NGH 38cc benzine motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door marcivo, 26 dec 2016.

  1. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Hokjes,ik heb deze motor maar volgens de beschrijving mag ik geen 4 takt olie gebruiken en volgens een bepaalde winkel in Nederland mag BELREY olie ook niet gebruikt worden wie kan mij helpen aub!!!!.
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb deze motor ook en vlieg deze met Aspen 50 mengsmering.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Hoewel het een 4 takt motor is gebruikt hij geen 4 takt olie. Bij de "gewone" 4takt motoren zit er een bepaalde hoeveelheid olie in het carter wat door een oliepomp naar de te smeren punten in de motor wordt gepompt. Deze motor heeft geen olie in het carter en wordt net als een 2 takt motor gesmeerd door olie die door de brandstof is gemengd.
    Je kan dus geen 4takt olie gebruiken omdat die gemaakt is om in het carter te worden gedaan. Het mengt meestal ook minder goed met benzine. Het is zelfs niet onmogelijk dat bepaalde delen in de olie door de benzine worden aangetast. Daarom is er speciale 2 takt olie die wel goed mengt met benzine en er ook niet door wordt aangetast.
    Bel Ray olie zou kunnen maar dan moet je wel de juiste soort kiezen. Net als Shell olie, Kroon olie of wat voor ander merk dan ook. Je hebt 2 takt olie nodig en welke nu "de beste" is kan ik je niet vertellen, ik weet het gewoon niet. Er zijn mensen die daar uren over kunnen discussiëren, daar begin ik echt niet aan.
     
  4. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Bedankt voor de reacties maar bij mijn andere benzine motors gebruik ik al meerdere jaren de olie van t.c. bel Rey en ben daar zeer tevreden over maar omdat ik in de hand leiding las om geen 4 takt olie te gebruiken ben ik op het verkeerde been gezet !!!
    En mag ik ook vragen welke schroef het beste uit de bus komt de motor zal gebruikt worden op een Tiger Moth 1/4 van ongeveer 9 kilo.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Prop kan ik je weinig over vertellen, maar qua olie, gaat die motor het prima doen op iedere volsynthetische tweetaktolie, zoals bijvoorbeeld in de Motocross gebruikt word....

    Ikzelf gebruik al jaren naar 100% tevredenheid Castrol TTS (heet nu Castrol RS 2-stroke).
    Tegenwoordig ook in een viertakt... :D

    In de winkel vrij prijzig (15 tot 19 Euro/l), maar via internet per 10 liter ingekocht is het goed te betalen: 8,30/l, gratis verzending.
    Wat ik doe, is een doos van 10 L laten komen, en iedereen die olie nodig heeft, mag het tegen kostprijs komen halen.
    Op die manier heb ik van een doos van 10 L slechts 2 L zelf gebruikt. Ik blijf niet jarenlang met een heleboel olie zitten, anderen profiteren mee, en mij kost het me nog steeds vrijwel niks. Win-win :D :D :D
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    564
    hoi,
    ik vlieg met de saito FG 36 met een 20 x 9 carbon prop op mijn piper van 9 kg.
    Een 20 x 8 A 20 x 9 houten prop van TC moet het zeker doen.
    Ik gebruik Castrol RS op 5% meng smering.
    Ik vlieg al vanaf 2008 met deze kombinatie .
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Niet vergeten.. bell ray is een merk.
    Net zoals shell of kroon.
    Shell heeft letterlijk honderden typen en soorten olie in zijn assortiment.
    Dus als je roept dat er alleen shell olie in jouw motor mag, heb je nog steeds veel keuze.

    Kan dus best dat 1 van de bell ray olietypen gebruikt mag worden.
    Maar dan moet je wel even opzoeken welke je nu eigenlijk wil gebruiken, dan kunnen wij er wat zinnigs over zeggen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    BellRay is goed... geen enkele twijfel over....

    Maar je hoeft je geen seconde zorgen te maken of het "onvervangbaar" is... Dat is het niet, en de eerder genoemde Castrol is minstens even goed. Stihl HP Ultra is dat ook, en ook Shell, Total, BP, Agip, en noem ze maar op, hebben allemaal minstens een gelijkwaardige vervanger.

    En het mooie is, je kunt ze min of meer onbeperkt achter elkaar gebruiken: je kunt gerust eerst een liter BellRay opmaken, dan een Liter Castrol, dan een Liter Shell, etc etc.

    Als je echt op zeker wilt gaan: de Stihl "fourmix" olie is specifiek voor mengselgesmeerde viertakten ontwikkeld (als eigenlijk enige op de markt). Maar nodig is het niet.
     
  9. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Castrol rs 2takt olie en dan die met de crossmotor op het plaatje. Niet die met die scooter.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
  11. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Grappig hebben ze weer een nieuwe verpaking ik heb nog de goud met groene verpakking van de rs olie.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zal wel met na-apers te maken hebben...:D
    Maar ik gebruik het spul al toen het nog TTS heette.... kan me niet herinneren een plaatje gezien te hebben.

    Doet er ook niet toe: Castrol RS 2T is gewoon wereldspul.
     
  13. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah... ja, nu zie ik het plaatje.... Dat is me nooit eerder opgevallen, maar dat is inderdaad al een wat oudere verpakking....

    Je betaalt teveel, trouwens... :D
     
  15. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik betaal 10 euro per fles bij de lokale olieboer dus dat zal wel mee vallen. Dit was een voorbeeld plaatje.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik maar 7,50, gratis aan huis bezorgd... :D
     
  17. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Bedankt iedereen om deze vraag te bespreken ik gebruikte deze olie bel Rey HR1 op zenoa motoren maar dat is 2takt en ngh 4takt.
    Maar zoals ik kan lezen betaalde ik wel veel te veel??? 19.75€ voor 1 liter.nogmaal bedankt iedereen. Gratis Marc
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Castrol kun je dus gewoon in zowel je Zenoah als in je NGH gebruiken. Volgens mij lopen ze allebei (als ze ingelopen zijn) goed op 1:35, dus je hebt maar één kan nodig....

    De Castrol kost in veel winkels ook rond de 19 Euro per liter, maar via internet kan het dus véél goedkoper...
     
  19. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik gebruik een 20x8 prop op mijn 2,5m span Piper Supercub. Ik vloog eerst met een 18x10 maar met de 20x8 heb ik wat meer trekkracht met slepen
     
  20. Dickie

    Dickie Guest



    Vliegt op ASPEN 2 T 1:50 Geen koolaanslag of slijtage sporen kist 2.80 meter prop 20 x 8.
     

Deel Deze Pagina