Mylar Folie, hoe verwerk je dat?

Mylar folie dus. Doorzichtig, superlicht (iets lichter nog dan oralight) en waanzinnig sterk. Vanmiddag gekocht in Dronten bij het WK line-combat. Gebruiken ze ipv oracover omdat dat gewoon niet lang leeft. Rol van 45 meter dus ik kan weer even toe. Ze hadden een heel verhaal over lijm op de spanten aanbrengen, opbrengen, met glasvezeltape plakken en dan strijken tot het past. En dan in gebroken engels..

Heeft iemand ervaring met dit materiaal? Het is niet voorzien van een plaklaag (helaas) dus plakt niet UIT zichzelf, niet OP zichzelf en is superglad..
Hellup! Alle informatie is welkom!
 
Bij vrije vlucht modellen wordt mylar (zowel doorzichtig als met opgedampte aluminiumlaag) heel veel gerbuikt voor het bespannen van bijvoorbeeld stabilo's. Het levert een enorme gewichtsbesparing op, die je op die plek (stabilo) graag ziet.

Mylar is gemakkelijk aan te brengen op je ribben constructie door op de contructie een dunne laag verdunde bisonkit aan te brengen.
Bisonkit kun je het beste verdunnen met bisonkit verdunner of met thinner. De verhouding kit / verdunner is dan ongeveer 50 / 50.
De vloeistof die ontstaat heeft een vrij lage viscositeit, waardoor het heel gemakkelijk met een klein hard kwastje aan te brengen is op je vleugel. Ik gebruik hiervoor airbrush kwastjes of een dun koolstof staafje, waarvan ik het uiteinde even in een hete vlam hou, zodat de epoxy daar eruit brandt. Er blijft dan een heel mooi fijn kwastje over.
De verdunde bison breng je dus op de stof-vrij gemaakte constructie aan. Omdat het erg verdund is, breng ik zelf altijd twee lagen aan. Je kunt het na aanbrengen op laten drogen, zodat je de mylar beter kan positioneren. Zodra je de strijkbout erop houdt, wordt de lijm weer week en hecht het aan de mylar.

Ik weet niet welke dikte mylar je gekocht hebt, maar als dit dezelfde is als die vrije vlucht vliegers gebruiken, dan is het best kwetsbaar spul. De dikte van het materiaal wat wij gebruiken is 5, 10 of 15 micron dik.

Mylar krimpt, net als oracover, ook erg goed bij zo'n 100 tot 150 graden, waardoor het prima te gebruiken is als bekledingsmateriaal.

Als je nog meer vragen hebt, bijvoorbeeld hoe je mylar heel gemakkelijk strak op je vleugel krijgt, dan kan ik je daar ook nog wel adviezen geven. Laat het dan maar even weten via een PBtje ofzo.

succes!

Greetz,
Jurgen
 
Oh ja, nog even een aanvullende opmerking:

Sommige modelbouwzaken verkopen Stix-it als lijm materiaal voor bekleding van vleugels e.d.
Ik heb slechte ervaringen met dit spul! Als je een keer je bekleding wilt vervangen, dan krijg je het door de stix-it bijna niet los van je frame. Je moet het er zo'n beetje af schuren... :? Dit wil je eigenlijk niet.
Met verdunde bison kit heb je dit probleem niet.

Als je zo'n mooie kleine modelbouw bekleed strijkbout gebruikt om je bekleding op te spannen en er komt stix-it op je strijkbout, dan krijg je dit er ook nooit meer af. Ja, alleen met schuurpapier --> bye bye teflon laag .... De stix-it brandt als het ware vast op je bout en laat allemaal strepen achter op je bekleding.
Mocht dus een verkoper in een modelbouwzaak je dit spul aanbieden, dan wil je hier misschien over nadenken, voordat je het koopt.

Ik gebruik het sul in ieder geval noooooooit meer. Het heeft mij een strijkbout gekost.... En een hoop ergernis bij het opnieuw bespannen van stabilo's.


Greetz,
Jurgen
 
Jurgen,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb de rol gekocht van Stanislav Chrornyy, een WK-lijnbesturing combat uit de Oekraïne. Hij heeft me toestellen laten zien met hetzelfde folie erop waar hij heel hard met zijn wijsvinger op tikte (je weet wel, wijsvinger tegen de duim, op spanning zetten en loslaten). Zelfs hard porren met een vinger zorgt alleen maar voor een lichte deuk..

Bison kit kopen dus. Dat valt mee, ik was al bang dat ik dit alleen kon lijmen met heel kostbare exclusieve lijm uit een ver land (met andere woorden, niet te krijgen)..

Ik heb net even gekeken, de rol weegt een kilo en er zit (volgens de verkoper) iets meer dan 45 meter op. Breedte 60.5 cm, dan kom ik op iets meer dan 37 gram per vierkante meter.
Dat is vast niet wat jullie gebruiken?

Ik zet deze reactie straks ook in een PB en je mag hier ook wel reageren, zo is het eventueel ook terug te vinden voor andere mensen die hier vragen over hebben..

Over hoe het mooi op de vleugel te krijgen, ik heb geen ervaring met beugelen (is het slim om zo'n duur boutje aan te schaffen hiervoor of kan het ook gewoon met de gewone strijkbout op katoen ofzo? Het gaat toch om de temperatuur?), ik wil twee dingen gaan doen met deze folie; balsa vleugels bespannen (tenminste gedeeltelijk, het is natuurlijk doorzichtig dus niet echt geschikt voor een thermiekzwever ofzo) en ik wil het gebruiken om vleugels van depron jets mee te bespannen. Vleugel bouwen, spuitlijm erop en dan strak aanbrengen. Zou dat mogelijk / makkelijk zijn?

En wat ik me ook afvraag, hoe krijg je het bijvoorbeeld strak om een afgeronde leading edge of vleugeltip. Krimpt het daar genoeg voor? Alle tips die je verder hebt zijn heel welkom!

Ik kan over mylar zelf heel weinig informatie vinden op het internet dus de dikte is niet te achterhalen helaas. Het leek me door het geringe gewicht en de enorme sterkte geschikt..
 
Verwerken zoals maaskie perfect beschreven heeft.
Ik gebruik contact lijm van de hema op de zelfde manier.
Als je brandstof gebruikt vergeet dan niet de randen met PU lak te behandelen.
De contact lijm kan niet tegen brandstof.
Ik heb 2 combatjes er mee bekleed. Ging probleemloos.
Gaten maken lukt eigenlijk alleen door met iets scherps er door te prikken.
Een mooi rond gaatje maak ik met de soldeerbout.
B.v. voor je stuur kabels of brandstof leiding.
Om doorscheuren te voor komen kan je er dan van dat glasvezel tape op plakken.

Ik heb iemand gesproken die een vleugel gespoten heeft.
Dit deed hij door het vlak voor het spuiten af te nemen met wasbenzine.
De mylar wordt dan aan het oppervlak wat week.
De verf die hij gebruikte was PU lak in een spuitbus van Simprop.
Deze is helaas niet meer te koop (de fabriek is afgebrand)
Ik ga zeker proberen wat PU verf met de kwast er op te krijgen.

Hier nog een linkje op de 2e pagina's staan foto's als je moeite hebt met Engels zegt dit genoeg
Mylar covering

Ik heb zo'n zelfde rol gekocht.

Groet Robert-Jan
 
Robert-Jan,

Was jij ook in Dronten vorig weekeind dan? Als deelnemer of kijker?

Bedankt voor de link, ik geloof dat de schrijver van het stuk toch wat meer moeite met zijn engels heeft dan ikzelf; af en toe moet je twee keer lezen voor je de betekenis vat ;)

De foto's zeggen wel genoeg overigens. Super!

Gebruik je als lijm van de hema die bruislijn (Die ook gebruikt kan worden om depron te lijmen) of de namaak-bisonkit?

Ik zou het liefst een (grote) zwever maken uit dit materiaal, een soort delta met verlengde vleugeltips voor groot draagvlak en stabiliteit; zeg maar 2,5-3 meter span en zo licht mogelijk voor in thermiek. Eventueel met een los te bevestigen aandrijfsysteem (motor, regelaar en accu in één pakketje). Zou het gewicht lekker laag moeten houden!

Ik wil binnenkort een keer een combatje maken (net zoiets als op de foto's) en uitrusten met electro. Gewoon om wat mee te oefenen, dus alleen de motor aan een ontvanger, zender om de nek, gas aan-uit (want een accu leegvliegen duurt iets langer dan zo'n buisje brandstof denk ik)

Zou ik daar een setje korte vliegerlijnen (dyneema, vrijwel geen rek) voor kunnen gebruiken denk je?
 
Sadkingbilly zei:
Ik heb net even gekeken, de rol weegt een kilo en er zit (volgens de verkoper) iets meer dan 45 meter op. Breedte 60.5 cm, dan kom ik op iets meer dan 37 gram per vierkante meter.
Dat is vast niet wat jullie gebruiken?

De 10 micron varian die ik op mijn stabilo gebruik heeft een gewicht van ongeveer 13.6 gr/m2. Kort door de bocht denk ik dus dat de mylar die jij nu hebt liggen zo'n 30 micron dik is. Dit is inderdaad een stuk steviger dan wat wij vrije vluchters gebruiken.

Ik vind zelf dat de mylar goed genoeg krimpt om mooi om een ronding te vallen na krimpen. Maar zoals je op het engelse forum hebt gezien, is het slim om op de ronde stukken het mylar een beetje in te knippen. Op de elkaar overlappende stukjes mylar moet je dan wel weer een beetje verdunde bisonkit aanbrengen om het goed te laten hechten aan de mylar die eronder ligt.

Voor het bespannen van fragile constructies als A2 en wakefield stabilo's voer ik het volgende truckje uit om te voorkomen dat de vleugel gaat verdraaien. Deze methode kost wel iets meer mylar (afval), maar het bekleed zo snel, nauwkeurig en recht (zonder vouwen in de hoeken):

- leg de (platte) vleugel op een vlakke bouwplank
- leg de mylar over de vleugel, waarbij het aan alle kant zo'n 1 tot 2 cm uitsteekt
- span de mylar strak over de vleugel door het aan de randen vast te tapen aan de bouwplank
- strijk de mylar vast op de randen van de vleugel
- snij de mylar langs de randen van de vleugel af, zodat het geheel los komt van de bouwplank.
- draai de vleugel om en herhaal het bovenstaande

Voor combat gebruiken ze trouwens doorgaans 0.3mm staaldraad als stuurlijnen. Ik heb geen idee of dynema ook voldoet. Daarvoor kom ik LB / combat ervaring tekort. :D

Greetz,
J.
 
Ik was inderdaad in bij de combat wedstrijd.
Ik heb daar met een stopwatch in mijn handen gestaan.

Elektrisch kan ook zo:
combat

Die dunne lijnen zijn voor 0,8 cc motoren.
Dus iets van zo'n park prutser of zo.

Groet Robert-Jan
 
Iedereen,

Bedankt voor de info weer, enne, Robert-Jan, ik wil eigenlijk zo'n park prutser bouwen ;)

Zat te denken aan een fatsoenlijke binnenloper met speedpropje, zou toch zeker (met 2S lipo) 50-60 km moeten halen. Hard zat voorlopig voor mij! En 0,3 mm staaldraad, hm, ik denk dat ik daar ook wel aan kan komen (viswinkel, onderlijn voor snoeken).. Valt te proberen!

Maaskie, is de mylar die jullie gebruiken ook een beetje stevig of ben je daar zo doorheen? En waar zou ik dat eventueel kunnen krijgen? (voor een grote zwever scheelt het toch zo weer 50-100 gram..) Bovendien wil ik binnenkort ook wat kleine helling zwevers maken (en een speeltje voor mijn buurjongetjes), dan kan ik wel wat stevigheid - en weinig gewicht - gebruiken..
 
De 5 en de 10 micron mylar die wij gebruiken is best kwetsbaar. Vooral omdat wij vaak op akkerland vliegen met zonnebloem staken enzo. Op de hei gebeurt niet veel met de mylar bekleding, maar dat is dan ook relatief zacht.
Met de 15 micron variant heb ik geen ervaring, maar ik verwacht dat die wel streviger is.

Je kunt de mylars onder andere bestellen bij Mike Woodhouse in engeland:
http://www.freeflightsupplies.co.uk/
Zoek onder menu item "LW covering".

Greetz,
Jurgen
 
Sadkingbilly: het ging niet om het WK hoor! Het ging wel om een wedstrijd die telde voor de World Cup.
De wakefieldvliegers van mijn vrije vlucht club gebruiken als lijm het liefst kleurloze Pattex secondenlijm voor het bevestigen van plastic bekledingen zonder lijmlaag, dus ook voor mylar.
Dat tast echter schuim aan, dus ik denk niet dat je depron vleugels met mylar kunt bekleden.
Mocht je meer informatie willen over combats en dergelijke, kom dan eens kijken op het subforum lijnbesturing. De Nederlandse Ex-Wereldkampioen combat (F2D), die ook in Dronten vloog, is een regelmatige bezoeker van het subforum.
Als blijkt dat je jouw mylar niet kunt gebruiken, biedt het dan daar te koop aan, want als je het als lijnbestuurder nodig hebt is het moeilijk te krijgen, zeker van het juiste soort, en reken maar dat Stanislav Chornyy (een Oekraiense ex-wereldkampioen) weet dat dit het juiste spul is.
Voordeel is niet alleen dat het lichter en sterker is dan oracover, het is ook nog eens aanmerkelijk goedkoper. Wat moest je betalen voor die kilo? Bij Mejzlik in Praak is 10 meter bijna 22 dollar (dan moet je het nog wel hier zien te krijgen), dus dat is ongeveer 1,75 euro per meter, tegen iets van 16-18 euro voor een meter Oracover?
Een momenteel in het vintage vrije vlucht (en 'radio-assist' ) gebeuren veel gebruikte truuk is om een vintage model eerst met doorzichtige mylar te bekleden voor de sterkte en de vochtbestendigheid, en er daarna dunne tissue overheen aan te brengen met spanlak om een vintage look te krijgen.
 
Schopje!

Niet alleen voor mezelf, na ziekte en andere ellende ga ik binnenkort eindelijk toekomen aan het verwerken van wat mylar, maar wie weet heeft een ander er ook nog wat aan..

Vanavond wat testjes doen met verschillende soorten lijm op verschillende materialen, ik heb ondertussen een 2,2m zagivleugel die moet gaan vliegen met deze cover..
 
Interessant toppic!
Met mylar kan je ook prachtig electrostaat loudspeakers bouwen. Hobby van mijn broertje.

Ook thermische krimp? Prachtig.

Over Stix-It. Bij mij niet vastgebakken aan het boutje? Schoonmaken met aceton, direct na of tijdens de klus. Dat haal je in liters bij de Hornbach, (van die ai, ai, jippie, jippie jee reclame) niet bij de apotheek...

Oracover heeft thans "Heissiegelkleber". Soort Stix-It. Een thermische heldere lijm. Voor de moeilijke stukjes of omgevouwen folie vast te zetten.
Ook dat poets ik weg met aceton... of thiner.

Folie haal je ook makkelijker weg met de föhn erbij... tot 150 graad opwarmen en sjorren... maar dan heb ik het niet over de micro-lights met een delicate bouw.
Wellicht ook die Ora-Kleefstof even testen?
 
Ik weet ondertussen dat met een heel dunne verstuiving spuitlijm (van de action) op het mylar en iets verdunde contactlijm van de hema (met thinner) op het EPP (houdt goed, zal wel niet op gewoon "gamma-piep" lukken helaas), tien minuten laten drogen en dan opstrijken met folieboutje op middelmatige temperatuur - muurvast!
 
Even een nevenvraag; ik ga met Koverall van Sig aan de gang, en ook mij werd Stix-it aangeraden in de winkel, maar afgeraden door gebruikers. Zou die verdunde bisonkit truuc ook werken voor het aanbrengen van de Koverall? Daarna ga ik met spanlak aan de gang, maar ik wil de boel eerst aan de randen fixeren.
 
Hallo,

Waar kun je mylar folie kopen in Nederland~.

Alvast bedankt!
 
Ja, dat bedoel ik.

by rczeilen kun je vooral alleen kleine stukken kopen, en ik zoek wat grotere stukken. Het lijkt bij freeflightsupplies te kunnen, maar ik moet nog even uitzoeken hoe deze shop werkt. Ziet er niet heel handig uit. Wel goedkoop.

Bedankt alvast.

Gaston
 
Back
Top