Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Vandaag dan maar wat hout gezaagd. Alles op 4mm dik en in verschillende breedtes. 4x4 4x6 4x8 4x12 en wat plankjes van 4 dik.
    Gisteren heb ik eens diverse maten links en rechts zitten vergelijken en (logischerwijs :rolleyes:) gebruikten ze vaak dezelfde duim maten, althans volgens Blom 8) . Deze maten zijn vooral veel gebruikt in de poorten, vensters, galjoen, wulf, achtersteven, relingen etc.

    Van de plankjes heb ik daarna de eerste 5 staanders voor het wulf gemaakt. Ik kan op dit moment niet verder met de spanten dus dan begin ik daar maar aan.

    [​IMG]

    Ruwgezaagd.

    [​IMG]

    Bijgewerkt en redelijk op maat.

    [​IMG]

    Omdat er verloop in hoogte zit stop ik dit in de verbinding met de hekbalk.
    Ook heb ik een aansluiting voor het verdek gemaakt.

    [​IMG]
    Voor vandaag weer even genoeg gedaan denk ik zo.

    Grt Hans
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi.
     
  3. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Als ik het zo zie, ben je ervaren met hout en weet je wat je doet. Een vraag die bij me opkwam is dat in je eerste foto's je spanten links en rechts een verschillende nerfrichting hebben. Omdat je dik eiken gebruikt, vraag ik me dan ook af of het werken van het hout icm de verschillende nerfrichtingen later niet voor problemen kan zorgen. Misschien is het onzin, ik ben nieuw in houtbouw maar wilde het toch even kwijt.
     
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Nou zo ervaren niet, maar ik ben nogal een autodidact. Dus veel op de fora gezeten heeft goed geholpen en ik heb al heel aardig wat hout verzaagd. ;)

    Van de achtersteven dat klopt, dat was een foutje. Maar ik had geen zin het opnieuw te doen want de maten en vorm waren wel erg goed vond ik. :oops:
    Maar die spanten zijn ook uit twee delen van 6 dik om aan 12 te komen. En die zijn, dat zie bv in deze foto.

    [​IMG]
     
  5. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik had al jaren nog wat reserve delen van onze eiken parket vloer uit de woonkamer liggen. Daar was ik al eens mee aan de slag gegaan, maar wat blijkt nu, die dikte komt exact overeen met de duim maat van de spanten.

    Dat is heel mooi hout en werkt nagenoeg niet meer. Daar ben ik dus maar mee begonnen.

    Cruciale verbindingen zet ik extra vast met een duivel van een bamboe tandenstoker.

    Ik ben dus niet zo bang voor het werken daarvan.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    In elk geval indrukwekkend resultaat :thumbsup:
     
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je :worship: maar het is ook oefening baart kunst. Voordat ik bv aan die 5 goede begon had ik er al 3 verzaagd. De 4de was goed en die heb ik toen als model voor de andere gebruikt.

    Terwijl het wel afwijkt van de tekeningen en de bouwbeschrijving. Maar als je het model dat Blom zelf bouwde bestudeerd op zijn foto's zie je dat hij het op dezelfde manier deed (daarom doe ik dat ook ;))
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  8. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Is in ieder geval weer een topic waar ik wat van kan opsteken:D
     
  9. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ik overweeg na mijn dolphyn een schip te bouwen waarbij ik meer zelf kan zagen en daardoor ook meer zelf in de hand heb. Misschien ook een scratch.
     
  10. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Zo met die tandestoker hoef je geen bang voor werken te zijn als je dat overal doet denk ik Hans.
     
  11. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Even een kleine update.

    Gisteren niks gedaan zoals gezegd maar vandaag spant (Blom)11 uitgezaagd. Met dank aan Bob!

    Ik heb wel een andere techniek geprobeerd en dat beviel goed. Het spant op/in twee helften gedeeld. toen gezaagd en verlijmd.
    Het voordeel is dat je voor het verlijmen ze op elkaar kunt leggen en gelijk van vorm kunt schuren. Ik heb ze ook deels gelijktijdig op elkaar gezaagd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In het bovenstuk ruw een tandenstoket verlijmd. dat deel zaag ik er mettertijd toch af. Op de smallere delen gaatje geboord en inwendig een tandenstoker verlijmd.

    Tijdens het drogen de overige spanten uitgezaagd. en vanavond alles eens losjes gemonteerd en eens wat lijnen provisorisch uitgezet.
    Ik ben niet ontevreden maar het grootspant (waar de oranje klem op zit) moet opnieuw. Die is zeker te kort en niet helemaal lekker van vorm.

    Ik denk ook dat ik de andere (triplex) spanten ook maar gelijk van eiken ga maken. Ik ga ze eerst juist in vorm maken en dan demonteren en omzetten in eiken.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2014
    ThVo, Hans Groenenberg, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ahhhhh, hier hou ik van:cool:
    Proberen, proefstukjes maken om tot het definitieve resultaat te komen:worship:
    Hier moet je mij corigeren als ik het fout heb, maar het grootspant zit toch in het midden ongeveer(de grootste breedte)?
    Ik kan het mis hebben hoor;)
     
  13. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Klaas, dat is hier niet zo. Die zit echt op spant 21. ik zal zo even een foto van de tekening maken.
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    [​IMG]

    Er is ook een aparte detail tekening van spant 21a, het grootspant. Dit klopt overigens met de teksten van Witsen en van Yk
     
    Hans Groenenberg, Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  15. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik neem het direct aan.
    Dacht even dat een grootspant altijd op de grootste breedte zat;)
    Weer wat geleerd:D
     
  16. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik had ook de 1/3 in m'n hoofd zitten. Wist alleen niet meer waar ik het had gezien.
     
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Het zit voor zover ik weet ook op de grootste breedte Klaas, alleen zit dit punt niet halverwege de kiel, maar een stukje naar voren.
     
  18. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Oké, maar het grootspant wordt hier aangegeven op de foto met een oranje klem, en die staat ver naar voren, vandaar mijn verwarring.
    Laat je niet uit het veld slaan he Hans, zijn juist leuke en leerzame discussies:D
    Overigens zie ik het ook hoor!!
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt , wordt een groote boot

    grt timberwolf
     
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat is het (foute) perspectief van de foto. Hij staat echt op mm's nauwkeurig op de juiste plaats. (van de Blom tekeningen bedoel ik dan:))

    Ik heb de maten van de spanten in het frame helemaal uitgezet en uitgelijnd met de kiel.

    [​IMG]
     
    Hans Groenenberg, Jaques en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina