Myford ML 7 restaureren

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door newbie, 7 jan 2017.

  1. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Anton kuipers staat er mee op marktplaats, veel keuze voor weinig geld. Potten zijn nieuw en goed, leve de Chineese import...

    Benjamin
     
  2. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    de vorderingen

    de motor vanbinnen gepoetst en langs buiten terug geverfd

    [​IMG]

    Aan de zijkant de tandwielen terug geplaatst en de draadstang gemonteerd (voorlopig doe ik nog niks aan de speling)

    [​IMG]

    de losse kop erop gezet

    [​IMG]

    en begonnen met de sledes terug te plaatsen

    [​IMG]

    [​IMG]


    en nu nog de apron uit elkaar halen, reiningen en smeren en dan is ze gereed voor te gebruiken

    [​IMG]
     
  3. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Benjamin : bedankt voor de tip en ik ga direct eens google op marktplaats, eens kijken wat hij heeft van myfordspulletjes
     
  4. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Hij heeft niet perse myford spulletjes, maar wel heel mooie olie pottekes. de voetjes van die dingen zijn dik, dus je kan ze zo omtappen naar gewenste maat.

    Kijken of ik hier de link kan zetten...
     
  5. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ziet er goed uit Luc.
    En met die DD lak ook erg duurzaam.
    Veel draaiplezier als hij klaar is!
     
  6. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
  7. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Bedankt
     
  8. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    Dag allemaal. Ik ben intussen blij met alle info die ik hier verkrijg over de Myford. Ik heb een basic 7. Vandaag de motor, een Crompton& Parkinson 1 fase motor uit elkaar gehaald. Zit een heel mechaniek in. Lijkt mij een centrifugaal schakelaar voor een start up. Er zit geen condensator aan deze motor. Kan iemand me meer vertellen? Alle draden van de wikkelingen naar het klemmenbordje maar eerst gerestaureerd. Waren verteerd. Met twee lagen heat schrink en brandvrije hulzen ziet het er weer goed uit. Nu nog aznslyiten voor links en rechtsom draaien. Wie helpt me? Ik hen ook al een schakelaar.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zitten er sleepringen in? Heeft het anker wikkelingen?
    Kan mij voorstellen dat die centrifugaalschakelaar een rotorweerstand kortsluit zodat bij het aanlopen de stroom beperkt en op toeren het volle koppel beschikbaar is, maar hoe je zonder condensator een éénfasemotor laat aanlopen, dat is mij ook even onduidelijk...
     
  10. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ik heb inderdaad ook dezelfde motor . Geen condensator en een centrifugaal contact om de startwikkeling uit te schakelen bij een bepaald toerental.

    Ik ga mijn draaibank links en rechts laten draaien met een dubbelpolige wisselschakelaar en een gewone dubbelpolige schakelaar. De hoofdwikkel laat men gewoon aangesloten en als men de startwikkeling de 2 draden omdraait zal hij andersom draaien.

    Ga straks ook eens een link plaatsen waarop het schema staat om uw schakelaar aan te sluiten.
     
  11. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg

    Dit heb ik eens geantwoord in een topic, draaibank aansluiten , van een paar weken geleden. Ging ook over een myford aansluiten.
     
  12. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    Dag Bert. Was enige dagen niet op het forum geweest, vandaar deze late reactie. Door de vuiligheid en onnauwkeurig kijken een volkomen fout beeld geschetst. Wat is het; een 1 fase wisselstroom motor met een massief anker. Een continuewikkeling én een startwikkeling in het veld met centrifugale afschakeling. Heb intussen twee blogs gevonden van een nagenoeg identieke motor. De eerste beschrijft stap voor stap de demontage, reinigen en opbouw, de tweede een complete uitleg met schema's voor een omkeerschakeling. Het reinigen en opbouwen is klaar. Ik lig nu hevig in de clinche met een ompoolschakekelaar om de goede pinbezetting te vinden. De runwikkeling krijgt bij Fwrd en Rev dezelfde aanaluiting op L en N. De hulpwikkeling moet omgekeerd worden. Kreeg van Sake een schakelaar uit een andere machine. Er zijn originele rollenschakelaars van Dehwhurst te vinden. Werden altijd op de Myford gebruikt. Te duur en moeilijk aan te komen.
     
  13. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    Dag Newbie.
    Deze link vond ik;
    https://www.instructables.com/id/Wiring-up-a-Brooke-Crompton-single-phase-lathe-mot/
     
  14. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    Deze was heel nuttig;

    https://www.instructables.com/id/Wiring-up-a-Brooke-Crompton-single-phase-lathe-mot/
     
  15. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    Hierbij twee afbeeldingen van deze JKN cam switch. Moeilijk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    Heb je een voorstel voor een bruikbare schakelaar( merk en typeen mogelijk waar aan te schaffen?
     
  17. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ik ga deze week de draaibank eens aansluiten volgens mijn eigen plan en als alles werkt dan zet ik mijn aansluitschema hier .

    Samen met foto's
     
  18. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste mensen,
    Ik ben een tijdje niet online geweest, maar ik heb even twee foto's opgezocht.
    Op foto één zie je de 220 Volt aansluiting.
    let op de door verbonden contacten.

    Op foto twee zie je de motor aansluiting.+
    Deze spreekt denk ik voor zich.
    De moderne uitvoering van deze schakelaar is gewoon online te bestellen bijvoorbeeld bij Conrad of vergelijkbare sites.

    Hopelijk kan je hier iets mee.

    2017-02-05 11.15.41.jpg 2017-02-05 11.15.29.jpg
     

Deel Deze Pagina