Myford ML 7 restaureren

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door newbie, 7 jan 2017.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ik denk dat we het over iets anders hebben , de stelbouten hebben ongeveer een draaddiameter van een 1/2 duim met fijne draad.
    Ze zijn nog verkrijgbaar bij myford.http://www.myford.co.uk/acatalog/LEVELLING-SCREWS-FOR-RAISING-BLOCKS-2684.html

    Wat de vaste kop betreft , ik ben niet helemaal zeker dat er een mogelijkheid is om hem uit te lijnen. Ik dacht dat enkel aan de voorkant van het bed twee stelschroeven stonden om de speling van de vaste kop ( onderaan ) tussen de twee banen van het bed te regelen .
    De achterkant wordt volgens mij gewoon tegen de binnenkant van de achterste baan gedrukt met die stelbouten.
    Let op , ik ben hier niet 100% zeker van. :weetnie: Bij mijn "super7" zitten er alleszins enkel aan de voorkant stelbouten.
    De losse kop kan je trouwens ook niet uitlijnen op evenwijdigheid. Die wordt ook tegen de binnenkant van de achterste baan geregeld.
    Uiteraard kan je die wel verzetten om in lijn te staan met de vaste kop of om een conus te draaien.
    Maar dat is een ander verhaal.
    Dirk
     
  2. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ik heb het iets anders uitgevoerd Dirk. Hopelijk met hetzelfde resultaat.

    In de ophoogblokken heb ik schroefdraad getrokken. Hierdoor gaat een bout van M10 x 160 mm.

    Voorlopig zijn deze bouten te lang en moeten ze nog ingekort worden.

    De bout trekt de ophoogblok vast tegen de basisplaat. Tussen de draaibank en blok zit nu een moer met teflon en deze kan ik omhoog of omlaag regelen om de torsie uit de draaibank te halen.

    [​IMG]

    Dit is een proefopstelling om te zien of alles juist geboord is, de bouten staan nu volledig naar onder gedraaid.

    Verder heb ik geluk dat de enig scheepswerf (denk ik) in Limburg Belgie op een paar kilometer van mijn thuis ligt. Daar binnen gesprongen voor een goede primer want in de DHZ-zaken is de keuze meestal beperkt.

    Ik heb na advies eerst gekozen voor een voorprimer op het gietijezeren onderstel en daarvoor heb ik G4 genomen. Gebruiken zij zeer dikwijls en geeft een zeer goede hechtbasis.
    De G4 geeft al een glad en opgevuld gevoel na verschillende lagen en het is een hars waardoor het ijzer volledig wordt afgesloten van lucht en stopt met roesten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Daarna een goede primer opgezet :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en zover staan we nu.

    Nu nog Dirk zijn raad opvolgen en de kast wat stijver maken. Hopelijk lukt dat met de verbinding kast-muur want anders zal ik zelf een nieuw onderstel moeten maken.
     
  3. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ivm met de vaste kop, inderdaad met de 2 stelschroeven vanvoor duw je de vaste kop volledig tegen het achterste bed aan. Er mag geen vuiltje tussenzitten met het terugplaatsren natuurlijk en moesten er dunne metalen koperen plaatjes tussensteken , ervoor zorgen dat ze op de juiste plaats en met de juiste dikte terug worden gezet.
    Voorlopig kan ik de bouten niet losmaken omdat ik inbus 3/16 en 1/4 heb , maar het is een maat daartussen dat ik nodig heb.

    mvg Luc
     
  4. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Luc
    Dat ziet er goed uit .:thumbsup:
    Is de tafel niet te laag?
    G4 is dat ook niet voor hout bruikbaar?
     
  5. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Merci Dirk,


    Ik gebruik het eigenlijk voor hout waterdicht te maken, sommige bouwen papieren rc boten en met G4 zijn ze waterbestendig.

    De koperbeplating op mijn 3master heb ik zo ook waterdicht gekregen.

    De hoogte van de tafel is afwachten, denk van wel.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vleugel/romp afwerken/versterken met glasweefsel en G4 is een gekende methode.
    G4 hardt uit door luchtvochtigheid. Op droge zomerdagen kan uitharden daardoor langer duren.
    Het wordt keihard, schuren binnen 24 uur.
     
  7. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Gisteren het bed geplamuurd, de vaste kop en de losse kop.

    Dirk zijn raad opgevolgd en de vaste kop ook verwijderd. Na lang zoeken eindelijk de juiste inbus gevonden 7/32. Zat niet in mijn set van engelse maten.

    Het gaat langzaam vooruit omdat de grijze primer 48uur moet uitharden voordat je er met plamuur op mag.

    [​IMG]

    De voorkant

    [​IMG]


    Daarna begonnen op de verschillende beschermkappen terug mooi te krijgen

    Blank geschuurd en een laagje G4 erop

    [​IMG]

    Vandaag terug opnieuw geschuurd en de grijze scheepsprimer erop

    Spijtig genoeg heb ik geen spuitmachine en ervaring dus gewoon met borstel en roller

    [​IMG]

    close-up

    [​IMG]


    [​IMG]


    close-up

    [​IMG]


    Zeer veel werk allemaal, maar het grote voordeel is dat je de draaibank wel volledig leert kennen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Mooi , heel mooi :thumbsup: , maar eeuu , waarom demonteer je de hoofdas ook niet?
    Heel simpel bij een ML7 en je maakt het jezelf gemakkelijker bij het schilderwerk.
    Enkel de vulpaatjes onder de schelpen markeren om op dezelfde plaats terug te monteren.

