Vink vliegt weer F3K, verslag van een herintreder

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Vink, 24 dec 2017.

  1. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    René: Ik heb je nog een persoonlijk bericht gestuurd met meer contactgegevens.
     
  2. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Gisteren heeft de Flitz 2 voor het eerst gevlogen! Eerste indruk: net zo wendbaar en direct als mijn Strike 3 maar veel efficiënter en stabieler. Heerlijk om mee te vliegen. Alle instellingen bleken perfect, ik heb geen trim aangeraakt. Het ding is kaarsrecht. Werpen voelt heel anders, moet ik nog even aan wennen maar het ging meteen al hoger en strakker dan de Strike. Meteen in de eerste sessie ging het ook al een paar keer flink hoog, hij zit zo op 150-200m als je netjes cirkelt. Dat dit vliegtuig zonder ballast prima vliegt in een turbulente Bft3/4 is ook wel bijzonder, het vlieggewicht is nl. maar 214g.

    Hieronder wat details. Omdat ik voor transport het stabilo er vaak af moet halen heb ik de stuurlijn voor de elevator zo gemaakt dat ik die makkelijk van de servohoorn af kan wippen. Dan klapt de elevator naar 90° en komt de hevel uit de boom zodat ik hem los kan maken. Om te voorkomen dat ik de stuurlijn kwijt raak in de boom heb ik de lijn iets verlengd en door een busje gevoerd om hem te borgen.

    Accu's zijn 2 Tattu 350mAh cellen die parallel bedraad zijn naar een magnetische switch in de neus. Mijn redenen voor de 2 cellen waren: 1. Het past goed in de zeer krappe neus 2. de Strike vliegt met dezelfde accu dus ik had er al een paar (inmiddels 6 :) ) 3. Extra veiligheid: kans op uitval door kapotte accu is kleiner omdat de andere cel dan bijspringt/overneemt 4. Floater modus door maar op 1 accu te vliegen, scheelt 9g en zwaartepunt schuift een stukje naar achteren. Dit moet ik nog testen maar het zou moeten werken.

    Het was leuk mijn eerste topdrive te bouwen, weer eens wat anders dan dat 4-in-pod gepriegel bij de Strikes. Ik heb 4 Bluebird A10 servos gebruikt die me erg goed bevallen. De deelbare vleugel werkt goed, ik gebruik 12mm kapton tape voor het koppelen en dat bleek voldoende stevig en is makkelijk aan te brengen en te verwijderen.

    Ik heb veel zin om flink te oefenen de aankomende weken. Het is te kort dag voor Malden maar dat was ook niet persé het doel. Ik neem rustig de tijd. Zodra ik een ballastset heb gemaakt en hem beter ken gaat ie zeker mee naar de wedstrijden. IMG-20180210-WA0003.jpeg 20180210_141846.jpg 20180210_204920.jpg 20180210_205237.jpg 20180210_205356.jpg 20180210_205344.jpg
     
  3. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Dat van die veiligheid met een 2de accu, ben ik nog niet zo zeker... Voor hetzelfde geld trekt de kapotte de goeie in sneltempo leeg met bijbehorende stromen, warmte en (misschien) 'speciale' effecten als gevolg. Maar 't is een oplossing voor het spitse neusje van de flitz.

    Om maar helemaal 'uit de kast' te komen: ik heb na jaren CX'en en een jaar 'mijmeren over wat anders' ook een Flitz2 gekocht (waarschijnlijk de laatste ter wereld zonder deelbare vleugel). Hij zal ook nog niet klaar zijn tegen Malden, maar 't is al leuk om er positieve berichten over te lezen!

    Accugewijs komt in de mijne mijn 'standaard' 500mAh gumstick of, afhankelijk van extra neusgewicht, een 900 of 1200 round lipo. De ontvanger erbovenop, vòòr de servo's.
     
    Vink vindt dit leuk.
  4. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    @bieze Leuk dat je ook een Flitz 2 hebt! Ik ben het met je eens wb veiligheid dat als er echt iets heel erg misgaat met één accu (kortsluiting +/-) de andere dat niet compenseert. 1 cel of 2 cellen, in beide gevallen komt de DLG dan met een gloeiend neusje naar beneden. En inderdaad, 2x zoveel componenten voor 2x veiligheid introduceert 2x zoveel potentiële problemen dus het effect is waarschijnlijk nul. Ik vind het vooral handig dat ik met 1 type cel 2 vliegtuigen door elkaar kan vliegen.

    De ontvanger voor de servos was voor mij geen optie, het ding is te groot voor die plek. Ik heb allerlei configuraties getest, met en zonder servoplankje en/of ronde cel maar voor mij werkte dit het best. Vlieggewicht is exact volgens fabrikant specs en ik had 7g ballast in de neus (tungsten putty) nodig dus ik ben er wel tevreden over.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2018
  5. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Ik zou eens moeten zoeken voor tungsten putty, lijkt me wel handig...
    Nu maak ik neusgewichtjes met die ronde loodbolletjes en een beetje epoxy in de vinger van een latex handschoen. Laten uitharden in de neus en nadien past dat dan precies (zonder de latex vinger)...
    Op hoeveel mm heb jij je zwaartepunt gelegd?

    Ik heb niet voor de light-versie gekozen, dus de mijne zou op +-240 gr moeten uitkomen.
     
  6. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    20180211_131958.jpg Ja ik vind het ook wel prettig spul. Het plakt dus je kan heel makkelijk even ergens een gewichtje plaatsen bv op de boom om in het veld zwaartepunt te trimmen. Tijdens de bouw plak je op de neus wat er nodig is en prop je dat eenvoudig voorin als het gewenste zwaartepunt is bereikt.

    Op de foto zie je wat ik kon vinden bij de hengelsportwinkel. Wat je daar ziet weegt 20g dus letterlijk loodzwaar. Kostte EUR 6. Ik weet dat je online het spul goedkoper kan vinden maar ik heb met twee doosjes genoeg voor 3 Flitz 2s dus zo kostbaar is het nu ook weer niet.

    Mijn Flitzke vliegt nu met zwaartepunt op 68mm. Dat is wat achter maar niet zover dat de stabiliteit aan gort gaat. Ik moet nog meten wat er gebeurt met het zwaartepunt als ik met één accu vlieg, dan komt ie op 205g vlieggewicht met hopelijk het zwaartepunt rond de 71-72mm, wat in stil weer nog vliegbaar zou moeten zijn.
     
  7. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Het is hier te onstabiel weer om te vliegen dus maar verder aan de case gewerkt. Vink-logica dicteert: "Als je toch met een case op pad gaat kan je hem maar beter zo goed mogelijk benutten." Dus accus, tape, reparatiesetje, neusballast en scalpel/inbusje mogen nu ook altijd mee. Ik vind dit prettig omdat ik nu in een oogopslag zie of ik alles heb. Het enige wat nog ontbreekt zijn de ballast sticks, die moet ik nog even maken.
    20180211_172311.jpg 20180211_172259.jpg
    Het liefst had ik een case voor de Strike 3 èn de Flitz 2 samen ingericht, maar hoewel het aanvankelijk leek te kunnen bleek het zo'n gepruts om het in te richten en in te pakken dat ik van het idee ben afgestapt. Gelukkig had ik ooit al een tweede case meebesteld.
     
  8. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Dat ziet er allemaal erg gelikt uit! Mooie Flitz met bijbehorende case.
    Zou je kunnen aangeven welke case je gebruikt?

    Hopelijk neem je hem mee naar Malden, zodat we hem allemaal kunnen bewonderen.

    gr. Brian
     
  9. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je Brian! Dit is de case die ik gebruik voor mijn DLGs. Het zijn stevige bakken maar let op: het is extreem moeilijk om er iets in te lijmen. Cyano pakt helemaal niet, epoxy alleen op zeer ruw gemaakt oppervlak. Ik heb al mijn steuntje en houdertjes gemaakt van het neopreen rubber waar mijn servos in zaten verpakt en ze met dubbelzijdig tapijtplakband in de case geplakt. Dat werkt prima, het neopreen is flexibel genoeg om makkelijk te buigen maar neemt snel zijn vorm weer aan.

    Ik moet even kijken of ik de Flitz al meeneem naar Malden omdat ik me heb voorgenomen mijn eerste wedstrijd in 11 jaar met mijn vertrouwde mini te vliegen. Dus dan zou ik met twee van deze cases onderweg zijn :). Anders duikt ie vanzelf op bij een van de volgende wedstrijden of meetings.
     
  10. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Het ziet ernaar uit dat de Flitz gewoon mee kan naar Malden. 20180212_103512.jpg
     
    specialpainter.nl, heino, jaap27 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    leuk gebouwd, en ja, het heb wel wat, zo'n deelbare vleugel.
    Qua kist om de kist heen, neigt het naar aan handboog-transport-middel. Zit ik goed met mijn gok ?
     
  12. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    In de richting... Het is een luchtbukscase.
     
  13. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Bedankt voor de info over de case Martijn! Ik ga het eens bekijken.
     
  14. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Graag gedaan natuurlijk. Dit is wel een goede maar toch betaalbare guncase, vaak zijn ze een stuk duurder of minder robuust. Verkoper zit in Bristol UK wat het verzenden wat duurder maakt (ik geloof £17 tot 3 cases), daarom had ik er twee gekocht met de gedachte dat ie vast wel een keer van pas zou komen.
     
    heino vindt dit leuk.
  15. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Dinsdag ballastdag. "Mag het een onsje meer zijn?" - "Ja prima dan verdeel ik dat over mijn 2 DLGs!"

    De Strike 3 toch maar een ballasthaakje gegeven als ik er een wedstrijd mee wil doen en 10g en 20g lollies gemaakt. Voor de Flitz 2 heb ik 20 en 40g gemaakt. De 40g meteen maar getest en ja, dat vliegt heel veel lekkerder met wat wind. Heel rustig gegooid en goed geoefend met landen, dat is namelijk echt wel anders dan met de Strike. Veel 90sec vluchtjes gemaakt bij schemering op de restwarmte van de nabijgelegen plas. Diep onder de indruk hoe goed het vliegt, de aankomende tijd rustig aan goed leren gooien en veel proberen. De nieuwe indeling van de case werkt prettig in het veld, soort mini werkbankje. Nu nog 60 en 80g ballast maken en een bevestiging in de case ervoor maken. 20180213_185036.jpg
     
    dwarswind vindt dit leuk.
  16. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Na mijn met ontzettend veel plezier gevlogen nederlaag in de Slag om Malden afgelopen zaterdag :stout: weer een paar goeie sessies gehad met zowel de Flitz als de Strike. Ik heb eerst maar eens de winterpostal taak met de Strike gevlogen op de zondag na de wedstrijd en het was fijn om te merken dat er nog veel van de competitie in mijn systeem was blijven hangen. Bij rustig weer met wat lift rond de middag bleek 6x2min helemaal niet lastig.

    Natuurlijk ook aan het trainen met de Flitz. Ik begin het 1.5m werpen door te krijgen, niet dat het al heel hoog gaat maar ik vermoed dat ik nu rond de 50m gooi. Binnenkort weet ik dat zeker want ik heb een hoogtemetertje gescoord zodat ik gerichter op werpen kan oefenen. Het vliegen gaat al best goed, ik kom veel vaker dan met de Strike weg in lift en hoog en ver vliegen gaat ook veel rustiger.

    De echte openbaring van gisteren was het naar achteren verplaatsen van het zwaartepunt. Ik vloog met 68mm (meest gebruikte waarde) maar kon door met 1 ipv 2 accus te vliegen en 5g erbij in de neus te plaatsen zonder verbouwingen 72mm testen. Het was er ook mooi rustig weer voor. En ja, dat bevalt dus hééééél veel beter. Veel wendbaarder, makkelijker draaien op alleen een tikje roer, geeft lift duidelijker aan en ik vind het veel prettiger manoeuvreren dicht bij de grond. De Flitz staat bekend om zijn goedmoedigheid maar apart genoeg komt die eigenschap voor mij veel meer naar voren nu ik hem minder eigenstabiel heb getrimd. Het lijkt wel of hij zichzelf in de meest efficiënte glijhoek legt. Ook laag lift pakken gaat veel beter, ik kwam gisteren tot drie keer toe vanaf 2m weer boven de 50m door geduldig een klein belletje uit te cirkelen.

    Dus 4g van de tungstenprut weer uit de neus gehaald (AUW is nu 211g) en vandaag verder testen met ietsje meer wind. Eens kijken hoe dit vliegt met 20g en 40g ballast.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
    specialpainter.nl, tunderman en heino vinden dit leuk.
  17. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    it's a never ending road to succes and crashes.;) je gaat lekker Martijn;)!
     
    Vink vindt dit leuk.
  18. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    20180222_143433.jpg Haha ja het crashen heb ik gisteren maar eens opgepakt. Ik vloog in de namiddag, veel sink en turbulentie uit die koude noordenwind. 40g erin en de af en toe langskomende turbulente bellen proberen vast te houden. Leuk vliegen en weer veel lage reddingen maar het moest een keer misgaan. Ik was weer laag aan het cirkelen en opeens vloog de Flitz uit koers gedrukt door turbulentie met een noodgang mijn gezicht in. Ik kon nog net bukken maar hij schampte mijn haar, stalde achter me en viel hard op het gras. Kwam er genadig af met alleen haar in de war en een gekraakte vertical. Die zit alweer in de klemmen met wat lamineer epoxy erin geïnjecteerd dus morgen weer verder :beer:. Ik ken mezelf dus ik had al een reserve vin meebesteld toen ik de Flitz kocht maar voorlopig kraak ik deze nog wel een tijdje op.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
  19. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Let op! Voor het donker is, krijg je nog 17 posts dat geplakte kisten beter vliegen...
    ;):cool::koud:
    Je had ook CA kunnen gebruiken: afplakken met inpaktape en 'injecteren' met sekondenlijm. Dagje laten liggen (belangrijk!) en dan tape eraf... De tape verhinderd dat je de finish van de buitenkant vermeubeld, maar daardoor heeft de CA ook zoveel tijd nodig om uit te harden. Had misschien iets lichter geweest dan epoxy... ( dat zal ook wel geen kilo geweest zijn zeker?)
     
  20. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Dit had ook met cyano gekund maar ik heb bewust lamineer epoxy gebruikt vanwege de langere werktijd en omdat het meer op zijn plek blijft. Met een injectiespuit gedoseerd en alleen direct in de scheurtjes. Na 2 uur in de klemmen alles losgemaakt en alle overbodige hars verwijderd, daarna weer vastgeklemd. Nog wat putjes met minidrupjes cyano opgevuld en uitgepolijst. Totale gewichtstoename is ca 0.15g (weegschaaltje aarzelt tussen 0.1 en 0.2) dus daar zal ie nog wel mee vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
    heino en specialpainter.nl vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina