Na 25 jaar toch maar weer eens een vliegtuigje bouwen. "Guided Mite" uit 1958

UHU-Hippie, Mentor-4, Siletto, Ermelo, Flanger, Oberon, Cadet, Runner-up, Suppi, Cirro-sonic, Graupner Taxi. Zegt een van deze namen u iets? Dan bent u vast ook inmiddels stemgerechtigd. Het zijn de namen van de kistjes die ik vroeger gebouwd en gevlogen heb en waarvan ik de tekeningen onlangs weer tegenkwam.

Eigenlijk best leuk om weer eens een vliegtuigje te bouwen, dacht ik. Ik had me vroeger mbv de Taxi zelf het RC vliegen (lees repareren) aangeleerd. Zou ik nog kunnen vliegen of ben ik het verleerd? Eens even Googelen hoe het tegenwoordig met de modelbouw staat. Oops.......daar is even het een en ander gebeurd. Depron, Lipo, 2,4 Ghz, micro servo's, Outrunner, Inrunner, Parkflyer, etc... Ik ben dus duidelijk weer een beginner. Na de faq's hier gelezen te hebben en na het nodige gegoogle heb ik het volgende plan, waarvoor graag commentaar en advies.

Ik wil in principe een "Guided Mite" o.i.d. gaan bouwen. http://www.parmodels.com/GM_Article.pdf
Waarom zo iets als een "Guided Mite"? Dit zijn mijn wensen:

• Simpel te bouwen
  • Nostalgisch model
  • Lekker klein
  • Makkelijk te repareren
  • Is van (balsa) hout
  • Ik wil er electro aandrijving in met zo min mogelijk lawaai
  • Buiten vliegen met kalm weer
  • Vliegt niet te snel
  • Makkelijk mee te nemen
Ik ga uit van een spanwijdte van ongeveer 50 cm
Streefgewicht vliegklaar max 120 gram
Vleugelbelasting 20g per vierkante decimeter

Voor wat betreft de techniek denk ik aan een 4 kanaals zender met uiteraard een licht gewicht ontvangertje, maar wel een betrouwbaar setje met enige reikwijdte. Ik ga 3 kanalen gebruiken;Throttle, Rudder en Pitch. Is gezien de lengte van de benodigde ontvang antenne een 2,4 Ghz set aan te bevelen? Bij voorkeur geen lange draad achter uit het kistje.
Voor de aandrijving denk ik aan een outrunner motortje (stiller dan inrunner?) met een Lipo accu (licht gewicht). Hoe zit dat eigenlijk met de motor accu vs de ontvanger accu? Is dat dezelfde accu, of moet ik op 2 lichtgewicht Lipo accu's rekenen? Dit kon ik in de Faq's niet vinden.
Mocht iemand iets soortgelijks hebben gebouwd dan stel ik tips voor de zend-, ontvang- en aandrijftechniek zeer op prijs. Allemaal nieuw voor me.
Ik heb inmiddels flink zitten bladeren in de web-catalogi van de diverse aanbieders, maar het vergt nog wat studie, voor ik weet wat ik moet kopen.
Mocht ik nog wat specificaties op moeten geven voor een goed advies, dan doe ik dat uiteraard.
Groeten,
Hans

Eigenlijk best leuk om weer eens een vliegtuigje te bouwen, dacht ik. Ik had me vroeger mbv de Taxi zelf het RC vliegen (lees repareren) aangeleerd. Zou ik nog kunnen vliegen of ben ik het verleerd? Eens even Googelen hoe het tegenwoordig met de modelbouw staat. Oops.......daar is even het een en ander gebeurd. Depron, Lipo, 2,4 Ghz, micro servo's, Outrunner, Inrunner, Parkflyer, etc... Ik ben dus duidelijk weer een beginner. Na de faq's hier gelezen te hebben en na het nodige gegoogle heb ik het volgende plan, waarvoor graag commentaar en advies.
Groeten,
Hans

Hoe herkenbaar ;)
leuke intro en ik kon/kan mezelf er aardig in zien, vooral die Oooops :mrgreen:
Ik was gestopt toen ik mijn Digit 5 af had en een vergunning te lastig vond.
Maar iig succes en sorry voor de off-topic.

Hallo Hans,

Leuk te zien, zo'n herintreder ;)

Ik ben ook geen expert, maar ik heb wel toestelletjes gebouwd in deze gewichtsklasse, dus ik kan je wel een beetje een idee geven.

Normaal voor dit soort toestelletjes is dat je de voeding voor de ontvanger en de servo's betrekt uit de aandrijfaccu. Bijna alle regelaars voor borstelloze motortjes zijn hiertoe voorzien van een BEC (battery elimination circuit), die keurig 5V afgeeft.

Voor de motor en de accu is er een soort vuistregel dat die resp. ca. 10% en 20% van het totaalgewicht uitmaken.

Dus dan kom je op een motortje van ca. 12 gram en een accu van ca. 25 gram. dan moet je toch redelijk lichtgewicht servootjes, ontvanger en regelaar hebben om niet boven de 120 gram uit te komen bij houtbouw, denk ik.

Een buitenlopertje is idd het meest geschikt voor dit toestel en die zijn ook tamelijk geruisloos. Iets van rond de 1500 KV en dan een 7*4 propje erop in combinatie met een 2S lipo van rond de 400 mAh. In die richting zul je het moeten zoeken, denk ik.

Er valt natuurlijk veel meer te zeggen, maar ik laat ook graag anderen iets toevoegen.

Succes met de bouw, ik volg het iig.

Dirk

Een poosje terug heb ik een lazy bee gebouwd uit 3mm depron. Dingetje was ook 50cm span met een soortgelijk gewicht.

De spullen die erin zaten komen bij www.hobbycity.com vandaan. Allereerst een Turnigy 18-11 motortje van rond de 10 gram. Power genoeg, nooit verder dan half gas gekomen.
Een Turnigy 6 Ampere 6 gram regelaar
2 HXT500 servo's, 5 gram per stuk
een 2 cellen LiPo met een capaciteit an 360mAh.

Dit recept zou voor jou ook goed geschikt zijn!

(voorlopige) stuklijst op basis van jullie adviezen

Kijk daar heb ik wat aan. Meteen een aantal leuke reacties.
@Jitze. De "Lazy Bee" is zeker een model wat ik ook overweeg, met name vanwege z'n grappige grote wielen aan de voorkant in de romp. De bouwtekening van de "Lazy Bee" heb ik inmiddels ook.
bee12a.jpg

(Lazy Bee)

Op basis van jullie adviezen heb ik deze stuklijst opgesteld:
Motor: Turnigy 1811 Brushless Indoor Motor 1500kv (11,5 gram)
Speed controller: TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller (6 gram)
Propeller: Propellers type SF E-Prop 7x4 / 178x102mm (? gram)
Accu: Rhino 460mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack (29 gram)
Tweede iets zwaardere accu: Turnigy 500mAh 2S 20C Lipo Pack (36 gram)
Twee servo's: HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo (2 x 6,4 gram)
En tot slot een apparaatje om de LiPo accu's mee op te laden. Ik hoop dat ik daarvan de goede heb geselecteerd en niet een ding wat de accu's meteen opblaast. Ik denk aan een Turnigy 2-3 Cell Lipoly Balance/Charger
Trouwens, ik heb me een beetje bij het merk "Turnigy" gehouden in de hoop dat de stekkertjes dan in elk geval allemaal passen.

Zonder prop en ontvanger zit ik dus al op zo'n 60 gram. Ik denk dus dat Dirk wel een punt scoort met z'n opmerking dat ik erg licht zal moeten bouwen. Eventueel vergroot ik de spanwijdte met 10 cm voor een extra vierkante decimeter

Nu moet ik nog gaan zoeken naar een zender en bijbehorend klein ontvangertje voor in de "Guided Mite".
gmite_TX_2.jpg

(Guided Mite)

Reuze bedankt voor het meedenken. Dat wordt zeer gewaardeerd.
Hans

Laatst bewerkt:
En tot slot een apparaatje om de LiPo accu's mee op te laden. Ik hoop dat ik daarvan de goede heb geselecteerd en niet een ding wat de accu's meteen opblaast. Ik denk aan een Turnigy 2-3 Cell Lipoly Balance/Charger

dit is dus niet zo goed gekozen... deze lader geeft een laadstroom van 1.2 amp/uur, terwijl je cellen 460 en 500 mA/uur wensen te krijgen. (laden van lipo's doe je normaal met 1 C (de C-waarde is de nominale Capaciteit )

Beter eentje met instelbare laadstroom kiezen :cool: ...

Nu weet ik ook wel dat de huidige lipocellen wat meer laadstroom aankunnen, maar persoonlijk opteer ik daar niet voor. (iemand bij ons op de club pompt zijn lipo's in 8 minuten op, hoelang zijn cellen het zullen uithouden weet geen hond.:confused:)

Succes verder met je heropstap.:worship:

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de input Rafgol.
Ik was zelf ook een beetje bang dat hij wat aan de zware kant is qua laadstroom. De accu's mogen volgens opgave met maximaal 2C geladen worden. Ook zag ik bij de feedback van mensen die al zo'n ding gekocht hadden, dat de laadstroom van 1,2 ampère verdeeld wordt over het aantal cellen. Da's dan 600mA per cel. Maar omdat die ene cel ook maar de helft van de mAh capaciteit van de accu uitmaakt is dat volgens mij geen argument. Mijn huidige aanname is dat als je met 1C een accu laadt, hij in een uur van leeg naar vol gaat. Doe je het met 2C dan is hij in een half uur vol.

Het lichtste ladertje wat ik bij HobbyKing zag is deze van 800mAh. Ik heb de andere spullen inmiddels besteld, maar zal dit ladertje ook nog even apart bestellen. Hij is momenteel trouwens in backorder bij HobbyKing.

Mijn volgende vraag, gaat over de vleugel van de "Guided Mite". In het originele ontwerp wordt gebruik gemaakt van een 2,5 mm massief balsa vleugeltje van 55 cm spanwijdte. Dit leek me een beetje slappe constructie en ik wilde ook graag iets meer draagvermogen, gezien de discussie over het gewicht hierboven. Ik heb dus een vleugeltje gebouwd van een Piper Cub tekening die ik nog had. Die is 77 cm spanwijdte, dus dat is meteen 2,5 vierkante decimeter meer vleugeloppervlak. Ik zag ook op de foto van de geel met rode Guided Mite, dat hij van een ander (bespannen) vleugeltje was voorzien.
Mijn vraag: Is zo'n gewelfd massief balsa vleugeltje inderdaad slapper en gevoeliger voor flutter dan het soort vleugeltje wat ik gemaakt heb?

4348670429_5d4ef5e73c_o.jpg

Mijn tweede vraag gaat over het richtingsroer. Gezien de ook langere vleugel vind ik het richtingsroer volgens het ontwerp heel erg klein (zie foto hieronder). Ik had hem al 15% groter gemaakt dan de tekening, maar neig nu om hem echt de dubbele oppervlakte te geven, zodat hij ongeveer even groot wordt als een stabilohelft. Het lijkt me dat ik anders nooit genoeg rudder control heb tijdens met name de nadering voor de landing. Mijn vraag: Wat is jullie mening hierover?
4348670513_e245d0ff23_o_d.jpg

(Die stokjes zijn de 3x3 mm balsa pushrods, van het stabilo haal ik nog een centimeter af en monteer dan een 2 cm brede trim-tab (hoe heet zo'n ding in het Nederlands nou?))

Groeten,
Hans

Laatst bewerkt:
@Hans,

Na het lezen van jou draadje en het artikel wil ik hem ook gaan bouwen.
Het roervlak is inderdaad wat klein, zeker met een grotere vleugel(en v-stelling) is het vergroten zinvol denk ik.
De vleugel is inderdaad een beetje fragiel maar ik begin hiermee en kan er altijd nog een andere opzetten.
Echter ik vind de negatieve instelhoek van het stabilo zo groot, heb jij dit aangepast? Of maakt de domping van de motor dit weer goed.
Wat ik lees over de ouderwetse manier van besturen (met een escapement) is dat er een groot risico op loopings was en dat hier ook veel mee gestunt werd. Dit zet mij ivm het stabilo aan het denken.
Ik ben van plan om er ook hoogteroer op te maken dus ik kan een verkeerde instelhoek altijd proberen weg te trimmen maar ik zit liever meteen redelijk goed.

Succes met de bouw verder, ik hoop dat het leuk gaat vliegen.

Mvrgr. Eric

Hallo Eric
Ik vond de instelhoek ook veel te groot, dus ik heb het stabilo evenwijdig aan de rompbodem gebouwd. De instelhoek heb ik op 2 graden gezet door de bovenkant van de romp iets aan te passen waar de vleugel zit. Zie foto.
De bouw ligt nu even stil, want de spullen die er in moeten, liggen nog bij de douane. Die heb ik nodig om uit te wegen, waar ik alles inbouw, om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik denk dat ik toch maar even het plankvleugeltje er bij bouw, zoals jij. Dan heb ik hem ook origineel en kan het verschil eens uitproberen. Met deze Pipercub vleugel is het een "PiperMite"
4348670339_eb3b00a5b7_o.jpg

(De "PiperMite")

Laatst bewerkt:
Leuk kistje!
Ik heb bij mijn kleine depron Tigermothes (naar een ander draadje hier) ook geexperimenteerd met verschillende vleugel profielen.
Dus de gewelfde plaat (undercamber) en het meer standaard profiel (soort clark-Y).
De conclusie was dat het undercamber meer weerstand geeft en slechter zweeft.
Het clark-Y vliegt iets beter, maar is lastiger te maken.
Als je een groter model maakt met rolroeren werkt een undercamber slecht met rolroeren!

Wat betreft de vleugelbelasting:
Wil je erg langzaam vliegen dan is de beste vleugelbelasting rond de 10 gram/dm2 (denk aan indoor)
Ik heb een depron indoor fokker D VII gebouwd met 50 cm span met een vleugel belasting van 20 gam/dm2 en die is voor indoor iets te snel.
Voor outdoor is het kistje weer erg klein.
Dit was mijn eerste kistje van die groote en het is lastig om hem licht te houden!

Als ik weer iets nieuws op de bouwplank zet (er staan nu al 3 kisten op ;)) dan zou ik voor indoor een vleugel belasting van 10 gram/dm2 houden.
Voor outdoor is 20 gr/dm2 prima, maar een iets grotere kistje is beter zichtbaar.

Groeten Willem

@Menno,
Bedankt, da's een prima tip van jou! Ik had die lader wel even bekeken, maar had niet goed opgelet. Ik had het minimum amperage als 1 ampere gelezen, maar er staat toch echt .1 ampere. Ik zal hem meteen even bestellen.
Groeten, Hans

Ja, ik heb inmiddels de vleugel bespannen met ouderwets spanpapier. Omdat dat niet helemaal naar wens verliep met de "Parket Plus Methode" heb ik daar in dit topic een vraag over gesteld.

Ook kwam eergisteren eindelijk de doos uit Hong Kong binnen. Ik ben me eerst maar eens in de zender/ontvanger gaan verdiepen, want de laatste die ik ooit in m'n handen had was een Robbe Compact 2 kanaals op 27MHz. De "El Cheapo" Hobby-King zender kun je programmeren en aan de PC koppelen om er met een simulator mee te oefenen. Voor jullie gesneden koek, voor mij nieuw. Mijn ervaringen ermee staan hier.

Vandaag heb ik de zender en speed controller geprogrammeerd, de acculader en een paar accu's getest, en de motor eens een poosje met propeller laten draaien op vol gas, om te kijken of een en ander niet te heet wordt. Dat ging goed. Ik had na een half uur :sleepy: al door dat je de motor moet aansluiten om de pieptoontjes van de speed controller te kunnen horen om te programmeren. Ook had ik me al voorbereid op het moeten bijbestellen van allerlei vergeten kleine onderdeeltjes, omdat dit electro vliegen helemaal nieuw voor me is, maar ik mis eigenlijk alleen zo'n rood JST plugje om de accu aan m'n speed controller te koppelen. Alleen de accu's hebben zo'n plugje.

Dit weekend ga ik een eerste poging doen om het zwaartepunt te bepalen, door alles provisorisch in de romp te plaatsen. Ik denk dat alles echt zo veel mogelijk naar voren moet en alleen de schaduw ontvanger in de staart komt. Vervolgens ben ik ook erg benieuwd op welk gewicht ik dan al uitkom. Mijn weken geleden bestelde weegschaaltje is helaas nog niet binnen.

Wordt vervolgd.
Hans

Laatst bewerkt:
Ik had na een half uur :sleepy: al door dat je de motor moet aansluiten om de pieptoontjes van de speed controller te kunnen horen om te programmeren.

Er zijn er die daar een paar dagen voor nodig hadden. Vraag me niet hoe ik dat weet... Wie bedenkt ook dat een motor gebruikt kan worden als luidspreker :mrgreen:

Succes, ik blijf het volgen.

Dirk

Hans,

Stuur me even je adres in een PM dan doe ik morgen zo'n JST plugje voor je op de post.. Een vrouwtje heb je nodig, neem ik aan?

Zonet even alles op een keukenweegschaaltje gezet en daaruit blijkt dat ik de 120 gram kan vergeten. Dat was dus een tikje naïef :?. Ik denk eerder dat ik op 200 gram vliegklaar gewicht ga uitkomen en dan moet ik nog geen gekke dingen doen. Dat betekent bij mijn vleugel van 12x75 cm een vleugelbelasting van 22 gram per vierkante decimeter :nosmile:.
Het zij zo, dan vliegt hij maar wat harder.

Back