Myford ML 7 restaureren

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door newbie, 7 jan 2017.

  1. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Dag allemaal, omdat ik stilletjes wil beginnen met stoom heb ik mij een draaibank gekocht.
    Was al 2 keer naar Nederland gereden voor een HBM maar de verkoop ging telkens niet door.
    Ene keer het bed niet meer goed , de ander keer heb ik wel het freesmachine gekocht maar de draaibank was te klein (40cm tss de centers)

    Op een dag via MP een myford gekocht voor een zacht prijsje (700 euro) met veel toebehoren. Eigenaar had deze van de buurvrouw gekregen want het ding stond daar in de weg en eigenlijk bij hem ook. De zoon had er eventjes mee gespeeld maar dit was zijn ding niet. De myford stond daar maar gewoon in een hoekje dus echt testen met een draaiwerk ging niet, toch maar beslist om ze te kopen omdat ik ct lees wat voor een goede draaibankjes dit wel niet zijn.

    Ik had geluk en ongeluk. Ze is nog zeer goed in orde, geen speling op het bed , bussen of sledes.
    Het is juist alsof ze gereviseerd is geweest.

    De pech :
    Eigenaar(ik vermoed de voorlaatste) heeft agresief koelmiddel gebruikt waardoor de verf en plamuur grotendeels weg is .

    Hij heeft vet gebruikt ipv olie om de lagers te smeren. Snap dit niet omdat met deze fout ik een slechtere draaibank had verwacht.

    Verder krijg ik de klauwkop er voorlopig nog niet af en de bank draait maar 1 richting. Het is de juiste motor maar ik vermoed dat de eigenaar er gewoon een oude huishouschakelaar die je links en rechts kan draaien er heeft opgezet. Je ziet hem op de eerste foto links onder liggen.

    Hij zei dat de draaibank metrisch was, maar ik merk dat bij 1 omwentelling de slede 2.5mm verplaatst en niet 2mm. Dus later nog alles naar metrisch veranderen.


    enkele foto's na al een beetje schuurwerk:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om de bank terug een beetje te fatsoeneren dacht ik ze opnieuw te verven en te plamuren.

    Hoe doen jullie dit ?

    Welke plamuur /putty gebruiken jullie daarvoor en hoe ?(eerst primer dan plamuur of)

    De verf gaat terug opnieuw de echte myfordverf zijn. Want eigenlijk is dit een beetje hetzelfde als een auto restaureren maar nu is het een draaibank.

    groetjes Luc
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Luc

    Hopelijk zitten er héééél veel toebehoren bij voor die 700€.:oops:
    Ik heb ooit een super 7 myford opgeknapt .
    Wat vast zit van plamuur laat je zitten. Al de verf heb ik met een verf afbijtmiddel verwijderd.
    Met twee componenten plamuur de beschadigingen gerepareerd. Vervolgens gespoten met een polyesterplamuur.
    Daarna geschuurd en grondverf er op. Vervolgens gespoten met tweecomponenten autolak
    Dit is het resultaat.
    Succes Dirk

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Gewoon weer netjes maken die bank, kan je zeer veel schik van hebben!

    Verf/plamuur ja ach ja kan, mijne (s7) is ook stokoud en zou een verfje mogen maar hij moet vaak werken hee, ik zou me denk ik met een nagelnieuwe bank minder makkelijk voelen...

    Je kunt goed zaken doen met myford solutions! De man is erg aardig en behulpzaam, heeft verschrikkelijk veel kennis en onderdelen, en draait je geen poot uit. Hij stuurt spullen op, verzendkosten zijn laag.

    Die kop kan er zo af, de hoofdas moet ergens bij de riemkant op "lock" kunnen, als die vast staat kun je met geopende bekken de kop er af draaien, door een stalen as (dik) tussen de bekken naar je toe trekken (aan de bovenkant zeg maar)

    Netjes werken, niet op rammen als het niet lukt, niks kapotmaken. Als het wel lukt, de draad en de kop netjes schoonkwasten, de as is gehard, gebeurt niks mee.

    Leuk weetje: alle myford boekjes koop je gewoon bij bol.com, jaja je gelooft t niet, kost haast niks.

    Als je t klaar hebt en het werkt goed: ben je de prijs allang vergeten, goede aankoop gedaan!

    Mvg benjamin
     
  5. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Klopt helemaal Benjamin.
    Zelf heb ik een prachtige "super7B" lange uitvoering met alles erop en eraan en alle denkbare toebehoren.
    Verder staat hier nog een heel mooie myford 254S in mijn werkplaats.
    En waar draai ik altijd mee.... een kleine ML10 . Heel handig draaibankje ,snel te reinigen en meer dan nauwkeurig genoeg.
    Het is niet de bank die belangrijk is , maar de handen die er mee werken.
    Luc , ik zou zeggen , monteer die bank zoals ze is en maak er mooie dingen mee. Daar heb je het meeste plezier van.
    Dirk
     
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ron, Benjamin en Dirk alvast bedankt voor de reactie's.

