MX2 bouwverslag

Hallo iedereen,

Ik heb enkele dagen terug een MX2 van de Hobbyking mogen ontvangen. Ik vind het zelf een erg mooi toestel en de prijs viel ook reuze mee. Hij werdt geleverd met een brushless outrunner, ESC en alle servo's ingebouwd voor rudder, elevon en de ailerons. Het is een 4channel en ik moet er zelf nog een RX bijkopen maar voorlopig wil ik eerst zorgen dat ie mechanisch perfect in elkaar zit voordat ik ermee ga vliegen.

Hier wat pics:

Ik ben vandaag een beetje bezig om hem wat verder af te bouwen. Maar zaterdag vertrek ik naar de UK en kom pas over 2 weken weer terug, dan wil ik hem ook gaan afbouwen.

Ik ben er 2 dagen terug mee begonnen maar heb er nog niet veel tijd in gestoken. Toch heb ik al wat vooruitgang kunnen boeken:

Ik ben begonnen met het landinggear, dit was wel ff tricky omdat de metalen plaat achter dat houten plankje net een beetje offset stond t.o.v van de schroefopeningen in het plankje.

Maar het is allemaal goed gekomen en de LG zit er keurig en stevig op. Mooie wieltjes heeft ie ook, het valt me op hoe stevig en simpel het allemaal in elkaar zit.

Wat pics:

En hier nog wat pics zoals ie uiteindelijk eruit komt te zien. Ik had 2 dagen terug de vleugels en prop er ff snel opgezet om wat kiekjes te maken.

En hier wat kiekjes bij daglicht:

ik moet eigenlijk het huishouden doen en mijn koffer eens gaan pakken. Maar ik kon het niet laten om toch een beetje verder te knutselen aan de MX2.

Ik heb de carbonrod in een vleugel geschoven, in de body geplaatst en daarna de andere vleugel er proberen op te schuiven. Ik merkte al snel dat de rod niet helemaal in een van de vleugels wou schuiven. Dit kwam omdat de schacht van de rod precies naast de schacht van de aileronservo-kabel loopt. Ze hebben een stuk uit het foam in de vleugel gesneden om deze kabels te kunnen plaatsen maar helaas was er een stukje kabel tussen de lijm en het foam blijven zitten. Daardoor stak ie een stukje uit in de rod-schacht en kwam de rod niet verder in zijn eigen schacht. Maar goed dat ik het al snel zag en heb daardoor schade aan de kabel kunnen voorkomen.

Ik heb een breinaald genomen en heel voorzichtig de servokabel weer teruggeduwd in zijn eigen schacht en dat is gelukt. Het was meer de lijm een beetje eraf pulken en toen kon ik de kabel weer bevrijden. Daarna heb ik allebei de vleugels en de rod gemonteerd in de body, 2 schroeven erin voor het vastzetten.Het zit perfect en stevig ook nog eens.

Ik heb toen de "uitlaat" eropgelijmd, dat is niks anders dan een zwartgespoten stukje foam wat je op de body moet plakken.

Hier een foto ervan:

Toen ben ik begonnen aan het lijmen van de "glazen"canopy aan de EPO-cockpit. Ik had een paar drupjes lijm in het midden aan iedere kant van de canopy gedaan op de plek waar hij op de cockpit zit. Daarna goed gepositioneerd in de body zodat ie er mooi strak op zit.

Als de lijm droog is dan kan ik de cockpit in zijn geheel er weer afhalen en hem verder lijmen. Ik heb express maar een paar drupjes gedaan zodat het niet meteen muurvast zit en ik hem nog eventueel eraf kon halen, mocht ie verkeerd zitten.

Maar het zit allemaal keurig en ik ga hem zo aflijmen.

Wat een hobby.....:razz:.....(droomt verder)

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze kist staat zeer zeker ook op mijn verlanglijstje, alleen wel dan de blauwe versie.

Ik ben benieuwd naar hoe hij vliegt, dus ga dit draadje zeker volgen ;)

In iedergeval succes met je maiden

Voor 130 USD exclusief shipping kon ik het niet laten, zeg maar.

Ik heb er ook nog 3 LiPo's bijbesteld. Turnigy Zippy 14.8V 2450 mAh (4 cells) 30C.

Tis echt een prachtig ding, vond ik zelf. Zelfs als je er nooit mee zou vliegen is het toch al een kunstwerk om te zien.

Laatst bewerkt:
Mooie kist van HK

Mooi vliegtuig
Heb je de hele setup daaro gekocht? of alleen het toestel en mooi door de douane geglipt of werd je weer door extra kosten verrast?
Ga dit draadje ook volgen deze kist zou ik ook wel willen, ben benieuwd wat je totale kostenplaatje gaat worden.;)

Hee, mijn alter ego Stef heeft al geantwoord, was je maar zo snel met spullen opsturen ;)

@Mau,

Ik hoef nog alleen maar een RX en TX te hebben en dan is ie af. Misschien wat finetunen en testen maar hij werdt vrij compleet afgegeven.

Ik heb zelf een DX4e die bij de RTF mCPx zat. Nu weet ik dat het een gewone 4ch zender is die niet specifiek aan een bepaald toestel is gekoppeld en dat ie met andere Spektrum-ontvangers kan binden.

Het enige wat ik moet achterhalen is het bereik van de DX4e. Als ie beperkt is tot de maximale afstand die je met een kleine heli bereikt, zeg 100 meter, dan heb ik er niet veel aan.

Mijn plan is om binnenkort een DX6i+RX aan te schaffen maar ik moet ook nog wat partygeld voor in de UK hebben, waar ik zaterdag heenga.

Maar goed, alles op zijn tijd. Ik wil dat deze kist helemaal top is voordat ik hem de lucht in stuur.

Laatst bewerkt:
Hee, mijn alter ego Stef heeft al geantwoord, was je maar zo snel met spullen opsturen ;)

@Mau,

Ik hoef nog alleen maar een RX en TX te hebben en dan is ie af. Misschien wat finetunen en testen maar hij werdt vrij compleet afgegeven.

Ik heb zelf een DX4e die bij de RTF mCPx zat. Nu weet ik dat het een gewone 4ch zender is die niet specifiek aan een bepaald toestel is gekoppeld en dat ie met andere Spektrum-ontvangers kan binden.

Het enige wat ik moet achterhalen is het bereik van de DX4e. Als ie beperkt is tot de maximale afstand die je met een kleine heli bereikt, zeg 100 meter, dan heb ik er niet veel aan.

Mijn plan is om binnenkort een DX6i+RX aan te shaffen maar ik moet ook nog wat partygeld voor in de UK hebben, waar ik zaterdag heenga.

Maar goed, alles op zijn tijd. Ik wil dat deze kist helemaal top is voordat ik hem de lucht in stuur.

Grapjas ;)

Test je zender/ontvanger anders eens even
gewoon samen met iemand anders en dan uit elkaar lopen en kijken tot waar je ontvangst hebt

Hey man, ik volg u'm ook aangezien ik het vliegtuig al gaaf vond :cool:
heb ook FF een vraag, als het mag hoe is het om van heli's naar een vliegtuig te gaan aka kwa moeilijkheid factor ?

niet dat ik NU meteen ga vliegen maar wil het al een tijdje weten !

Niet om de mensen hier tegen de schenen te schoppen, maar ik vind het vliegtuig vlieger makkelijker en relaxter. Was sneller te leren.

Ik moet hier wel bij zeggen dat omdat je heli kan vliegen dit niet betekent dat je ook met een vliegtuig weg kan maar het helpt wel heel veel. Een paar dingen waar je aan moet wennen: de snelheid (je kan hem niet ff stilhangen), het opstijgen en vooral de landing heeft aandacht nodig. Tevens moet je van de gewoonte van je helikopter vliegen af om altijd heel veel gas te geven, met een vliegtuig heb je niet zoveel vermogen nodig als je gewoon FF doet.

@EBB

Ik zou het niet weten, het is voor iedereen ook verschillend denk ik.

Het enige dat ik weet dat het makkelijker is met vliegen. Je weet ook altijd welke kant hij opgaat en kunt het veel beter inschatten.

Alleen, je hebt geen rem, kunt niet hoveren en hebt een langer landingstraject, wat best tricky kan zijn.

@EBB

Ik zou het niet weten, het is voor iedereen ook verschillend denk ik.

Het enige dat ik weet dat het makkelijker is met vliegen. Je weet ook altijd welke kant hij opgaat en kunt het veel beter inschatten.

Alleen, je hebt geen rem, kunt niet hoveren en hebt een langer landingstraject, wat best tricky kan zijn.

Bedankt voor de aanvulling :p

Laatst bewerkt:
Mooi bouwverslag, de mijne is ook al onderweg.
Waarom is die hobbyking niet iets sneller :-) want nu kriebelt het toch al wat meer om em in ontvangst te nemen

Ik heb de AR6210 RX+satelliet die ik bij de DX6i kreeg met klitteband ingebouwd in de MX2 en plaats er wat schuim overheen als ik ga vliegen. Zo kan het spul niet rond gaan dansen in de body en misschien zelfs tussen de servo's komen. ook gebruik ik wat schuim om de accu goed te fixeren als ik de canopy eropzet en wil gaan vliegen. Ik doe voor de zekerheid een elastiek om de cockpit+body heen zodat ik zeker weet dat ik die niet verlies tijdens het vliegen en dat alles goed vastzit in de body.

Ik heb de ailerons, elevons en rudder op de RX geprikt en getest, alles werkt naar behoren. Ik moest alleen de pushrods op de wingsurface-mounts afstellen maar het staat allemaal mooi centraal als ik de accu eropprik:

full

Toen heb ik alle tailsecties eropgezet en vastgeschroeft, het paste allemaal keurig en stevig. Mocht ik in de toekomst wat wilder gaan vliegen dan doe ik er wat lijm tussen maar voorlopig wil ik toch eerst wat rondvliegen om de kist te leren kennen.

Daarna ben ik begonnen met het assembleren van de tailwheel, deze wordt aangestuurd door de rudder. De stuurstangen waren iets te lang dus deze heb ik wat ingekort, het kon allemaal maar op 1 manier bevestigd worden. Nu vond ik het zelf allemaal wat breekbaar eruitzien, de rudder/pushrod-mount kon afbreken bij een harde landing op het tailwheel maar ik heb voor een speling/kreukelzone gezorgd. Dit zorgt ervoor dat het tailwheel vrij ver kan doorbuigen zonder dat er spanning op de ruddermount/stuurstangen komt:

full

Ik heb daarna alles gemonteerd, de accu eringeprikt en een paar keer een minuut of 5 lang de motor half gas laten draaien en steeds de controls bewegen om te zien of alles stevig zat en er geen problemen waren met de ailerons, elevons en rudder etc. Maar het houdt zich allemaal goed en de prop had ik al netjes gebalanceerd dus trillen doet ie amper.

Volgende week ga ik met minibike naar een vliegclub hier in de buurt toe, daar wil ik de maiden doen na een laatste check. Ik wil hem ook nog even laten nakijken door een ervaren vlieger daar om er zeker van te zijn dat ik niet voor verrassingen kom te staan.

En dan gaat ie de lucht in......yay! :banana:

Zo, deze groene draak is af. Ik wilde hem afgelopen zondag al maidenen maar na een wat betere inspectie bleek dat er iets te weinig lijm was aangebracht door HK in een van de aileron-hinges. Het zat wel vast maar had toch iets teveel speling.

Nu ga ik het morgen weer eens proberen en vroeg me af of ik nog iets moest aanpassen aan de settings in mijn DX6i. Ik heb een nieuw model aangemaakt maar heb voor de rest niets aangepast aan expo of wat dan ook.

Het lijk me allemaal gesneden koek want de controls bewegen zoals het hoort maar als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

Haha, yea, de maiden is een feit. Ik ging er vandaag maar eens opuit en na wat rondtaxieen dacht ik, neus in de wind, gas open en knallen met dat ding. Ik was met Minifiets12 en nog een andere gozert naar de club gegaan en moest er toch een keer aan geloven.

Poe, dat was wel ff wat anders dan een propglider maar wat een geweldig ding hee. Echt power te over, ik vloog 50 % throttle hooguit.

Ik was nog een beetje aan het aftasten hoe het toestel reageerde op input maar het vliegt zoals het eruit ziet. Heel soepel en direct en hij doet precies wat je wilt.

De landing lijkt ruwer dan ie is, ik heb na deze maiden nog 3 LiPo's gevlogen en die landingen gingen al stukken beter. Ook heb ik er wat rolls mee gemaakt en een paar ogenblikken wat inverted gedaan. Maar ik moet natuurlijk eerst goed doorhebben hoe het toestel zich houdt en na wat flights alles nalopen om te kijken wat niet stevig of goed zit.

Het probleem was ook dat de wielkasten vrij laag zitten, ook al is het gras kort. Er zit ook weinig ruimte tussen het wiel en de last aan de achterkant waardoor gras zich makkelijk kan ophopen.

Ik ga er denk ik aan de onderkant een stukje vanaf halen zodat er meer ruimte zit tussen de wielkasten en de grond.

Al met al, wat een ervaring hee. Het was best intimiderend om met voor mijn doen zo'n bakbeest op te laten stijgen maar het is echt een van de leukste dingen om te doen.

Komend weekend ga ik maar eens flink wat oefenen als het weer meezit want dit is gewoon te verslavend, aaah!

Hier een filmpke van de MX2 maiden, nogmaals de landing lijkt ruwer dan dat ie was.

Poe, wat een dag

Dude, je hersens worden ff gefrituurd de eerste seconden na take off maar daarna is het genieten. Ik had wel de elev,ail en rudder-expos op 70 % procent gezet just in case.

Je wilt geen wilde stuurbewegingen als je voor het eerst vliegt met dat ding. Ik kan op de DX6i 3 switches overhalen om te wisselen tussen 70 en 100 %, erg handig.

Ik ga zometeen ook maar weer eens efkes knallen.

Life's good....

Back