Mythos S50 in aanbouw

Discussie in 'F3A' gestart door Jade Falcon, 21 jul 2017.

  1. Jade Falcon

    Jade Falcon

    Lid geworden:
    21 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Gent
    Nadat de Miss Wind en de Hacker beslisten tijdens de vlucht te scheiden van elkaar ben ik maar op zoek gegaan naar een vervanger voor de Miss Wind.

    Ik ben na wat opzoekwerk terecht gekomen bij de Mythos als vervanger en de bouw gestart. De setup zal er als volgt uitzien :

    - Aandrijflijn : Hacker A50 met 70A regelaar. 17 x 8 prop
    - Servo's : 2x Savox SH-1250 op de hoogte en 3 x Savox SC-1251 op rolls en richting
    - Jeti Max BEC2 met 1600mAh Gens ace BEC voor de servos en ontvanger aan te sturen
    - SLS 3200 6 cell lipo voor Hacker

    De SLS had ik ook in de Miss Wind liggen en laten toe om 6min te vliegen met een zwaarder gewicht dus voorzie ik weinig problemen. De externe BEC is er gekomen voor de zekerheid. De Savox zijn hongerige beestjes en ik zou niet graag een brown out krijgen op de ontvanger.

    The good :

    - Sebart is bij de meeste wel bekend als een goed merk (beetje aan de dure kant maar mooie kwaliteitsvolle modellen). Deze Mythos is niet anders met zijn strakke kleurenschema en mooi afgewerkte vlakken.

    - Volledige hardware package aanwezig

    - Eenvoudige straight forward opbouw van het model, een dagje knutselen en het beestje is opgebouwd.

    The not so good :

    Jaja, het kan bij een Sebart ... de afwerking is net iets minder dan ik van de andere Sebarts gewoon ben. Een van de vleugels is twee keer ingesneden voor de papieren scharnieren ... resultaat bij het controleren als het roer goed vastzat trek ik het rolroer (en een stuk van de T.E.) los ... reparatie drong zich al op voor een nieuw model.

    De afwerking van de vleugeltjes op het landingsgestel sluiten minder mooi aan dan bij de Miss Wind

    De toegeving van Sebart om hetzelfde model met electro of IC uit te rusten zorgt ervoor dat je zelf je koelingsopening onderaan moet insnijden. Ik geef toe, ben niet de meest nauwkeurige wat dit betreft, maar de huidige oplossing laat te wensen over.

    De grote vraag :

    Misschien een echte noob vraag, maar de foutjes in de details van dit model doen me twijfelen aan het model. Bij het inbouwen van de Hacker viel me op dat de motor een positieve trustijn heeft... uptrust ipv downtrust ?! Zijn er nog Mythos piloten die dit even kunnen confirmeren ?

    Huidige stand :

    De opbouw is volledig klaar en het is wachten op de Servo's en de Jeti. In de loop van volgende week verwacht ik die. Tijdens de vakantie worden die ingebouwd en vermoedelijk de eerste week van augustus de maiden.

    Zal vanavond na het vliegen (feestdag in België) wat foto's zetten.

    groeten

    Geert
     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    uptrust kan nooit... tenzij je wil gaan heli vliegen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is de waarde van de Kv parameter van de A50?
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Bij Sebart zit (net als bij bijna de meeste ARF kits) het motorschot reeds in de juiste positie verlijmd. De basissetting is hiermee ingesteld.

    Heb je de instelhoeken van het stabilo, de vleugel en de motorsite- en downtrust gemeten met een instelhoek meter ? Ik weet bijna zeker van niet want een positieve motortrust kan ,zoals reeds gezegt, niet.
    Misschien dat het op het oog zo lijkt, maar dat is onvoldoende. Je moet de hoeken meten om het vast te stellen. Zeker bij een kunstvlucht model is dit heel belangrijk. Ik weet het uit eigen ervaring.

    Meet de hoeken eens op en plaats hier de resultaten.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  5. jimvanes@casema.nl

    jimvanes@casema.nl

    Lid geworden:
    12 mrt 2010
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Voorschoten
    is mij ook op gevallen, maar is opties bedrog, na die kist af gemonteerd te hebben met de zelfde motor set, die U heeft , vlieg ik er nu perfect mee!
    niet al te nette afwerking klopt, was bij mij ook het geval. Zwaarte punt op 16 cm van de voor lijst en klaar, Vliegen !!!!!!
     
  6. Jade Falcon

    Jade Falcon

    Lid geworden:
    21 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Gent
    Bedankt voor de feedback iedereen ... na de opmerking van Arnoud even de instelhoekmeter genomen (batterij leeg ... niet dus) en een alternatieve voorlopige manier genomen. Draadje van de carbonstaaf in de staart naar de neus getrokken en afgetekend. Idem voor de vleugel ... en zowaar, de motor ligt netjes in lijn met deze twee assen. Was me aan het opboeien in niks dus.

    Jim, bedankt voor de confirmatie, maiden is binnenkort, ben benieuwd maar de reviews die ik lees zijn heel lovend over dit toestel.

    Ron, Hacker A50-16 V2 15 polig met 378 rpm/v

    groeten

    Geert
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bedankt Geert. Echter, ik denk dat 15-polig een typevaudtje is. Met aantal polen wordt doorgaans het aantal magneetpolen bedoeld, en dat getal moet even zijn. Het aantal statorpolen en het aantal spoelen is altijd een meervoud van drie.
    Een regelaar wil het aantal magneetpolen weten om toerental voor zijn baasje (jij) te berekenen. Voor een goede werking van regelaar is dat getal niet belangrijk, zou per ongeluk het dubbele aantal magneetpolen ingeven dan lees je slechts het halve toerental, da's alles.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
  8. Jade Falcon

    Jade Falcon

    Lid geworden:
    21 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Gent
    Doh !! inderdaad typefoutje ... 14 polig moet dat dus zijn ... :rolleyes:
     
  9. Jade Falcon

    Jade Falcon

    Lid geworden:
    21 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Gent
    Vandaag even een nieuwe batterij gaan halen en aan het meten geslagen. Een vleugel als vast punt genomen en meter op nul ingesteld.

    Tussen beide vleugels is er 0,1 graad verschil en beide stabilo helften liggen perfect in lijn met de vleugel.

    Motor staat perfect in lijn met de vleugels .... dus puur optisch bedrog.

    Linkervleugel : 0°
    Rechtervleugel : -0,1°
    Linker staart : 0°
    Rechter staart : -0,1°

    motor : 0°/+0,1°/0° (kleine schommelingen)

    Lijkt me dus volkomen normaal te zijn voor zo een model

    Groeten

    Geert
     
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Vleugel 0°,Stabilo 0° is inderdaad normaal.
    Voor de motordomping en zijwaartsstelling zou ik ca 1.5° - 2.0° verwachten. Dat is dus blijkbaar niet zo, later finetunen is natuurlijk een mogelijkheid, als het nodig is.

    Succes met het vliegen !

    Grt,

    Arnoud.
     
  11. Jade Falcon

    Jade Falcon

    Lid geworden:
    21 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Gent
    Thx Arnoud, hopelijk dit weekeinde de eerste vlucht.

    Zijwaartsstelling is idd een 2°, domping is te verklaren volgens een collega in de club omdat het een volledig symmetrisch vleugelprofiel is die minder lift genereert. De eerste vlucht zal veel duidelijk maken.

    Geert
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik vlieg al een heel tijdje met eenzelfde Mythos 50. Eerst een seizoen F3A sportsman, daarna als 'de betere funkist'.
    Heb er ook een Hacker setup inzitten. Zijn die rolroerservo's low profile servo's want het is een dun vleugeltje...
    Het landingsgestel van aluminium verliest na een tijdje zijn stijfheid en wordt nogal veerachtig. 17x8 wordt dan wel nipt. Ik heb 'm altijd gevlogen op 16x10 en dat werkte voor mij eigenlijk prima.
    Heb na twee seizoenen er nieuwe pootjes ondergezet. Voor 15 euro kan je niet sukkelen...
    Ik heb een bec van Castle 10A, op de hoofdlipo. Heeft me nog niet in de steek gelaten. Het is een F3A kistje dus veel minder uitslag dan zo'n 3D bakje, dus veel minder verbruik.
    Lipo is bij mij SLS 6S 3700 mAh, werkt prima.
    Hou het rustig qua uitslagen, de aangegeven uitslagen in de manual zijn een goed startpunt, maar ik ben toch nog geminderd. Naar eigen smaak natuurlijk :)
     

Deel Deze Pagina