    Ron : deze draadjes had ik al gevonden en door ze nu opnieuw door te nemen heb ik de oplossing gevonden voor mijn metrisch probleem dat ik vandaag pas ontdekte.
    Gewoon digitale uitlezing plaatsen ipv al die dure myford metrische onderdelen te kopen. Merci voor de oplossing.

    Benjamin : Ik ben gisteren eventje bij Frans geweest van Myfordsolutions voor de smeerolie ,smeernippels en drukoliespuit te halen.
    Daarom dat ik vandaag opeens vaststel dat ik geen metrische draaibank heb en ik nu ook weet hoe ik de bepaalde delen van de draaibank moet schoonmaken waar het vet de kanaaltjes verstopt en er geen olie meer kan komen.Voor het plamuren enz gebruikt hij produkten die je enkel in grote hoeveelheid kan kopen dus niks voor mij.

    De super7 heeft inderdaad een "Lock" maar de ML7 had dit nog niet. Ik ben nu aan het proberen via een methode gevonden op youtube (met een soort rubberen aantrekband die een tandwiel blokkeert) maar voorlopig lukt dit nog niet.

    Dirk : Gewoon beginnen te draaien dacht ik in begin ook, maar als ik eigenlijk een maand bezig ben om ze terug op te knappen dan heb ik er toch veel meer plezier van. En met ze proper te maken en te demonteren heb ik al vanalles ontdekt dat ik misschien nooit zou hebben gezien.

     
  7. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Luc
    Tot een paar jaar geleden werkte ik in een garage bedrijf met carrosserie afdeling. Ik vrees dat het hetzelfde probleem is als bij "MyfordSolutions" m.a.w. enkel in grote hoeveelheden. Het spuiten van de plamuur gebeurde ook met een speciaal pistool.
    De producten waren van "glassurite en dupon"

    Wat het blokkeren van de hoofdas betreft , myford beveelt een houten spie tussen het tandwiel en het carter van de hoofdas.
    Een ml 7 heeft inderdaad geen "lock".Een ml 10 trouwens ook niet.
    Daar schakel ik het dubbel drijfwerk in zonder het dubbele tandwiel van de hoofdas los te koppelen. ( inbusvijsje en schuiflatje op rechterkant van tandwiel op hoofdas )
    Draai de klauwen uit de kop en plaats een ijzeren lat in de plaats , waarschijnlijk kan je de kop nu losdraaien.
    Niet forceren en zorg dat de tandwielen volledig ingrijpen.
    Bij normaal gebruik kan je de kop gewoon losdraaien met behulp van de sleutel.
    Doe dit niet bij een originele vierklauw. Hier is het vierkant te zwak en kan openbreken.

    Dirk
     
    ron van sommeren en Demaic vinden dit leuk.
  8. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Oke bedankt Dirk, ga in een autoshop is vragen naar een vergelijkbaar produkt in kleine verpakking.
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    In één van de "vlieg"draadjes (weet niet meer welk) maar daar spraken ze over 2 componenten autolak in spuitbussen en hadden daar zeer goede ervaringen mee ,
    ben wel zo slim geweest om de link naar de site op te slaan , https://www.nonpaints.com/nl/
    Misschien vind je hier wat je zoekt en succes met de Myford .

    Groeten Jef
     
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Nou.............. die heb ik ook ff opgeslagen hoor Jef ;)
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oh Luc, wat een mooie! Bij Gea met reductiekast voor het snijden van draad etc. :) Mooi!
    Bij Myford Solutions kan je eveneens de originele grijze lak bestellen?:)
    http://www.myfordsolutions.nl/ (voor de lezertjes)

    Van mij zonder die mooie reductie en ompoolschakelaar (een Super 7)... moet ik de snaren eens vervangen. Die zijn op, en liggen klaar... Daarvoor moet ik de spindels 'trekken'.

    De IJssel heeft ook sterke fraaie 2K Yachtlakken. Die houden goed. Heb er een motorblok mee geschilderd en dat blijft als gebakken zitten. Wel eerst goed ontvet en in De IJssel 2K primer gekwast. Maar dat lijkt me logisch...

    En veel plaatjes plaatsen!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2017
  12. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Dag Bas, ga dit zeker doen.

    Vandaag nog eens eventje geprobeerd om de klauwkop los te krijgen en het is gelukt.

    Ik heb de raad van Dirk (gea) opgevolgd (groot ijzer tussen de klauwen) maar ik durfde het niet met de tandwielen in elkaar gekoppeld.

    Daarom het advies gevolgd in een you tube filmpje en gebruik gemaakt van een rubberen riem.

    http://nortonsafe.search.ask.com/search?chn=1000&ctype=videos&doi=2016-11-15&geo=BE&guid=BA9B9D39-B449-4B66-836D-0987159E6A37&locale=nl_BE&o=APN11918&p2=^ET^fd20be^&page=2&prt=NSBU&q=myfordml7&tpr=10&ver=22&pToken=CAoQAA&ots=1484433224711

    en het is gelukt.

    Ondertussen ook eens gezocht naar een aansluitschema van mijn motor (220V zonder condensator)

    op blz 12.6/12.7 en 12/.8 kan je de aansluitschema's vinden van een myfordmotor + van de dewhurst reverseschakelaar

    https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=model+engineer's+handbook+tubal+cain

    voorlopig ga ik dit nog niet aanpassen, moest ik schakelaar vinden dan kan ik het nog altijd doen.

    En verder zijn vandaag mijn engelse inbussleutels binnen gekomen, dus ik kan eindelijk beginnen met de demontage. De assen overal uithalen zodat ik het vet kan verwijderen en alles smeren met olie.
     
  13. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Luc
    Toevallig gisteren een tekening van een gereedschap gezien bedoeld om de hoofdas te blokkeren .
    Een soort van "C" haak gemaakt uit 3 mm plaat . Er zit een gat in dat over de inbus vijs aan de zijkant van het tandwiel past.
    Je belast de tandwielen dus niet.
    Dirk
     
  14. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Maak het eigenlijk een verschil of ik de bovenste as (waar links het grote wiel staat en in het midden de 3 riemschijven) via links of rechts eruit haal.

    In de filmpjes zie ik ze altijd het grote wiel wegnemen en dan van links naar rechts eruit nemen. Ik zou het liever andersom doen. Heb geen kogellager trekker.

    [​IMG]
     
  15. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Neen , maakt geen verschil. Maar je hebt in beide gevallen geen trekker nodig.
    Dirk
     
  16. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Oke bedankt Dirk, zal het morgen eens proberen.

    Wat is eigenlijk de speling die je mag hebben op zo'n olielagers. Ik merk , dat op de draadstang die moet zorgen voor de langsvoeding van de slede, ik de as een klein beetje kan bewegen, je ziet het vet er iets bewegen als ik de as naar boven duw, t'is misschien maar 1/10 van een mm maar de speling is er. Niks van aan trekken of al teveel speling en vervangen?
     
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Luc
    Niets van aantrekken. Maakt niets uit voor nauwkeurigheid.
    Als je draaibank terug in elkaar staat en de speling irriteert je , kan je alsnog het busje uit brons draaien en vervangen.
    Veel moet je er niet voor demonterend en het busje kan je zelfs draaien als de spindel en het lager huis verwijderd is.
    Dirk
     
  18. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ondertussen de ophoogblokken gefreesd voor onder de myford te zetten.

    [​IMG]

    Ook een oude schoolbank afgebroken zodat deze kan dienen als tafel voor de draaibank.
    Het oude houten blad was krom (je ziet het nog staan tegen een kast)
    [​IMG]

    en de ML7 is ontdaan van (bijna) alle onderdelen en geschuurd voor de primer.

    De vaste kop laat ik zitten, deze staat nu goed en ik wil dat niet verknoeien.

    [​IMG]
     
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Toch een paar opmerkingen. De tafel moet niet alleen de bank kunnen dragen , ze moet ook stijf zijn.
    Je ophoogblokken moeten voorzien zijn van stelbouten aan de bovenkant.
    Hiermee regel je de torsie van het bed en zo het evenwijdig draaien . Op voorwaarde natuurlijk dat het geheel op een stabiele ondergrond staat. Probeer een originele onderkast vast te krijgen , dat zal de nauwkeurigheid ten goede komen.
    De vaste kop kan je gerust demonteren , die is heel makkelijk terug recht te zetten. Daarbij ... wie zegt dat hij nu recht staat?;)

    Dirk
     
  20. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Dag Dirk,

    De stelbouten zijn zojuist gezet, was voorzien, wel een M10 ipv een M8. Nochtans zie je zeer veel myfords gewoon op de blokken staan of gewoon op een, vierkante buis. Ik heb zojuist ook de draaibank al eens op de tafel gezet maar inderdaad ze is nog niet stijf genoeg. Ben van plan om de tafel nu ook nog te verbinden met de muur , hopelijk is ze dan wel stijf genoeg. De originele onderkast ben ik aan het zoeken,maar je komt ze zelden tegen of de prijs is even hoog als de draaibank zelf.

    Ivm de vaste kop ,Frans van myfordsolutions heeft mij uitgelegd hoe ik ze moet monteren en demonteren, maar ik heb niet de juiste inbussleutel, hij zit juist tussen 2 maten in die ik heb. Vermits ik nog nooit een draaibank heb gedemonteerd en de stand van de vaste kop toch redelijk belangrijk is ,heb ik een beetje schrik op dit uit te voeren.
     

Deel Deze Pagina