruik je dan nog niet de hele 270° dan zal je de waarde moeten verhogen, bijvoorbeeld 2k5, 2k7, 3k of zelfs 3k3. Blijkt dat je niet de volledige uitslag van de servo krijgt dan moet je de weerstanden verlagen. Ga dan naar 2k of misschien 1k8.
Even experimenteren dus.
Succes.

Hey Ernst, bedankt voor het snelle antwoord,

Wat heb ik even snel geprobeerd, ik heb 2 extra pots van 5k in serie met de originele 5k pot gesoldeerd, Een op de "zwarte" en 1 op de "oranje" (graupner draad) nu als ik deze 2 verdraai gebeurt er niet wat ik wil, verdraai ik er 1 verloopt inderdaad het midden verdraai ik de beide veranderd er in weze niets aan de servo uitslag, ik heb nog steeds 270° nodig om de servo 90° te laten verdraaien, waar dit bij 60° (stick) zou moeten zijn. Kan je even verduidelijken wat je juist bedoeld want zo ik het begrijp heeft het niet het juiste resultaat, waarschijnlijk doe ik iets fout...

Voor alle duidelijkheid, het is in de zender niet in de servo dat de aanpassing gebeurd.

Eigenlijk wil ik een een soort van uitslag instelling (vergroting) op de potentiometer van de multiprop.

Laatst bewerkt:
Oei, ik ben bang dat ik je eerste vraag niet helemaal goed heb begrepen. Waarschijnlijk niet voldoende goed gelezen. :oops:
Wat ik dacht dat je wilde is dat je de volledige 270° van een potmeter wilde gebruiken om de volledige servo uitslag te krijgen. Bij een knuppel potmeter is de uitslag inderdaad ongeveer 60°.
Mijn voorstel ging hier dus van uit en vergroot inderdaad de uitslag van je potmeter.
Nu ik jouw antwoord lees en de vraag nog eens goed door lees denk ik dat je het tegenovergestelde wilt. Je hebt nu een potmeter en je moet de volledige 270° verdraaien voor de volledige servo uitslag. Je wilt met de potmeter echter ook een verdraaiing van ongeveer 60° voor een volledige servo uitslag. Dit net als bij een knuppel potmeter.

De enige manier die ik ken om de potmeter verdraaiing te verkleinen, dus van 270° naar 60°, is de voedingsspanning van de potmeter verhogen. Dat is meestal niet zo simpel maar je kan geluk hebben. Volg de draden van de potmeter naar de print en controleer of er in serie met de draden weerstanden zitten. Waarschijnlijk zullen die weerstanden niet in de draden zitten maar op de print. De waardes van die weerstanden zal je dan moeten verkleinen of misschien zelfs die weerstanden door een draadje vervangen.

Pas daar wel mee op want je kan de uitslag daarmee te veel vergroten omdat de potmeter toch 270° kan blijven verdraaien. De pulstijd kan daarmee (veel) te groot worden en de elektronica in de zender zou daardoor in de war kunnen raken. De kans dat de servo hier door de mist in gaat is echter groter. Waarschijnlijk zal je (ook) een mechanische beperking op de potmeter moeten maken om de verdraaiing tot 60° te beperken.

Al met al lastig maar niet onmogelijk.

Hey Ernst,

Het laatste is inderdaad wat ik bedoel, echter niet in de zender maar op de multiprop module, ik begin stilaan te vrezen of het überhaupt wel mogelijk is.

Misschien moet ik toch maar eens kijken of ik niet voor de mechanische optie moet gaan want weerstanden in de Multiprop veranderen zal moeilijk zijn het is allemaal veel te klein hiervoor.

Ik had gehoopt door wat weerstanden in serie of parallel te zetten dat het wel zou gaan maar als het inderdaad een voltage vergelijking is gaat dat niets uitmaken vrees ik.

Mocht iemand nog een idee hebben ik denk dat veel mensen met klassieke zenders hier wel wat met kunnen doen.

.....
Het laatste is inderdaad wat ik bedoel, echter niet in de zender maar op de multiprop module, .....
Op zich maakt dat niets uit, de schakeling in de Multiprop module is hoogstwaarschijnlijk vergelijkbaar met die in de zender. Inderdaad worden er zeer veel, zo niet allemaal smd componenten gebruikt. Die vervangen is voor de gemiddelde hobbyist een stuk lastiger dan een gewone weerstand vervangen.
Een andere mogelijkheid, vraag het eens na bij de fabrikant van die module. Wie weet hebben zij er een simpele oplossing voor. Zij weten precies hoe de zaak in elkaar zit.

Uitslagen in een zender groter maken dan wat de zender normaal aan mogelijkheden heeft kan niet. De kanaaltijden hebben nu eenmaal een minimale en een maximale waarde en als die worden overschreden gaat het mis. De ontvanger gaat dan vervelend doen.

In een multiprop kan dit ook niet vanwege dezelfde reden. Als regel geeft een multiprop wat kleinere servo uitslagen dan een normaal zenderkanaal. Dit omdat er ook nog een synchronisatiepuls meegestuurd moet worden, die een stukje van de kanaaltijd afsnoept.

Je kunt wel de uitslag van een servo vergroten door het toevoegen van weerstanden op de buitenste aansluitingen van de potmeter, zoals Ernst al opgaf. Als regel kun je de servo dan een maximale uitslag geven van 180 graden. Dit omdat de mechanische begrenzingen normaal gesproken een slaglengte van zo'n 200 graden toelaten.
Bij het modificeren van de servo eerst controleren of de blokkeringsnok op het eindtandwiel wel precies in het midden staat als op de zender de nulstand wordt opgegeven. Als dit zo is moeten beide weerstanden dezelfde waarde hebben. Anders wordt het lastiger en moet je met twee verschillende waarden gaan experimenteren. Begin niet met een te hoge weerstandswaarde. Een startwaarde van 1k5 is goed.

@Corrien
De weerstanden zullen de uitslag van de potmeter weliswaar begrenzen maar daarmee ook de uitslag van de servo.
Dan zul je inderdaad de servo moeten gaan modificeren voor een grotere uitslag door in de servo ook weer weerstanden te plaatsen tussen de potmeter.

@JaFa
De enige methode (wel een risico volle) is om wat ernst eerder aangaf de voeding spanning op de potmeter te verhogen.
In jouw geval sluit je de potmeter extern aan. De voedingsdraad kan je dan vanaf de zenderaccu halen of een gestabiliseerde 9V voeding maken in de zender dat heeft de voorkeur voor een betere stabiliteit maar is niet direct noodzakelijk. Het gevaar zit hem echter in als er meer dan 5v op de multiprop ingang komt dan zal de module dat niet aankunnen en defect raken.

Met weerstanden kun je nu alsnog de uitslag beperken zodat de maximale spanning 5v blijft.
Echter zul je heel goed moeten experimenteren welke waardes je moet toepassen.
Uiteindelijk moet 2,5V de middenstand zijn en 5V de absolute maximale waarde.
De oplossing die je nu had met 2 potmeters kunnen je daar bij helpen.
Echter zou ik dit eerst stand alone opbouwen met een multimeter zodat je zeker bent dat er niet meer dan 5v komt te staan op de multiprop.

Wenselijk is deze oplossing dus verre van.
Een veel betere oplossing is om een servo expander te plaatsen.
Dan kun je het signaal in grote lijnen weer bij regelen aan de uitgaande kant van de multiprop decoder.
http://www.flytron.com/rc-electronics/139-servo-expander.html

Net als Ernst heb ik je vraag niet goed geïnterpreteerd. Meestal zijn zulke vragen er op gericht om grotere servo uitslagen te verkrijgen, vandaar de verwarring.

Als ik het nu goed begrijp wil je van één van de potmeters van de multiprop onderbrengen in een stuurknuppel. Nu hebben diverse zenders knuppelpotmeters, die weliswaar mechanisch 270 graden kunnen draaien, maar die in werkelijkheid een Cermetbaan hebben van 60 graden. De rest van de baan bestaat daarbij uit kontaktvlakjes. Misschien, dat zo'n potmeter in jouw zender past. Daarvoor moet je dan wel opgeven welke zender je hebt. Hopelijk is dat een voor mij bekend type, zodat ik weet of dat kan.

Laatst bewerkt:
Mensen ik denk dat jullie, net als ik eerst, het verkeerde idee hebben. Wat JaFa wil is een servo besturen met een potmeter aangesloten op een multiprop module. Op zich werkt dat al maar hij moet de potmeter op die module van volledig links naar volledig rechts (270°) draaien voor de volle uitslag van de servo. Een stuurknuppel maakt echter een slag van 30° naar links en rechts, totaal maar 60° voor een volle uitslag van een servo.
Ja Fa wil dat de potmeter op de multiprop module ook maar een slag van 60° hoeft te maken voor een volledige uitslag van de servo. Net als de potmeter van de stuurknuppel.
Aan de servo moet dus niets veranderd worden, het zit echt in de zender en wel de multiprop module om precies te zijn.

Laatst bewerkt:
Heren, eerst en vooral heel erg bedankt om mee te willen denken, wat Ernst zei in de laatste post was juist, nu was het Corrien die bij mij het belletje deed rinkelen, hoe stom kon ik ook zijn, het zijn gewoon andere potentiometers...

Inderdaad de Multiprop's pot's zijn 270°, en de stick's 60° neem je deze laatste logaritmisch zoals jullie wel weten kan je het zelfs met 10° a 15° in orde krijgen... Stom, stom, stom, van mij maar Corrien toch bedankt om mij even terug op de rails te zetten...

Ik had gewone besteld en totaal niet verder gedacht, wat was nu eigenlijk de bedoeling, wel wat foto's maken veel duidelijk, ik werk met een licht gemodificeerde F14, met wat extra kanalen, (voor een boot) nu mijn kanaal voor de boegschroef was uitgevoerd door middel van een schuifpot zie foto, de schuifpot onder de Navystick (rechts).

Nu ik kwam er al snel achter dat dit voor een boegschroef verre van ideaal was, impulsen zijn niet te geven en je moet de schuif steeds maar weer naar het midden brengen :frustie:.

Dus wilde ik "snel" een stickje bijzetten...

Dit was het idee:

Een kleine pot zodat ik niet teveel in de zender meer moest slopen, maar dit werkte dus niet, ondertussen heb ik terug het licht gezien :( en het geheel herbouwd met een 60° pot.

Zowaar het WERKT!!!

Dit is het geworden het is cosmetisch nog niet helemaal klaar (let ook niet op de tipex op mijn plaatjes er zijn ondertussen wat functies aangepast dus nieuwe platen maken moet nog gebeuren.) Maar het geeft al een goed beeld.

De zender met onder de Navystick de boegschroef stick:

De binnen kant de nieuwe stick zit links onder:

En dan nog een close up, toch redelijk netjes denk ik.

Heren nogmaals enorm bedankt voor jullie hulp, mocht ik ooit eens iets kunnen terug doen laat je het maar weten.

En nog wat extra film materiaal:

:D

................... het zijn gewoon andere potentiometers...

Mooi, dat het gelukt is, maar dat het andere potmeters zijn is onjuist. De knuppelpotmeters van een F14 hebben een cermetbaan van 270⁰, zoals gebruikelijk bij potmeters. Er zijn slechts enkele zenders, waarin de knuppelpotmeters een baan hebben van slechts 60⁰. Dat je er zo eentje hebt gevonden is dus een kwestie van mazzel. Bij Futaba heeft voor zover ik weet alleen de Skysport 4YF zulke potmeters met dezelfde afmetingen als die van de F14.

Uit welke zender is deze potmeter afkomstig?

Laatst bewerkt:
Hey Corrien, ik had zoiets al eens eerder geprobeerd en toen was me inderdaad opgevallen dat sommige zenders andere pots gebruiken, ik had nog een D14 (ssm) Graupner liggen die deze ook had maar deze waren veel te groot, Degene die ik heb gebruikt komen uit zo'n chinees zendertje dat bij een twister coaxiale heli zat, ze zijn niet dezelfde afmeting als die van de F14 maar ik pas gewoon het mechanisch deel dan wat aan.

Het werkt nu volledig naar behoren, alleszins erg heel erg bedankt voor je input.

Back