Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zo, uitgerust en gebruind weer terug. En mooi het weekend nog even wat kunnen doen. Het is dan wel weer even oppakken. Zoals eerder gezegd bezig met het sluiten van het overloop dek.

    Hier nog de ruwe watergang...

    20161001_143736 (Custom).jpg

    En hier 1 zijde gesloten. Zeer tevreden!!

    20161002_143548 (Custom).jpg

    20161002_143644 (Custom).jpg
    Nu de bakboord zijde, Daar moet ik nog wel even uitlijnen/uitzetten want het komt een paar mm anders uit dan aan stuurboord. Ik denk dat ik de watergang het zelfde houd (14mm) en dan op 2 stroken van 10 ga smokkelen. Dat zul je het minste zien denk ik.

    Nu zal er de komende week niet veel knutselen inzitten. Komend weekend gasten en ik heb beloofd een Indonesische rijsttafel zelf te koken.
    Dat is een ook een (leuke) hobby van me, lang niet gedaan. En daar gaat veel werk in zitten.

    Grt Hans.
     
    Jaques, Herby63, bram1324 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je dek ziet er mooi strak uit, eet smakelijk
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooi strak dek hans
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  4. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mooi gedaan hans
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  5. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Even tijd voor een korte update. De overloop is klaar :banana:
    En nu maar overwegen waar we als volgt mee gaan beginnen. Ik denk maar eens met de beplanking aan de binnenzijde in ieder geval de eerste stroken tot onderzijde geschutpoorten.
    Ik vraag me af of het slim is om gewoon over de geschutpoorten heen te beplanken en dan naderhand uit te halen??

    20161011_163251 (Custom).jpg
    20161011_163238 (Custom).jpg

    20161011_163210 (Custom).jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jaques, Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je latten over de poorten beplanken aan de binnenkant is natuurlijk een vlottere en makkelijkere manier van beplanken, maar ze aan de binnenkant weer uitsnijden is wel een stuk lastiger dan uitsnijden aan de buitenkant. Dus ik denk dat je uiteindelijk evenveel werk hebt, om de poorten heen- of er overheen beplanken. Kwestie van kiezen, succes!;)
     
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je Piet. Ik kies voor de poorten vrij laten.

    Ik ben namelijk vandaag bezig geweest en heb de tekeningen Blom en de foto's Winter erop nagekeken.
    Het beste wat ik eruit kan halen is dat er (van beneden naar boven) 3 stroken betimmering waren tussen overloop en verdek.

    De eerste weger op de watergang v/h overloopdek tot aan onderzijde geschutpoort. Dan een weger vanaf daar tot onderzijde balkweger van het verdek, deze laatste is het 3de stuk dan.

    Dat zou mooi uitkomen. Dan kan ik met een stroken van 12-14mm breed werken en dat komt (reeds wat geprobeerd) over het hele schip mooi uit.

    Dus omhoog werken tot aan onderzijde geschutpoort. dan passtukken tussen de poorten en tot aan de balkwegen van het verdek. die zit er al tenslotte.

    Ik ga de stroken 1.5/1.6mm dik nemen dat is flexibel genoeg om de rondingen te volgen.

    Dus... Zaagwerk de komende dagen.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Het werk ligt al een tijdje stil, er zijn wat andere projecten (en nog een weekje vakantie) doorheen gefietst. Maar dat is niet erg des te meer zin krijg ik erin om weer te beginnen :) .
    Ik verwacht het deze week wel weer op te pakken.

    Grt Hans
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom terug Hans
     
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je Peter, maar ik ben niet weggeweest hoor ;) heb de diverse verslagen gewoon gevolgd, alleen niet veel bouwtijd gehad :eek:.

    Maarvandaag weer wel. Ik had geen zin in de binnen-beplanking en wilde even wat anders. Ik ben begonnen met de achtersteven bij te werken. Ik was al langer niet tevreden met de raampjes en heb er een paar bij gemaakt. Wat opvalt is dat het eik wat ouder is al begint te verkleuren. Wat ik vers zaag is lichter van kleur. Leuk detail!. De foto's tonen het niet super maar je ziet het wel.

    20161114_153634.jpg

    Nog een beetje vijlen hier en daar maar dit klopt al beter dan de eerdere versies.
    De opening boven de raampjes vallen straks weg als ik de beplanking aanbreng

    20161116_155740.jpg

    20161116_155721.jpg
     
    Jaques, Herby63, SjorsZ en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Da's weer netjes werk Hans!
     
