Myford ml7 draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door holco, 19 okt 2008.

  1. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Ik ben helemaal niet op de hoogte van het gebruik van deze machines maar ik wil je wel een compliment geven: waar haal je het geduld vandaan om zulke uitgebreide antwoorden te geven met een duidelijke mening waar de topicstarter veel van zal opsteken.

    Pendelaar
     
  2. BigBoat

    BigBoat Guest

    Snaren zijn stiller dan tandwielen.

    Licht eraan wat je wilt maken.....horloges of stoomwalsen ?

    Licht eraan wat je wilt maken.....horloges of stoomwalsen ?

    Bij een werkstuk kan het zijn dat je uit het midden een gat van 30mm wilt maken omdat aan de brede kant die je overhoudt nog twee spoelkanalen komen, dan is het wel zo fijn als je een onafhankelijke vierklauw hebt.

    Dat hij op je machine past.

    Alleen maar makkelijk, soms heel gevaarlijk, maar dat geldt voor alle automatische voedingen.

    Licht eraan wat je wilt maken.....horloges of stoomwalsen ?

    Voor de draaibank:
    Brillen zijn makkelijk als je lang materiaal wilt draaien, geven ook een nauwkeurigere afwerking.
    Meeloopcenter, grote boorkop (13mm oid), micrometer plus standaard, goede verlichting (geen normale TL-buis !).

    Voor de freesbank:
    Micrometer plus standaard, klem die in het midden centert (dus geen bankschroef type)

    Voor beide een DRO
    Introduction
    YADRO: Download files for DRO:int4, DRO:ddisp and DRO:config
    Dro
     
  3. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Dat vraag ik me ook wel eens af. Niet zelden is het voor niets.

    Maar als ik het goed wil doen dan moet ik ook nog ingaan op de accessoires en snijgereedschappen. En dan ook nog eens voor de freesmachiene. Verreweg het meeste kan ik zo uit het hoofd opdreunen (mijn LTS leraren Van Wieren en Boersma hebben het er goed ingestampt) maar het kost inderdaad veel tijd om het voor beginners goed te formuleren en zo veel mogelijk vakjargon te ontwijken. Het weghalen van mijn vele, vele spelfouten kost me letterlijk uren.

    Ik twijvel nog of ik verder zal gaan met de accessoires, snij en meetgereedschappen en freesmachienes. Mijn probleem is dat ik het van de ene kant wel leuk vind, echter na enkele dagen staat dit topic alweer zo ver naar achteren dan niemend het nog vind of opzoekt.

    Als ik het kompleet en goed doordacht wil doen ben ik nog wel een paar avonden bezig. Daar hik ik wat tegenaan.
     
  4. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Bigboat, digitale aflezing heb je niet direct nodig, vooral niet als de machine een duidelijk afleesbare nonius heeft. Je leert op de nonius ook beter draaien omdat je letterlijk op je tellen moet passen.
     
  5. BigBoat

    BigBoat Guest

    Die DRO is de slagroom op het toetje.
    Als er een machine van 10 ruggen wordt aanbevolen, dan kan er ook nog wel een DRO bij van 500 euro.
    Het bevreemd me telkens weer dat er onervaren mensen zijn die denken dat ze beter zijn als ze dure machines kopen, terwijl ik heb mensen met *schroot* mooiere dingen heb zien maken.
    Mijn leraar zei altijd: ik heb nog nooit een diploma of de machines het werk zien doen.
     
  6. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    HO HO HO HO

    Bij een machine van tien ruggen MOET natuurlijk een Mitutoyo van 4000 euro! Ok, een Heidenhain van 3895 mag ook.

    Heh heh, jij kan het ook mooi zeggen. Ik heb in een deuk gelegen om jou chinese verhaal, de spijker op zijn kop, maar wat niet weet wat niet deert zullen we maar zeggen.

    Alle gedraaide onderdelen van mijn rally (parijs-dakar) motor zijn op die Chung van 25 tdc gemaakt. Hier zat ook spul bij van 0.01mm nauwkeurig. dat kon officieel niet eens op die machine. Het enigste pro spul daarop waren de Mitutoyo schuifmaat (geen digital), schroefmaat en de wisselplaatjes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 okt 2008
  7. hezik

    hezik Guest

    Het is gewoon zoals bij al het gereedschap.

    Als je netjes met je spullen omgaat, ze gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, is bv. het goedkoopste handboormachientje van de gamma voldoende om voor de rest van je leven sporadisch een keer een gaatje mee te boren.

    Ben je wat slordiger, of wil je in moeilijker materialen boren, of ben je iemand die regelmatig een muurtje vol gaten boort, dan is de dure metabo een betere keuze (of om het even welk ander 'duur' merk).

    Met beide machines is gewoon prima een rond gaatje in een muur te boren.

    Zelfs de nadelen zijn praktisch gelijk aan bij deze machines; dure machines zijn vaak groter, zwaarder en de onderdelen zijn duurder.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zeker! Niks mooier dan een stuk geoxideerd metaal op een draaibank te zien gaan glimmen :) Ooit, als ik wat centjes over heb ... ooit ...
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met al die input van jou en de anderen, wordt het een leuke FAQ. En als iemand een vraag stelt, weten wij dat de discussie geweest is en kan iedereen er naar verwezen. Ik weet dat je geen fan bent van links maar die kunnen ook nuttig zijn, scheelt in typewerk.

