NC cellen met verschillende capaciteit samenvoegen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Bert Scholten, 3 mei 2004.

  1. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb een pack van 8 x 1200mah, hiervan zijn 2 cellen overleden. Nu heb ik nog een andere oude pack maar deze cellen zijn 1800mah. Ik wil nu 2 cellen van het 1800mah pack toevoegen aan het 1200 pack. Ik ga er vanuit dat zoiets mogelijk is, of toch niet?
    Het is voor een oude vakantiezender dus ze zullen niet echt zwaar belast worden.

    Bert
     
  2. Delcam

    Delcam Guest

    Bert,

    niet doen! de cellen met de grotere capaciteit zijn nog lang niet ontladen als de 1200's al wel leeg zijn. Dan ontstaat er een probleem met tever ontladen van de 1200 en die gaan stuk. Bij opladen zullen de 1800 sneller of langzamer hun piek laten zien en dat brengt de lader in de war......

    Hans Delemarre
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou geen enkel risico nemen met de accu's van de besturing. Er zijn al twee cellen overleden, nummer drie zal binnenkort dan ook naar de eeuwige elektronenvelden vertrekken. Nieuwe cellen, allemaal.
     
  4. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    dat begrijp ik, maar als ik die cellen gewoon aan een conventionele lader hang met 0,1c. dus iets van 14 uur met 120mah. Dan heb ik met de deltapiek niets te maken, en met 0,1c hoef ik ook niet bang te zijn voor overladen.

    Het is een oud setje met een oud toestel, dus wil ik eigenlijk geen nieuw pakket kopen. Het is toch alleen maar voor de vakantie.
    Als ik dat doe dan kan het dus wel?
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Nee Bert, NIET DOEN, ook niet alleen maar voor de vakantie! Ron schreef het al er zijn al twee cellen overleden de volgende zal hoogstwaarschijnlijk snel volgen. Het is gewoon gevaarlijke zuinigheid om dit te doen.
    Voor dit soort dingen gelden een paar simpele doch stellige regels. NOOIT cellen van verschillende types en/of capaciteiten door elkaar gebruiken. Nooit cellen van verschillende merken door elkaar gebruiken. Als er 1 of meerdere cellen van een "oud" pakket defect zijn dan ALTIJD het hele pakket vervangen. De defecte cellen NOOIT door nieuwe cellen vervangen. De nog goede cellen kan je eventueel nog wel als test cellen gebruiken.
     
  6. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    okiedokie, dan moet ik ff zoeken naar wat goedkope cellen om een nieuw pakket te maken. Jammer helaas net na Dortmund, anders had ik daar wat niet courante cellen kunnen scoren.

    Iemand nog tips?

    Het is voor een zender, dus vanaf iets van 800mah moet goed genoeg zijn.

    Bedankt voor de input.

    Bert
     
  7. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Ik ga op vacantie en neem mee...

    Het lijkt mij persoonlijk niet zo'n probleem mits je langzaam laadt. Natuurlijk kan er weer een cel sterven maar ik neem aan dat je een indicator op je zender hebt. Aan de andere kant (ik citeer:) "Crashen is een keuze".

    Wat neem je nu eigenlijk mee?

    Groeten,
    Marc
     
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Juist dan gaat het fout volgens mij. Bij langzaam laden wordt de Delta Peak (als dat al op je 'langzaam lader' zit) niet gedetecteerd, en laadt je lader vrolijk door. Je overlaadt dus altijd (een deel van ?) je accu, of je accu wordt niet geheel vol.

    Het grootste probleem zit hem niet in het laden lijkt mij. Als je een accu ontlaadt waar cellen in zitten van verschillende capaciteit, zal de cel met de minste capaciteit het eerst 'leeg' zijn. De cellen met een grotere capaciteit zijn (mits volgeladen..) dan nog wél vol.
    Omdat deze volle cellen ervoor kunnen zorgen dat je accu nog 'vol' lijkt en vervolgens gebruikt gaat worden; loopt er óók door de cel(len) die leeg zijn een stroom, waardoor je deze cel(len) te diep ontlaadt of zelfs ompoolt! En dat is er niet goed voor ;) :wink:
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Als dit niet voor een zender zou zijn, maar voor een niet zo kritische toepassing, dan zou ik zeggen gewoon langzaam volladen (met langzaamladen 0.1C heb je trouwens geen delta-piek meer)

    Als je zorgt dat je niet meer trekt dan de slechtste cel, dan gaat het een beetje.

    Kans op stuk ompolen etc... zoals verder beschreven natuurlijk wel vrij hoog, dus daarom voor een zender niet geschikt. Voor zaklamp of keuken weegschaal kan het wel.
     

Deel Deze Pagina