Nederlander kan vliegen als een vogel !

De in Den Haag wonende ingenieur Jarno Smeets (31) maakte als eerste mens in de geschiedenis een succesvolle vlucht met vleugels naar het model van een vogel. Met hulp van een zelfontworpen elektronisch systeem wist hij vorige zondag als een vogel op te stijgen vanaf de grond in het Haagse Westbroekpark en ruim honderd meter te vliegen. De vlucht duurde ongeveer 1 minuut, waarna Smeets veilig landde.

Tot op heden werd het voor onmogelijk gehouden om met menselijke spierkracht een grote vleugel te bewegen als een vogel. Smeets ontwikkelde een systeem waarmee hij de vleugels kon aansturen zonder zijn armen te bevestigen aan de vleugel. Smeets gebruikte de accelerometers van een HTC Wildfire S smartphone, twee Wii controllers en twee Turnigy motors om een haptisch vleugelaandrijvingsmechanisme te bouwen. Dit mechanisme voorzag Smeets van extra kracht om zijn 17m2 vleugels te bewegen en zo ook zijn armen vrij te kunnen bewegen. De vleugel zelf is gebouwd uit een kite en carbon windsurfmasten.

[/QUOTE]

Laatst bewerkt door een moderator:
Fake! Heb het felmpje net gezien zonder geluid en dan kijk je er anders naar. Wat mij iig opvalt is dat hij nooit kan "sturen" aangezien zijn armen alleen de vleugels als het ware bedienen in een op en neergaande beweging. Te zien is dat hij land op de plek waar hij opsteeg dus moet een rondje hebben gevlogen, een rondje vliegen betekend sturen.

Verder is het oppervlak in samenwerking met de beweging (langzaam) niet groot genoeg om een volwassen persoon op te tillen (ik schat dat studentje in op een 80 kilogram).

Dus ik zeg Fahake :cool:

sturen kan ie sowizo al niet. en hij heeft geen staart dus dan klopt het profiel wat in de vleugels zit ook al niet.

en de vlucht ziet er gewoon er waazig uit + de reacties van de helpers die mee bouwden zijn ook niet echt inteligent zegmaar.
je moet ook niet verwachten dan bij de eerste "test"vlucht dat ding gelijk al vliegt :lol:

het is al niet logisch dat hij 2 verschillende motortjes gebruikt ..

was t maar zo dat je zo makkelijk kom vliegen :)

sturen kan hij inderdaad niet , volgens mij...maar op het filmpje was zijn traject alleen maar rechtdoor.....

was trouwens NIET zijn eerste testvlucht, bekijk zijn youtube kanaal/////

sturen kan ie sowizo al niet. en hij heeft geen staart dus dan klopt het profiel wat in de vleugels zit ook al niet.

en de vlucht ziet er gewoon er waazig uit + de reacties van de helpers die mee bouwden zijn ook niet echt inteligent zegmaar.
je moet ook niet verwachten dan bij de eerste "test"vlucht dat ding gelijk al vliegt :lol:

het is al niet logisch dat hij 2 verschillende motortjes gebruikt ..

was t maar zo dat je zo makkelijk kom vliegen :)

en als ik zie wat voor een tijd en werk dat nie mensen daar ingestoken hebben, wel dan is het een DUUR fake filmpje....

Ik zie ook even het nut niet van het aansturen d.m.v. accelerometers (behalve voor de "geek-factor") Zou net zo goed met diverse andere sensoren kunnen die hetzelfde doen, maar waar je armen veel minder moe van worden.

hun studie komt blijkbaar uit het bestuderen van vogels

en een vogel heeft ook niet hetzelfde profiel van vleugel als bij een vliegtuig.....

ik zou zeggen bekijk eens al zijn filmpjes.....

kan best dat zij vogels bestuderen.
mijn interesse lag en ligt nu ook nog bij vogels.
ik hoor dat deze tekening wat meer duidelijkheid geeft:

het laatste gedeelte bij het onderste profiel wat beetje omhoog staat is soort van het hoogteroer bij een vliegtuig.

ik wil niet alles beter weten maar t klopt gewoon niet..:S

ik weet wat je wil zeggen hoor, maar ik zie volgens nu ook niet met hun pluimen die curve doen....
we gaan wel komende dagen zien of het echt is of niet, maar zoals die 15 filmpjes en harde studie en uren werk erin zitten,twijfel ik toch of het fake is.....

hedendaags slagen ze er wel in om te vliegen als een vogel.....

De industrie probeerde al jaren de vlucht van vogels te kraken, en ze slaagde daar recent ook in. Het roboticabedrijf Festo heeft - naast een mechanische pinguïn en een olifantenslurf - ook een robotische vogel in carbon ontworpen.
Bekijk de vlucht van de Festo-bird:

Laatst bewerkt door een moderator:
jaaa die ken ik! dat ding is mooi stukje techniek :)
werkt prachtig en ziet er erg mooi uit. maar ook als je daar kijkt zie je dat het vleugel profiel anders is. ondanks dat hij een staart heeft.

ik snap ook niet hoe het scharnierpunt waarbij de vleugel het speciale liftende effect moet krijgen stevig genoeg kan zijn. ik kan me ongeveer wel bedenken hoe dat werkt en wat voor een krachten daar wel niet op komen.
t is gewoon niet logisch allemaal..;):confused:

Als dit fake is, is het wel een duur filmpje geworden. ik heb de onderdelen voor de vleugels gefreest op onze frees bank en die loopt echt niet gratis.

dus je hebt er aan mee gewerkt? :)

ik denk dat ze eerst echt dachten te kunnen vliegen en dat het niet gelukt is dus hebben ze maar een beetje met de computer geprutst zodat het lijkt als of ze vliegen.

maarja.. dat denk ik;)

Nee ze hebben het ding echt gebouwd en morgen ben ik op de locatie waar het ding ligt. Ik weet niet of ik er een foto van mag maken maar ik kan het vragen.

Als je een beetje bekend bent in Denhaag dan kun je in een van de filmpjes zien waar ze op het dak lopen. (Cabbalero fabriek) .

haha is cool :)
fototje maken mag vast wel, anders zouden ze er ook geen filmpjes van op youtube zetten;)

Back