Myford ml7 draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door holco, 19 okt 2008.

  1. Overmoed

    Overmoed

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    63
  2. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
  3. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Ik heb er klepzittingen op gedraaid, tolerantie +- 0.01mm.




    Algemeen:

    Maar mensen, koop je beurs lekker leeg aan een Myford, neem een AI Hembrug, Weiler of liever nog een Schaublin, veeeeeeeeeeeeeeeeeel beter is dat. Dat heb je echt nodig voor de hobby, met minder kan het gewoon niet, dat is volstrekt onmogelijk. Je MOET een professionele productiebank hebben anders kan je gewoon niets. Gelijk ook even voor 2000 euro aan Mitutoyo erbij kopen, je moet toch meten. En het lijkt natuurlijk nergens op als je een professionele draaibank hebt voor de hobby dat je daar derderangs meetgereedschap bij hebt. Dan moet dat ook pro zijn. Vertex beitelhouder en klauwplaat erbij, nee, nee, NEEEE, sorry, Vertex mag dan wel een uiterst professioneel merk zijn, maar het komt uit Taiwan, dat kan niet, dat mag niet. Dan zet je jezelf te schande, wat moeten de buren wel niet denken? Wat moeten andere hobbyisten wel niet denken? En natuurlijk moet daar ook even een Zwitsers zetje wisselplaathouders bij a 280 euro per stuk met wisselplaatjes van eveneens Zwitsers fabriekaat a 10 euro per stuk. Anders gooi je de kwaliteit van de draaibank alsnog weg. Maar je kan dan natuurlijk zeggen dat een een probank hebt, dat wel.

    Voor dat je dit als gewone man met gewoon inkomen gaat doen, moet je eerst je auto te koop zetten. Tenminste als dat een flinke knaap is, anders redt je het financieel nog niet. Ik dan heb ik het echt nog niet over nieuwe machines.

    Ik heb nog nooit zoveel kolder gelezen als in dit topic.

    Voor de serieusen onder de draaibankzoekers. Ik val in de herhaling, maar de eigenaren van dit soort machines zijn op een enkele uitzondering na mensen met:

    1: geld, veel ervan, of
    2: ze hebben nauwe relaties met een machinehandel en kunnen zo een draaibank "ritselen" of,
    3: werken bij een fabriek die een dergelijke machine tegen een vriendenprijsje wegdoet.
    4: wonen op het platteland of een vrijstaand huis of ruim huis met de ruimte en fundering voor zo'n machine.

    Zo'n machine is een luxe, voor weinigen weggelegd.

    Al wordt dit niet altijd toegegeven.

    De gemiddelde modelbouwer met een gemiddeld inkomen die in een gemiddeld huis woond en deze connecties niet heeft kan dit gewoon vergeten. Zo simpel is het, niet meer en niet minder.

    Dat een Myford stabieler is dan een Chinees uit dezelfde klasse machiene is volslagen uit de duim gezogen onzin. Ook de Chinese machienes van die klasse en een gietijzeren bed die onder de hele machine doorloopt. Ook hebben die Chinezen een geslepen bed, ook hebben ze een stalen langs en dwarsupport met geslepen leibanen. Het verschil is dat ze niet zijn gemaakt om zoals de Myford, AI, Schaublin ed. om 40 uur per week, 52 weken per jaar en dan dan ook nog eens 40 jaar lang mee te gaan. Wat genoemde merken zonder onderhoud trouwens ook niet kunnen. Daar tegenover staat dat ze zeker 10 maal zo goedkoop zijn. Dit heeft meer te maken met de klant niet voor de naam laten betalen en de goedkopere arbeidsuren dan met zogenaamd (veel) mindere kwaliteit.

    Je moet je afvragen of je dat als modelbouwer nodig hebt. Het antwoord daarop is heel duidelijk nee. Dat aantal uren haal je bij lange niet. Een nieuwe Myford kost toch als snel 8000 euro voor de KALE machine, daar komt dus alles nog bij. Ik laat transport en installatie kosten nog even helemaal buiten beschouwing, we doen net alsof dat gratis is. Voor dat geld koop je een heel Chinees machinepark! Met alles er op en er aan en erbij.

