Breken ze dan op het platte gedeelte? Lijkt me waarschijnlijker dat ze breken op de overgang schroefdraad-rond messing net voordat het platte deel begint. Oder? Henk
Ze breken op de overgang van draad naar rond. Het stuk met draad blijft achter in de flap. Zouden ze op het platte deel breken, heb je nog voldoende vlees om grip te hebben om het restant uit de vleugel te draaien zonder gecompliceerde operaties. Paul
Da ben ik nu helemaal gerust; de Nan deeltjes zijn kennelijk op de goedkoopst mogelijke manier gemaakt. Het rond 3 mm gedeelte waar ook de schroefdraad op gesneden is gaat meteen over in het dikkere deel. Bij de Lindinger deeltjes is hier keurig een radius gemaakt....
Arno, Ik zie het als een soll-bruchstelle. Rest blijft heel. Is mij meer waard dan een hoorntje wat heel blijft, maar daardoor andere schade aanricht. Houdt daarbij in je achterhoofd het terrein waar je vliegt/landt. Een hei is heel wat anders dan een kort gemaaid glasveldje. Met vliegen krijg je de messing schroefoogjes van NAN niet stuk! Paul
T's maar hoe je het bekijkt; wanneer dat dingetje bij het minste of geringste breekt en ik sta daar met een kapotte kist .... nou nee. Wanneer ik echt hard en onvoorzichtig zou landen is het eigen schuld, dikke bult. en zo snel krijg je de gemiddelde flaps overigens niet stuk. eerder zijn het dan servo's die sneuvelen o.i.d.
Tsja Arno, ze breken inderdaad bij het minste of geringste. Is me wel 2x overkomen op zo'n 700 landingen in de hei. Op een grasveldje is het me nog nooit overkomen. Probleem is dat je er een hoop werk aan hebt als er een breekt. Vandaar preventieve maatregelen. En eentje vervangen is dan met een paar minuten gedaan. Kan zelfs op het veld. Flap repareren of servo repareren lukt meestal niet in een paar minuten op het veld.
Even weer wat gedaan vandaag! Servoplankje gefreesd. Servo's er in. Motor en regelaar er in. Nu maar eens uitvogelen hoe ik die stuurstangen aan de roeren krijg. Zitten geen soldeerhulsen bij. Richtingroer, zit een kogellinkje bij. Kan ik die zo in het roer draaien? En dan de 1mm staaldraad zal een soldeerhulsje op moeten? Hoogteroer. 1,5mm staaldraad zit aan pendel vast. Dus met stang in situ een hulsje solderen denk ik? Een Z bochtje lijkt me lastig exact op de goede plek te krijgen?
Richtingroer gaat prima met kogellinkje. Gaatje boren, beetje UHU endfest en kogellinkje indraaien. Wel ter hoogte van de kogellink de dichtlip en het randje tussen sparing kogellink wegfrezen om de volledige uitslag te hebben zonder dat je het risico loopt dat bij maximale uitslagen je kogellink losgedrukt wordt door het richtingsroer. Of je een normale bus kunt solderen aan de stang, weet ik niet. Zijn holle buisjes, mogelijk van RVS. Bij Z-je buigen loop je risico op breuk. Voor aansluiting van de stuurstangen op de servo gebruik ik derhalve bussen met knelschroef (item 9 Metal Bitz Products). Klemmen met klemschroefje i.c.m. verlijmen met endfest. Bevalt mij prima. Paul
Die dingetjes zien er inderdaad mooi en handig uit! Echter zit er bij mij gewoon staaldraad in de buitenkabel. 1,5mm voor hoogteroer en 1mm voor richtingsroer. Geen holle rvs buis voor zover ik kan zien. Jammer dat er niets bij zit om de aansluiting te maken.
Je kan er toch een soldeerhuls met m2 draad oplijmen met uhu endfest of solderen? Aan de kant van de servo's
Kan ik dat lijmen op staaldraad? Doe ik liever dan solderen. Gewoon opruwen en gaan met de banaan? Aan de rudderkant moet er ook eentje op vanwege de kogellink.
Uhuendfest 300>> Suitable materials Glues metal, glass, porcelain, ceramic, wood, marble, stone, concrete, thermosets, glass fiber, reinforced plastics, hard-pvc, rubber, Styrofoam® and more. Solderen kan ook natuurlijk.
Punt is dan dat ik moet solderen in de kist. De staaldraad zit vast aan de pendel, zie zo ook niet hoe ik dat los zou kunnen krijgen. Als ik de boel verhit zal de buitenkabel ook wel lekker meesmelten. Dat lijkt me niet zo lekker. Ik doe t wel met endfest! Weet iemand trouwens de neutraalstand van het hoogteroer van deze versie van de xplorer? EDIT: neutraalpositie al gevonden:
Het grote nadeel van deze en alle instelbare verbindingen, is dat ze zich verstellen wanneer jij dat niet wilt ..................... Meteen op maat maken en vastzetten !
Tja het liefst knal ik er een Z bocht in en klaar is kees. Maar met dat pendelhoogteroer wil ik nog stelmogelijkheden hebben buiten alleen de servoarm/subtrim. Ik ga soldeerhulzen met endfest lijmen
Wanneer je soldeerhulzen gaat gebruiken heb je toch ook schroefdraad richting kwiklink ?? Daarmee is dat opgelost Maar voor het overige ga ik voor vast, vast en nog eens vast.
Gisteren de staaldraden iets opgeruwd, beetje endfest er aan en vervolgens in een soldeerhuls geschoven. Vervolgend met een tangetje de soldeerhuls platgeknepen. Daaromheen nog weet een krimpkousje gedaan. Mijn hoop is dat door het warmstoken van de krimpkous de lijm ook mooi is doorgevloeid. Nu maar hopen dat dit een beetje sterk is, de gehele kist hangt eigenlijk aan deze verbinding Verder ook de kabelboom afgemaakt. Later bedacht ik me dat ik natuurlijk eigenlijk maar 1x een plus en een min draad vanaf de ontvanger nodig had gehad. Nouja, nu heeft alles zijn eigen draad. Beetje te zwaar, maar ik kijk niet op de gram
De oplossing die ik gebruik: - 2 staaldraden, elk met een Z-bocht aan één eind, tesamen 6-8 cm langer dan de benodigde afstand - de uiteinden zonder Z over 4-5 cm vertinnen (met verenstaal moet dat mbv. S39 oid. Na het vertinnen de S39 goed wegwassen!! - Z-uiteinden in roerhevel resp. servo-arm plaatsen - ontvanger aan, servo op nul, roer in de nul-stand - vertinde uiteinden met een tangetje of knijper langs en tegen elkaar zetten - goed aan elkaar solderen Zit bomvast verloopt niet. is nastelbaar (niet op het veld)