    Dirk
     
  9. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Misschien dat ik het helemaal op het laatste doe als de draaibank terug volledig in elkaar steekt. Vanaf zondag moet ik weeral 14 dagen aan 1 stuk,werken en blijft alles liggen. Dit onderdeel moet uit elkaar verven en in elkaar op dezelfde dag zodat de kans op fout door vergeetachtig niet gebeurt.
     
  10. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Dat bankje is straks nieuw, dat wordt een feestje voor jou om daar achter te staan!

    Mooi hoor, als je zin hebt mag je de mijne ook doen....

    Mvg benjamin
     
    Myford_by_Yoshi vindt dit leuk.
  11. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Dank u, maar neen, één draaibank is goed genoeg. Hopelijk bekom ik hetzelfde resultaat met de eindlaag.

    Als ik binnen een maand kan beginnen te draaien aan de stoomachine ben ik tevreden.
     
  12. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Ach, die deadlines.... En als het zes weken wordt, of acht? Neem je tijd, hobby hoeft geen haast te hebben.

    Maak mooie onderdelen en naar je eigen standaard tot je tevreden bent. Niet mooi, mislukt, net niet? Wegsmijten, niks is erger dan op het eindresultaat tegen slechte onderdelen aankijken. De aanhouder wint, de kracht zit in de volharding.

    Wat ga je maken dan? Stuartje beginnen of zoiets?

    Mvg benjamin
     
  13. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Een ossilerende stoommachine voor in een stoomboot volgens de plannen van Bernard retif

    Iets in deze aard

     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Ontzettend grappig machientje zeg, echt heel leuk. Zo dwars in het schip lijkt mij een eenvoudige set up, niet heel moeilijk om te realiseren.

    Ga je dat van een tekeningetje bouwen of neem je het beste van alle ideeën bijelkaar. Ik vind het leuk, gaat je vast lukken.

    Mvg benjamin
     
  15. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ik heb de tekeningen, ben inderdaad benieuwd of mij dit gaat lukken.

    Ben avondschool draaien aan het volgen , eigenlijk had ik mij ingeschreven om de stoommachine daar te maken, maar de draaibanken zijn rotslecht, geen materiaal , geen gereedschap, volgens de directie is het eigenlijk de bedoeling om ermee kennis te maken en niet echt iets precies te maken.
    Daarom beslist om mijn eigen frees en draaimachine te kopen ipv heel,de tijd gefrustreerd te zijn en eigen materiaal ( messing) te moeten weggooien
     
  16. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste Newbie Luc?,

    Allereerst wil ik me even aan je voorstellen.
    Mijn naam is Yoshi en mijn hobby en interesse ligt voornamelijk bij het opknappen, reviseren en herbouwen van Myford draaibankjes e.d.
    Misschien kan ik je op weg helpen als het gaat om advies, onderdelen, spuiten en of bij aanschaf van diverse accessoires.
    Mocht je iets van onderdelen of accessoires zoeken dan is er een grote kans dat ik het gewoon in voorraad heb liggen.
    Ik las op het forum dat je opzoek bent naar bijvoorbeeld een onderkast, ik heb op dit moment vier verschillende
    modellen op voorraad staan.
    Ook heb ik een zeer groot assortiment nieuwe en gebruikte onderdelen, dit varieert van het kleinste schroefje tot aan de gehele cabinetkast.
    Mocht ik je met iets kunnen helpen dan hoor ik het graag.

    Met vriendelijke groet,
    Myford by Yoshi
     
  17. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Deze firma heeft inderdaad alles op het gebied van autolakken etc.
    Zoek je de originele kleur groen of grijs van een Myford draaibank, vraag even naar Quincy of Dexter Driessen en vermeld even dat je opzoek bent naar Myford green of Myford gray die speciaal aangemaakt zijn voor Yoshi :).
    Op zeker dat je dan de juiste kleur krijgt.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2017
  18. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste Newbie/Luc,
    Ik zal morgen even voor je kijken welke Engelse maat inbussleutel dat je nodig hebt, deze kan je gewoon online bestellen bij HBM-machines te Moordrecht van het merk Beta.
     
  19. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Dag Yoshi,

    allereerst bedankt voor je hulp, de engelse inbus heb ik al gevonden was een 7/32 voor een ml7 en een M6 voor een super7 volgens Dirk (Gea).

    De verf heb ik al gehaald bij Frans Myford Solutions.

    Maar het is goed om te weten dat ik bij u ook terecht kan voor onderdelen.

    Moest je nog een goede schakelkaar hebben liggen voor de draaizin van de motor om te keren mag je me altijd de prijs doormailen, indien niet geen probleem, dan ga ik de draaizin omkeren met een dubbelpolige wisselschakelaar. Zag hem natuurlijk wel liever met een echte schakelaar maar soms swingen de prijs echt de pan uit voor onderdelen op ebay.

    groetjes Luc
     
  20. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste Luc,
    De van originele Dewhurst schakelaars zou ik niet aanraden, deze zijn doorgaans al vele jaren oud en niet meer van deze tijd.
    Een direct gevaar zal het niet opleveren als je hem geheel uit elkaar haalt en alle contacten netjes naloopt.
    Ik zou in uw geval toch naar een nieuwe dubbelpolige wisselschakelaar gaan, die bijvoorbeeld te koop zijn Conrad.nl etc.
    Een authentieke uitstraling kunt u hier natuurlijk zelf aan geven.
    Wanneer u de schakelaar in een kast in gaat bouwen dan kunt u altijd een backplate laten maken.
    In dit laatste geval kan ik u best een handje helpen.
    Ik ben in het bezit van een snijplotter en wat aluminium, dus daar komen we wel uit. (zie voorbeeld) 2017-02-06 11.43.34.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina