NGH 38cc benzine motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door marcivo, 26 dec 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt aannemelijk... maar... waarom gaat dan niet IEDERE aluminium uitlaat die met stalen boutjes vastgezet is, los zitten?

    Het niet vlak zijn, dáár zou marcivo wel eens een goede oorzaak mee gevonden kunnen hebben.
    Wat ik vaak gezien heb met gewone gloeiplugmotoren is dat als de uitlaat steeds weer losrammelde, de uitlaatstomp aan de motor, en het pasvlak aan de demper weer gevlakt moesten worden.
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Bij mij bleef het aluminium deel wel aan de motor zitten trouwens. In mijn geval kwam het hele stalen bochtje wat in het aluminium spruitstukje geschroefd word er uit. En die was er zoals ik al eerder zei niet uitgedraaid want het andere uiteinde met de demper hing nog netjes aan de romp.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    RVS bouten zijn (ook) niet geschikt heb ik hier eens gelezen. Te veel rek onder spanning en/of warmte. Bert?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou het je echt niet kunnen vertellen....
    Maar als ik zou moeten gokken: RVS heeft onder hoge temperaturen vreselijk de neiging te gaan vreten: je draait het er in, maar nooit meer er uit soms.
     
  5. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Inderdaad RVS vreet aan aluminium. Zie link https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/122043-aluminium-met-rvs/?p=579809. Verder heb ik het in de praktijk gezien met de RVS doucheslang die vaak ook tegen het aluminium deel hangt van de douchecabine, je ziet daar letterlijk een afdruk van de slang. Niet na 5 minuten maar na verloop van tijd. Ik zou gewoon gewone stalen boutjes nemen en die goed borgen.

    Hierbij ook nog een tabel,
    [​IMG]

    Misschien zou je gungum kunnen gebruiken als borgmiddel, dat wordt alleen maar harder bij verhitting en heeft borgende eigenschappen..... Please correct me when I'm wrong!
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2017
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Goede merk maar verkeerde produkt.
    Je hebt reparatie pasta die vrij dik en vezels bevat om gaten te dichten.
    En dan de montage pasta die een soort hittevaste vloeibare pakking is, zelfde soort produkt maar dunner en zonder vezels.
    https://www.gamma.nl/assortiment/holts-firegum-tube/p/B529901
    Er zijn ook andere merken zoals Sonax die ook montage pasta leveren.

    Groeten Willem
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Kijk daar leren we van :)
     
  8. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Heren bedankt voor alle info maar ik heb contact gehad met de leverancier
    Just Engines en heb besloten om deze motor terug te sturen in de hoop dat er een goede beslissing komt
    om dit probleem op te lossen.Wordt vervolgd natuurlijk.
    Grtjs Marc
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    De ngh viertakter heeft een te hoge compressie wat het stampen bij stationair verklaart. De ontsteking weer op de voor geschreven waarde zetten .
    bouten en moeten natrekken bij hete motor.
    compressie is te verminderen door een shim van 0,5mm latoen koper te maken tussen cilinder en kop . Kost je iets eind vermogen maar geeft een mooier ronddraaiende motor op stationair . En een viertakter de prop aanslingeren bij de tip . Daar ben jij sterker .
     
  10. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
  11. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    Ik gebruik castrol RS 2T al van 2008 in de saito's , Geen enkel probleem gehad daar mee.
    Gewoon mij ervaring.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niks ten nadele van Aerobertics (ik gun hem zijn verkoop) maar de Castrol RS 2T functioneert gewoon goed in willekeurige viertakten, en kostte de laatste keer dat ik het kocht bij www.oliewereld.nl maar 7,30 euro per liter, gratis thuisbezorgd.
    Ik heb nu alles bij elkaar minstens 500 draai-uren aan ervaring met deze olie, in heel veel verschillende motoren van Zenoah tot 5 cc viertakt en alles er tussenin (en iedere motor minimaal 50 uur).
    Qua smering perfect en qua vervuiling precies zo goed als dat de motor afgesteld is....
     
    serge pot en ik ben een vliegtuig.nl vinden dit leuk.
  13. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
     
  14. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Daar ben ik weer alvast iedereen bedankt voor het meedenken over het probleem met deze motor ngh 38 cc
    Deze motor is nu terug van Just Ingines en heb de vermelding ontvangen dat de timing niet oké is/was.
    Nu hebben ze er een nieuwe voeler op gezet en ook de vermelding dat ik die conische bouten nooit mag vast schroeven met een spring rondel¿????.
    Nu heb ik dit weekend deze motor laten werken op de proef bok die ik extra heb verstevigd en een wonder bijna geen trillingen meer max toeren met mens 19/8 zijn 6250 toeren. Min 1950 als ik minder ga dan stopt de motor als ik naar volg gas gaan.
    Nu moet ik de motor bevestiging in de Beaver nog extra verstevigen ,zodat dezelfde ook zonder trillingen kan vliegen en dat het alu tussenstuk van de uitlaat niet meer loskomt.

    Grtjs marc
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vermoedelijk valt daar nog wel wat verbetering te vinden met het beter afstellen van de LS naald....
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    jup..

    zowieso moet de overgang gewoon netjes en vlekkeloos gaan.
    Zou een beetje jammer zijn als je in de landings aanvlucht een stevige tijd stationair hebt staan, en dan bij gas geven voor een nieuwe ronde de motor uitvalt.
     

Deel Deze Pagina