Nemesis racer EP 1560 mm.

Ik ben hem aan het bouwen. Mooie ARF kit!
Alleen het gewicht klopt niet en de motor die HK vermeld is echt te licht.

Ik heb hem nog niet af....maar hopelijk vliegt hij niet zo goed als hij uitziet.

l8r
Rob

Cockpit hatch

Hoi,

Bij deze de fotos van het bouwbericht en mijn modificaties.
De bovenzijde (cockpit hatch) word vastgehouden met een elastiek. Hiervoor heb ik magneten gebruikt. Zie foto. Dat werkt super nu.
Onder magneet wat carbon (zo'n band)

Uploaded with ImageShack.us

Ook te zien GensAce 5s 4000mAh pack.
Daar heb ik er twee van...en moeten voor de saus zorgen :)

Scale cockpit

Hoi,

Zonder piloot vind ik het maar niks... de 1/5 piloot past erg gaaf bij dit model :)
Zwart papier/karton gebruikt van Bruna.

Laatste foto is wat licht epp schuim om afstand te houden van de grond, als de cockpit hatch naast het vliegtuig ligt.

Motor mount

Motor mounting....

Als regel heb ik dat een motor ongeveer 10% van het totale gewicht moet zijn.
Dan heb je gewoon met de juiste rpm/volt veeeeeel power.
Het gewicht bij HK klopt niet. 2kg of 2.1kg haal je echt niet. Ik kom ongeveer uit op 2.5kg of 2.6kg (complete gewicht met accu)

Dus NTM 42-48 motor besteld. Echter... de motor mount op de Nemesis moet 1cm korter.
Gedaan via een truuk. Als volgt

kopie gemaakt van front:

meteen gat geboord en lijnen overgenomen en afstand blokjes gemaakt (6mm was de afstand)

Erin gelijmd met Endfest 300. Tevens carbon vezel gebruikt. Maar was nog niet op de foto.

En toen gaan zagen...het voorste gedeelte eraf

En viola...motor erop

Het past nu allemaal :D

Verder nog...

Hoi,

Voorlopig ben ik nog even aan het bouwen. Tevens aan het wachten op HK carbon landing gear.
HobbyKing R/C Hobby Store : Carbon Fiber Landing Gear 150mm

Het orgineel is vrij zwaar en dit buigt niet door...

Verder had ik HK servos, maar die bevallen niet. Heb gekozen voor 4x Graupner 8077 digitaal servos. Dat zijn standard digitaal servos, maar bevallen prima in een ander kist van mij. Op zijroer heb ik Graupner DS 8081 omdat daar wat meer kracht is gevraagd.

Trouwens... hoogteroer is met twee servos. Eigenlijk zou het lichter kunnen dan 2x 8077 servos. Maar die passen makkelijk.

De alu tube in de kist is erg zwaar. 110gram als ik me niet vergis. Helaas is er geen carbon tube te krijgen met diameter van 19mm

Efin..... ik hoop dat hij net zo goed vliegt als dat hij uitziet. Echt een heel gave ARF kit!

Rob

Hoi,

Schijnbaar ben ik de enige die deze kist heeft in Nederland.
Op het hoogte roer ben ik Hitec servos aan het zetten. Iets kleinere versies, waardoor er weer wat extra knutselwerk nodig is. Ik spaar wel weer 40gram in het staartstuk.
:D

Rob

Hoi.
Ik denk ook dat jij de enige bent met deze kist in Holland.
Of in ieder geval wel een van de weinigen met zo'n kist als deze.
Heb dit toch wel mooie toestel al een paar keren voorbij zien komen bij HobbyCity.
Ziet er gelikt uit, maar schijnt toch op 4S Lipo te vliegen?
Zelf vlieg ik al mijn vliegtuigen en QuadCopters op 3S 2200Mah Lipo packs.
Om nou een hele batterij aan Lipo packs extra te moeten aanschaffen om deze kist mee te moeten vliegen vind ik net iets te ver gaan. (besteed m'n centen wat wijzer tegenwoordig)
Dan koop ik me nog liever een 10 stuks 3S 2200Mah Lipo packs erbij voor de vliegmachines die ik nu al heb.
Dat is eigenlijk de voornaamste reden voor mij waarom ik deze kist nog niet heb geprobeerd.
Wens jou veel vliegplezier met je mooie toestel straks.
Gaat vast wel lukken.
Vr Gr E

Hoi,

Nouw, deze is als vervanging voor een 4takt kist. Die ga ik verkopen. Cosmic Wind.
Is mijn eerste 4takt kist.... maar ik ben toch meer een electro vlieger.

De Nemesis zal zeker ook met 4s vliegen. Maar even als vergelijking. Een Funjet vliegt ook met 3cellen. Maar met 4cellen word het pas echt leuk!
Dus ook hier, 5cellen omdat ik wel van "power" houd :)

Het schiet aardig op nu. Op hoogte roer heb ik Hitec servos gezet van 27gram. Twee stuks. Bespaart wat gewicht.

Hopelijk vliegt hij niet zo goed als dat hij uitziet! We zullen het spoedig weten

Rob

Hij is bijna af,

Gewicht is 2725gram op moment, maar ik denk dat dit gewicht niet verkeerd is voor een kist van 1.56m

Bij de lokale hobbyshop heb ik nog carbon landingstel gekocht en daarmee bespaar ik nog eventueel 45gram. Maar ik weet even niet of het sterk genoeg is, omdat het sneller buigt dan het meegeleverde landingsgestel. Twijfel ik dus nog over

Het meest zwaar is de tube. Die is maar liefst 110gram en heeft diameter van 19mm. Dit maakt dat het onmogelijk is om een carbon te gebruiken. Die zijn namelijk allemaal 20mm :(

Maar goed... ik ben benieuwd. Balans is goed...en nog even alles checken en dan vliegen met de hap!

Super!!
Dan ga ik jou bij deze heel veel sukses wensen bij de Maiden vlucht van je mooie kist straks.
Hoop dat ze naar wens zal vliegen en jou gaat bevallen.
Vr Gr E

Gisteren gevlogen en dit is een zeer gave kist!
Hij trok veel bekijks :)

Carbon landingsgestel is een beetje instabiel....minder stijf. Maar 40gram lichter.
Misschien ga ik weer terug naar het standaard landing gestel.

Gemeten na de vlucht met half vol pack en 980watt. 13x8 APC-E prop.
Power is prima en snelheid behoorlijk (volgens de leden in de club). Na een paar vluchten zal ik ook eens de 13x10 APC-E prop proberen. Voor nog meer speed.
Maar goed...speed went altijd en ik vlieg veel met de Funjet en het kan nooit hard genoeg :)

Natuurlijk zullen de amps dan ook omhoog gaan met een 13x10...maar ESC is 85amp en de motor kan 1300watt verdragen.

Zoals gemeld is de alu wing tube erg zwaar. 110gram en door wat luchtgaten ben ik al 25gram kwijt. Maar hij is echt een beetje overdreven en helaas geen carbon 19mm beschikbaar.

Trouwens, ik heb in tegenstelling tot sommige op RCgroups gebalanceerd op 9cm en dat is bevalt prima.

Dus.... zeer goed bevallen!

Vliegen mogelijk als iemand geen diepte kan zien??

Heren van het Forum.
Ik zit met een vraag en wist even niet in welk Topic het moest geplaatst worden.
Indien een moderator dit onderwerp wil verplaatsen dan kan ik daar mee leven.
Voordat ik de vraag stel even een toelichting:

Afgelopen middag met een goede vriend aan de kabel gevlogen.
Ik heb zelf 2 stuks Spektrum DX6i zenders.
Met een kabel ertussen kan ik gebruik maken van de functie: leraar/leerling.
We vlogen met mijn Hype Wow en ik nam de zender over als telkens de persoon naasr mij even de controle over het toestel verloor.
De persoon had nog nimmer eerder met een modelbouw vliegtuig gevlogen, dus het was best spannend.
Achteraf gezien, ging het allemaal best wel naar behoren.
Maar na het vliegen heb ik wat zaken doorgesproken met de persoon over hoe hij het vond gaan.

Hij vertelde mij dat hij paar keer over tijdens het vliegen last had van slecht zicht op hoe het toestel zich naar verhouding in de lucht zich bevond.
We kennen dit fenomeen allemaal wel.Dus dat is niets nieuws.
Maar de persoon vertelde mij ook dat hij GEEN diepte kan zien.
Alsof ik met 1 oog dicht zou vliegen legde hij mij uit.
Nu had ik het er afgelopen avond met een vliegmaatje over en die vertelde mij dat als de betreffende persoon echt geen diepte zou kunnen zien dit een probleem zou kunnen opleveren voor het willen leren vliegen.

Mijn vraag is deze: klopt dat?
Als iemand GEEN diepte kan zien, kan die persoon dan echt geen vliegen met een modelbouwtoestel leren?

We hebben afgelopen middag een 4 stuks vluchten van elk rond de 8 minuten gemaakt.
Er waren momenten bij dat ik echt het toestel uit een lastige situatie moest halen.
Vond dat helemaal niet erg, want juist daarom ging hij aan de kabel.
Maar ik vraag me nu echt stellig af of hij wel door moet gaan met deze hobby.
Hij heeft namelijk al zelf een toestel gekocht.
Soort van Easy Star kloon.
Heb dat toestel voor hem afgesteld en afgelopen middag ingevlogen.
Dat ging best maar als ik het toestel door hem had laten vliegen was het geheid fout gegaan met een Crash als gevolg.
Wie o wie kan mij van wijze raad voorzien en een antwoord geven op mijn vraag?
Vr Gr E

Back