  12. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mooi hans toch een rare foto die laatste kan je misschien eens van opzij een foto trekken je ziet hier niet waar de holle en bolle wulf zitten en het lijkt allemaal wel bol te staan zo op deze foto. de 2 geschutsgaten kan ik ook niet echt plaatsen ?
     
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/RP-T-00-364

    ik zie bij van de velde met de beste wil van de wereld geen geschutpoorten daar.
    bij het 1/10 model dat ze nu aan het maken zitten ze er wel in, waar halen ze dit? en controleren ze gewoon geen bronnen en gaan ze voort op het boek van Dick ?
    ik weet dat je voort gaat op Blom of hoe heet hij ook al weer, ik zou toch een beetje meerop van de velde vertrouwen die het schip echt gezien heeft dan iemand die denkt te weten hoe het er uit zag.
    achteraan staan daar banken en de vloer in de kajuit loopt behoorlijk schuin af en om daar 2 kanonnen heen te zetten lijkt me niet echt mogelijk, je zit ook nog met je versiering op je bolle wulf
    dan het roer dat uitkomt in het midden van je banken die in de kajuit staan.
    en waar ga je ze zetten als je ze niet nodig hebt ?

    dit is zeker geen verwijt naar jou Hans maar ik zou die er zeker niet inzetten.

    denk er eerst eens rustig over na zou ik zeggen ;)
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2016
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt hans
     
  15. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Amazone, Blom tekent wel twee luiken in de kajuit. Ze worden echter niet zodanig aangeduid als geschutspoorten. Ze worden "poort in het bolle verwulf" genoemd. Ook het Hohenzollern model (zie foto's winter) heeft daar 2 luiken zitten.
    Ik had ze ook liever niet gehad want ze zitten op een lastige plaats om ze mooi strak te krijgen!

    achtersteven.jpg
     
    Jaques, Herby63 en Ton1937 vinden dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De tekening van Willem van der Velde is met enige waarschijnlijkheid met een camera obscura gemaakt en daarmee dus ook redelijk natuurgetrouw. En op die tekening zie je de poorten in het bolle gewulf niet...
    Ook hier weer - in hoeverre is Blom volledig correct. Daar zijn wat discussies over.

    Maar als je hem maakt volgens Blom (staat zo in je handtekening tenslotte) dan moet je ze erin maken.
     
  17. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    je kan ze er in zetten zoals op de tekening maar dan zou ik er toch niet open zetten want het geeft een raar zicht vind ik.. erg onnatuurlijk
     
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Amazone, Ik kan ook nergens vinden waar ze nu eigenlijk voor waren? Wel heb ik een tekening van een andere hollander uit 1655 gevonden waar van de Velde wel 2 van deze ramen heeft geschetst. 1 Staat er zelfs open.
    Ik denk dat dit en het feit dat het HZ model ze ook heeft, Blom heeft doen besluiten om ze maar op te nemen in zijn tekeningen van de 7P.
    Ik neem ze contour matig op maar ga ze niet open zetten. Het scharnier plaatsen voor opening naar de buiten zijde zou niet mooi/makkelijk te verwezenlijken zijn. Grt Hans

    (ps ik denk dat de tekening van vd Velde is.)

    spiegel vd velde.jpg
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  19. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ik zal eens kijken bij van ijk of hij ze dan misschien wel benoemt en waar ze dan voor moeten dienen.
    bij witsen dacht ik dat ze niet genoemd worden.
    ik laat iets weten als ik het vind ;)
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hans, ik ben ook wat op de struin geweest in het manuscript van Blom, en op pagina 56-57 staat nog een mooie duidelijke tekening van v/d Velde van de spiegel met 2 geopende poorten in het bolle verwulf.
    En in de pagina die over de constructie van het achterschip gaat, staat dat de 2 poorten waarschijnlijk geen geschutpoorten zijn, om de redenen die Amazone ook al aanhaalde, maar poorten voor ontluchting. pagina 234 (digitale manuscript ).
    Op de tekening die over de locatie van het geschut gaat, noemt hij die 2 poorten echter wel retraite poorten.
    Ik hoop dat ik je hiermee iets geholpen heb.
     

Deel Deze Pagina