Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank allen :worship:

    De kanons denk ik nog niet, als ik eenmaal met die details begin kun je geen 'ruwe' zaken meer doen, daarnaast moet ik de binnenzijde van de geschutspoorten nog aanbrengen. Ik moet ze wel doen voor ik het dek dicht maak.

    Eerst maar eens schuren en weer rechtop, zoals gezegd ontwikkeld het zich dan van zelf.....
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Nou ze staat weer rechtop. (het begint al wat te wegen... voor de zekerheid de vrouw maar even gevraagd mee vast te houden)

    Ik ben er wel achter dat de laatste geschutspoort (de meest linkse op de foto) te laag zit. En dat zag ik eigenlijk door deze foto.
    En aan beide zijdes hetzelfde trouwens. Hoe??? Joost mag het weten. Maar het is goed te corrigeren.

    Voor de voortgang... een aantal opties:

    Ik wil het roer overdoen, in de zin dat ik het beslag meer conform hoe het was wil maken, naar onder toe langer beslag. Maar daar zou ze weer voor op z'n kop mogen. Dan kan ik ook gelijk de kiel en de boeg bijwerken van wat beschadigingen van het beplanken.

    Maar misschien ook de achtersteven er vast op en de laatste frames aanbrengen, zodat ik het Rahout kan zetten. Dan kan ik tussen het rahout en het berghout beplanken en de overige dekken uit zetten en dan de balken en het verdek sluiten.

    Ik twijfel nog en dus ga ik eerst in de berghouten de rest van de nagels aanbrengen. Dan ontwikkeld zich vanzelf een scenario.

    20180310_132052 (Custom).jpg
     
    Herby63, MarcT, JanZMC en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    hij ziet er schitterend uit mooi schip
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    De teerling is geworpen. Het werd de achtersteven en de resterende spanten, daarna het rahout.

    Het rahout had ik al uitgezet dus even terug aangebracht.

    20180405_154011 (Custom).jpg

    Nu eerst de spanten aanbrengen, daarvoor even de rahoutlijn iets verlegt voor de juiste lijn van de spanten.

    20180406_153120 (Custom).jpg
     
    Herby63, MarcT, hgb1967 en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Imposante schuit, Hans
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zo, wat wordt dit mooi Hans
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Het bouwen gaat maar langzaam de laatste tijd. Ik kamp met een lastige oogslijmvliesontsteking, overblijfsel van verkoudheid wss zodat ik maar een half uurtje kan werken dan wordt het kijken pijnlijk. Zelfs langer het forum lezen gaat niet.

    Maar we zijn wel wat verder, de spanten naar de achtersteven zijn dicht. Wel besloten niet her rahout aan te brengen maar vanuit de berghouten omhoog te gaan werken. Dus nu eerst 3 stroken 8mm huidbeplanking een berghout 1 laag HB eerste berghout, 3 stroken beplanking wss 7 breed en dan het rahout. De zeeg is overal gelijk dus als ik zo werk moet dat goed komen.

    20180413_162625 (Custom).jpg
    20180413_142526 (Custom).jpg
     
    Herby63, MarcT, Marc w en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is heel jammer Hans, beterschap
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  9. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    hoop inderdaad dat het weer snel weer beter wordt, succes
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Eindelijk na 3 weken sukkelen licht aan het einde van de gang. Het zicht en oog is nog niet 100% maar ruim over de 90. Dus er wordt weer meer gewerkt op de werf :). Er werd gezegd 1 tot 2 weken het werden er ruim 3 dus, tja dat krijg je als je wat ouder wordt papa!!

    Na wat wikken en wegen is er besloten eerst maar nog wat 'zwaar' werk te doen want als de beplanking hoger komt is de kans op beschadigen bij schuren en zagen zo groot. Ik wist al dat de reling van het bakdek niet goed in lijn was en dat de spanten daar niet helemaal klopten. Dus dat maar eerst aangepakt nu.

    20180420_133439 (Custom).jpg

    Tot aan het rahout is de lijn goed maar daarboven week het sterk af en het verschil tussen BKB en STB was ook goed zichtbaar.

    20180426_165808 (Custom).jpg

    Maar ik moest zoveel weghalen om een beetje dezelfde lijn te krijgen dat er haast geen vlees op de spanten overbleef aan STB. Dus dat werd opvullen.

