Newbie vliegtuig bouwen

Discussie in 'Beginners' gestart door tomvelsen, 12 apr 2015.

  1. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    Beste Mede-hobbyisten,

    Ik ben Tom, 18 jaar, en ik wil graag deze zomer een trainer gaan bouwen. Het model weet ik al: Flitetest Tiny Trainer

    Ik heb op het moment 2 keuzes:
    of de gehele kit bestellen(€67,50),
    of zelf de bouwplannen downloaden en zelf bouwen. In het 2e geval bestel ik wel de accessoires daar(motor firewall, linkage stoppers, pushrods en controlhorns)(€32,50).

    Het vervelende is dat de wisselkoers heel ongunstig staat. Vorig jaar kon ik nog voor $29 aan goederen bestellen zonder invoerkosten, nu is dat nog maar $23. :(

    Maar nu dus mijn vraag:
    Ik ben opzoek naar elektronica. Ik heb nodig:

    Bouwmaterialen(ook alle bovengenoemde items)
    Motor (multirotor 1806/1804 wordt aangeraden)
    Esc
    Lipo
    Servo's (micro <5g)
    Zender+ontvanger (liefst 6ch met lcd scherm als toekomst investering)
    Propellor

    Zouden jullie mij het een en ander kunnen aanraden?
    Mijn budget is ongeveer €200,- in totaal, hier gaan nog de kosten voor de kit vanaf. Dus het zit ergens tussen de €130 en de €150 afhankelijk van de bouwmaterialen e.d.
    Ik hoop dat jullie mij verder opweg kunnen helpen!

    Mvg Tom
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Als je eerst wilt "proeven" aan het mogelvliegen en je budget is nog niet zo groot kan je eens naar DIT model kijken.
    De lader en de zender zitten er bij. Het vliegt behoorlijk goed. Vliegt ook met een beetje wind (tot windkracht 3 ongeveer) nog best redelijk. Is behoorlijk goed bestand tegen "onzachte" landingen. Kan redelijk makkelijk gerepareerd worden als het toch beschadigd is geraakt. Als de motor toch iets te zwak blijkt en je wilt langer kunnen vliegen is het niet zo moeilijk om er een borstelloze motor en een LiPo accu in te bouwen. En last but not least, hij kost niet veel.
    Natuurlijk zijn er (veel) betere toestellen maar daar betaal je ook (veel) meer voor. Wil je zelf bouwen, wat natuurlijk ook heel mooi is, dan zijn er ook voldoende modellen te koop veel dichter bij huis. Dit soort zaken moet je niet in de VS of zo kopen, daar kost het uiteindelijk behoorlijk meer dan je zou denken. Vrijwel altijd komen er douane kosten, invoerrechten en BTW bij. Je moet je realiseren dat die kosten over het geheel worden berekend, dus inclusief de verzendkosten! En die verzendkosten vanuit de VS zijn vaak ook aan de stevige kant.

    Er is de laatste jaren een grote modelbouw"winkel" bij gekomen en dat is HK. Die hebben hier in Europa ook een warehouse vanwaar ze hun spullen door Europa versturen. Dat kost meestal minder dan die spullen vanuit HongKong hierheen te laten sturen.
    Kijk dan bijvoorbeeld eens naar DIT toestel. Het kost duidelijk meer dan het eerste toestel dat ik aangaf. Maar dit is veel meer een vliegtuig. Het vliegt beter en uiteindelijk ook makkelijker dan het eerste toestel. Je kan met dit toestel ook in duidelijk meer wind nog goed vliegen. Ik heb er zelf een keer mee gevlogen bij windkracht 6 maar dan is het niet echt leuk meer. ;)
    Het is ook geheel compleet en de zender die er bij zit is een veel modernere en veelzijdiger zender. Er zit een borstelloze motor op en er wordt een LiPo accu gebruikt. Ook dit toestel kan best wel wat "misbruik" verdragen en is meestal ook goed te repareren als er toch iets te veel mis gaat. En geloof me dat zal je echt een keer gaan overkomen. :oops:

    Maar als je wat verder gaat zoeken zal je er nog best meer kunnen vinden en ook modellen die je zelf moet bouwen. Als je al wat bouwervaring hebt kan je zelfs van een tekening gaan bouwen. Daar zijn er meer dan genoeg gratis van op het www te vinden. Ook hier op het forum. Je moet dan zelf voor alle benodigdheden zorgen maar die worden zo goed als altijd bij de bouwbeschrijving opgegeven. En welke besturing je dan kiest hangt van je eigen voorkeuren en budget af. Als je één van de veel voorkomende merken kiest zal je vrijwel altijd een goede besturings set kopen. En dat hoeft echt geen schreeuwend duur ding te zijn. Een eenvoudige Spektrum zender met 6 kanalen zal vrijwel altijd uitstekend voldoen. Maar er zijn nog meer merken!

    Nog een waarschuwing. Als je al meer op dit forum hebt rondgekeken en gelezen zal je hebben gemerkt dat we altijd aanraden om naar een club te gaan. Kan dat om de ene of andere reden niet dan moet je er toch een ervaren modelvlieger bijhalen als je wilt gaan vliegen. Er zijn maar heel weinig mensen die niet direct bij de eerste de beste vliegpoging hun model crashen. Dat hoeft niet direct fataal te zijn maar die kans is toch duidelijk groter dan de kans dat je het vliegtuig goed in de lucht krijgt en zonder schade weer op de grond. Een ervaren modelvlieger kan je model netjes in de lucht krijgen, het trimmen zodat het netjes vliegt en je aanwijzingen geven tijdens het vliegen. Na de vlucht kan het het weer netjes voor je aan de grond zetten. De kans dat je zonder al te veel schade en problemen het vliegen zal leren is dan vele, vele malen groter. En pas op, goed leren vliegen en je model onder alle omstandigheden onder controle houden is lastiger dan je misschien wel denkt. Ook duurt het langer dan de meeste mensen denken.
    Succes met je zoekwerk en al vast veel vliegplezier toegewenst.
     
  3. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    Hoi Ernst,

    Ik heb al wat ervaring met vliegen. Ik heb een tijd geleden een firebird stratos gehad van hobbyzone(Horizon hobby). Het was makkelijk om te vliegen omdat het echt een beginnersvliegtuig was(auto-stabilisatie). Ook zonder de autostabilisatie was het zeer makkelijk te vliegen. Ik heb hem uiteindelijk verkocht uit tijdgebrek.

    Met hobbyking ben ik ook al goed bekend, ik heb tot voor kort veel met rc auto's gereden en dus ook veel bij hk besteld.
    Ik ben een jaar of 4 terug een keer bij modelvliegclub Atled is ritthem wezen kijken, maar daarna is er nooit echt veel van vliegen gekomen(geen idee of ze nog bestaan, website werkt niet meer).

    Ik ben er zeker van dat ik zelf de bovengenoemde trainer wil bouwen. Het gebruikte materiaal en de bouwwijze spreken mij zeer goed aan. Maar nu kan ik wel naar de website van hk gaan, maar dan weet ik nog niet of ik wel het juiste aanschaf. Vandaar dat ik hier om hulp vraag. Dus als iemand mij uit ervaring bepaalde elektronica kan aanraden om aan te schaffen, dan zou ik daar zeer mee geholpen zijn!

    Mvg Tom
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Als je dat vliegtuigje graag wilt bouwen dan moet je dat natuurlijk doen. Het ziet er niet gek uit en ik verwacht dat het ook wel goed zal vliegen. Het wordt als een trainer aangeprezen vandaar. Zeker kan ik daar niet van zijn natuurlijk. ;)
    Ze geven er ook een voorbeeld bij van welke elektro spullen je nog nodig hebt. Hoogstwaarschijnlijk zal dat goed voldoen voor dit vliegtuigje. Toch zou ik kijken of je gelijkwaardige spullen hier in Europa kan kopen. Dat kan best wel eens in de kosten kunnen schelen.

