NAN Xplorer 4000 ST voor F5j

Discussie in 'F5J' gestart door Japie.G, 10 nov 2014.

  1. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Breken ze dan op het platte gedeelte? Lijkt me waarschijnlijker dat ze breken op de overgang schroefdraad-rond messing net voordat het platte deel begint.
    Oder?
    Henk
     
  2. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Ze breken op de overgang van draad naar rond. Het stuk met draad blijft achter in de flap.
    Zouden ze op het platte deel breken, heb je nog voldoende vlees om grip te hebben om het restant uit de vleugel te draaien zonder gecompliceerde operaties.

    Paul
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Da ben ik nu helemaal gerust; de Nan deeltjes zijn kennelijk op de goedkoopst mogelijke manier gemaakt. Het rond 3 mm gedeelte waar ook de schroefdraad op gesneden is gaat meteen over in het dikkere deel.
    Bij de Lindinger deeltjes is hier keurig een radius gemaakt....
     
  4. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Arno,

    Ik zie het als een soll-bruchstelle. Rest blijft heel. Is mij meer waard dan een hoorntje wat heel blijft, maar daardoor andere schade aanricht.
    Houdt daarbij in je achterhoofd het terrein waar je vliegt/landt. Een hei is heel wat anders dan een kort gemaaid glasveldje.
    Met vliegen krijg je de messing schroefoogjes van NAN niet stuk!

    Paul
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    T's maar hoe je het bekijkt; wanneer dat dingetje bij het minste of geringste breekt en ik sta daar met een kapotte kist .... nou nee.

    Wanneer ik echt hard en onvoorzichtig zou landen is het eigen schuld, dikke bult.
    en zo snel krijg je de gemiddelde flaps overigens niet stuk. eerder zijn het dan servo's die sneuvelen o.i.d.
     
  6. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Tsja Arno, ze breken inderdaad bij het minste of geringste.
    Is me wel 2x overkomen op zo'n 700 landingen in de hei.
    Op een grasveldje is het me nog nooit overkomen.

    Probleem is dat je er een hoop werk aan hebt als er een breekt. Vandaar preventieve maatregelen. En eentje vervangen is dan met een paar minuten gedaan. Kan zelfs op het veld. Flap repareren of servo repareren lukt meestal niet in een paar minuten op het veld.
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Even weer wat gedaan vandaag!

    [​IMG]
    Servoplankje gefreesd.

    [​IMG]
    Servo's er in.

    [​IMG]
    Motor en regelaar er in.

    Nu maar eens uitvogelen hoe ik die stuurstangen aan de roeren krijg. Zitten geen soldeerhulsen bij.

    Richtingroer, zit een kogellinkje bij. Kan ik die zo in het roer draaien? En dan de 1mm staaldraad zal een soldeerhulsje op moeten?

    Hoogteroer. 1,5mm staaldraad zit aan pendel vast. Dus met stang in situ een hulsje solderen denk ik? Een Z bochtje lijkt me lastig exact op de goede plek te krijgen?
     
  8. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Richtingroer gaat prima met kogellinkje. Gaatje boren, beetje UHU endfest en kogellinkje indraaien. Wel ter hoogte van de kogellink de dichtlip en het randje tussen sparing kogellink wegfrezen om de volledige uitslag te hebben zonder dat je het risico loopt dat bij maximale uitslagen je kogellink losgedrukt wordt door het richtingsroer.

    Of je een normale bus kunt solderen aan de stang, weet ik niet. Zijn holle buisjes, mogelijk van RVS. Bij Z-je buigen loop je risico op breuk.
    Voor aansluiting van de stuurstangen op de servo gebruik ik derhalve bussen met knelschroef (item 9 Metal Bitz Products). Klemmen met klemschroefje i.c.m. verlijmen met endfest. Bevalt mij prima.

    Paul
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Die dingetjes zien er inderdaad mooi en handig uit! Echter zit er bij mij gewoon staaldraad in de buitenkabel. 1,5mm voor hoogteroer en 1mm voor richtingsroer. Geen holle rvs buis voor zover ik kan zien. Jammer dat er niets bij zit om de aansluiting te maken.
     
  10. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je kan er toch een soldeerhuls met m2 draad oplijmen met uhu endfest of solderen?
    Aan de kant van de servo's
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Kan ik dat lijmen op staaldraad? Doe ik liever dan solderen. Gewoon opruwen en gaan met de banaan?

    Aan de rudderkant moet er ook eentje op vanwege de kogellink.
     
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Uhuendfest 300>> Suitable materials Glues metal, glass, porcelain, ceramic, wood, marble, stone, concrete, thermosets, glass fiber, reinforced plastics, hard-pvc, rubber, Styrofoam® and more.

    Solderen kan ook natuurlijk.
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Punt is dan dat ik moet solderen in de kist. De staaldraad zit vast aan de pendel, zie zo ook niet hoe ik dat los zou kunnen krijgen. Als ik de boel verhit zal de buitenkabel ook wel lekker meesmelten. Dat lijkt me niet zo lekker. Ik doe t wel met endfest!

    [​IMG]

    Weet iemand trouwens de neutraalstand van het hoogteroer van deze versie van de xplorer?

    EDIT: neutraalpositie al gevonden:

     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2015
  14. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    waarom niet zoiets gebruiken?
    [​IMG]

    niet genoeg plaats?
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Torsie op het servo-armpje.
    Ik gebruik die dingen NOOIT.
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Het grote nadeel van deze en alle instelbare verbindingen, is dat ze zich verstellen wanneer jij dat niet wilt .....................

    Meteen op maat maken en vastzetten !
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Tja het liefst knal ik er een Z bocht in en klaar is kees. Maar met dat pendelhoogteroer wil ik nog stelmogelijkheden hebben buiten alleen de servoarm/subtrim.

    Ik ga soldeerhulzen met endfest lijmen
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wanneer je soldeerhulzen gaat gebruiken heb je toch ook schroefdraad richting kwiklink ?? Daarmee is dat opgelost ;)
    Maar voor het overige ga ik voor vast, vast en nog eens vast.
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Gisteren de staaldraden iets opgeruwd, beetje endfest er aan en vervolgens in een soldeerhuls geschoven. Vervolgend met een tangetje de soldeerhuls platgeknepen. Daaromheen nog weet een krimpkousje gedaan. Mijn hoop is dat door het warmstoken van de krimpkous de lijm ook mooi is doorgevloeid. Nu maar hopen dat dit een beetje sterk is, de gehele kist hangt eigenlijk aan deze verbinding

    Verder ook de kabelboom afgemaakt.

    [​IMG]

    Later bedacht ik me dat ik natuurlijk eigenlijk maar 1x een plus en een min draad vanaf de ontvanger nodig had gehad. Nouja, nu heeft alles zijn eigen draad. Beetje te zwaar, maar ik kijk niet op de gram
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De oplossing die ik gebruik:
    - 2 staaldraden, elk met een Z-bocht aan één eind, tesamen 6-8 cm langer dan de benodigde afstand
    - de uiteinden zonder Z over 4-5 cm vertinnen (met verenstaal moet dat mbv. S39 oid. Na het vertinnen de S39 goed wegwassen!!
    - Z-uiteinden in roerhevel resp. servo-arm plaatsen
    - ontvanger aan, servo op nul, roer in de nul-stand
    - vertinde uiteinden met een tangetje of knijper langs en tegen elkaar zetten
    - goed aan elkaar solderen

    Zit bomvast
    verloopt niet.
    is nastelbaar (niet op het veld)
     

Deel Deze Pagina