    20180430_155606 (Custom).jpg

    20180430_155550 (Custom).jpg

    Daar gaan we nog even mee verder en dan alles in een mooie lijn schuren. Volgens tekening is de bakdek reling een rechte lijn maar ik ga er een lichte kromming in laten. Bakboord vind ik na een kleine opvulling en wat schuren al ok, de rest kan ik met de huidbeplanking smokkelen. Dus ik ga Stuurboord zo gelijk mogelijk proberen te krijgen.

    20180426_165812 (Custom).jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Herby63, MarcT, Rob2 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Goed te lezen dat het weer beter gaat Hans, en blij dat er weer verder gebouwd word, heb mijn stoeltje weer afgestoft en de koelkast gevuld, dus laat die mooie plaatjes maar weer doorkomen:D
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is natuurlijk heel mooi, laat dat mooie schip maar mooi groeien:beer:
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  13. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    We zijn weer bijna een maandje later. het oog is helemaal genezen, de kleur is weer op de wangen (paar weekjes vakantie genomen) dus de bouw kan weer aanvangen. Ik ga de 3 rijen beplanking van 8mm breed (komt precies overeen met 3 rijen tot aan het 3de berghout) en 1.9 dik naar het 3de berghout doen, zoals eerder gezegd.

    Er is 1 ding waar ik niet zeker over ben. De las tussen de huidplanken boven het 2de berghout. Blom zegt er weinig over, eigenlijk niets en van Monfeld ook niet. Die zeggen alleen iets over de beplanking in het algemeen en vooral onder de berghouten. En op de foto's van Winter zie je geen lassen. Daar lijken het gewoon alleen maar planken en zo te zien met rechte lassen. dat laatste lijkt me ook logisch gezien de vele onderbrekingen door de geschutspoorten.

    Ik denk dat ik de makkelijke weg neem en een rechte las ga gebruiken.

    Als er andere visies zijn hoor ik dat graag.

    grt hans
     
    Herby63, Jaques, hgb1967 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zo we hebben eindelijk weer eens wat dagen tijd gehad om te werken, de zin zit er na zo'n tijdje stil liggen ook weer goed in :yes:.

    Ik ben gevorderd tot aan het derde berghout aan STB.

    20180706_150834 (Custom).jpg


    Blijkt dat een aantal geschutpoorten toch niet helemaal correct zitten dus dat gaan we eerst corrigeren en daarna gaan we de BKB kant doen.

    De achterste 2 zitten wel goed want die zitten na de 'knik' en volgen dus niet de zeeg. Ik moet er 2 verlagen de 5de en 6de van achter. Nu lijkt het dat je die inzetten goed ziet maar straks als alles geschuurd en behandeld is valt dat helemaal weg. Ik heb dat met wat proef stukjes geprobeerd omdat ik bang was om een huidgang weg te nemen. Als je dat gaat doen kan er zoveel mee komen.

    20180706_152932 (Custom).jpg

    Groet Hans
     
    Herby63, MarcT, Rob2 en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jammer van die twee poortjes Hans, maar het wordt wel een pracht van een zeilschip
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    heelemaal mee eens
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jammer van de foute poorten , maar je kan inderdaad beter nu corrigeren dan steeds uitstellen en straks toch nog de correctie uitvoeren met de kans op beschadiging van wat je nu nog niet gebouwd hebt.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ja en ik ben bang dat ze aan BKB ook verkeerd zitten, want alle poorten zitten gelijk tegenover elkaar.
    Nu is dat al de tweede correctie, ik heb er al eerder gecorrigeerd. En dat terwijl ik toch echt alles uitgezet heb en 3x gecontroleerd. Maar goed het is niet anders.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Klink bekend......alles uitgemeten, check en re-check en nog een keer voor de zekerheid,.......en dan zit het scheef.........:hammer:
    Je schip is een plaatje, doet mij sterk denken aan het schip in aanbouw op de Batavia werf....
    Dit is bouwen naar de werkelijkheid............volg je met plezier
     
    Frank Wouts en Hoosterw vinden dit leuk.
  20. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    leuk dat je weer lekker aan het bouwen bent, jammer van de poorten. Zou inderdaad vermijden om de huidgang te verwijderen, succes
     
    Hoosterw vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina