NAN Orion

Discussie in 'F5J' gestart door Stef, 1 mei 2017.

  1. Stef

    Stef

    Lid geworden:
    20 mrt 2005
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Aalst
    Hoi,

    Mijn NAN models Orion werd vandaag geleverd. Ziet er fraai uit.
    Ben niet zo bedreven in het samenstellen "bouwen" van composiet modellen.
    Vandaar mijn vraag of er soms iemand op het forum reeds een Orion gebouwd heeft of dit binnenkort gaat doen?
    Welke motor set-up raden jullie aan voor dit model? De bedoeling is niet om hotline performances te hebben maar gewoon vlotte stijgvluchten te kunnen uitvoeren.
    Verder is het me ook niet echt duidelijk hoe beide vleugelhelften aan de romp bevestigd worden. Volgens ik gelezen heb zouden beide helften enkel met tape geborgd worden. Dit lijkt me wel een beetje vreemd of maak ik me zorgen om niets?
    Alvast dank.

    Stef
     
  2. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Hoi Stef,

    Ik heb zelf geen ervaring met de orion, maar vleugel helften met carbon pen en plakband houdt meer dan genoeg. Tijdens het vliegen zit er belasting op de pen en daardoor blijft het allemaal prima zitten plakband is alleen voor die extra beetje op het moment dat de druk er even af is. Het is misschien wel handig om eerst een "plak" laag plakband om de vleugwortel te doen om bij los trekken van plakband voorkomen dat de huidlaag (verf/lack) mee kan gaan.

    Motorsetup kan je wellicht met e-calc of vergelijkbare tools proberen een leuke aandrijving bij samen te stellen. Enige wat dan nog belangrijk is is de diameter van motor enz

    Succes en veel plezier
     
  3. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Wat vleugel bevestiging betreft maak je je druk om niets. Ik vlieg mijn Orion met stukje tape van 8 / 10cm over de vleugel, ik gebruik er transparante isolatietape voor van HK. Die gebruik ik ook om het stabilo mee vast te zetten. Ben zelfs eens een keer vergeten de vleugels vast te tapen, ze zaten nog gewoon aan het toestel toen ik na een kwartier netjes was geland.

    Wat motor betreft heb ik er een warmliner van gemaakt, met een gliderdrive 3858 1120Kv en 13x7 @68amp 80amp ESC op 3s 2200, iets van 18 / 19m/sec recht omhoog (blijft leuk). De motor past, maar het is heel erg krap. Ik meen een triplex ring tussen motorschot en motor te hebben geplaatst.
    In een ander toestel heb ik een gliderdrive 3858 840Kv met 14x8 45amp op 3s zou dat ook prima gaan.

    Als servo's heb ik TGY-306G op hoog en richting, flaps en rol TGY777. De TGY777 is eigenlijk te dik voor gebruik in rolroer. Met wat schuurwerk heb ik hem in de servoruimte helemaal naar voren kunnen schuiven zodat de servo half onder de vleugel lag. Omdat ik deze setup al meerdere keren heb gebruikt en het me erg goed bevalt wou ik het ook in de Orion hebben. Ondanks wat moeite is het prima gelukt.

    Bij mijn Orion heb ik niet op de grammetjes gelet, maar wou een iets zwaarder toestel hebben om een beetje mee te kunnen raggen en te zweven.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2017
  4. Stef

    Stef

    Lid geworden:
    20 mrt 2005
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Aalst
    Hartelijk dank voor de info. Ik hou jullie verder op de hoogte
     

Deel Deze Pagina