Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Handig dit soort tooltjes en ben ik aan het maken op dit moment voor mijn poorten.. THX
     
    SjorsZ vindt dit leuk.
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ondertussen is ook de andere zijde helemaal voorzien van passende sponningen. Op de foto is poort 13 (hoe kan het anders...) iets te groot. Ondertussen heb ik daar een vulstukje ingezet.

    We gaan nu even 2 weekjes van de zon genieten want hier schijnt dat eind van de week over te zijn. Dus voorlopig even windstilte.

    Tot gauw weer. Hans.

    20180918_152434 (Custom).jpg
     
    Herby63, ThVo, hgb1967 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Geniet er van Hans... deze foto geeft mooi weer wat een prachtig vakwerk je levert. knap werk!
     
    Hoosterw en Pingu57 vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel plezier in de zon Hans.:rofl:
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  5. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Nog even een laatste update..
    Ik ga het roer slopen en opnieuw maken, ik was daar al langer niet tevreden over. Ik heb dat in een te vroeg stadium gemaakt.
    Probleem is nu wel dat de achtersteven zo vast zit tussen alles in, dat ik die echt niet zonder te groot sloopwerk los kan krijgen, wat ik het liefste zou doen.
    Dus hoe gaan we dat doen.

    Het roer ga ik helemaal opnieuw maken en ook de vingerlingen. Daar kan ik allemaal mooi eens over na gaan denken. Grt Hans


    20180918_174143 (Custom).jpg
     
    Jaques, Herby63, Rob2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    veel vakantie plezier hans
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Fijne vakantie Hans, enne.... niet te veel prakkiseren, als je terug komt weet je gelijk hoe hier verder mee te gaan:beer:
    Dat is zo onderhand toch wel bekend in de modelbouw, problemen los je makkelijker op als je eraan begint.......:rofl:
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  8. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Nou gebruind en wel zijn we weer veilig op honk. Dus we kunnen weer even, een weekje maar want volgende week ga ik met linkerhand onder het mes. Niet heel ernstig even 3 vingers weer losmaken en recht zetten.

    Het roer is gesloopt zover, de achtersteven goed gered, ik laat dat zo maar ga wel de dubbeling proberen aan te brengen.
    Het roer zelf ga ik uit een nieuw stuk hout maken. En dan de vingerlingen uit 0,4mm koper. Ik ga wel de oude pennen en busjes gebruiken. dat zie je nauwelijks en is makkelijker om te doen.

    Dan is er nog wel het vraagstuk van het koperbeslag op het roer. Blom zegt koper, Dik zegt bij de dubbeling lood en alleen op de kopse kant koper. Maar bij meerdere bouwverslagen kom ik niks van beslag tegen.

    20181002_154322 (Custom).jpg

    20181002_154316 (Custom).jpg

    20181002_160244 (Custom).jpg
     
    Herby63, pietsan, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Bekleden met koper kwam pas in de 18e eeuw in Nederland op. Wel bekleedde men al met lood, maar ook een dubbele huid van naaldbomenhout afgewerkt met een mengsel van gekookte hars van pijnbomen vermengd met pek of lijnzaadolie. Dit had een vaalwitte kleur omdat men er krijt aan toevoegde. Het mengsel heette harpuis.
    Vanwege dit mengsel worden modellen van 17e eeuwse schepen onder de waterlijn vaalwit geschilderd.
    Koper kwam op toen men op grotere schaal platen kon maken, en toen bleek dat alg en ander ongedierte hier minder op groeide. Bovendien werd een schip er gladder en dus sneller van.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2018
    pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Maar het dubbelen met koper had ook een nadeel. Men zette het vast met ijzeren spijkers en dit corrodeerde door galvanische werking versneld weg. De spijkergaten in de romp van het schip maakten dat het schip sneller rotte, en het kwam wel voor dat een schip haar koperen dubbeling verloor en vrijwel gelijk daarna de romp uit elkaar viel.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2018
    Marcus Botanicus en Frank Wouts vinden dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Welkom terug Hans
    Het is toch wat met die seconden lijm:rofl:
    Nee hoor Hans we maken maar een grapje succes met de operatie, en ik hoop dat je weer snel aan het bouwen kunt, kunnen wij weer genieten;)
     
    Hans Groenenberg en Hoosterw vinden dit leuk.
  12. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik heb een paar hele productieve en leuke dagen gehad. Na het eentonige werk van de geschutpoorten nu weer eens een leuke uitdaging, het nieuwe Roer.
    En omdat ik meestal niet veel van het werk zelf laat zien nu maar eens een serie van hoe ik het roer (zover, het is nog niet af) gemaakt heb. Ik heb de methode gekopieerd van iemand op MSW dus zeker niet mijn eigen uitvinding.

    Het oude roer was uit 1 stuk (en te dun) en ik wilde het nu uit twee stukken maken. Dus tekeningen op schaal geprint, daar had ik wel even voor nodig voor ik het juiste percentage in Adobe reader had.
    Hout op overmaatse dikte gezaagd en twee stukken beplakt. De nerf is tegen gesteld zodat de twee stukken elkaar bij krom of scheef trekken wat opheffen.

    20181003_160334 (Custom).jpg

    Uitgezaagd en daarna op de freesbank.

    20181004_143337 (Custom).jpg

    20181003_155522 (Custom).jpg

    20181003_160829 (Custom).jpg

    Gelijmd en nu onderzijde op maat maken, het roer moet hier nog zakken.(ps het schip hangt op zijn kop)
    20181004_150820 (Custom).jpg

    Alvorens de sparingen frezen eerst op dikte maken.

    20181004_151949 (Custom).jpg


    Eerst proefdraaien met een ander stuk voor de juiste diepte en radius en hoe ik alles ga vastzetten.

    20181004_161913 (Custom).jpg

    Het echte werk....
    20181004_162738 (Custom).jpg

    Daarna het rechte stuk erin frezen met een 10mm frees, ik had ietsje diepte verschil maar even een beetje schuren trok dat snel recht.
    20181004_164008 (Custom).jpg

    Het resultaat voorlopig na het bijwerken.

    20181004_165104 (Custom).jpg

    Nu moet ik nog 1 probleempje oplossen en dat is dat de kopse kant van het roer op 60graden afgeschuind moet worden, maar mijn kleine freesbank kan deze lengte niet aan. Ik kom 2 cm te kort en ik vrees dat ik op de grote frees te veel splinters afgebroken krijg.
    Dus voorlopig denk ik een mal maken waar ik hem in kan klemmen tussen 2 rechte/haakse stukken en dan gewoon schuren op de schuurbank.

    En dan de volgende uitdaging. Zelf de vingerlingen maken.
     
    Herby63, ThVo, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wat een prachtig gereedschap heb je daar! Maar je moet er ook mee kunnen werken en dat blijkt.. petje af mooi gemaakt.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik kan niet anders zeggen!
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    met de rest eens
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  16. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je!! :worship:

    Het gereedschap heb ik de afgelopen 4 jaar bij elkaar gespaard. het meeste is of tweedehands van marktplaats (daar heb ik het meeste van Proxxon gekocht) of demo vanuit een winkel. Zo heb ik mijn Mafell zaag- en freestafel gekocht.
     
    Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is inderdaad een heel mooi setje gereedschap :):)

    En ook nog eens een leuke beschrijving hoe je het roer maakt.:rofl:
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Met het juiste gereedschap en de kennis om het te gebruiken kan je prachtige dingen tevoorschijn toveren.
    En volgens mij ben je daar wonder mooi in geslaagd.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  19. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank jullie voor alle complimenten!! Het is ook een kwestie van veel doen. Oefening baart kunst :).

    Ondertussen ben ik onder het mes geweest met de linkerhand en de genezing gaat voorspoedig. De vingers staan weer mooi recht. Morgen ga ik eens proberen weer wat te doen.
    Voor de operatie had ik nog gauw iets met het roer gedaan. Afgeschuind en een begin met de vingerlingen. Ik doe het nu maar helemaal opnieuw en ik gebruik de oude busjes niet meer.



    20181006_154555 (Custom).jpg

    de pen moet nog wat korter.
    20181007_165506 (Custom).jpg
     
    Herby63, ThVo, CXello en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi knutselwerkje laat je daar weer zien Hans:thumbsup:
     
    Hoosterw vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina