Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    hmm het is een moeilijke hoor retraite betekent terugtrekken als je over een schip spreekt en het heeft poorten achteraan zouden dit poorten kunnen zijn waar kanonnen in staan de bij de aftocht kunnen afgeschoten worden. dus de 4 poorten onder de hekbalk kunnen retraite poorten worden genoemd als je het woord letterlijk vertaalt.

    dan ben ik door van ijk gaan bladeren en heb enkel 1 ding gevonden en of dit nu juist is twijfel ik dan ook weer aan.
    voor een pinas 154v lang beschrijft hij 2 lastpoorten onder de slingerlijst dus op de plaats waar ze nu staan bij je 7 prov.
    last poorten dienen in een schip om lange stukken hout bv ( een reserve mast) naar binnen te steken.
    dit zou in principe kunnen , maar staan ze dan niet wat hoog vraag ik me af? ze zijn volgens van ijk 26 d in het vierkant

    witsen
    [​IMG]

    hoving tekent ze van binnen zo

    [​IMG]

    ik zal mijn zoektocht verder zetten in witsen want hij tekent ze dus wel maar had er nog niets over gelezen dacht ik dus dat gaat weer een zoektocht worden :)

    als ik de foto van witsen en de binnenkant van de kajuit van hoving zie denk ik meer dat het luiken waren om in de reddingsboot te stappen . die achter aan het schip hing. retraite poorten is dan ook wel een goede benaming

    maar dat is ook maar een gedacht dat ik niet hard kan maken. ik zoek deze week wel verder en als ik iets vind laat ik het weten
     
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    je kan de poorten zeker wel plaatsen hans en de 26 duim die van ijk aangeeft lijkt me best wel te kunnen.

    nu alleen nog uitvissen waar ze voor dienen ;)
     
  3. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik begeef mij nu op glad is hoor......
    De veronderstelling dat het poorten waren waar kanonnen in stonden om achtervolgers onder vuur te kunnen nemen is naar mijn idee wel juist.
    Of er reserve houten door deze luiken in het schip werden gebracht betwijfel ik, deze werden meestal op de balken in de kuil opgeborgen.
    Engelse schepen hebben deze poorten ook, en daar werden ze gebruikt om het roer te kunnen "handelen" of bergen.....
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De poorten voor de kanons stonden volgens mij weer lager, in het vlakke deel van de spiegel onder het holle deel.
    De poorten in het rond kunnen meerdere functies hebben - Ik ga bij ons niet alleen door de voordeur naar binnen en buiten, maar draag ook wel eens een stuk hout erdoor naar binnen....
     
  5. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    de geschutsporten onder de hekbalk 4 stuks op de 7 prov heten ijgelijk kruispoorten dit zijn de poorten waar de kanonnen staan
     
  6. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je Peter, volgens mij heb ik 1 post terug die tekening al gepost. De term retraite poorten hoorde ik ook op het engelse MSW forum. Dat zou betekenen dat ze wel voor geschut konden dienen. Qua maatvoering en hoogte boven het dek kan dat kloppen.

    grt Hans
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ook de van de Veldes hebben die 2 poorten eens gezien en opgetekend.
    Onderstaand een grisaille van de 7P van de hand van vd Velde de oude. Deze hangt schijnbaar in Greenwich (volgens meerdere bronnen).

    De hoogte bij Blom (en dus bij mij) is in de kajuit boven het Verdek. En de hoogte is ongeveer gelijk aan die van de andere geschut poorten op het Verdek.

    Echter: Ik denk dat we geschutpoorten gevoeglijk kunnen uitsluiten. (Het is hier al eerder gezegd) gezien de constructie en het verloop daar van het verwulf kan de loop van een kanon nooit ver genoeg naar buiten steken, er vanuit gaand dat de wielen op het verdek in de kajuit staan.
    Onderstaand een schematische weergave. A is de opening waar de poort zit en B is waar het dek eindigt. Geen werkbare situatie voor een destijds kanon lijkt me.

    Als je er vanuit gaat dat het de kapiteins kajuit is, vanuit de hogere ramen (die open konden) kun je moeilijk naar beneden kijken, laat staan communiceren. vanuit deze 2 was dat heel wat makkelijker. Idee???

    spiegel 2.jpg

    poorten 1.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    het was weer ff zoeken maar heb toch iets gevonden bij witsen.
    en volgens hem zijn het wel degelijk geschuts poorten.
    er moesten 2 kanonnen van de stuurplecht genomen kunnen worden om in de kajuit te kunnen rijden en achteraan te plaatsen zo dat ze achteruit konden schieten.
    de tekst heb ik gevonden in een bestek van een schip en het was dus weer op een heel andere plaats geschreven dan men zou denken.
    [​IMG]

    ik denk wel niet dat deze echt veel gebruikt werden als je weet dat de ramen in loodglas zijn en dat met 1 schot al het glas uit de ramen zal vliegen was dit echt wel in uiterste nood dat ze gebruikt werden
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Weer wat wijzer!
     
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Nou we zijn inderdaad goed wat wijzer geworden. Zelfs de betrouwbaarste bron (de vd Velde's) tekenen ze met en zonder.... zeg het maar) Geen wonder dat soms mensen hier ruzie over kregen :eek::oops:o_O.
    Ik hou het erop dat we het nooit zeker zullen weten. Als bouwmeester van dit schip :)hammer:) drink ik er vanavond een op en ik ga er verder vanuit dat het bij mijn 7P :))) geen geschutpoorten zijn, maar poorten voor andere doeleinden.

    Voorlopig is dit weer de ruststand van zaken. Een ander project dient zich weer aan.

    20161120_165417 (Custom).jpg

    20161120_165341 (Custom).jpg
     
    Herby63, TIMBERWOLF, Pingu57 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Het andere project heeft wat vertraging dus ik kon weer even verder.

    IK heb de beplanking van het bolle verwulf verder afgemaakt. Goede leerles, NIET in 2 richting vijlen bij zulke dunne stukjes!! Dan schraap je er stukjes af. Dus maar wat herstel werkzaamheden uitgevoerd.

    20161127_122847 (Custom).jpg

    20161125_163901 (Custom).jpg
    20161125_163842 (Custom).jpg
    20161125_163808 (Custom).jpg
     
    Herby63, TIMBERWOLF en Pingu57 vinden dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi! Heb je de slingerlijst gebogen, of is die uit een dikkere plank gezaagd? Ik heb dat misschien gemist in een eerdere post.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  13. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Hans, Die heb ik uit een groter stuk gezaagd. Dat heb ik met de meeste gebogen stukken gedaan.
    Ik heb buigen wel geprobeerd, zowel met nat maken als met hitte maar dat leverde bij mij geen mooie resultaten op.

    Grt Hans
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mooi hans
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  15. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Even een (heel) kleine update, veel is er niet gebeurd vanwege een ander project en ik denk dat er niet veel meer zal gebeuren tot volgend jaar, het schip is nu naar zolder verplaatst weer. En toen ik dat deed viel mijn oog er ineens op.

    Ondanks dat ik parket eiken stroken gebruik die echt goed droog zijn heb ik toch last van het werken van het hout.

    Dit doet me wel denken wat er straks gebeurd als ik de huid ga beplanken? Ik doe er verder voorlopig niks aan. Ik laat het lekker werken en ik vul/repareer het straks wel een keer.

    Alvast hele fijne dagen.

    Groet Hans

    20161201_142616 (Custom).jpg 20161201_142555 (Custom).jpg 20161201_142530 (Custom).jpg 20161201_142510 (Custom).jpg
     
    Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is net een echt schip!
     
    Hans Groenenberg en Hoosterw vinden dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Tja, beetje vervelend is het natuurlijk wel. Jij ook fijne dagen!
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Kan het geen temeratuurswisseling zijn Hans??
    Of heeft jouw garage een beetje een constante temperatuur.
     
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Inmiddels drie Hansjes op een rij zie ik;)
     
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Populaire naam denk ik, dat Hansje!! :rolleyes:

    Peter dat zou heel goed kunnen. Nu gaat temperatuur altijd hand in hand met vochtigheid en dat is de boosdoener denk ik.

    In de zomer verwarm ik eigenlijk niet bij, de vochtigheid is dan echter hoog 80-90%. Als de dagen korter en kouder worden gaat de verwarming aan. Zeker laatst met de vorst moet ik toch moeite doen het op een beetje acceptabele 17 a 18 graden te krijgen. En dan is het héél droog, (<20%).

    Dus dat zal wel de boosdoener zijn.

    grt Hans
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina