Na 25 jaar toch maar weer eens een vliegtuigje bouwen. "Guided Mite" uit 1958

UHU-Hippie, Mentor-4, Siletto, Ermelo, Flanger, Oberon, Cadet, Runner-up, Suppi, Cirro-sonic, Graupner Taxi. Zegt een van deze namen u iets? Dan bent u vast ook inmiddels stemgerechtigd. Het zijn de namen van de kistjes die ik vroeger gebouwd en gevlogen heb en waarvan ik de tekeningen onlangs weer tegenkwam.

Eigenlijk best leuk om weer eens een vliegtuigje te bouwen, dacht ik. Ik had me vroeger mbv de Taxi zelf het RC vliegen (lees repareren) aangeleerd. Zou ik nog kunnen vliegen of ben ik het verleerd? Eens even Googelen hoe het tegenwoordig met de modelbouw staat. Oops.......daar is even het een en ander gebeurd. Depron, Lipo, 2,4 Ghz, micro servo's, Outrunner, Inrunner, Parkflyer, etc... Ik ben dus duidelijk weer een beginner. Na de faq's hier gelezen te hebben en na het nodige gegoogle heb ik het volgende plan, waarvoor graag commentaar en advies.

Ik wil in principe een "Guided Mite" o.i.d. gaan bouwen. http://www.parmodels.com/GM_Article.pdf
Waarom zo iets als een "Guided Mite"? Dit zijn mijn wensen:

• Simpel te bouwen
  • Nostalgisch model
  • Lekker klein
  • Makkelijk te repareren
  • Is van (balsa) hout
  • Ik wil er electro aandrijving in met zo min mogelijk lawaai
  • Buiten vliegen met kalm weer
  • Vliegt niet te snel
  • Makkelijk mee te nemen
Ik ga uit van een spanwijdte van ongeveer 50 cm
Streefgewicht vliegklaar max 120 gram
Vleugelbelasting 20g per vierkante decimeter

Voor wat betreft de techniek denk ik aan een 4 kanaals zender met uiteraard een licht gewicht ontvangertje, maar wel een betrouwbaar setje met enige reikwijdte. Ik ga 3 kanalen gebruiken;Throttle, Rudder en Pitch. Is gezien de lengte van de benodigde ontvang antenne een 2,4 Ghz set aan te bevelen? Bij voorkeur geen lange draad achter uit het kistje.