    Welke besturing? Wel een Spektrum zender zal hier zeker goed voldoen maar een FRSky of zelfs een Turnigy zal ook goed kunnen zijn. De "grote merken" zoals Futaba, Graupner, JR, Jeti en nog een paar hebben hele goede spullen maar daar betaal je natuurlijk wel voor.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    depron heb je hier in de buurt ook. Even kijken bij de lokale laminaathandelaar, daar gebruiken ze schuim onder vloeren.
    Dat is vaak redelijk gelijkwaardig aan depron. en je hebt 3 of 6 mm dik..

    motorschot kun je zelf zagen van een plaat multiplex. verlijmen met uhu voor schuim, liefst met epoxy.
    motor zit vaak een kruis bij voor de montage. die gaten kun je dan weer in je motorschot boren..

    heveltjes kun je evt ook nog zelf maken uit hout. daarnaast hebben ze in nederland ook gewoon heveltjes..
    2mm verenstaal bv voor de linkjes. z erin buigen, scheelt 1 stopper.
    servo's kun je waarschijnlijk met de vrij veel aangeboden 3 euro mirco servo's af.

    Je kan dus erg veel zelf maken.
    en de rest kun je gewoon in nederland halen. zoals hierboven al is gezegd, amerika china etc geven vaak extra bonnetjes mee die je mag betalen.

    zender is even wat kritischer als dit ook in het budget zit.
    even zoeken op wat een beetje instap zender kost.. bv en Dx6i van spectrum.
    futaba heeft ook weer een zender in datzelfde segment.
    je zal ook nog accu's moeten hebben, en een lader. vermoed ik..
     
  6. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    Materialen heb ik al gevonden op het verenstaal na. Microservo's, lipo's, servo verlengers, Y-harnas en connectoren haal ik gewoon bij hobbyking vandaan aangezien dit allemaal binnen de EU te verkrijgen is. Lader heb ik zelf nog staan. De items waar ik dan mee overblijf zijn de motor, esc en zender/ontvanger.

    Is DIT iets kwa zender?

    Voor motor en esc kan ik niet echt iets goeds vinden, iemand suggesties?
    Mvg Tom

    mvg Tom
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Wat motoren aan gaat is er vreselijk veel mogelijk. Uitgaande van wat de ontwerpers opgeven kan je bijvoorbeeld DEZE motor kunnen nemen. Lekker klein en ruim voldoende vermogen voor dit model.
    Met een 2S accu en een 7x3.5 prop kan je op een trekkracht van ongeveer 150gr rekenen. Dat moet voor dit model ruim voldoende zijn.

    Voor de aangegeven motor is DEZE regelaar voldoende zwaar en de BEC kan ongeveer 1A leveren wat voor de ontvanger en twee servo's voldoenden is.

    Een geschikte accu kan DEZE accu zijn. Lekker licht, kan de benodigde stroom ruim leveren en er zit een goede connector aan.

    Dan kan je DEZE servo's gebruiken. Dit zijn wel behoorlijk stevige servo's met metalen tandwielen wat voor dit vliegtuig niet direct nodig is. Daarom zou je ook DEZE kunnen gebruiken. Ze zijn ook nog goedkoper. ;)

    De zender die je aan geeft kan goed voldoen. De mogelijkheden en functies zijn ruim voldoende voor dit vliegtuigje. Hoe de kwaliteit is kan ik je niet vertellen, ik heb er geen ervaring mee. Over het algemeen zijn de spullen van Conrad wel goed dus kan je het best proberen. Hij is in ieder geval goedkoop.

    Met deze set-up zou je lekker moeten kunnen vliegen. Ook het eenvoudige "stuntwerk" kan je er prima mee doen.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2015
  8. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    Dankje Ernst! Ik heb nog twee vraagjes, hoe werkt de montage van de propellor aan de motoras precies? En waar kan ik verenstaal verkrijgen zonder onzinnig veel verzendkosten te betalen?

