MX-12 met 8 kanalen via ppm mixer en headtracker

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door u4eake, 8 dec 2010.

  1. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Als fpv'er loop je al snel tegen een beperking van het aantal kanalen aan dat je ter beschikking hebt. Immers buiten de bestuuring van het vliegtuig willen we ook graag pan/tilt en eventueel nog een schakelaar voor de osd, of om tussen videocamera's te switchen.
    Anderzijds gebruiken we graag vrij goedkope, maar degelijke 35Mhz zenders, zoals de populaire mx-12, maar die heeft slechts 6 kanalen, wat eigenlijk wat krap is.

    Met de ppm-mixer, bvb hier te verkrijgen HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing PPM Signal Mixer version B for Head-Movement-Tracker Gyro , kan je je mx-12 echter voorzien van 2 extra kanalen. De ppm mixer neemt namelijk het ppm signaal van de zender (met 6 kanalen) en plakt er 2 kanalen achteraan, alvoren het ppm signaal naar de hf print te sturen om uitgezonden te worden.

    Mijn howto is gebaseerd op het werk dat hier al gedaan is :
    PPM mixer für HK headtraker
    Howto get MX12 work with HobbyKing headtracker


    Disclaimer : om dit te doen moet je in de zender draden doorknippen en hersolderen. Als deze draden later loskomen valt je signaal weg en verlies je de controle over je model. Begin er dus niet aan als je met dit soort zaken geen ervaring hebt. Verder kan je uiteraard je garantie vaarwel zeggen.

    Bovenop de hf printplaat van je zender komen 3 draden toe, een rode en 2 witte. De rode is +, de middenste is het ppm signaal en de overgeblevene is - .

    [​IMG]

    Knip ze door MAAR markeer eerst de - met een zwarte stift, zowel voor als achter de plaats waar je gaat knippen. Erachter was ik vergeten, dus na 't knippen kon ik de osciloscoop eraan hangen om de ppm te vinden.

    [​IMG]

    Je kan vervolgens 1 van de bijgeleverde adaptors doorknippen om aan de ppm mixer aan te sluiten, of je kan de connector van de ppm mixer afsolderen en nieuwe draadjes rechtstreeks aan de ppm mixer solderen. Mij leek het makkelijkst om een adaptor te slopen, maar het is netter om te solderen (een connector minder die kan falen)

    [​IMG]

    Om de ppm mixer aan en uit te schakelen heb je een 2polige aan-aan schakelaar nodig.
    Soldeer de massa draden van ppm mixer en hf print aan de eerder gemarkeerde massa kabel komende van de zender.
    Soldeer de rode draad (+) van de zender terug aan de rode (+) van de hf print en aan een bijkomende rode draad die je naar 1 van de middenste voetjes van de schakelaar brengt.
    Soldeer het overeenkomende voetje van de schakelaar aan de rode draad van de ppm mixer. Je voedingsciruit is nu al compleet, nu moeten we het ppm signaal nog schakelen tussen rechtstreeks naar hf print ofwel via ppm mixer.

    [​IMG]

    Soldeer de ppm draad van de hf print aan het overgebleven middenste voetje van de schakelaar. We moeten nu zo verbinden dat de hf print ofwel ppm krijgt rechtstreeks van de zender, ofwel van de ppm mixer (indien de rode draden doorgeschakeld zijn). Dit krijg ik niet in woorden uitgelegd maar een schemaatje maakt meer duidelijk denk ik :

    [​IMG]

    De schakelaar shakelt de middelste contacten ofwel naar de bovenste, ofwel naar de onderste. Het ppm signaal komt altijd op de ppm mixer toe, ook als deze laatste uitgeschakeld is, maar ik heb de ingangsweerstand van de mixer gemeten op 12Mohm, dus dat zal het signaal niet te fel naar beneden halen denk ik. Het lijkt in elk geval goed te werken. Natuurlijk ga ik eerst een grondige range check doen alvorens te vliegen.

    Zo ziet dat er dan uit :

    [​IMG]

    Ik heb ook nog een ledje tussen de + en min van de mixer geschakeld, zodat ik kan zien of de mixer aanstaat of niet.
    Van jitterende servo's bij een aanstaande mixer, zonder headtracker aangesloten heb ik geen last gehad. In dit geval gaat het onboard ledje van de mixer heel even aan en gaat dan terug uit, dus ik weet niet of een schakelaar wel echt nodig is. Volgens de engelse how-to wel.

    De schakelaar heb ik bovenin geplaats onder de antenne, zodat het knopje bovenop de zender, voor de antenne komt. Het ledje zit op volgende foto onder de schakelaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo ziet het er dan van buitenaf uit :

    [​IMG]

    Fotootjes van de aansluiting voor de headtracker (nog te doen) volgen nog. Ik ga hiervoor de stekker van de ppm mixer vervangen door een gewone servostekker denk ik. Veel makkelijker in te werken in de zender en wat meer 'standaard'.

    Zo, stekkeraansluiting op de mx12 is ook gemaakt :

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2010
  2. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    kijk, handig, ik wil dit ook gaan doen :)

    ben benieuwd naar de led, schakelaar en stekker plaatsing!
     
  3. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Schemaatje van de aansluiting met schakelaar en ledje toegevoegd in eerste post.
     
  4. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    ik weet niet of ik dat ledje erbij ga doen... moet nog effe kijken ;)
    heb al een extra led erin zitten ivm mijn assan.
     
  5. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Tja, met je bril op zie je het ledje toch niet branden he. Ik heb het meer gedaan voor als ik mijn andere tuigen (vooral de jet) vlieg, zodat ik zie als de tracker per ongeluk zou opstaan maar niet aangesloten zijn. En ook wat voor de show natuurlijk ;-) Ik had nog geen ledje op mijn mx-12
     
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Zo, fotootjes van de aansluiting ook toegevoegd, waarmee de modificatie afgerond is.
    Nu nog veel life testen :)
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2010
  7. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    even een vraagje nog over hoe je die schakelaar er tussen hebt zitten.

    Dat je de signaal draad dus "splitst" gaat goed?

    Ik heb de vraag gesteld op dit forum
    signaal-draad-splitsen
    of dat niet nadelig is voor het signaal.
    (zoals ik in eerste instantie beschrijf, heb jij het gedaan denk ik he?)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    heb het gezien :) bedankt!

    Nu nog kijken of ik wel of niet die LED er tussen ga zetten.... ;)
    zat er geen ledje op de ppm mixer?
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Yep, daar zit ook een ledje op, maar dat zie je natuurlijk niet meer als de zender dicht is, tenzij je de mixer module buiten de zender gaat bevestigen.
     
  11. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    of het ledje eraf solderen en verlengen?
    (of is dat niet mogelijk?)
    heb ik bij mijn assan module ook gedaan.
     
  12. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Zal ook wel kunnen denk ik.
     
  13. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    hmm, heb net van sven vernomen dat dat een smd ledje is/lijkt. Dus dan gaat dat niet.
    naja, ik kijk wel :p
     
  14. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Hoi..
    Heb nog niet alles door gelezen en moet dat nog gewoon doen,maar Ik begrijp dat je dus hier mee met 1 onderdeel je mx12 van 6 chanalen naar 8 ombouwt en dat je dus met een 8 kanaals ontvanger gewoon de 2 extra kanalen kunt gebruiken voor iets te schakelen of te regelen als je extra potmeters er bij bouwt..
    Ik ben geen FPVer maar heli vlieger en zou dus voor schaal model 2 extra kanalen wel kunnen gebruiken..
    De schakeling beïnvloed de originele 6 kanalen niet dus????
    want dat zou niet handig zijn met de 6 kanalen CCPM besturing..


    Benno
     
  15. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Tot hiertoe enkel getest met de X-1000 headtracker op kanaal 7 en 8, en dat werkt.

    Om met potmetertjes of schakelaars kanalen 7 en 8 te kunnen bedienen gaat er nog iets meer nodig zijn denk ik. Ik denk niet dat de ppm mixer een analoog signaal omzet naar ppm, maar dat hij gewoon 2 ppm kanalen achter de normale 6 kanalen plakt. Je moet dus al een ppm signaal hebben (in dit geval komende van de X-1000 headtracker).
     
  16. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    ik had een link met hoe je hem in moest stellen, maar die kan ik nie meer vinde :(

    heb je de manual toevallig voor die head tracker?

    Laat maar, is al gelukt :p
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2011
  17. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ook ik ben opzoek naar een manier om 2 kanalen aan mijn mx12 toe te voegen. zou je eens aan je headtracker kunnen meten of deze een ppm of analoog signaal afgeeft?
     

Deel Deze Pagina