Neu motoren, ervaringen (ook Lehner Tekin en Castle )

Ik zit erg sterk te overwegen om 1 of meer Neu motoren te gaan bestellen in de VS. Helaas is er weinig over te vinden behalve de specs op de site van Castle. In de VS is men aardig enthousiast over de motoren maar ik hoor hier en daar toch ook wel wat andere geluiden.
Dus:
Heb je een Neu motor: hoe bevalt ie? Hoe verhoudt deze zich tot b.v. een Castle of Tekin?
Wat zijn de nadelen?

Voordelen zoals ik het zie:
licht gewicht, kleiner dan equivalent, hoog rendement (zegt men)

Nadelen:
Duur, kabels lijken dun, schacht is niet afgeplat? Is hij wel open te maken voor service?

Laatst bewerkt:
Ik heb geen NEU motor, maar je hoort er idd goede verhalen over (natuurlijk ook enkele slechte) in de USA.

Kabels zijn zeker dik genoeg, maak je daar maar geen zorgen over. Wat bedoel je met de schacht afgeplakt precies? Die gaten aan de voorkant voor de koeling? Zo ja: die zijn idd gewoon open en daar kan vuil in komen. En ja, hij is zeker open te maken voor service.

Op fora als RCGroups, RC-Monster e.d. is veel, héél veel over deze motoren te vinden, daar zou je eventueel nog een kijkje kunnen nemen.

Nee, de as heeft op de tekening geen afgeplat stukje waar je de stelschroef op vastzet. Niet een enorm groot probleem, is wel op te lossen.

Ik zit al een tijdje op RCtech.com en RCShortcourse.com. Daar rijden ze er idd mee rond maar ik hoor niet zoveel specifieke details.

Dat ze een hoger rendement hebben en dus minder snel heetlopen lijkt me duidelijk maar hoeveel verschil er is met de anderen, dat lees ik nergens.

Ik zit te denken aan de volgende mogelijkheden:

1509 1Y op 3S voor de Slash (Slice eigenlijk) Deze motor is lekker kort wat wel handig is met een dwarsgeplaatste motor.
1512 1Y op 4S voor de Slash 4x4
1515 1Y op 5S voor de RC8e

http://www.castlecreations.com/products/neumotors/nm1500.html

Laatst bewerkt:
De mijne is niet op te maken voor service. Je heb een 1.2mm inbusje ervoor nodig. Heb ik besteld in een speciaal een maand geleden. Dat is zo'n speciale maat dat hun er blijkbaar ook een eeuw gaan moeten op wachten. Zucht. De lagers vind ik trouwens ook vrij kut van een Neu. Enkel om die reden heb ik nu een Tekin gekocht. Hij ligt momenteel op de douane dus ik vermoed dat ie volgende week hier zal toekomen. Zal dan een vergelijk voor je maken. Heb Castle Neu, Neu en Tekin dan.

Er zit wel een plat stukje op de shaft.

M.b.t. rendement is het lastig zeggen, maar aangezien ze beter zijn dan Castle zou ik me er geen zorgen over maken.

Ik heb zelf een 1509 een 1512 en een 1515. De 1515 heb ik altijd in mijn truggy gehad en heeft me nog niet in de steek gelaten (op een slechte soldeerverbinding van mezelf na). De 1512 heb ik nog nooit gebruikt en komt in mijn toekomstige buggy. De 1509 heb ik in de Hyper Mini STe gehad, zeer snel en werd nooit warm.

In het kort ben ik zeer te spreken over mijn Neu motors.

Koelgaten plak ik zelf af met tape om er voor te zorgen dat er geen zand in komt.

lagers slechter dan Castle? De Tekin hebben ABEC5 lagers. Dat loopt wel een stukje strakker dan de ABEC1 van Castle.
Het open kunnen maken is voor mij wel essentieel. Ik heb al eens eerder motorlagers vervangen voor keramische ABEC5 lagers en dat was een enorme verbetering. Die motor is inmiddels op z'n eind maar de lagers zijn nog perfect!

Lagers zijn niet slechter dan Castle, ik denk zelfs beter. Neu gebruikt : ''5x16x5mm Bearings Japan (Koyo or NMB - CNC grade, 100K RPM rated)''
klik

Ik heb onderstaande motoren:
1509 1.5D 4500kv
1512 2.5D 2050kv
1515 1Y 2200kv

De 1512 en 1515 zitten gewoon met schroefjes vast en kun je zo open maken. De 1509 kun je achteraan loswringen, geen schroefjes.

EDIT: Wat wel twee nadelen van Neu kunnen zijn:
1. De motor draad solderen. Deze is heel stijf en ik kreeg het niet goed gesoldeerd, maar heb nu een nieuwe manier ontdekt en die werkt goed.
2. Waar de draden uit de windings komen en door de achterkant zit speling. Als de draden veel bewegen kunnen ze gaan schuren tegen de achterkant van de motor waardoor en kortsluiting kan ontstaan. Ik heb hier zelf 0 last van en draden over het chassis laten lopen zorgt voor hetzelfde. Je kunt de draden opvullen als je wilt.

M.b.t. de prijs. 2de hands eens rondkijken. Is redelijk wat aanbod van.

Laatst bewerkt:
NEU motoren zijn het geld zeker waard en behoren kwalitatief tot de betere/beste motoren. Een groot voordeel vind ik trouwens de garantieregeling:

After the warranty period we offer a “no questions” asked 60% of current retail price replacement for motors that are damaged beyond repair. This exchange is limited to a motor of similar size and cost as the one being turned in.

Lagers zijn niet slechter dan Castle, ik denk zelfs beter. Neu gebruikt : ''5x16x5mm Bearings Japan (Koyo or NMB - CNC grade, 100K RPM rated)''
klik

Ik heb onderstaande motoren:
1509 1.5D 4500kv
1512 2.5D 2050kv
1515 1Y 2200kv

De 1512 en 1515 zitten gewoon met schroefjes vast en kun je zo open maken. De 1509 kun je achteraan loswringen, geen schroefjes.

EDIT: Wat wel twee nadelen van Neu kunnen zijn:
1. De motor draad solderen. Deze is heel stijf en ik kreeg het niet goed gesoldeerd, maar heb nu een nieuwe manier ontdekt en die werkt goed.
2. Waar de draden uit de windings komen en door de achterkant zit speling. Als de draden veel bewegen kunnen ze gaan schuren tegen de achterkant van de motor waardoor en kortsluiting kan ontstaan. Ik heb hier zelf 0 last van en draden over het chassis laten lopen zorgt voor hetzelfde. Je kunt de draden opvullen als je wilt.

5*16*5 zijn de standaard Castle en Tekin bearings. Mijn Neu heeft kleinere helaas :( Heb hier nog een paar 5*16*5 ceramische lagers liggen die ik in de Neu wou doen, maar die zullen niet passen denk ik. Zal ze dan maar houden voor de Tekin.

Nee, de as heeft op de tekening geen afgeplat stukje waar je de stelschroef op vastzet. Niet een enorm groot probleem, is wel op te lossen.

Ik zit al een tijdje op RCtech.com en RCShortcourse.com. Daar rijden ze er idd mee rond maar ik hoor niet zoveel specifieke details.

Dat ze een hoger rendement hebben en dus minder snel heetlopen lijkt me duidelijk maar hoeveel verschil er is met de anderen, dat lees ik nergens.

Ik zit te denken aan de volgende mogelijkheden:

1509 1Y op 3S voor de Slash (Slice eigenlijk) Deze motor is lekker kort wat wel handig is met een dwarsgeplaatste motor.
1512 1Y op 4S voor de Slash 4x4
1515 1Y op 5S voor de RC8e

Castle Creations | Neu Motors 1500 Series

Zoals Nard al zei; de meeste hebben wel een plat stukje op de shaft. (Ik zeg de meeste omdat volgens mij sommige NEU's dit niet hebben, dan moet je er even met de vijl/dremel aan)

klik
De "speling" op een lager wordt met een ABEC rating aangegeven. Een ABEC5 lager zit veel preciezer in elkaar en heeft veel minder speling dan een ABEC1. De RPM rating komt voort uit het soort materiaal dat wordt gebruikt. Een harde staalsoort zoals chroomstaal of vanadium heeft een veel hogere RPM rating dan b.v. RVS. Het lagertje kan dus veel sneller draaien zonder stuk te gaan. Aan de andere kant is RVS zachter en daardoor veel precieser te snijden (CNC) en meestal daardoor een hogere ABEC rating maar dus een lagere RPM rating. Een RVS lager gaat tot z'n 50.000 RPM wat voor een BL motor in principe voldoende is. Tenzij je echt het uiterste eruit gaat halen natuurlijk.

Ik ga de draden toch heatshrinken dus dat zal wel op te lossen zijn dan. Ik wil ze nieuwe hebben want je weet niet wat er voor jou met de motor is gebeurd. Van mezelf weet ik het wel. Ik ben supernetjes, maar van een ander weet ik het niet. Bovendien kan ik ze redelijk goedkoop hier krijgen.

Merk jij ook verschil in heetlopen tussen de Delta en de Wye gewonden motoren die jij hebt? En kan je eens een fotootje maken van de motoren naast elkaar?

Laatst bewerkt:
Ik ga nu een foto voor je schieten .. gimme a sec.

P1070318.JPG

P1070319.JPG

P1070320.JPG

P1070321.JPG

Nog requests van bepaalde hoeken of zo?

ABEC rating weet ik niet, maar is wellicht te vinden met wat zoekwerk.

Heet lopen ... Mijn Y wordt redelijk warm tijdens racen. Laatst bij Mach One geraced, een vlotte baan en het was stinkend warm buiten. Ik geloof dat ik 70c aantipte. Die 1509 is nooit warmer dan 40c geweest, beetje overpowered voor de Mini STe. De 1512 heb ik 1 keer vijf minuten in de Mini STe gedaan samen met de MMM op 4S. Je raad het al ... alles was ijskoud.

Laatst bewerkt:
Mbt bearings vond ik net dit. Oud draadje en gaat over een ''H''versie (Heli).

robmoney from helifreak.com zei:
Neu specs out only ABEC3 steel bearings for these motors, so when they repair it, it gets the same cheap bearings...
Bron

Die kan je los wrikken als ik me niet vergis. Kan me herinneren dat ik die er een keer vanaf heb gehaald, maar dat ik hem niet over die 90c connectors heen kon halen.

Kijk deze foto maakt weer een heeeeleboel duidelijker :D
Je had toch nog niet met die 1512 gereden? kwam ie zo uit de doos dan? En zit daar nou roest op de rotorschacht van die 1515?:confused: Die roest komt dan hopelijk van de pinion? Die flux is een 2200 lijkt me toch?

Mooi rijtje zo hoor, daar ligt voor duizend euro aan motor....

No problem.

Al mijn motoren heb ik 2de hands bemachtigd. Die 1512 heb ik zo ontvangen.

Ik zal eens even naar die shaft kijken, was me niet eens opgevallen.

Die meest rechtste is de CC-Neu-HPI-Flux 1515 1Y 2200kv ja.

Voor 1000 euro stuur ik alles morgen op, op mijn kosten uiteraard ;)

Mbt bearings vond ik net dit. Oud draadje en gaat over een ''H''versie (Heli).

Bron

Die kan je los wrikken als ik me niet vergis. Kan me herinneren dat ik die er een keer vanaf heb gehaald, maar dat ik hem niet over die 90c connectors heen kon halen.
Ja ik snap dat heli gasten keramische lagers gewend zijn. Ik koop ze ook oa. bij een helishop. maar om nou te zeggen dat ABEC3 slechte lagers zijn gaat wat ver hoor. Maarja. Als ik de maat weet zal ik daar ook keramische in stoppen uiteindelijk, zo ontzettend duur zijn ze nou ook weer niet meer.

Back