    Wij als elektrotechneuten hebben ook wat draai- en freeswerkjes tijdens opleiding gedaan, schietlood, aambeeld, flens voor het uitlaatspruitstuk van mijn heli. Ik heb het twee keer gepresteerd om sleutel in de klauwplaat te laten staan. Eerste keer was BENG, de tweede keer schoot hij tussen de benen van de docent door, Van Bekhoven, Brabantser kon het bijna niet, terwijl hij bijtels aan het slijpen was.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2008
  10. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bigboat ,
    dit is een leerzaam topic maar,
    Kan je ook uitleggen op z'n Nederlands wat een DRO is en waarvoor het dient ?
    Koffie met slagroom is ook lekker!

    Brandaris
     
  11. ROBOflyer

    ROBOflyer

    Lid geworden:
    22 aug 2008
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Bommelerwaard
    Mario, kijk eens naar: Optimum Maschinen: Startseite

    Ik ben begonnen met een Optimum draaibankje type: D280x700G.
    Inmiddels heb ik een cnc draaibank, en gebruik het Optimum bankje nog steeds voor het kleine werk.
    Ik kan je vertellen dat, met de juiste inzet en beitels (wisselplaten), dit bankje niet onder hoeft te doen voor een cnc bank van € 60.000,-; wanneer het gaat om eenvoudige vormen.
    Ga je praten over contouren zoals holle,bolle,conische vormen of iets dergelijks dan wordt het een heel ander verhaal.
    Maar ik kan je zeker een Optimum bankje aanbevelen.

    Met vr. gr.

    Dirk
     
  12. BigBoat

    BigBoat Guest

    Een simpele DRO is niets anders dan 2 of 3 digitale displays die de waarde van de nonius weergeven.
    Een uitgebreide DRO kan ook de draaihoeken, snelheid enz weergeven en berekenen.
     
  13. Ice

    Ice Guest

    Even iets heel anders..'t is 'n beetje off-topic maar aan de andere kant ook weer on-topic!

    Bij HBM hebben ze nu 'n gereedschapskist in de aanbieding:

    Home

    Weet iemand of dat wat is?
     
  14. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Bigboat

    bedankt voor de uileg, helemaal duidelijk nu.

    Brandaris
     
  15. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Brandaris, in de tijd dat nog niet alles zonodig een andere, en dan bij voorkeur afgekorte engelse naam moest hebben, heette dit gewoon een digitaal lengtemeetsysteem.

    Het bestaat uit een bak elektronica met wat rekenmachine achtige knoppen waarop je bepaalde punten kan instellen of een maat invoeren die hij dan op of aftelt. Uit deze kleine "computer" komen een aantal 2 of 3 printer-achtige kabels die naar een glaslineaal gaan waar een optisch meetsysteem in zit.

    http://www.standardsystems.net/Pics/LC100%20SERIES.gif

    http://www.kitmondo.com/images\listing\281heidenhainVRZ720B.jpg
     
  16. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest


    Dit topic is al veel te druk om als faq te dienen, schept alleen maar verwarring. Goede faq maak je op een kortbondige, bijna journalistieke manier. Dit topic is ook niet zo geschikt voor beginners omdat een flink gedeelte van de discussie tot nu toe bepaald niet merk neutraal is, en dat moet een faq wel zijn.

    Dat draaibank artikel van mij zou moeten worden uitgebreid met een dito basische freesmachiene artikel, en aparte artikelen over accessoires, en meetgereedschap in relatie tot draaien/frezen. De rest allemaal weghalen.

    Ik denk niet dat ik dat ga doen, tenzij moderators mogelijkheden scheppen tot een apart gesloten topic hierover en dat ze ook de foto's die ik gebruik op hun server kunnen zetten. Ze staan nu op mijn fotoemmer en vroeg of laat zal er dus een kruisje voor in de plaats komen.
     
  17. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Jahre Viking,
    Als ik zo dit topic lees ben je een goede schrijver en kan het goed uitleggen op schrift.
    als jij nou een boek schrijft "draaien en frezen voor de modelbouwer" met alle aspecten erbij.
    Dan ben ik de eerste die jou boek besteldt.

    kompliementen, Brandaris
     
  18. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Daar zijn er minstens 100 van te koop, kijk maar in de bib.
     
  19. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178

    Hmm, zoals altijd is het eigen keus iets wel of niet te kopen lijkt me. Duidelijke minpunten zijn: afwerking laden (scherpe hoeken), lak is niet knalrood maar meer bruinrood, de beschermmat op het bovenblad is niet oliebestendig. De gereedschapswagen die in mijn werkplaats staat lijkt veel op deze en lijdt aan dergelijke kwaaltjes.
     
  20. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    De kleur een minpunt? omdat hij niet knalrood maar bruinrood is?, Sorry maar dat is zever...

    Gewoon Snap-On USA kopen, kost maar 2600 euro of zo, maar dat is dan wel the best of the woooorrrld (met zwaar amerikaans accent) Snap-On heeft het opklikgereedschap uitgevonden volgens de lokale dealer hier.

    Ok, dat is pas echte zever...

    Gewoon dezelfde gereedschapsbak voor meer geld bij een niet-HBM zaak kopen en iedereen vind het ineens geweldig. Ik heb nog wel een TengTools, Hazet of Gedore sticker voor je, plak die er op waar de fabriek hem zou plakken en geen hond die nog een eventueel minpuntje ziet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2008

Deel Deze Pagina