    Zelf heb ik nog even verder gezocht naar een motor aangezien ik gehoord heb dat het foamboard in de EU zwaarder uitvalt dan hetgeen dat ze bij Flitetest gebruiken.

    Wat ik tot nu toe heb: Link

    Daarnaast heb ik toch besloten om voor een spektrum dx6i te gaan vanuit het oogpunt van de prijs van een ontvanger. Voor de modelcraft kosten deze €37 en voor spektrum slechts een tientje bij hobbyking.

    Mvg Tom
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2015
  9. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
    heey,

    Middelburg.......... dat is nog niet zo gek ver weg van mijn vandaan Leuk !
    misschien eens leuk om een een kijkje te nemen bij de club : MODEL VLIEGCLUB DELTA - MVC Delta

    mvg
     
  10. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL

    Bekijk dit ook eens als zenderset.!
    Zender
     
  11. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    dat zou handig zijn als hij in stock was...
    spektrum die ik op het oog is helaas verkocht dus dit wordt dan waarschijnlijk mijn alternatief als ze hem optijd weer in voorraad hebben.
     
  12. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Inschrijven op: STOCK ARRIVAL ALERT en meteen bestellen als hij binnen is.:)
     
  13. KaiWissink

    KaiWissink

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Enschede
    hey tom,
    ben sinds kort ook begonnen met vliegen en bouw alles zelf met de tekeningen van Flitetest heb gisteravond de ft flyer gebouwd.
    heb hem iets opgeschaald naar een spanwijdte van 800mm, gebruik 9 grams servos, een 28x30 1300kv motor, een 9x6 prop en een 3cell lipo 1000mah en vlieg met een spektrum dx6i.
    Bestel mijn onderdelen bij rcgekko.nl , snelle levering en niet duur, de gebruikte motor kost 13,- (brushless outrunner).

    het materiaal dat ik gebruik is 5mm foamboard (papier-schuim-papier, gekocht bij de hobbywinkel) deze samenstelling is nodig om bepaalde vouwen te kunnen maken, en is met deze setup zeer goed de lucht in te krijgen. (mijn Nutball van FT weegt incl accu 480gram)

    groet en succes
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. KaiWissink

    KaiWissink

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Enschede
    Ik ben het trouwens niet helemaal eens met het perse gaan naar een vliegclub.
    Had nog nooit gevlogen en zit niet bij een club, mijn eerste vliegtuig was de Nutball van flitetest, en na 2 kapotte houten motorspanten vlieg ik keurig rondjes door het weiland aan de overkant..
    Een vliegtuig van foambord en hotglue is zo gerepareerd en kost niet veel. Dus gewoon proberen en van je fouten leer je snel genoeg..

    groet
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat zal best maar vlieg je op de juiste manier? Met andere woorden gebruik je de roeren op de juiste manier?
    Daar worden namelijk nogal veel fouten mee gemaakt, ook bij vliegclubs! Daar moet ik ook eerlijk in zijn.

    Een groot probleem is dat je dingen die je je zelf heb aangeleerd heel moeilijk weer zal afleren. Dus ook foute dingen. Dat overkomt iedereen, het is mij ook gebeurt en zal best nog wel vaker gebeuren ook. Toen ik 38 jaar geleden begon met modelvliegen heb ik het op een bepaalde manier aangeleerd. Daar waren ook dingen bij die niet helemaal goed waren. Vooral de manier waarop het hoogteroer en het gas werd gebruikt klopte niet. Landingen waren daardoor heel lang best lastig, het was vaak meer het model tegen de grond vliegen. Bij weinig wind was dan heel vaak de landingsbaan te kort. Nog langzamer vliegen eindigde dan wel eens voor de baan of nog erger in overtrekken en een crash.
    Pas toen ik een "echt" vliegbrevet (PPL) ben gaan halen heb ik geleerd hoe je op de juiste manier met het hoogteroer in combinatie met het gas moet werken om veilig te vliegen. Daardoor had ik veel mee controle over het vliegtuig en kon er ook goed mee landen. Het heeft echt behoorlijk lang geduurd voordat ik die verkeerde ideeën die ik hierover had aangeleerd kwijt was. En gek genoeg heeft het modelvliegen mij daarbij wel geholpen. De theorie wist ik wel, dat had ik in de boeken gelezen en de instructeur had het meerdere keren uitgelegd. Op de ene of andere manier viel het kwartje echter niet.

    Op een zondagmiddag ben ik met m'n model gaan oefenen door domweg mijn gevoel uit te schakelen, voor zo ver dat kan natuurlijk, en strikt volgens het boek te gaan werken. Of je me geloofd of niet maar de eerste keer dat ik dat deed eindigde dat in een perfecte landing. Direct nog een keer toen ging het minder goed maar ik had wel het gevoel dat ik meer controle over het model had dus nog een keer.
    Die middag heb ik misschien wel dertig landingen gemaakt die allemaal goed gingen en zelfs steeds beter. Toen had ik het door en kon ik het goed toepassen. De eerstvolgende les voor mijn PPL brevet ging het in het echte vliegtuig ook goed. De instructeur keek me aan en zei dat ik het direct nog een keer moest doen. Die les heb ik negen landingen gemaakt en vanaf dat moment kon ik vliegen. Twee lessen later heb ik mijn eerste solo vlucht al gemaakt.

    Een tweede heel belangrijk punt is de veiligheid. Niet alleen jouw veiligheid maar ook die van de eventuele omstanders en de omgeving. Wat moet je doen wanneer er iets mis gaat met je model? Dat is geen als maar wanneer! Er zal absoluut zeker weten een keer iets mis gaan.
    Je moet eigenlijk van te voren weten in welke situatie er iets mis kan gaan en dan zien te voorkomen dat je in zo'n situatie geraakt. Welke situaties zijn dat ? Dus hoe kan je die situaties onderkennen en mogelijk voorspellen? Dat moet je leren van een ervaren iemand. Door het alleen te doen kan je veel leren maar dan duurt het misschien jaren voordat je zoiets door hebt. Ondertussen kan er dan al iets ergs gebeurt zijn.

    Je hoeft niet perse naar een club te gaan maar schakel dan op z'n minst een ervaren goede modelvlieger in die je de nodige tips kan geven en die je gedurende de eerste vlieguren bij kan staan. Dat maakt het eenvoudiger, en vooral veiliger. Niet alleen voor jouw maar ook voor de omgeving. Een modelvliegtuig waar je de controle over verliest kan heel gevaarlijk zijn. Waar hij heen gaat en wat daar gebeurt heb je niet meer in de hand!
    Behalve van je eigen fouten kan je veel leren van de fouten die iemand anders al gemaakt heeft. Je hoeft die fouten echt niet allemaal eerst zelf te maken. ;)
     
    KaiWissink vindt dit leuk.
  16. KaiWissink

    KaiWissink

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Enschede
    Dag Ernst,

    Een heldere uitleg.
    Het kwam er van mijn kant misschien iets negatiever uit dan de bedoeling was.
    Ben alleen zelf niet het type om naar een club te gaan, het knutselen en proberen is wat het voor mij een leuke hobby maakt. Ben al blij dat iets wat op een vliegtuig lijkt en in een avond gemaakt is een rondje vliegen kan. De lol zit hem voor mij meer in het bouwen en sta niet uren lang te vliegen, vandaar dat ik een landing met de punt het weiland in niet altijd als een probleem zie (heb ik weer iets te repareren).

    Vriendelijke groet,

    Kai Wissink of Geerdink
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Bouwen is meer jouw pakkie aan. Daar is natuurlijk niets op tegen maar als je dan toch gaat vliegen moet je het wel veilig doen. Oke, de "veiligheid" van je model is niet zo belangrijk, als hij kapot gaat "heb je iets te bouwen". ;) Maar houdt de veiligheid van jezelf, de omstanders en de omgeving wel goed in de gaten. Als daar iets fout gaat is de eventuele schade veel moeilijker te repareren.

    Toevallig is gisterenmiddag bij mij hier om de hoek iets fout gegaan. Al een paar dagen was een jonge gast met zo'n klein helietje aan het vliegen. Je kent ze wel, zo'n ding van €49,95 bij de lokale speelgoedwinkel. Die dingen gaan als warme broodjes over de toonbank en worden aangeprezen dat iedereen er mee kan "vliegen". Die knul was al een poosje aan het knoeien en dat ding "vloog" wel maar ging natuurlijk steeds daarheen waar hij niet wilde. Op een bepaald moment ging dat ding er van door en klapte bij de bovenburen tegen het raam en daarna naar beneden. Kapot natuurlijk. Die klap heb ik zien gebeuren omdat ik op dat moment net de deur uitging voor een boodschap. Ik heb die knul een beetje geholpen en hem aangeraden niet meer op dat kleine grasveld te vliegen omdat het fout kan aflopen. Hij ging naar huis om de rotor bladen te vervangen, de ene was een paar cm kwijt en de andere was gescheurd. Toen in een uurtje later weer thuis kwam was hij toch weer bezig en heb ik hem nogmaals gewaarschuwd. Volgens hem was er niets aan de hand, zijn vader had gezegd dat er ruimte zat was. Tsja, dan kan ik niet veel meer zeggen behalve dat hij wel voldoende bij de huizen weg moest blijven want het kan een raam kosten. Daar lachte hij om maar nog geen 5 minuten later was het raak. Dit keer ging de heli de straat op en vloog tegen de achterruit van een auto die daar net reed. De vrouw in die auto schrok zich een ongeluk (letterlijk) en botste tegen een geparkeerde auto aan.
    Geen enkel persoonlijk letsel maar wel een mevrouw die een beetje over stuur was van de schrik en twee mensen die met een behoorlijke schade aan de auto zitten. En die mensen hebben helemaal niets met die heli te maken. Dus die knul heeft schade veroorzaakt bij twee andere mensen. Dat zijn de dingen waar niet bij nagedacht wordt!

    Ook al vlieg je niet op een grasveldje voor je huis of op een parkeerplaats maar ergens op een weiland met veel ruimte. Pas wel op, een modelvliegtuig vliegt veel sneller en is dus ook veel sneller een eind weg dan je denkt. Ook al ben je een kilometer bij de dichtstbijzijnde woningen vandaan, een model kan die afstand makkelijk binnen een minuut afleggen. Een snel model wel binnen dertig seconden!
    Nee dat is geen doom denken en het is ook niet overdreven. Het is iets dat ik in de loop van de bijna 38 jaar dat ik nu al met modellen vlieg heb gezien en meegemaakt. Gelukkig is er bij ons op de club nooit een ongeluk gebeurt waarbij "derden" gewond zijn geraakt. Maar zeker in het begin zijn er wel een enkele keer dingen gebeurt waarbij dat mogelijk zou zijn geweest. Dat is dus allemaal gelukkig goed afgelopen.
     
  18. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    De tiny trainer zit inmiddels al voor een groot deel in elkaar. Het is nu nog de kwestie van even wachten tot ze bij Hk alles op voorraad hebben. Ik zal als ik de tijd heb even foto's maken van het vliegtuig.

    Overigens heb ik 3mm foamboard gebruikt voor het bouwen. Je moet dan wel het een en ander aanpassen op de tekeningen, maar het scheelt wel weer een hoop gewicht! Op deze manier krijg ik toch hetzelfde gewicht terwijl er aan stevigheid relatief weinig verloren gaat en dat is in dit geval best belangrijk, want het foamboard dat ze bij flitetest gebruiken is veel lichter dan wat ze in de EU verkopen. In de eindejaarssamenvatting hebben de mannen van flitetest dit ook genoemd en ze zijn van plan het 'flitetest foamboard' ook naar Europa de gaan exporteren begreep ik.
     

Deel Deze Pagina