NAN Xplorer 4000 ST voor F5j

Discussie in 'F5J' gestart door Japie.G, 10 nov 2014.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dank! Ik ga met zakjes zand kijken wat er nodig is. Wel heb ik begrepen dat de zweefromp flink langer is dan de e romp. Dus waarschijnlijk niet te veel gewicht nodig.

    Binnenkort meer :)
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    En als de motor te zwaar is (maar wel past) dan zaag je een paar cm meer af ...
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Nou! Hij is hier!

    [​IMG]

    Er zitten een paar kleinigheidjes:

    [​IMG]
    Stabilo heeft een vouwtje in het toplaminaat. Eens kijken of ik hier nog wat aan ga doen. (Op foto lijkt het erger dan het is)

    [​IMG]
    Onderkant middenpaneel heeft in de lak net wat hobbeltjes in de verf of toplaminaat. Moeite doen om t te zien, maar voelt verder volledig stabiel, ga ik niets aan doen natuurlijk.

    Verder heb ik een nieuwe RedFox 500 voor een mooie prijs opgehaald. Deze past in ieder geval zonder problemen.

    [​IMG]

    Verder neem ik waarschijnlijk ook de motor van Soarer (peggypepper) over en zal ik wel zien wat t beste uitkomt. Heb projecten genoeg waar deze motortjes in kunnen, dus is nooit weg. Nu kan ik t voor een zeer mooie prijs kopen ;)

    Binnenkort verder! Ik maak er een verslagje van.
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Saweeeet!!!
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zo snel kan het gaan! Mooi man!
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Voorbereidingen zijn in volle gang. Aantal motorschotjes zijn gefreesd!

    [​IMG]
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zo, ben maar eens begonnen aan de kist!

    Allereerst de vleugel klaarmaken. Heb kabels gesoldeerd aan de 9 polige subD stekker. Zat nog een mpx stekker te overwegen, maar dit past wel erg mooi. Wel een heel gepiel om op zn plek te krijgen hoor! Maar hij zit.

    [​IMG]

    Aan de ervaren rotten, schroeven jullie deze stekker vast? Of een druppie epoxy er onder?

    Dan is de volgende stap het openen van de servodoorgang voor de flaps en het inzetten van de messing roerhevels.

    [​IMG]

    Er zit een draadbusje in de flap. Is het heveltje indraaien met locktite voldoende? Of hier ook wat epoxy meedraaien?
     
  8. Pnevel

    Pnevel

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    45
    Persoonlijk gebruik ik geen van beide. Op die manier kan je achteraf nog wijzigingen aanbrengen. Bv. bij een oneven flap uitslag of een gebroken heveltje.
     
  9. Pnevel

    Pnevel

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    45
    Sub-D stekker schroef ik vast met 2 servo boutjes die ik op voorhand ingekort heb. (De kleine schroeven waarmee je een servo vast schroeft). Desnoods een drupje sec. lijm.
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Bedankt! Dus de messing roerhevels gewoon indraaien zonder extra borging. (Doordraaien tot aanslag??)

    SubD met twee ingekorte servoschroefjes vastzetten. Wel even voorboren neem ik aan?
     
  11. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Lengte zo afstellen dat de welfkleppen optimaal bewegen, daarna pas de hevels borgen met een drupje UHU endfest aan de buitenzijde.
     
  12. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Hoi

    Roerhevels doordraaien totdat gaatje iets achter de scharnierlijn zit. Rolroeren op de scharnierlijn. Vastlijmen niet nodig. Heb geen speling op het heveltje. Gaatje heb ik doorgeboord en het heveltje met een ijzerzaag van een gleufje aan de onderkant voorzien. Mocht ie breken dan kan ik vanaf de onderkant van de klep met een schroevendraaiertje het heveltje eruit draaien.

    SubD vastgezet met inderdaad 2 schoefjes en voorgeboord. Moest in mijn F5j explorers de voorkant van het bakje op het randje wat verdunnen (schuurpapiertje) anders ligt het niet vlak met de vleugel.

    Tegenlagertje voor de welving gebruikt overigens en bij de laatste motage geen kwiklinks maar 2 mm verenstaal onder hoek van 90 graden gebogen. Teneinde gepiel te voorkomen, 2 delen in het midden na afstellen met een messingbusje verbonden (seconden en zijsnijtang).

    Verbindingen van het verenstaal met servo hevel en messingbusje tegen de speling voorzien van een druppie dunne seconden. Nachtje laten drogen (!) en pas dan de servo bewegen.

    Suc6

    Johnny
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Is het toch niet beter om die hevels, wanneer eenmaal goed afgesteld te verlijmen. Hierbij denk ik vooral aan een betere overdracht van krachten die, die hevel en de flap te verwerken krijgt .
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Inmiddels verder gegaan. Vastzetten komt pas op het allerlaatst, als werkelijk alles werkt!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen de servo's maar eens plaatsen!
     
  15. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Ik zou zeker voor de flaps de gaatjes doorboren (Ø2) en de in de messing heveltjes een sleuf frezen of zagen. Heveltjes willen nog wel eens afbreken (zeker met landingen op ruw terrein - ervaringsdeskundige). Het is een K-klus om het heveltje eruit te krijgen als je dit niet doet.

    Na het afstellen (als de uitslagen gelijk zijn), de heveltjes uitdraaien (maat tot achterlijst opmeten met schuifmaat en slagen tellen bij het uitdraaien). in de was zetten, ruimte tussen heveltje en flap uitvullen met een beetje 5 min epoxy zodat de kraag van het heveltje meedraagt, heveltjes terugdraaien.
    Zorgt ervoor dat je eenvoudig het heveltje kunt vervangen en je hebt bij vervanging een vaste aanslag.

    Succes,

    Paul
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja dat ga ik doen Paul!
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    [​IMG]

    Kan iemand mij de gedachte achter de verschillende stuurstangetjes uitleggen? :)
     
  18. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    De korte zijn voor de rolroeren en de lange voor de welfkleppen :)
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte

    Dankje! Wat is de bedoeling van de platte stukje in het stuurstangetje?

    En plaatsen jullie je flapservo met het draaipunt meer naar de voorlijst of meer naar de achterlijst als je begrijpt wat ik bedoel?

    [​IMG]
    Zo?

    [​IMG]
    Of zo zegmaar? Deze optie lijkt me met het lange stuurstangetje het meest voor de hand liggend uiteraard, maar just to be sure.
     
  20. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    De stuurstangen noemen ze ook wel turnbuckles. Die zijn afkomstig van de modelautoracerij. Met een klein steeksleuteltje kun je dan afstellen op de juiste lengte zonder de kwiklinks los te halen.
     

Deel Deze Pagina