    En een gebruikte machine kopen kan een beginner helemaal wel vergeten. Kan jij als beginner zien of het bed onder de klauwplaat is uitgesleten? Kan jij als beginner zien of het bed getordeerd is? Ik vrees van niet. Maar als dit het geval is heb je een hoop oudijzer staan waarme je nog op geen tiende nauwkeurig kan werken. Maar je hebt wel een probank, dat wel natuurlijk. Dit kan gereviseerd worden, maar dat kost je zeker nog 2 tot 3 andere Chinesen. En alweer is het transport gratis natuurlijk. Oh, ja dat een getordeerd bed "gestelt" kan worden is helaas een indianen verhaal. Als dat inderdaad kan dan heb je te maken met een machine met een te slap bed, rotzooi dus, ook als er Myford op zou staan. het bed van een draaibank kan torderen door bijvoorbeeld verkeerd transport of verkeerd hijsen. Het transporteren van zulke machies is een vak appart, zo appart zelfs dat erkende transporteurs op dit gebied er gediplomeerde mensen voor in dienst hebben.

    Ik keur het af dat gevorderde draaiers die luxe merken hebben de beginners dit aanraden ook te kopen. A: omdat het onrealistisch is, B: met de aangevoerde argumenten die ik hier links en recht lees laten ze merken er weinig tot geen verstand van te hebben ondanks het bezit van een probank.

    Zoals ik waarschijnlijk ook al eens eerder heb gezegd: waarom niet gelijk een Moriseiki? Kost een half miljoen, maar dan heb je ook werkelijk de absolute wereldtop te pakken, beter dan Schaublin, Myford en AI bij elkaar. En cnc ook nog. Alhoewel, was Japan in de jaren 60- ook niet zo'n land wat uitsluitend troep maakte? Enne Moriseiki is japans.... Eens een troepland, altijd een troepland....toch?...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 nov 2008
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Van zulk knap werk heb je vast wel foto's gemaakt.
     
  5. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

  6. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest


    Nee, maar je bent bij deze uitgenodigd om onder het genot van een bak verse koffie dit met eigen ogen te mogen bekijken.

    Regelen we even via pb.

    Overigens vind ik het knap dat je op een foto kan zien of iet op 0.02mm binnen de tolerantie valt. Ik had er een schroefmaat voor nodig.
     
  7. BigBoat

    BigBoat Guest

  8. jomo

    jomo

    Lid geworden:
    14 feb 2008
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Balen, Belgium
    Let vooral ook op dat je hoofdlagers van de klauwplaat niet versleten zijn.
    Want dat kost veel tijd om deze te vervangen. Ik heb dit ooit gezien voor een celtic 14 en amaaaaaaaiiii. Maar een Myford is zeker en vast een fantastische bank!!!!
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Even voor de goede orde; ik heb nooit beweerd dat je op een hobbybankje geen knap werk kunt maken. Sterker nog, volgens mij heb ik eerder in dit draadje aangegeven zelf jarenlang met zo'n bankje te hebben gewerkt.

    Er vielen me in de posts van Jahre alleen twee dingen op:
    - Het voorbeeld van de klepzettingen (en andere onderdelen tbv de motorsport) heb ik nu al meerdere malen voorbij zien komen. Ik was gewoon benieuwd naar foto's.
    - Je bent wel heel erg pro-Buitelaar. Het is dat er Joure ipv Waddinxveen in je profiel staat, anders zou ik denken met Dhr. Buitelaar zelf te maken te hebben. Je wilt erg graag dat mensen je in je waarde laten als het gaat om jouw mening dat HBM machines net zo goed bruikbaar zijn als de meer gevestigde/professionele merken. Laat anderen dan ook in hun waarde als naar hun mening de HBM machines niet zo daverend zijn, in plaats van deze personen af te schilderen als een stelletje gereedschap-snobs.
     
  10. BigBoat

    BigBoat Guest

    Maar je doet er nu zelf ook aan mee met bovenstaande citaat.
    Ieder product is zo goed of zo slecht als dat iemand dat vindt.
    Zet een ton of 3 kostende cnc-bank voor een *nono* zijn neus en hij zal zeggen dat het een sh*t bank is......hij kan er gewoon niet mee overweg.
    Iemand die totaal geen verstand heeft van mechanische verspaning een bank aanbevelen waarvan je een knappe middeklasser auto kan kopen heeft totaal geen nut, zelfs als je weet dat die bank een levenlang mee gaat.
    De persoon hoeft maar één keer niet op te letten en de bank is geen 5 centen meer waard, bed ontzet, kromme hoofdspindel, uitgelopen lagers, support naar de klote enz enz.
    Daarbij krijgt hij gelijk de tijd om te zien waar hij nu eigelijk naar op zoek is om zijn hobby te bedrijven.
    Sommige hebben genoeg aan een hologedraaibank anderen hebben nog niet genoeg aan een bank met 100cm tussen de centers.
    De een draait 1x in de maand een uurtje, de ander staat dagelijks een paar uur aan de bank.
    Laat de persoon eerst een paar jaar aankloten op een 1000 euro bankje en leren waar hij mee bezig is, daar heeft hij meer aan dan gelijk een *snob* draaibank aan te schaffen.
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ben ik niet met je eens. Mijn mening is, dat een professionele bank kwalitatief beter is dan een hobbybank. Verder ben ik van mening dat er kwalitatief betere hobbybankjes te koop zijn dan die van HBM (maar dan kijk ik inderdaad even niet naar de prijs) Ik denk dat de meeste mensen dit ook wel met me eens zullen zijn.

    Echter, als ik €1500,- te besteden had en ik kon kiezen tussen een goedgebruikte tweedehands Emco, Myford etc. of een nieuwe HBM, dan wist ik het wel. Maar goed, dat is dan weer mijn persoonlijke mening.

    Voor de rest ben ik het volledig met jou en Jahre eens, namelijk dat een hobbybank (ook die van HBM) voor de beginner (en afhankelijk van de aard van de werkzaamheden ook voor de gevorderde) prima kan voldoen.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2008
  12. BigBoat

    BigBoat Guest

    Dat is dan ook het verschil......als jij de keuze had, maar dat komt waarschijnlijk omdat jij er verstand van hebt.

    Als je een tweedehands koopt (EMCO, MYFORD oid), dan moet je verstand van de machines hebben, anders heb je zomaar een zeer dure miskoop.
    Uit mijn vorige bericht: even niet opletten van de *nono* verkloot binnen één seconde de machine.
    Reperatie van een A-merk is vele malen duurder dan een *hobby* machine.
    Klein voorbeeldje, een tandaandrijvingl voor de automatischevoeding (dit is het meest gesneuvelde onderdeel) kost van een HBM +/- 25 euro, van een A-merk enige honderden euro's.

    Over de qualitiet valt te twisten, als je een beetje aandacht aan je gekocht HBM machine besteed is hij net zo goed als ieder ander merk.
    Dat is ook waarom bv een HBM machine goedkoper is, op de afwerking wordt / is bezuinigd omdat dat het meeste werk is en ook het duurst.

    Als een *nono* 1500 euro te besteden heeft, laat hem dan voor 1000 euro een HNM machine kopen, dan heeft hij nog 500 euro over om eventuele (gebruikers) schade te verhelpen die hij ongetwijfeld zal krijgen.

    Als de *nono* 1500 euro aan een *goede* tweede hands A-merk uitgeeft, dan moet hij tenminste nog eens op 500 euro opknappen rekenen en niet zeker weten of alle onderdelen (nog) te koop zijn.

    Ik ben al veel van deze *nono* tegen gekomen die tegen bovenstaande aanliepen en waarbij de machine nu werkeloos in de schuur of zolder staat omdat het benodigde geld (en kennis) ontbreekt om hem op te knappen.
     
  13. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Als ik het geld had, als ik de ruimte had, als ik het fundament had, als ik 380 volt had, dan, ja dan kocht ik een Moriseiki.

    If, my frind, if. (uit welke western weet ik niet meer)

    Maar de meeste mensen hebben die "alsen" niet, dan houd het dus stomweg op. Een 300 kilo Myford krijg je niet op een flat anders dan een telescoopkraan voor 150 euro ex per uur te huren.

    Dat ik HBM promoot, ik heb nou eenmaal zeer goede ervaringen met dat bedrijf dus waarom zou ik dat dan niet doen. Ook HBM hebben bepaalde producten elders laten maken omdat een bepaalde fabriekant hun niet beviel wegens klachten van klanten. Dat vind ik top, ik ken er die dat niet doen. Ik heb eens een onderdeel bij hun gekocht wat ik op de motor heb opgehaald. Er was nog maar 1 van. Die middag een uur of 2 voor ik kwam was er een man die het ook wou hebben en veel meer bood waarop ze bij HBM zeiden, er komt een klant helemaal uit Friesland voor dit onderdeel, dat is telefonisch afgesproken en wij laten die klant niet voor niets rijden. Door file kwam ik zelfs iets na sluitingstijd aan, maar de baas was er voor mij gebleven. Zulks vind ik grote klasse, en ook daar ken ik ze die het dan ijskoud verkopen, afspraak of niet, of de keet gewoon dichtgooien al horen ze je motor al aankomen.

    Overigens heeft HBM ook Myford spul, maar dat zal wel een andere Myford zijn dan.....

    Micropuller, het mag dan wel lijken of ik Herman Buitelaar ben, het lijkt erop dat jij een vrezelijke haat tegen het bedrijf koesterd.

    Ach ik zou zeggen, koop een Optimum, dat is de betere hobbydraaibank. Alleen precies, exact diezelfde Optimum staat bij HBM onder de naam HBM voor grofweg 400 euro goedkoper in de winkel. Is hetzelfde ding van hetzelfde materiaal uit dezelfde fabriek. Me dunkt dat de modelbouwer die 400 best wel kan gebruiken.

    Enne, Emco wordt ook in China gemaakt, alleen in Oostenrijk in elkaar gezet met eventueel hier en daar nog een nabewerking. Emco bestaat trouwens niet meer, het is alleen nog een naam (Emco Group). Het is opgegaan in 4 andere bedrijven uit Italie, Duitsland en Tsjechie. Het lijkt er op dat de Chinezen de kassa in handen hebben, al weet ik dat niet zeker. Er zijn redelijk veel Chinese copieën van wat oudere Emco's van dezelfde kwaliteit maar dan 10 keer goedkoper. En Emco doet daar niets aan, dus het lijkt er inderdaad sterk op dat het in Chinese handen is. Er zijn ook nogal wat Emco kantoren in China, allemaal onder dezelfde naam Freeson.

    Wat betreft foto's Micropuller, dan zou ik de motor ervoor uit elkaar moeten halen. Ik heb die onderdelen jaren voor ik dit forum ontdekte al gemaakt.

    Ik ben het helemaal met Bigboat eens, hij slaat de spijker zeer realistiesch op zijn kop. Ik wil hem zelfs nog aanvullen met iets wat hij is vergeten te vermelden. Myford is Engels of Amerikaans. In beide gevallen zit dus de hele keet imperiaal in elkaar. Ja zal er echt geen standaard metrisch kogellager in vinden. Allemaal speciaal merkgebonden dus. Kassa dus.

    Daarbuiten is de getoonde Myford meer poulliekast dan draaibank. De Chinesen maken anno 2008 echt wel dezelfde kwaliteit als Myford 50, 60 jaar geleden. En zo oud is getoonde Myford. De Chineze machines worden hoogstwaarschijnlijk op een zelfde Moriseiki of Eagle gemaakt als de veel en veel te idioot dure Zwiterze Schaublin.

    Moraal van het verhaal:

    Als hobbyist heb je aan een Chinees gewoon meer dan genoeg. Een probank kopen kan altijd nog.

    Ik herhaal nog eens, zelf ervaren sleutelaars kunnen niet op het oog zien of een bed over de hele lengte een halfe tiende briek is. Maar het houd wel in dat je er niets meer mee kan rechtdraaien. De meeste van die oudjes particulier op marktplaats staan hebben hun tijd gehad en zijn versleten en opgebruikt.

    Zoals ik al eerder heb gezegd in deze discussie: Japan wordt in 1 zucht met het woord kwaliteit genoemd. 50, 60 jaar geleden dacht men daar heel anders over. Tijden veranderen en daar moet je realistiesch in mee gaan. De Myford getoond in dit topic is gewoon ouderwets en achterhaald. Die kwaliteit en precisie kunnen ze nu in China en Taiwan ook maken. Wen er maar aan.
     
  14. BigBoat

    BigBoat Guest

    Om maar een voorbeeldje te noemen van Oosterse kwaliteit !

    Auto's uit Frankrijk meeste pech: WEGWIJS

    <>
    Over 30 jaar gezien zijn de meest betrouwbare merken respectievelijk Toyota, Mercedes, Audi, Mazda en Mitshubishi. In het afgelopen jaar voerden Duitse auto's in zes categorieën de ranglijst aan. Toch moeten populaire Duitse auto's als de Volkswagen Golf of de Opel Astra hun meerdere erkennen in Japanse vergelijkbare varianten. Op de lijst van minst betrouwbare auto's uit de middenklasse staan onder andere de Renault Laguna en vrij onverwacht … de Volvo S60/80.
    </>
     
  15. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik wilde dit draadje gelijk maar even gebriken om de mening te vragen over de emco compact 5 draaifreescombinatie. Deze draaibank heb ik op het oog en wilde graag weten hoe andere denken over deze machine.

    Gr, Jeroen
     
  16. Blacksaab

    Blacksaab Guest

    adres kennismaken


    Jahre Viking,
    Ik wil als beginnende draaier graag gebruik maken van je HBM kennis en ervaring. Ik woon tussen Dokkum en Leeuwarden. Kunnen we een keer afspreken ?
    Groet - Sjaak
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Als je goed naar de posting (van 17 november 2008 !!) gekeken hebt kan je zien dat "Jahre Viking" geen gebruiker meer is van dit forum .....
     

Deel Deze Pagina