In mijn model heb ik een Emcotec DPSI BIC (Dual power System Interface Battery Informatio Center) http://www.modellsport.ch/RC-Elektronik/Emcotec/Emcotec-DPSI-2-Kanal-schwarz.html Deze geeft een alarm als de accu capaciteit onder 40% komt Nu gebruik ik Ni-MH accu's, 5 cellen, uitgandsspanning is 5.5V Ik wil echter LiFePo gaan gebruiken, omdat die wat "vriendelijker" in gebruik zijn als LiPo's echter, ik kan bij de DPSI alleen kiezen tussen Ni-Mh 5 cel, 6 cel of 7 cel, en 2S LiPo. De manual geeft aan dat bij gebruik van eventueel Li-Ion, de keuze 6 cel Ni-Mh gemaakt moet worden. Kan ik dat ook doen voor LiFePO accu's? maw, komt het spanningsverloop van LiFePo overeen met dat van een Li-Ion? bvd; Nico
Een LiFePo4 kent een heel vlakke ontlaadcurve, het zal heel lastig zijn een alarm bij 40% te activeren, puur op basis van de uitgangsspanning. Bij twee cellen LifePo4 zou ik een alarm kiezen bij 3.0 tot 3.1V per cel, dus 6v tot 6,2V voor het 2S pakket. Zijn er sterke belastingspieken door digitale servo's kun je nog wat lager gaan.
Ik kan helaas geen spanning instellen waarbij het alarm in werking gaat. Ik zal eens met een gestabiliseerde voeding kijken bij welke spanning bij verschillende instelling het alarm afgaal
Gezien de vlakke ontlaadcurve zal de waarschuwingspanning nauwelijks bruikbaar zijn als capaciteitswaarschuwing, maar eerder iets zeggen over de inwendige weerstand van je ontvangeraccu. Als je ineens piepjes krijgt bij even flink roeren in de zender, weet je dat de spanning inzakt onder belasting en de accu minder wordt. Ik had dat bij mijn sleper, thuis even wat afstellen, even flink roeren en spanningsalarmen uit de zender. Ontvanger pakketten maar eens ontladen en de inwendige weerstand bekeken. Daarna besloten dat die packs afgevoerd konden worden...
zojuist wat gemeten met een gestabiliseerde voeding; ingesteld op 5S Ni-Mh, alarm bij 5.76V 6S Ni-Mh, alarm bij 7.11V 2S LiPo, alarm bij 7.23V Conclusie, als ik geen LiPo wil gebruiken rest alleen Ni-Mh?