MX-12 instelling ailerons

Ik kom er echt niet uit hoe ik die MX12 moet instellen.

Ailerons voor elk 1 servo
links/rechts 1 servo

totaal 3 servo's

en waar stop ik ze in de ontvanger?

. . .
. . . FLAP (AUX1)

. . . GEAR
. . . RUDD
. . . ELEV

. . . AILE
. . . THRO

Iemand die hulp kan bieden.[/b]

Ik heb er ook moeilijkheden mee; in de Mig 27XXL had ik een V-mixer ertussen zitten (met vorige zender) en heb 'm er maar teruggeplaatst. Ik kreeg de MX12 niet op orde. Wat een gedoe... :oops:

Dus, Milcoi, als je't niet erg vindt lees ik even mee over je schouder.

Hallo,

Je moet de "flaperon" wing-type aktiveren (zie o.a. blz 41 en 42 van de NL-handleiding). Verder moet dan ook nog de aileron-differentiëring aan jouw noden aangepast worden.

De rechtse rolroerservo moet in kanaal 2 van de ontvanger, de linkse in kanaal 6 (in tegenstelling tot ander Graupner-zenders waar het in kanaal 5 moet). Dus groot probleem als je ontvanger slechts een 5 kanaals-ontvanger is : gewoonweg onmogelijk dan.
Zie ook de discussie in het Duits hier (zoek eventueel een online vertaal-programma) :
http://www.rclineforum.com/forum/thread.php?threadid=90729&sid=78e37c33eb4384bd375abcf0bd165441

Als de NL-vertaling zonder de tekeningen je niet aanstaan en de Duitse handleiding onbegrijpbaar is, download de Engelse handleiding ervan, nl de handleiding van de JR2610 of 6102 die juist dezelfde zender is.(Graupner heeft op de JR-zender juist een andere naam geplakt en waarschijnlijk ook een ander prijskaartje...).
Lijst van adressen van handleidingen terug te vinden op mijn website.

Succes ermee,
Olivier

zo dus:

(welke dan nu het beste te gebruiken?)

Staarttype Elevon
Een ander staarttype voor de mx-12 is het mixertype Elevon. Ook hier zijn 2 vleugelservo’s nodig. Er is echter geen hoogteroer aan het model. In plaats daarvan heeft een uitslag van de hoogteroerknuppel het effect, dat de 2 vleugelservo’s in dezelfde richting uitslaan, om zo de hoogteroerfunctie te vormen. Wanneer daarentegen de rolroerknuppel wordt bewogen, slaan de 2 vleugelservo’s tegengesteld uit.

Zo werkt u met het staarttype Elevon:
1. Hou DOWN en SELECT tegelijkertijd ingedrukt en zet daarbij de aan/uit-schakelaar op AAN, om in de systeem-modus te komen.
2. Druk op UP of DOWN, tot WING TYPE boven in het display wordt weergegeven.
3. Druk op (+) of (-), om het staarttype Elevon te kiezen.
4. Door indrukken van SELECT kiest u de Elevonfuncties uit.
Let op: Voor het staarttype Elevon moet een servo voor ieder rolroer worden gebruikt.
5. Verbind de linker Elevon-servo met de rolroeraansluiting (AILE) en de rechter Elevonservo met de hoogteroeraansluiting (ELEV) van uw GRAUPNER-ontvanger.6. Controleer nauwgezet, of de rolroerservo’s uitslaan in de juiste richting. Bij een uitslag van de hoogteroer-stuurknuppel moeten de roeren beide in dezelfde richting uitslaan, om het up/down-commando te volgen. Mochten de roeren niet zoals hierboven beschreven uitslaan, dan moet u de servo-omkeerfunctie gebruiken, om de uitslagrichting van de foutief werkende servo te corrigeren.

===============================================

Staartype Flaperon
Flaperons maken het mogelijk, om de aanwezige rolroeren als kleppen te gebruiken; ze kunnen in dezelfde richting uitslaand als kleppen naar boven of beneden worden toegepast, maar blijven tegelijkertijd als rolroeren bruikbaar.

Zo werkt u met het staarttype Flaperon:
1. Hou DOWN en SELECT tegelijkertijd ingedrukt en zet daarbij de aan/uit-schakelaar op AAN, om in de systeem-modus te komen.
2. Druk op UP of DOWN, tot WING TYPE boven in het display wordt weergegeven.
3. Druk op (+) of (-), om het staarttype Flaperon (FLPR) te kiezen.
Let op: Voor het staarttype Flaperon moet een servo voor
ieder rolroer worden gebruikt.
4. Verbind de linker rolroerservo met Port 1 (AUX1) en de rechter rolroerservo met de rolroer-aansluiting (AILE) van uw ontvanger.
5. Controleer nauwgezet, of de rolroerservo’s uitslaan in de juiste richting. Voor een bocht naar rechts moet het rechter rolroer naar boven, en tegelijkertijd het linker rolroer naar beneden uitslaan (van achteren gezien), voor een linkerbocht omgekeerd: het linker rolroer gaat naar boven en het rechter naar beneden. Mochten de rolroeren niet zoals hierboven beschreven uitslaan, dan moet u de servo-omkeerfunctie gebruiken, om de uitslagrichting van de foutief werkende servo te corrigeren. Lees in het hoofdstuk Servo Reversing na, hoe de draairichting van de servo wordt gewijzigd.
Aanwijzing: De uitslagrichtingen van de servo’s kunnen
elk apart met de functie Servo Reversing worden vastgelegd. Zodra de uitslagrichting van de servo’s klopt, moeten de functies servo-uitslag, Dual Rate, fijntrimming en rolroerdifferentiatie worden geprogrammeerd.
Aanwijzing: De instelling van de servo-uitslag naar
links/rechts vindt voor elk kanaal plaats door
selectie van de functie Travel Adjust.
U vindt meer informatie hierover in het gedeelte Travel Adjust van dit handboek. De fijne instelling van de rolroer-sturing moet plaatsvinden via de functie Dual Rate; hierover vindt u meer informatie in het gedeelte Dual Rate. U kunt het neutraalpunt van elke rolroerservo ook via de functie Sub Trim (fijntrim) instellen. Hierover vindt u meer informatie in het gedeelte Sub Trim van dit handboek.
6. De schakelknop voor de kleppen links op de zender stuurt de rolroeren, wanner deze als kleppen worden benut. Om de kleppenfunctie uit te zetten, kiest u de functie Flap System (zie bladzijde 39) en verkleint u de uitslag van de kleppen tot 0%.
Aanwijzing: De functie Flaperon van de mx-12
ondersteunt uitslag-differentiatie. Hierover vindt u meer informatie in het gedeelte Differential van dit handboek.
7. Door indrukken van de DOWN-toets komt u bij de functie SWITCH SEL.
8. Door indrukken van de UP-toets wisselt u naar de functie MODEL SEL.
9. U kunt de functie WING TYPE verlaten, door DOWN en SELECT tegelijkertijd in te drukken.

Kan je eigenlijk met de mx-12 butterfly instellen???
dus beide ailerons naar boven en beide flaps naar beneden. Maar hoe doe je dit als dit kan?

alvast bedankt

Ik ben maar in dit draadje verder gegaan, aangezien er al 23 andere topic's over zijn :evil:

Ja, maar dan moet je enkele dingen geheel anders doen dan in de beschrijving staat.

Ik heb dit laatst moeten instellen bij een zender van een kennis.
Als eerste de flaperon mixer activeren en dan via een vrije mixer de gear meemixen op de flaperons, maar dan wel tegengesteld. Het is effe wat werk en puzelen maar het lukt uiteindelijk wel.
mocht het je niet direct lukken neem dan effe contact met me op of spring op je fiets en kom effe langs.

aha, bedankt theo!

toevallig is voor mij ook voor een kennis/clubgenoot :D

ailerons op 2 en?
flaperon op ???

mocht ik echt hulpeloos zijn, dan spring ik wel op de fiets, maar wel via het station ;)

Ik zal Jo eens om de zender vragen dan kan ik het over schrijven, uit mijn blote hoofd weet ik het zonet niet meer precies.

@theo, ik heb het nog even uitgeprobeerd. Het lukt nu wel, maar dan moet ik beide (achterste) schakelaars omzetten. De ene voor Flapperon+evt. hoogteroer. De andere is voor de flaps.
Op zich is dit niet zo heel onhandig. Zo kan je ook alleen remkleppen of juist alleen flaps instellen.
Maar toch jammer dat ik het niet op 1 schakelaar gemixt krijg, lukte jouw dat wel?

Overigens vind ik na 2 modellen instellen het toch wel een makkelijke/overzichtelijke software. Ik moest alleen even wennen, ik was trouwens ook futaba gewend.

Ik moet toch naar Jo toe om die instellingen opnieuw te programeren. Ik zal dan alles opschrijven en hier posten. Zo uit mijn blote hoofd weet ik het niet precies.

Super :D
maar het is jouw dus wel gelukt op 1 schakelaar?
Zonee, Dan is die uitleg niet nodig, dan hebben we hetzelfde ingesteld.

bedankt :)

ehmm ja, via kunst en vliegwerk. De methode die jij hebt werkt ook via die kleine drukknopjes, je kan daarmee geloof ik dan ook de flaps omhoog of omlaag laten lopen.

Michiel, daar komt hij (eindelijk) vandaag bij Jo geweest om de zender opnieuw in te stellen.

De kraaienstand krijg je via de volgende instellingen. Het is kunst en vliegwerk, maar het werkt wel.

Als eerste in het hoofdmenu waar je ook de modelgeheugens kan wisselen flapperons on instellen en dan de Gear op de left switch zetten en ook de flap op de left switch.

Dan terug naar het normale menu.
Mixer 1 Gear-> flap
off/on
offset 0
0% - 0%
sw left switch

dan de rolroeren op 2 en 6 insteken en de flaps op de kanaal 5 welke normaal voor de gear is.

Dan heb je nog een menuinstelling
flap system DN 100%
ele DN hoogteroer diep laten geven. het aantal mm staat in de beschrijving van het model of is op gevoel in te stellen.

Bij de flaps moet je dan er wel voor zorgen dat beide servo's dezelfde kant oplopen. Wij moetsen hiervoor een servo losmaken en omdraaien.

Ik hoop dat je hiermee nu weer verder kan.

Ha, Dit is ff een handige die ik gemist heb. Wilde net zoiets vragen, omdat ik van plan ben om ook de mx-12 aan te schaffen.

Voor mijn DLG in wording wil ik ook een flaps-systeem instellen. Het is dus de bedoeling dat de rolroeren gewoon als rolroeren werken, maar dat ze ook tegelijkertijd op en neer kunnen (v-mixer dus). Zoals hierboven staat is het dus te doen lijkt mij?

Dan nog een vraagje hierover. Hoe kan je dan de camber instellen? (rolroeren tegelijk omhoog en omlaag dus). Kan dit met een schakelaar of schuif ofzo? Het is dus de bedoeling om de vleugel vlak te maken bij het lanceren en dan in een thermiekbel de rolroeren naar beneden zetten. Het zou dus handig zijn als het op een schakelaar ofzo kan. Kan iemand daar nog duidelijkheid in verschaffen?

Als je nog een zender moet gaan kopen en je wil zoveel dingen mixen dan is mijn advies koop geen MX-12 want alles is met kunst en vliegwerk geprogrameerd, en er is ook nog gespeeld met de servo's en de draairichting. Koop dan liever een zender waarmee je die dingen allemaal heel makkelijk kan mixen. Op die manier kom je wel in een iets duurdere prijsklasse uit wat de zenders betrefd en je haald je geen problemen op je nek.

mmh, als het enkel veel geknutsel en geklooi is heb ik het er toch wel voor over. Veel geld heb ik nu namelijk niet voor een zender.

Heb je nog een tip voor een betere die dat eventueel makkelijker zou kunnen? (en nog enigzins betaalbaar is?)

Nee, niet direct. ik ken alleen de Multiplex cockpit uit mijn hoofd en de mx-12 met de beschrijving erbij. van de MPX 3010 en hoger weet ik dat het zondermeer direct mogelijk is om dit makkelijk te programeren. Zo zal dat bij graupner en robbe ookw el zijn met de grotere zenders. Kijk eens op de respektivelijke sites en zoek daar de instructieboekjes op. Daar kun je al een groot gedeelte uit opmaken of het makkelijk kan of juist niet.

mmh, probleem is dat eigenlijk alle anderen pas vanaf 300 euro beginnen. en das nu ff teveel. Dus als het Uberhaubt mogenlijk is om zegmaar een V-mixer te gebruiken waarbij je het hoogteroerkanaal met een 2 standenschakelaar kan gebruiken, dan heb ik eigenlijk genoeg. Of het nou veel of weinig geklooi is. Dan maar wat langer programmeren.... Toch?

Ik zou het nog iets moeilijker willen maken....
Ik wil met mijn MX12 de kraaifunktie instellen. Dus via een schakelaar rolroeren omhoog en flaps omlaag. Dit zou me nog wel lukken maar nu komt het. Ik wil ook mijn flaps laten gelijklopen met de rolroeren. 8O
Wie waagt er zich aan om deze instelling eens uit te vogelen? :?

Back