Myford ML 7 restaureren

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door newbie, 7 jan 2017.

  1. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Dag yoshi, gisteren ben ik terug een beetje in actie geschoten omdat ik de laatste weken het zeer druk had op mijn werk. Nog 4 dagjes werken en dan heb ik 2 weken verlof. In hoop ze in deze 2 weken toch grotendeels terug af te krijgen en zal zeker foto's plaatsen van de vooruitgang.
     
  2. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Dag allemaal,

    zoals altijd is er een verschil in wat je denkt te gaan doen en wat je gaat doen.

    Maar deze week in actie geschoten en hier zijn de eerste foto's.

    [​IMG]

    De tafel in de grijze ralkleur aangegeven door Yoshi.
    Er is toch een degelijk verschil in kleur tussen de originele myfordkleur en de ralkleur van DDlak.

    Persoonlijk vond ik de myfordkleur beter maar de krasbestendigheid van de DDlak is veel ,veel beter dan de originele bijwerkverf van myford.

    De tafel zelf is een onderstel van een oude schoolbank, voorzien van een druipplaat. De prijzen van originele myfordonderdelen swingt in mijn ogen een beetje de pan uit. Voor mij moet een een draaibank werken en niet origineel of er mooi uitzien (zo denk ik ook over een auto,maar dat is ieder zijn mening)
    Verder wil ik nog vermelden dat de tafel via 2 l-ijzers vastgezet wordt tegen de muur zodat ze volkomen stabiel staat in alle richtingen.


    [​IMG]

    en hier het bed van de draaibank op de zelfgefreesde verhoogblokken.

    Nu is de vaste kop aan de beurt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste Luc,
    Ik kan niet anders zeggen als: WAUWWWW!, dit ziet er wel super netjes uit hoor.
    Zo zie je maar dat je met de juiste materialen ook zonder spuitcabine een vreselijk mooi eindresultaat kunt bereiken.
    Dan nog even over de kleur, er zijn naar mijn weten meer dan 6 tinten grijs in de loop der jaren door Myford gebruikt.
    Dus ook het "wonderpotje" van Dhr. Myfordsolutions is helaas niet altijd de juiste oplossing / tint!
    De kleur die er nu opzit is in ieder geval de laatst gebruikte grijstint die het oude Myford gebruikt heeft op zijn fabrieks afgeleverde machines.
    Ik zie uit naar de rest van het lakwerk!
     
  4. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste Luc,
    Ik heb even een foto geüpload van een in mijn bezit zijnde Myford ML7-R, welke FABRIEKSNIEUW is.
    De kleur welke deze is, is de zelfde kleur als dat ik jou heb doorgegeven.
    Ik heb met deze kleur de onderkast, welke niet op de foto staat en ook niet bij de draaibank was, gespoten zonder enig kleurverschil!
    Ook waren er enkele delen niet meer in de krat aanwezig, ook deze heb ik in de kleur gespoten zonder enig verschil van kleur. 20160912_152148.jpg
    Er is een optie om deze bank van mij te kopen echter gaat hij alleen naar een echte liefhebber die net als ik dit prachtige stukje precisiegereedschap waardeert en zo ook behandelt.
    Een ieder snapt wel dat deze bank in de ietsje wat hogere prijsklasse ligt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ziet er prachtig uit Yoshi, men zou schrik krijgen om ze te gebruiken.

    Nog eventjes over de verf. Eerlijkshalve moet ik zeggen dat de verf van myfordsolutions wel exact de kleur had van mijn myford.
    Er zit een soort groene schijn in.

    Anderzijds vermoed ik ook dat de vorige (overleden) eigenaar deze draaibank had gereviseerd. (misschien met de dezelfde touchup verf van myford)
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat ga je met/tegen de muur achter de draaibank doen?
     
  7. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Niet verkopen hahahhaaa
     
  8. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    LOL
    Dank je Luc,
    Ja dit zou erg veel toeval zijn.
    En mocht je jezelf aan de kleur irriteren, dan kan je het nog altijd overdoen want je weet nu hoe het werkt. hahahhaaaa grinzzz LOL ;):) (flauw grapje)
     
  9. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Begin het verven en schuren toch stilletjes moe te worden, groot voordeel is wel dat je de draaibank nu volledig kent. Eigenlijk zit het allemaal heel logisch en simpel in elkaar.

    Ron , de muur:

    Ik denk dat ik daar best iets ga tegen maken, want ik vermoed dat ze binnen de kortste keer volledig gaat volhangen met olie van de lagers en koeling.

    een houten plaat, ijzer plaat ?

    Ga wel nog een plexiplaat gebruiken om de motor beter te bescherrmen tegen spaanders en koelmiddel
     
  10. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wat dacht je ervan om een kleine verzameling aan te leggen net als ik?
    Mocht je nog iets nodig hebben, laat het mij dan even weten.
    Wat je nu op de foto ziet is mijn privé verzameling, echter heb ik een veelvoud van dit voor de wederverkoop verzameld in de loop der jaren.
    Ik zou als ik jou was als eerste investeren in een mooie originele onderkast.
    Deze is goed waterpas af te stellen en staat garant voor een optimale zuiver af te stellen draaibank.

    2017-03-22 18.14.28.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Niet normaal, daar hangt een fortuintje tegen de muur.

    Ik zal eerst maar eens beginnen om mijn diploma spaanderveger te verhogen naar beginnend draaier.
    Plus ik moet een klik krijgen met de stoomtechniek want voor deze uitdaging koop ik de draaibank en freesmachine.

    Groetjes luc
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Help!

    Mozes wat een mooie uitstalling! Zoiets is een EU-zeldzaamheid! Zo niet mondiaal!
    Alle tools die in het boekje staan :worship:

    Uhhh... heb je ook 'flippers' op die mooie reductiekast om draad te snijden? :D

    Gr Bas
     
  13. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    :confused:
    Beste Bas,
    Op een paar hele kleine dingetjes na heb ik inderdaad alle accessoires die er bestaan.
    Mijn vrouw zegt altijd dat ze mij op wil geven bij: help mijn man heeft een hobby. :eek:o_O
    Maar wat bedoel je met flippers?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik ben echt helemaal onder de indruk. Heb thuis ook een Super 7 staan. Is in de familie sinds 1972 zoiets, en is uiteindelijk bij mij thuis komen te staan. Een ontstellend fijne machine om aan te werken. Zij het hier beperkt tot draaiwerk, maar dat is al heel wat. Had er graag nog een freeskolom boven gehad. Heeft wel een verfbeurt nodig en nieuwe riemen. Ga ik van de zomer eens inzetten, volgens het boekje aan pakken.
    Recent het Myford instructieboek gekocht, en dat eens even doorgesponnen.
    Met alle hulpstukken kan je vrijwel alles maken, hoewel het enige handigheid vergt alles in te stellen aan te sluiten. Myford tot multi-tool.

    Flippers? Zitten aan het stuur van sommige auto's ... om te kunnen schakelen. Doelend op de fraaie reductiekast. Die tandkast voor het snijden van draad, zou ik graag nog eens aangesloten willen hebben op m'n bankje. Heb wel eens gezocht op eBay.co.uk... maar nog zoveel projecten te gaan hier. Nog even geskipt. :)
     
  15. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Bas,
    Dank je voor je positieve feedback!
    Een gearbox is inderdaad een behoorlijke aanslag op de portemonnee.
    Ook zal er een andere draadspindel in moeten komen of je oude aanpassen.
    Wanneer je metrische draad wil snijden dan heb je ook nog een metrisch conversieset nodig a ongeveer € 375,00.
    Als ik iets voor je kunnen betekenen bij het opknappen/reviseren van je huidige S7 dan hoor ik het graag van je.

    greets Yoshi
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Newbee... Wat betreft je opmerkingen over prijzen, functionaliteit etc... heb je helemaal gelijk. Overigens... sommige klassieke auto-onderdelen rijzen qua prijzen, ook fiks en onnodig de pan uit :( Met goed onderhoud en koestering (knuffelen met veel olie) heeft zo een bankje echter wel het eeuwige leven.

    Yoshi... af en toe veer ik weer eens op bij het lezen van 'Myford'... het komt er nog wel eens een keer van. Metrisch draad... jep, had ik ook iets over gelezen.
    Eerst maar eens de 'korte termijn' projecten (blikwerk) afronden. Haha.
    Overigens je digitale aflezing is ook schitterend. Jaja! :) Een mens heeft wat te wensen!
     
  17. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat klopt helemaal Bas!
    Zo had ik nog de wens om mijn S7 XF-B (langsvoeding en dwarsvoeding met gearbox) om te bouwen naar een longbed uitvoering.
    Ik had dit voor een kennis al gedaan en wat ik eerder niet echt zag zitten, namelijk een longbed!
    Werd ik plotslag verliefd toen dat ding in elkaar stond.
    Ik gelijk contact gezocht met Engeland... Hi Jack with Yoshi, can you send me a complete new longbed with leadscrew and gear rack?
    (Jack) no sorry Yoshi, and I wish you good luck with finding a good complete set because they are very rare and when you find one it is mostely heavely damaged.
    Nou daar werd ik niet vrolijk van, maar.... enkele dagen na dit telefoongesprek zit ik op Marktplaats te bladeren en wat stond erop, een longbed!
    Weliswaar geheel kaal maar in super nette bijna ongebruikte staat.
    bij aankomst zat de tandheugel er wel netjes op en na het betalen van € 100,00 was ik de grootste mazzelpik op de aardbol.
    twee dagen later belt Jack mij terug dat ze toch nog een leadscrew voor powerbox en dwarsvoeding hadden gevonden en of ik deze alvast wilde hebben.
    Zo zie je maar dat je ook wel eens een gelukje mag hebben toch.
    Wie weet Bas, gewoon lekker blijven snuffelen op de diverse sites en wie weet vind je jouw spulletjes ook wel voor een nette prijs!
    Ik zal jullie op de hoogte houden over de verdere ombouw en opknapbeurt van mijn S7.
    bijgevoegd een foto van het longbed welke ik vanaf de grond heb opgebouwd voor mijn kennis die er inmiddels heel erg blij mee is.
    Dus heren... size does matter :hammer:

    2017-02-07 17.29.05b.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Nog wat verder gedaan :

    De losse kop terug gemonteerd. Ook aan de achterkant het aandrijfmechanisme al gezet + de bedieningshendel voor de back gear en de langsvoeding zijn al geplaatst.

    [​IMG]

    de motorsteun staat er ook al ; wel nog 1 bout onderkant terug zwart verfen.

    [​IMG]


    Vraagje : Wat doen jullie op de asjes waar die kleine tandwielen op worden gezet : Lagervet of de olie voor het bed te smeren of zoals ik voorlopig dunne smeerolie van een naaimachine.

    Wat doen jullie op de tandwielen: Lagervet of de olie voor het bed te smeren.


    Volgend probleem :

    de bout van de beitelhouder is krom en vermits ik een dixon beitelhouder wil plaatsen moet ik vermoedelijk deze bout ook mee gaan bestellen .

    ik denk deze : https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-snelwisselhouders-model-dixon

    [​IMG]


    en dan nog een klein probleem waar ik voorlopig niks aan ga doen :

    de as voor de langsvoeding is een beetje ingesleten : vermoedelijk omdat de persoon vet en niet olie gebruikte om te smeren : zou iets zijn van een0.06mm slijtage volgens de micrometer.

    [​IMG]


    en vermits dat de oliedruppelaars ook stuk zijn (plastiek gebarsten ) zal ik deze ook moeten gaan bestellen:

    ik dacht aan deze :

    https://www.rdgtools.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?WD=oil myford&PN=2-X-SOLID-BRASS-DRIP-FEED-OILERS--size-for-myford---1-8--BSP-FITTING-119853.html#SID=408

    Voila dat was het weer .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste Luc,

    Ten aller tijden Nuto h32 olie gebruiken en geen vet!
    Voor de glijdelen kun je Nuto h46 olie gebruiken of leibaanolie van HBM.
    De draadspindel kun je vervangen door een ander exemplaar, echter kun je hem ook een klein stukje afdraaien en vervolgens een bronzen lager busje op maat van met de binnendiameter van de buitendiameter van de as maken en vervolgens vervangen door het originele bronzen lager busje eruit te persen en het nieuwe exemplaar erin te persen.
    klinkt simpel maar is natuurlijk wel een heel werkte.
    Voor de as geld het zelfde.
    Het glaasje van de oliedruppelaar idem!
    De snelwisselbeitelhouder zou ik van origineel Dickson kopen en niet van een Chinees HBM setje.

    Groetjes Yoshi
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2017
  20. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    [​IMG]


    door een stommiteit van mij , ben ik nu verplicht een nieuwe oliedruppelaar te kopen.

    De schroefdraad was stuk (rechts stukje) en dit heb ik met zilversoldeer terug vastgemaakt aan het buisje.
    Alleen was ik vergeten eerst de grijze aluminium schijf terug te zetten. Had deze weggenomen zodat ze niet beschadigd werd tijdens de hoge temperaturen.
    Achteraf kreeg ik ze niet meer op omdat de schroefdraad niet meer goed was. Alles terug uit elkaar gehaald maar het binnenbuisje kwam er mee uit en is nu stuk. Dus nieuwe oliedruppelaars maar eens gaan bestellen.
     

Deel Deze Pagina