newbie in bootjes(net gekocht) en toch nog extra vraagjes

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door smarivoet, 13 jul 2014.

  1. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    vanalles zitten lezen de laatste tijd. modelbouw is niet nieuw, heel lang geleden een auto gehad, nu hoofdzakelijk vliegtuigen, maar had zo het idee om op m'n broer z'n zwembad me eens uit te leven met een klein bootje... of eens hier of daar op een vijver op vakantie ofzo.

    Speelgoed wou ik niet (van die echte plastic), ik vind dat alles "maakbaar" moet zijn... Tmag ook allemaal oud zijn. budget: zo laag mogelijk natuurlijk.

    ondertussen iets gevonden en voor 15eur had ik 2 bootjes en zelfs nog een autooke.
    De gele boot was voorzien met alles behalve een batterij+ontvanger en een stroombatterij... Dewelke is eigenlijk nog moet zoeken... het voltage is me niet helemaal gekend... ik gok 6V maar ben niet zeker. Iemand?
    motor:
    [​IMG]

    de regelaar bestaat nog uit eentje met 4 standen: achteruit, uit, vooruit en vooruit met meer contactpunten en wordt aangestuurd met een servo (hoe nostalgisch is dat :) ).
    de servo voor de aansturing van de regelaar en het rudder heb ik maar vervangen. Die bestonden nog uit fiches van 4 generaties geleden...
    dan nog een bakje voor ontvangerbatterij gemaakt en een latje voor de toekomstige batterij op te leggen...
    Een aan-uit schakelaar ertussen en dan rest er nog enkel een aantal afdekplaatjes te maken...

    [​IMG]
    [​IMG]


    de andere boot die heeft nog de as met smeernippel. verder heeft die nog een (serieus grote) motormount voor een methanol-motor... waar dus de olie-resten ook nog her en der van aan de romp kleven als smurrie

    [​IMG]

    en een afgrijselijk lelijk afdekplaatjes in een soor plexyglas ofzo...
    [​IMG]




    de vraagjes:
    wat is zo'n bootje dat ik nu gekocht heb nog waard? kwa nostalgie kan het waarschijnlijk wel tellen en was het me de 15eur alleen al waard... al was het maar om in de garage stof te vergaren.
    hoeveel volt mag/kan er nog op dat motortje?
    voor die blauwe ooit eens klaar te stomen... iemand een idee van elektro-setup kv, amps,... (mag ook "modern" zijn ==> heb ook nog een hoop liggen van vliegerkes dat misschien bruikbaar is)?
    Hoe zagen zulke bootjes er "vroeger" afgewerkt uit?
    een smeerpompje zou ik nog willen vinden, liefst eentje waarvan de nippel kan vervangen worden door eentje met een grote nippel(voor oldtimer-wagens 1:1 te smeren). iemand een idee?
    en misschien de meest gekke vraag... mag er eigenlijk mee in zout water gevaren worden?
    bij een aftrekkende zee heb je soms van die eilandjes met waterputten achter die soms een paar honderd meter lang zijn... lijkt me een leuke gelegenheid?

    Misschien leuk om die blauwe wat "fancy" te maken met metallic/snowflakes verf enz... tenzij dat dat natuurlijk té veel afbreuk zou doen
     
  2. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Anyway... ik had wel gehoopt op reacties,... dus dan maar zelf op pad getrokken. een 2cellen lipo aangesloten en een beetje zitten rondvaren op een plekje dat ik had gevonden.

    [media=youtube]yXgekh7PcsY[/media]

    Na een goeie 5 minuten op volgas te varen was de motor nog "koud" metalig. ik had de IR meter niet bij, maar die zal ook maar een goeie 30graden aangegeven hebben.
    7.4volt dan toch te weinig?
    Het rommelen in het bootje hoop ik nog op te lossen bij het uitbalanceren van het propje en de as eens te smeren.

    ik ben er ondertussen ook uitgekomen dat de andere boot niet heel veel rapper moet gaan... daar ga ik dan ook gewoon een vliegtuigmotor op aansluiten met niet teveel KV.
    Enkel de verbindingsstukken zijn "nieuw" voor me, daar had ik tot nog toe geen ervaring mee.
    alle tips en tricks en antwoorden op vorige vragen zijn nog steeds welkom.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Joah, in dat bootje kan wel een béétje meer pit. Hij planeert nog niet eens, terwijl de rompvorm daar toch echt wel naar is.
    Door naar 3S dan maar!
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Stijn,

    Beide rompen lijken me oude FSR modellen, oorspronkelijk inderdaad met een methanol motor er in.

    Dat je weinig respons krijgt, is geen wonder, als je een foto van de motor plaatst, waarbij de tekst op de sticker deels wordt afgedekt door een stuurstang, en je zelf niet de moeite neemt om die info van de sticker even in je vraag te vermelden...

    De dubbele kardankoppeling is iets wat niet in een snelle boot thuis hoort, bij voldoende vermogen zullen de onderdelen je eens om de oren vliegen.

    Welke prop had je er onder bij de testvaart (diameter en spoed)?

    Groeten, Jan.
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Best kans dat die boot op 9.6 volt of meer heeft gelopen. 10 cellen NiCad of zo. Als je regelaar het kan hebben, en je goed op de temperatuur blijft letten, zou je een 3S kunnen proberen, denk ik.
     
  6. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    PUNT :) had ik zelf helemaal niet door. Er staat dus op Navy M 6 Volt. Waardoor ik dus (mogelijks foutief) af kon leiden dat het 6Volt ging zijn ;)

    check! dat had ik al ergens gelezen.
    Nu in eerste instantie is het niet de bedoeling echt "snel" te gaan. dat hou ik voor de blauwe boot als die verder afgewerkt gaat/zou worden.
    Ik had gewoon geen ambitie om een verbrand motortje te hebben... zeker niet in het midden van een vijver :)


    Indoorvlieger en setsunakaede:
    ik zal de 3cellen eens proberen, maar de regelaar is een mechanische... dus niks, gas of nog meer gas is écht wel moeilijk hoor ;)


    de prop zoek ik effe op, maar de kans dat dat er nog op staat lijkt me zeer klein.

    De vraag die me voorlopig nog het meest bezighoudt is of er in zout water mee gevaren kan/mag worden... voor de epoxy "kas" lijkt me da tniet erg, maar het stukje van de as dat in het water hangt misschien wel...
    En eventueel of hier een regelgeving over is(varen aan de kust/strand).
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Stijn,

    De robbe Navy M6 is een Mabuchi RS 555 SH.

    Met enig 'geggoogle' vind je dan dit:
    'De Navy M is in een oud robbe Datenblatt aangegeven met 6V met een onbelast toerental van 940 U/min pro Volt bij een stroomopname van 0,5 A.'

    Op 6V kom je dan onbelast op 5640 toeren, da's voor een vlot schaalmodel, op 12V op 11280 toeren, da's een schaal speedboot.
    Reken onder last met een rendement van 75% (da's heel optimistisch) dan kom je op respectivelijk 4230 en 8460 toeren uit.

    Gezien de omgeving is de boot rond de 65-75 cm lang?

    Als het vlot moet kunnen varen zou ik er een Speed 700 in steken op 12-14 cellen NiMH, of een 4S Lipo.
    Props vanaf Ø36 mm tot iets van 40 - 42 mm, e.e.a. afhankelijk van het feit of je de motor van waterkoeling voorziet.

    Als je de kosten wilt drukken en absolute topsnelheden niet van belang zijn, ga dan niet voor een Graupner 9,6V Speed 700BB Neodym 6306 (van rond de €65,00), maar voor deze:
    10T Racing-Motor JOHNSON HC785LP/HS - Motoren - Gleichstrommotoren - - Pollin Electronic

    Met betrekking tot een nieuwe 700 motor; neem alsjeblieft de moeite om 'm in te laten lopen, dat verhoogt de prestaties en de levensduur.
    De vorm van nieuwe koolborstels is dusdanig, dat het contactvlak met de collector minimaal is, jaag je de motor even op 12V in de toeren ('om te zien of 'ie 't doet') dan loop je gelijk de kans dat je de collector beschadigt door het vonkenvuurwerk, dat nieuwe borstels trekken...

    Laat je de motor inlopen op een zo laag mogelijk voltage (de motor moet nog juist blijven draaien) terwijl de motor, tot de helft ondergedompeld, met de collector in water draait, dan zullen de koolborstels de ronding van de collector aannemen zonder dat de zaak inbrandt.

    De motoren hebben aan de collectorzijde een glijlager, dat kan prima in water draaien, de ander kant is een kogellager, dat kan daar niet tegen...

    Als het water donker begint te kleuren, stop je en controleert of de koolborstels aangepast zijn aan de collector.
    Ben je tevreden, dan droog je de motor, uitblazen met perslucht gaat prima, of op een warme plek laten drogen, een klein(!) drupje olie op het eindlager en de motor is klaar om aan de slag te gaan.

    Als de schroefas roestvrij is en je gebruikt kunststof props, dan kun je best in zout water varen, als je na het varen de boel maar grondig naspoelt met zoet water, zeker als de motor voorzien is van waterkoeling.

    Als je gaat voor mantel- én borstelkoeling (wat aan te bevelen is), dan moet je twee inlaten en uitlaten in de boot maken, ééntje voor de regelaar en één koolborstel, de andere voor de mantelkoeling en de andere koolborstel.
    Op deze manier zijn de lengtes slang (dus de waterkolom) dusdanig lang, dat je geen kortsluiting krijgt.

    De uitvoering op de foto is dus voor gebruik op zoet water!

    [​IMG]
    De onderste slang, die de beide aansluitlippen verbindt, vervalt dus.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    thx! das een hele boterham.

    Ik had al horen vallen dat ze de brushed motoren laten indraaien en half onder water. Als het zover komt, dan zoek ik dat zeker op.
    het huidig motortje in de gele boot is zeker geen nieuwe hoor ;)

    ivm de 3cellen: slecht idee, motor wordt voelbaar warmer(geprobeerd de avond voor Jan z'n epistel ;) anders had ik het zelfs niet eens geprobeerd). Het varen wordt er wel plots leuker door. Dus het begint wel te kriebelen voor die blauwe ;) of het is gewoon "the need for speed" :)

    In ieder geval, ik ga me er niet teveel bij voorstellen. Voorlopig is het op 2 cellen leuk relax aan de kant van het water.
    nu nog een oplegger zien te bouwen om aan de truck te koppelen, dan zijn we helemaal goe bezig :)


    ps: ivm de propjes, het zijn pastic propjes, op die blauwe boot staat een rood propje in zo goed als nieuwe staat zonder enig merkteken of indicatie van pitch. De zwarte propellor op de gele boot duidt enkel 40 aan. Verder niks :).
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Lijkt me beter deze snel te vervangen door een echte regelaar, die traploos gas geven mogelijk maakt. Beter voor motor en accu, en makkelijker varen.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zo'n regelaar is de op één na beste manier om je ampere's om te zetten in warmte. "Vroeger" hadden we weinig anders, behalve die regelaars met een metalen lip die over een weerstand gleed (Tamiya) en daar moesten we het mee doen. Tegenwoordig koop je voor een paar tientjes een electronische regelaar die vrijwel onverslijtbaar is, waterdicht en veel meer ampere's aankan dan zo'n mechanische. Lijken met genoeg argumenten om over te gaan op een andere regelaar.
    Oh ja, en de beste manier om accu-capaciteit om te zetten in warmte is bewust kortsluiting maken.

    In ieder geval geen algemeen geldende regelgeving of een algemeen geldend verbod. Je zult uiteraard altijd moeten opletten dat je niet gaat varen waar ook mensen zwemmen. Zeer zeker met een "snelle" boot. En als je wilt varen in zout/brak water: zorg ervoor dat al je elektronische componenten droog blijven! Zout water op elektronica = einde elektronica.
     
  11. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Hallo allemaal, ik he deze Robbe Navy M6 in mijn Zwarte Zee zitten en zou graag willen weten welke accu ik erin zou moeten zetten? Dan zit er ook nog een boegschroef in en wie weet of ik dan met de Robbbe Mini200 uit de voeten kan? Deze zaten er bij toen ik de boot kocht en zou hem willen laten varen.

    Alvast bedankt voor het meedenken.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kikonline, Even Googlen op beide producten. De motor is een 6 Volt exemplaar. Hoeveel ampere de Mini 200 aan kan heb ik (nog) niet kunnen vinden. Maar je moet er zelf ook een beetje moeite voor doen! Je zou een accu van 7,2 of 7,4 volt kunnen nemen. Klaas.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Of 6V lood, of (als je iets meer "pit" wilt: 7,2V Nicad of een 2S Lipo.
    Bij beide laatste accu's zul je waarschijnlijk lood bij moeten plaatsen om het model te ballasten. De ZZ is een smal, nogal instabiel schip.

    Als het deze:
    pt15_3.jpg
    is:
    D'r staat max 14V, 12A op. Als jouw boegschroef 12A trekt, heb je twee mogelijkheden:
    * of je boegschroef zit compleet vast
    * of je model is ongeveer 1:5 en je boegschroef heeft een doorsnede van 10 cm of meer...
     
    kikonline vindt dit leuk.
  14. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Dank jullie wel voor de reacties. Het is voor mij ook even nieuw, maar zitten we niet de topic van een ander te vervuilen doordat ik hier een vraag stel? Kan ik niet beter een eigen topic starten? Het is trouwens die Robbe Mini200 van de foto.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mwahhh.... De laatste reactie op de vragen de TS dateert van 2014, dus dat zal wel meevallen. Maar als je meer vragen hebt over je ZZ, kun je inderdaad een "eigen" topic starten. Er staat best veel over dit schip op het forum, dus enig speurwerk heeft wel zin.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  16. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik heb mij al behoorlijk ingelezen en zou graag met beperkt budget willen gaan varen. Mijn oude Robbe Mars zender uit 1981 heb ik verkocht en zoek een betaalbaare versie, mag ook 2e hands zijn en zoek eigenlijk advies of ik hem kan laten varen met de motor, boegschroef en vaart regelaar die er nu in zit. Ik zal nog even een eigen topic aanmaken met mijn vragen en foto's erbij.
     
  17. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Bij Krikke in Groningen ligt een goed uitziende Futaba F14 met kristallen voor 49 euri's.
    Dat lijkt mij redelijk betaalbaar.
    Ik werk in Groningen dus zou hem op kunnen halen.

    Groet, Cees :bye:
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Enig idee hoe oud je Zwarte Zee is en in welke staat motor en boegschroef zijn? Is het schip al geschikt om in het water te testen? Laten we er vanuit gaan dat je motorregelaar goed is. Om te varen heb je een zender/ontvanger met minimaal 3 kanalen nodig. Een of twee servo"s en een paar schakelaars. Als je voor de boegschroef een regelaar zou nemen met BEC, dan heb je geen ontvangeraccu nodig. Schakel je de boegschroef met een servo + schakelaars dan is er wel een ontvangeraccu nodig. Eerst eens kijken of je alles (inclusief ballast) een beetje kwijt kunt. Zoals Roel stelt is het een rank schip en moet het meeste gewicht onderin. Zorg dat voor het spul te water de afdichting op de schroefas goed is en het geheel soepel loopt. En maak eens een paar plaatjes, ook van het inwendige, waarop deze dingen goed zijn te zien. Dan kan er aan de adviezen nog iets worden bijgesteld. Gr. Klaas.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  19. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Super Klaas. Ik ga even wat foto's maken
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je hebt een PB. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina