Myford opknapbeurt.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door kees.vanderheijden, 2 dec 2015.

  1. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Beste Modelbouw vrienden,

    omdat ik erachter kwam dat mijn draaibank een afwijking had van 1/200e en ik dit wilde oplossen, ben ik binnen onze club aan een "leen" Haar liniaal, Machinewaterpas, en een vlakijzer(of hoe zo een driehoek ook heet)

    Tijdens het meten met de haar liniaal zag ik onder de liniaal een spleetje licht, conclusie...het bed is niet geheel vlak meer, zeker de eerste 20 cm voor de 3-klauw is slecht, ik kon het ook al merken met het heen en weer draaien van het langs support.

    Ik heb mijzelf een avondje druk gemaakt en de hele "rotzooi" was er af voor ik het wist. de geverfde onderdelen neem ik mee naar m'n werk om te stralen en te spuiten in een grondlaag, daarna ga ik de boel schilderen met 2 componenten verf. Ondertussen moet het echte probleem ook aangepakt worden...het vlakken van het bed!
    een lid van onze club heeft ervaring met het vlakken en wil mij daar bij helpen. nadeel van dit soort tusssendoor klussen is dat de Sweet Pea op een laag pitje komt!



     
  2. Kees,

    ik krijg de bijgeplaatste foto's niet zichtbaar.
    Waar heb je deze Myford vandaan? En waarom de keuze voor een Myford? Graag zoveel foto's als mogelijk is van het renovatieproject
     
  3. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Hallo Peter,
    vreemd dat je mijn foto´s niet zichtbaar hebt. ik zie ze gewoon en zou ook niet weten hoe ik het anders moet doen.

    Mijn draaibank komt van een technische school uit Belgié, waar precies weet ik niet. heb hem gekocht van onze voorzitter van de Stoomgroep.
    ik heb hem nu 1x in de primer zitten, vrijdag ga ik de overige onderdelen stralen als er ruimte voor is op de zaak.

    de primer die ik gebruik is een 2 componenten primer van IJssel, die wordt ook veel op boten gebruikt en is bestand tegen chemie zoals snijolie e.d.de lak is onderweg vanaf de leverancier.

    [​IMG]


    mvg Kees
     
  4. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Kees, waarschijnlijk heb je het album waar de foto+s instaan op prive staan,
    Geeft de melding Je hebt geen toestemming om media binnen dit album te bekijken.

    Remco
     
  5. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Hallo Remco,

    Je hebt gelijk! ik heb het gewijzigd...
     
  6. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Misschien een vreemde vraag.
    Zo groot is het bed niet, Past zo te zien wel op een vlakbank voor cilinderkoppen.
    Kop vlakken zit zo rond de 5 tientjes, Zou dat een snelle goedkope oplossing zijn of is dat niet vlak genoeg.
     
  7. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Ik heb ook gekeken naar iemand die een freesbank heeft die groot genoeg is, en dit wordt ook aan geboden door bv my ford solutions, die durft er aardig wat knaken voor te vragen http://tx-6867-tb.shopfactory.com/contents/nl/d87.html ....€400,- voor slijpen en opknappen van het bed.

    Ik heb het geluk dat er in de club iemand is die ervaring heeft met handmatig vlakken van bedden, dat gaan we dan ook doen..
     
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Kees , wat bedoel je met 1/200 mm afwijking? Ik kan met hééééél veel moeite meten tot op 1/100
    Dirk
     
  9. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Ik heb een M12 draadeind opgespannen met een paar centimeter vanuit beide kanten 2 moeren met een stalen ring er tussen geklemd. dan draai ik een paar mm af van de ring aan de 3 klauw zijde, zonder mijn dwars support te verplaatsen draai ik dan het langs support richting het meedraaiend center waar ik dus dezelfde hoeveelheid materiaal afdraai van de 2e stalen ring. in theorie zouden allebei de ringen dezelfde afmeting moeten hebben nu.(bij mij zat hier een verschil in van 0,02mm) dit betekend dus dat de losse kop niet goed in lijn ten opzichte van de 3 klauw, dit verschil heb ik redelijk op kunnen lossen. toen ik hiermee bezig was ben ik eens goed naar het bed gaan kijken met een haarliniaal mede omdat ik merkte dat het heen en weer draaien met het langs support van makkelijk naar steeds zwaarder liep.

    als ik metingen en onderdelen verkeerd benoem....sorry...
    mvg Kees,
     
  10. Kees,
    in zoverre ik wat van bedden slijpen snap, o.a. gelezen om Myfordsolutions, schijnt het wel zo te zijn dat je dan vervolgens met shims de zaak moet op- en/of uitvullen tot je weer de juiste hoogte hebt. Heb je die shims? en kun je dat dan meten? Verder .... handmatig vlakken >> hoe vlak is dat dan? en haalt dat je 1/200ste er uit?
    Ik heb een van de allerlaatste Myfords, goed onderhouden en ook daar loopt het richting de drieklauwkop wat makkelijker dan aan het einde van het bed. Ik weet niet of ik een afwijking heb, zo ja, ervaar ik dat nog niet als problematisch.

    En dit nog los van of je "ijkgereedschpap" wel exact zuiver is. Volgens mij zitten in gekochte ringen ook al een afwijking.

    Als ik je een tip annex advies mag geven, van een pure amateur: 'bezint eer ge begint'. Nu het machien uit elkaar is, maak het schoon, schroef het in elkaar en ga lekker draaien >> verder niets aan doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2015
  11. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Kees

    Ok, nu snap ik het , maar 1/200 mm is een vreemde maat aanduiding , Dit is eigenlijk 0.005 mm en niet 0.02mm .
    4 keer minder dus.
    De manier met die draadstang is prima voor je losse kop terug op zijn plaats te zetten , maar niet om je bank uit te lijnen.
    Dit doe je met een parallel staaf. Dit is een morse conus met een geslepen cilindrisch geslepen stuk aan. http://www.benl.ebay.be/itm/2-Morse...733861?hash=item1ea70e0965:g:UWIAAOSw4UtWRjge
    Hoe het in zijn werk gaat staat beschreven in de handleiding van een myford. Het komt er op neer dat je het bed op zijn metalen kast monteert ( wel met de originele ophoogblokken!!! ) vervolgens de staaf in de hoofdspindel plaats en met een meetklok de fout afleest. Door nu een van de schroeven van de ophoogblokken (de zeskanten stelschroeven waar de voeten van het bed op rusten ) in of uit te draaien en daarna de bouten die in die stelschroeven zitten terug vast te draaien , tors je het bed tot de uitslag van de meetklok binnen je wensen ligt.
    Ik kon het eerst ook moeilijk geloven , maar dit is de manier van werken. Je moet bij wijze van proef maar een keer een meetklok tegen het uiteinde van een 200 mm lange staaf (in de klauwplaat ) zetten . Daarna draai je een stelbout van de ophoogblokken in of uit en zet je de monteer bouten terug vast. Je zal zien dat de meetklok uitslaat . Véééél meer dan die 0.02 mm fout die je hebt.

    Als dit klaar is kan je de losse kop uitlijnen met je methode van draadstang en stalen ringen.

    In plaats van een parallel staaf kan je ook een stuk afdraaien dat niet gesteund is door de losse kop. Vervolgens meet je de diameter tegen de klauw en op het einde van het gedraaide stuk. Minder nauwkeurig want er is kans dat het stuk doorbuigt en dat je vaste kop niet ( meer ) in lijn staat met het bed.

    Zelf schrapen of slijpen aan je bed zou ik niet doen , myfordsolution heeft het juiste slijpgereedschap en die man weet verdomd goed waar hij mee bezig is. Persoonlijk vind ik 400€ weinig voor al het afstelwerk van de machine en het slijpwerk.

    Voor al het werk aan je "sweet pea" is die afwijking trouwens van geen belang.

    De dwarsslede van mijn ML10 kan aan de achterzijde gemeten ruim 0.3 mm bewegen. Dit doe ik bewust om minder slijtage te krijgen op slede en spindel doordat alles nu héél los draait.
    Nochtans maak ik hier mijn dieselmotortjes op en lukt het om binnen 0.01 'a 0.02 mm te draaien.
    Mijn super7 gebruik ik zelden die is moeilijker te kuisen.

    Dirk
     
  12. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Inmiddels na een kleine "off" periode de draad weer aan het oppakken. de draaibank staat al weer geruime tijd in elkaar en werkt naar behoren, was een erg leuk klusje waarbij je je draaibankje goed leert kennen!

    IMG_0428.jpeg
    IMG_0769.jpeg
    IMG_0930.jpeg

    Het bed heb ik laten vlakken door een bedrijf dat ook cilinderkoppen vlakt, daarna met de benodigde precisie de boel vlak gezet en begonnen met monteren van het drijfwerk.
     

Deel Deze Pagina