Mylar alternatieven + kern stabilo

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door MrHmmm, 14 aug 2017.

  1. MrHmmm

    MrHmmm

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Woerden
    Ik ben weer vredig aan het experimenteren met vacuüm baggen en aan het oefenen met staartdeeltjes. Alle artikelen hier zijn een grote hulp!!! Iedereen dank voor alle uitgebreide posts en beschrijvingen. Nu heb ik zelf ook een vraagje...

    Ik ben bezig een staart (stabilo) te repliceren en dit gaat aardig, als kern gebruik ik depron, maar ik heb het vermoeden dat dit niet het maximale aan stijfheid eruit haalt wat erin zit. Met 25g glas blijft het behoorlijk flexibel en met 50g/m2 begint het ergens op te lijken, maar dit komt de massa niet ten goede (of wel eigenlijk). Ud-liggertjes in de huid scheelt ook wat, maar het is nog niet wat ik zoek. Is mijn schuim hier de beperkende factor? Of verwacht ik teveel van een paar grammetjes materiaal? Rohacel ziet er leuk uit, maar is erg duur en ik weet niet zeker of dit nu veel gaat uitmaken. Zijn hier nog alternatieven voor?

    Verder wil ik langzaamaan de sprong maken naar en vleugeltje. Als mylars gebruik ik nu steeds verpakkingsmateriaal en document mappen, maar als we richting de 50cm en langer komen wordt dit een probleem? Iemand n suggestie waar ik voor niet te veel aan wat grotere stukken kan komen? Had zelf nog de onderleggers van de IKEA overwogen, maar die zijn ook niet zo groot!
     
  2. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Mijn ervaring met depron is dat het niet sterk genoeg is
     
  3. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Mijn ervaring is dat of iets sterk genoeg is of niet mede afhankelijk is van de werper :)
     
    robert14 vindt dit leuk.
  4. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Meer hoe goed je kunt landen ;-)
     
  5. MrHmmm

    MrHmmm

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Woerden
    Vanavond de avond maar eens besteed aan het snijden van 3mm plakjes roofmate. Zeer bevorderlijk voor de Zen en een kunst op zich!!!
    Is mij al wel duidelijk dat dit niet direct beter bestand is tegen doorbuigen, maar wel een veel grotere compressie sterke heeft en ik gok dat dat precies is waar het om gaat. Morgen eens kijken of ik daar een eenvoudig profiel in kan schuren en dan in de glas kan zetten. Zou 25g/M2 glas dan afdoende zijn naast twee UD carbon stripjes?
     
  6. MrHmmm

    MrHmmm

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Woerden
    Wow, best een verschil in verwerking, als werken met depron gelijk staat aan boetseren, dan staat roofmate gelijk aan beeldhouwen. Minder vergeeflijk, maar wel harder en preciezer. Leuk! Tijd voor een layup!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2017
    Loet Wakkerman, TheNorb en ep oorklep vinden dit leuk.
  7. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    26 grams carboline of carboweave, een 1cm bandje 38 grams textreme, roofmate of styrodur kern en je hebt een super licht en stijf staart deeltje!
    Koop gewoon wat mylar bij r&g of carbonwinkel, dan wordt het echt mooi.
    Kost iets meer centen, maar dan heb je ook wat;-)
     
  8. MrHmmm

    MrHmmm

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Woerden
    Carboline maakt het wel mooi af inderdaad, dank voor de tips!

    Die carboline bij r&g... Heb ik dan zowel de -+ als de +- nodig, of is dat alleen van belang bij vleugels? Ik snap dat niet helemaal, heeft iets met krom trekken te maken begrijp ik...
    gebruik je de carbolineum ook voor de voorlijst?
    Maakt naast financieel, nog uit of je voor de 24k of de gewone versie gaat?
    Gebruiken je dezelfde zwaarte voor de vleugels of moet dat wat steviger zijn? (Hoop vragen, sorry)
     
  9. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Mooi gesneden hoor! Lijkt wel gefreesd...


    [​IMG]
     
  10. MrHmmm

    MrHmmm

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Woerden
    Met geduld en een schuurblokje kom je ook een heel eind
     
    crins vindt dit leuk.
  11. MrHmmm

    MrHmmm

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Woerden
    Nog geen carboweave... Eerst maar weer een poging met glas doen dus. Deze mag 24 u ademnood ondergaan![​IMG]
     
  12. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Heb je hier ook een ligger ingebouwd? Ik zie een dun streepje wat geel lijkt (kevlar?) maar dat is als ligger niet geschikt.
     
  13. MrHmmm

    MrHmmm

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Woerden
    Geen ligger van kevlar (gelukkig), het is mij niet helemaal duidelijk waar die gele weerschijn vandaan komt, deze hamburger is als volgt opgebouwd...
    Voorlijst, sliertje carbon-tow langs de voorlijst en 45 g/m2 glas, 12mm breed
    50 g/m2 UD carbon stripjes boven en onder als ligger
    Nylon scharnier
    Middendeel strookje 45 g/m2 glas ter versterking voor schroeven ed.
    Verder 45 g/m2 glas.

    Het vreemde dikke stukje (in verlengde romp) is een heel dun stripje 160g/m2 carbon (1x1 weefsel). Misschien om de veren van het scharnier niet door de huid te laten prikken en om een beetje stevigheid te geven voor de schroeven en stuurhoorntjes.

    Misschien doe ik wel rare dingen (houdt het spannend) suggesties altijd welkom natuurlijk!!!

    Inmiddels ben ik erachter dat carboweave +/- en -/+ van belang is bij dunne onderdelen (<5mm). De boel kan dan torderen.
    Bovenzijde en onderzijde van tegengestelde weefrichting voorzien kan dit voorkomen.
    Je hoeft dan niet direct beide soorten aan te schaffen, door de de ene kant 90 graden gedraaid tov van de andere zijde uit dezelfde rol te snijden kan je dit ook oplossen.
    Blijft de vraag nog bestaan wat het verschil is tussen de 24k en de gewone versie bij R&G en welke 'dichtheid' je gebruikt op de vleugels (over het algemeen). :)
     
  14. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    24 K is normaal de aanduiding voor rovings. 24 K zijn hele dikke. Niet echt van belang voor het soortelijk gewicht van de matten.
    Stabilo's 20 g/m2 max
    Vleugels 20 gram voor de hele lichte en 40 gram voor meer durable vleugels. Je hebt nog de keuze uit IMS en UHM.
    UMS is de stijvere van de 2 maar ook breekbaarder.
    Ook voor dikkere vleugels is +/- en -/+ aan te bevelen. Anders trekken ze gegarandeerd krom.
     

Deel Deze Pagina