Myford ml7 draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door holco, 19 okt 2008.

  1. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Jahre Viking schreef:
    "Gewoon dezelfde gereedschapsbak voor meer geld bij een niet-HBM zaak kopen en iedereen vind het ineens geweldig. Ik heb nog wel een TengTools, Hazet of Gedore sticker voor je, plak die er op waar de fabriek hem zou plakken en geen hond die nog een eventueel minpuntje ziet."

    Dat is toch bij velen zo: moet van een "goed merk" zijn anders is't niet goed!


    Mvg,

    P.Siemons
     
  2. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Feitelijk klopt die stelling ook, maar een goed merk hoeft niet per se duur te zijn. Zie TengTools, mijn favoriet, kost de helft van Hazet en heeft ook een levenslange fabrieks garantie. Hazet is weer 2 keer zo goedkoop als Snap-On en die heeft buiten de grenzen van de USA helemaal geen fabrieks garantie.
     
  3. BigBoat

    BigBoat Guest

    De Ferrarisleutelhanger was ook een doorslaand sucses......niemand die in de gaten had dat ik in een groene Opel Kadett reed.....
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    snap on heeft naar mijn weten zoiezo voor hand gereedschap levenslange garantie wereldwijd? Heb zelf een snap on ratel schroevendraaier liggen van mijn werk. ideale ding gewoon perfect.

    maar een faq zou erg prettig zijn ;)
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2008
  5. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Kijk eens goed bij de kleine lettertjes. Veel amerkaanse producten hebben buiten de usa ineens heel andere gerantiebepalingen. Dat is mij meerdere malen opgevallen. Snap-On werkt met een heel apart systeem, alsdus de dealer waar ik mee heb gesproken. Die grote bus die hij had krijg je niet van Snap-On, maar moet je op eigen kosten kopen. Je moeten eerst je gereedschap van Snap-On kopen en betalen en dan kan je het wederverkopen. Net zo vroeger wel eens hadden met die thuisverkopen van schoonmaakmiddelen. Het merk daarvan wil even niet in mij op komen. Je moet dus heel erg in het merk geloven en er in mee investeren. Het kan wel zo zijn dat de betreffende dealer levenslange garantie geeft.

    Ovrigens vond ik in grote bus van de man 3 gebroken doppen, 2 bits en een steeksleutel. Ik vind dat erg onzorgvuldig voor iemand ide beweerd het allerbeste gereedschap van de hele wereld te verkopen. Ik kan er niks aan doen, maar op één of andere manier zie ik zulke dingen of ik nu wil of niet.

    Ik hebandere zaken wel eens gevraagd waarom ze geen Snap-On verkochten. Het andwootd was dat ze verplicht veel zelf moesten investeren wat betreft reclame en door Snap-on bepaalde vorowaarden aan de inrichting. Ook mocht je geen ander merk hebben.

    Wat hiervan waar is weet ik, dit is wat ik heb gehoord.
     
  6. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Geeft "Facom" (goed, maar ook niet van het goedkoopste) ook levenslange garantie?

    Mvg,

    P.Siemons
     
  7. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest


    Ja.

    Het is een Frans merk wat al vanaf 1918 bestaat. Ze maakten oorspronkelijk gereedschap voor de SNCF, de Franse spoorwegen. Verkocht als eerste door middel van demonstratiewagens wat Snap-On nu nog steeds doet en waarvan ze claimen dat zij dat hebben uitgevonden. Niet dus.
     
  8. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
  9. BigBoat

    BigBoat Guest

    Zou het toeval zijn dat de machines BF 20 en BF 25 heten ?
     
  10. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    BF= Boven Frees
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik heb ook een freesje
    [​IMG]
    een maho 600
    alles op 380 en wat het stroom verbruik aangaat
    niet meer dan een goeie kolomboormachine
    [​IMG]
    hier licht juist een duikboot romp onder om de vloed gaten te frezen
    lengte van de boot 2.50 meter
    het voordeel van een industrie machine is dat je er serieuze werkjes mee kan doen
    zonder dat je de boel forceerd
    het nadeel is dat een freesje van 3mm zo weg is als je de snelheid van de voeding verkeert insteld
    dat doet deze frees ook met frezen van 3 cm (das ping en over en weg 60 euro)
    maar nu is er een defect aan en dat kost toch wel snel 800 euro om te laten herstellen
    maar nu wat de draaibank aangaat
    een mayford heeft mijn pa en ik heb een unimat
    voor de grotere stukken zoals bajonetsluitingen gebruik ik de mayford voor de kleine zaken de unimat
    en ik moet zeggen dat de mayford een stabielere machine is en je kan er gewoon mooier werk op maken
    het is ook zo dat je bij beide machines een voldoende grote pomp hebt om koelvloeistof (olie)te gebruiken en zo blijven je boren en frezen langer scherp
    ik zou zeggen
    heb je de plaats en het geld dan ga ik voor de mayford
    ik wil nu nog een 2 a 3 tons pers kopen als ik ze eens pertoeval tegen kome ergens
    zo heb ik ook een lintzaag kunnen over nemen (ook op 380)voor 250 euro's
    eigenlijk draait er in mijn huis heel veel op 380
    wasmachine ,electro boiler,verwarming,frees,lintzaag ,draaibank,boorkolom,laspost ,tafelzaagmachine,houtkliever ,compressor dat is het zowat

    groetjes raf
     
  12. kuifje

    kuifje

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Tielt - west.vl
    hallo
    ik ben ook in het bezit van een super7 van Myford.
    Kijk wel als je er ééntje koopt dat het één is met boite aan zodat je geen tandwielen moet versteken.
    Nieuwe bankjes kosten niet zoveel .
    Maar geef mij maar een ouwe.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als je de plaats heb en je hebt 380 in huis kopen
    heb je een van deze twee niet tja dan handjes afhouden
    de mensen doe zo heel speciaal over 380 driefasen
    het verbruik zou er mee omhoog gaan en wat nog allemaal
    300 wat over drie fasen geeft 100 wat per fase
    het voordeel je kan dunnere draden gebruiken voor je installatie
    maar het verbruik blijft hetzelfde ongeveer
    want het rendement van de motoren zal wel ietsje hoger liggen
    en heus als een bedrijf kan sparen op energie dan zal het dat zeker in het kosten plaatje mee laten doorwegen
    maar een flut machientje voor de hobbyist daar kan je een motor aanhangen die je goedkoop kan opkopen en naar het verbruik vraagt toch niemand

    als ik in de frees een kop steek met een diameter van 200 en ik ga daar 5 mm tegelijk mee afnemen van een stuk messing dan voelt deze machine dit niet en draait mooi aan zijn ingesteld toerental door
    doe je dit met een hobby freesje dan staat dat ding te kreunen zoals walter grootaerts

    als ik draad m1 of m2 moet tappen doe ik dit met deze machine
    gewoon porgramma kiezen en hop draad tappen maar
    drie toeren rechts om twee toeren links om weer drie toeren rechts om en zo verder
    moet je niet naar kijken dat gaat vanzelf en er loopt ongeloofelijk veel snijolie over de kop zodat je werkstuk en je boor,tap,frees steed mooi gekoeld blijft
    gewoon de diepte instellen naar 0 varen en tappen maar
    ik weet niet hoeveel tapjes M2 me dat vroeger gekost heeft
    die dingen zijn stik duur en als je der naar kijkt zijn ze over
    wel nu heb ik deze reeds lange tijd en ze zijn nog als nieuw
    zo ook met boortjes m1 en freesjes van 0.5mm
    al moet ik daar wel op de langzaamste snelheid voeden die mogelijk is
    en dit alles met 000.005 juistheid

    groetjes raf
    ik wacht nu tot het herstelde deel terug binnen is
     
  14. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Werkplaats en inrichting

    Hallo,

    Raf, leuk je ook op dit deel van het forum te zien!
    Trouwens dat schroefdraad tappen M2, daar komt toch niet zoveel warmte bij vrij dat je het geheel goed met snijolie moet koelen? Zelf gebruik ik bij het tappen van schroefdraad in staal, brons en messing geen snijolie maar "Rapid-Tap" vloeistof en bij aluminium gewone petroleum, alles gewoon met een kwastje dus weinig rommel.

    Wat betreft draaibanken, de eerste was een EMCO Unimat 3 in 1978, de tweede in 2007 een HBM 180V. Deze HBM heb ik gekozen wegens de afmetingen van de te draaien werkstukken, gewicht en prijs. Aangezien een draaibank alleen niets voorsteld is er ook meteen het nodige gereedschap en snelwisselbeitelhouder aangeschaft waardoor het bedrag opliep tot 1250 euro.
    Het gewicht van de draaibank had een invloed op de keuze van 40% omdat het bul met twee man naar de eerste verdieping gebracht moest worden en de vloerbelasting niet te hoog mocht worden.

    Zo na een jaar gebruik kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met de HBM, een klein minpuntje is de afmeting tdc wat krap is bij gebruik van gereedschap in de pinole (losse kop), de einde bed blokkering van de pinole heb ik daarom verwijderd, is soms onhandig als je de pinole in je rechterhand hebt bij het naar achteren schuiven.

    Voor de EMCO had ik al eens een SAIM kruistafeltje gekocht en bij messing en aluminium in kleine werkstukken een genot om mee te werken. Nu ik ook grotere werkstukken en staal wil gaan bewerken loop ik tegen de grenzen van EMCO en SAIM aan. Maar weer eens bij buitelaar.nl gesnuffeld en mijn oog laten vallen op de HBM BF16, hierbij was weer het gewicht zeer belangrijk en de afmetingen van de machine, zo rond de kerstvakantie is de aanschaf gepland.

    Afmeting van de machine belangrijk zult u zeggen, waarom? Simpel, mijn werkplaats is het hok op de eerste verdieping waar de cv-ketel hangt. Het vloeroppervlak is ongeveer 8 m2, het schuine dak maakt het geheel kleiner. Om zo goed mogelijk met de beschikbare ruimte om te gaan heb ik de boormachine en lintzaag op rolkastjes gemonteerd, indien nodig even naar voren halen, trouwens alle kasten staan op wieltjes om ook de kleine ruimte onder het schuine dak te kunnen uitnutten.

    Wat betreft het kopen van machines en/of gereedschap, snuffel ik ook vaak op ebay.de daar heb ik de lintzaag gevonden, nieuw voor 46 Euro, ok transportkosten waren 15,30 Euro dus voor pakweg 60 Euro een nieuwe lintzaag in huis. Je moet wel zelfdiscipline hebben op ebay, anders loop je de kans veel te veel te betalen, ik bepaal de maximumprijs die ik wil betalen (rekening houdend met gewicht/transportkosten), geef dit aan en kijk pas na afloop van de veiling of ik koopman ben geworden. heb ook op deze manier messing gekocht voor 2 Euro/kg.

    groet,
    Paul
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2008
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo Paul

    ik heb niet veel keuze hahahaha
    in de vergaar bak zit maar eventjes 25 liter koel olie
    ik kan de pomp wel afzetten maar als ik dan olie met petrolium en dergelijke ga mengen dan gaat nie goe aflopen
    dus daarom maar koelolie
    das dus niet van die witte of blauwe koel vloeistof (voor diegenen die het niet moesten weten)maar een echte olie zonder toevoeging van water
    ik heb deze pomp ook naar de draaibank door getrokken zodat ik daarmet 1 pomp meteen heel het systeem kan bevooraden
    de boorkolom moet nog een vergaarbak krijgen en een leiding er naar toe dan is die ook voorzien van koeling
    het koelen is belangrijk elke °c telt en doet je werk stuk vervormen (hoeweinig het ook is)
    je zegt wel dat bij M2 tappen het zaakje niet zo warm wordt maar echt aan de snijkanten van de tap of snijkussen kan de temperatuur wel oplopen
    vooral in aluminium wat niet altijd van een goed qualiteit is (soms harde brokjes in het werkstuk)
    en zoals reeds gezegd je snijgereedschap blijft langer scherp of verslijt minder snel
    ik heb boortjes (21 mm)die meer dan 80 euro het stuk kosten
    daar heb ik reeds een 600 tal gaten mee geboort en je ziet aan de boor niet dat ze gebruikt is
    zo zuiver boord deze machine en ook echt recht
    als ze terug in werking is (hopelijk volgende week)dan ben ik weer een gelukkig mens en een 800 euro armer hahahahahahaha
    de drukpiston voor de snelspanner is naar de haaien (olie spoot tegen 450 bar door het palfond heen op de zolder)dit is hydroliek olie niet de koel olie
    op deze machine zit een automatische smeer installatie die bij het opstarten alles eventje door smeert zodat alles mooi lekker loopt

    groetjes raf
     
  16. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

  17. kuifje

    kuifje

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Tielt - west.vl
    hallo
    kijk eens bij rc machines
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    De Myford bij ons op het werk waarmee ik momenteel aan het klooien ben voor m`n jet gear:
    [​IMG]
     
  19. marc55

    marc55 Guest

    mijn myford s7 bouwjaar 1955 over 2 jaar van de schroot gehaald draaid nog als een klok heb al de engelse verdelingen er af gehaald en zelf metriche gemaakt ik heb nooit een opleiding of les in draaien gehad het moet gewoon in je handen zitten dan lukt het wel;
    succes(op kapaza.be staat er vandaag weer een komplete te koop)
     
  20. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Waarom moet topicstarter per se een Myford hebben?

    Gewoon een HBM kopen, kleiner, lichter, moderner uitgebreider, goedkoper, kompleter geleverd en net zo goed.
     

Deel Deze Pagina