MX16 instellingen

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en wil even iets over mezelf vertellen voordat ik met mijn probleem kom.

Na 35 jaar gestopt te zijn met modelvliegtuigen, ( ik heb de tijd van de 1 kanaalsbesturing met escapement nog meegemaakt) heb ik een half jaar geleden de draad weer opgepakt en ben begonnen met een electroheli, de Walkera 4#1 , daar kan ik nu redelijk mee vliegen en heb nu een GL450 gekocht, met een Graupner MX16.
Voor mij is deze tak van vliegen volkomen nieuw, In de ogen van de meesten van jullie zal ik best een domme vraag stellen,maar ik weet het echt niet.

Ik heb de heli nu zover gereed dat alles (geloof ik) goed werkt, op 1 ding na, boven de throttlestick (mode2) zit een draaiknop waar ik het maximum aantal toeren mee instel, die kan ik niet loskoppelen.

Aan de tuimelschakelaar daarnaast (switch2) is throttle hold - autorotatie toegewezen, die geeft dat ook aan als ik hem omzet. De motor zou dan dus uit moeten gaan.

Nu komt het probleem, zodra ik de TH schakelaar aan zet, schakelt hij inderdaad de gasstick uit, maar de waarde van de draaiknop in, en de motor gaat dus draaien op het maximum ingestelde aantal toeren.
Kan iemand mij helpen dit op te lossen?

Bijvoorbaat Dank,
Algysy

Weet je zeker dat je een mx16 hebt van graupner? Ik heb namelijk een mx16 en wat je nu verteld komt absoluut niet bekend voor, omdat je zelf namelijk alles aan moet wijzen en jij zegt dat alles al een functie aangewezen heeft.

mx16

Ja, het is absoluut de MX 16 van Graupner.
Maar, zoals ik al eerder schreef, het is voor mij volkomen nieuw (trouwens elke computerzender) dus mogelijk moet ik mogelijk een ander instelling kiezen....maar welke?
Verder zeg ik niet dat alles een standaard functie aangewezen heeft hoor, alleen zitten de draaiknop en de schakelaar ernaast (sw2) op een of andere manier kennelijk gekoppeld.
Ik heb TH/autorotation aan s2 gekoppeld en die zal ik dan nu wel ergens anders zetten.
Zou je mij dan de combinatie van schakelaar / functie van jouw zender willen geven, dat weet ik in elk geval zeker dat het zo werkt.
thnx

tja ik maak geen gebruik van die moeilijke trottle hold ed. Ik heb gewoon het toerental op de draaiknop gezet, met daarop ook de timer, en ik heb diverse vluchtfases, met daarbij behorende pitchcurves, op de schakelaar ernaast zitten. schakelaar naar onder is -1 tot 7 graden pitch, en 50 procent dual rate, schakelaar naar boven is -10 tot 10 graden pitch, met 80 procent dual rate. Zo vlieg ik altijd, hoort misschien wel niet helemaal, maar ik vind het fijn vliegen zo.

De draaiknop is niet om het max toerental in te stellen, hij is er slechts om het toerental te beperken als je dat wilt (bijv testen of motor helemaal uitschakelen). Het max toerental stel in je in via de throttle curve (menu Helimix ... K1->Gas). De draaiknop gebruik ik om te zorgen dat ik niet per ongeluk de motor kan laten draaien als ik de heli bijv aanzet of verplaats (de draaiknop staat dan helemaal linksom). Als ik klaar ben om te gaan vliegen draai ik de knop helemaal rechtsom en kan ik gas gaan geven met de throttle stick.

Instellen van de hoeveelheid gas bij autorotatie: autorotatie vliegmode aanzetten (met de door jou ingestelde schakelaar), dan naar menu Helimix, GAS moet dan op -100% staan.

ik gebruik de draaiknop daar dus wel voor, mijn gascurve is plat, of te wel ik vlieg constant met hetzelfde toerental met een govener. dan kan het wel.

Back