Nicd laden op een snellader, hoe werkt dat met afslaan?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door kez, 30 jan 2016.

  1. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Hoi,

    Ik laad al jaren mn lipo's op een pichler (zoiets als een imax B6). Die slaan altijd netjes af maar meestal zet ik ze zelf uit bij 4.2V per cel.

    Nu staat op de 2s-lipo 7.4V terwijl ze pas vol zijn met 8.4V. Nooit begrepen maar gewoon maar geaccepteerd.

    Ik heb nu een jetbootje gekocht waar ik in 1e instantie de bijgeleverde Ni-cd, 700mAh, 9,6V ga gebruiken.
    Ik heb dat alleen nog nooit gedaan.

    Ik zal de lader instellen op 0,4A zodat ik daar iig safe mee zit, toch?
    Maar bij welk voltage zal die afslaan en hoe kan ik dat in de gaten houden? Bij de lipo's kijk ik de hele tijd hoe het laden per cel (altijd gebalanceerd) verloopt.

    Hoop dat de vraag duidelijk is?! Ben nu eenmaal een grote onbenul op fit gebied..
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ni-accu's kennen geen gedefiniƫerde eindspanning. Deze spanning is o.a. afhankelijk van de laadstroom en de leeftijd en conditie van de accu. Als deze accu's vol zijn worden ze warm en daalt hun spanning weer wat. Dit wordt door de (delta peak) lader als teken gezien, dat-ie moet afslaan.

    In de volgende faq staan allerlei wetenswaardigheden over het snelladen van NiCd- en NiMH-accu's:

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/delta-peak-laders-snelladers-voor-nicd-en-nimh.59819/
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2016
  3. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Ahja, dankjewel...

    Pfhh, die 2 stukken van Ernst meermalen gelezen en dit stuk van jou gewoon over t hoofd gezien. Ongelooflijk, op stroomgebied lijk ik wel dyslectisch...

    Dan ga ik m maar eens gewoon aansluiten, op 1C en erop vertrouwen dat het apparaat vanzelf afslaat. Valt toch verder weinig in te stellen geloof ik....


    Maar moet eerst gaan solderen. Blijkt dat accustekker en mannetje is, net zoals de lader stekker..
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Zo lang je maar de lader op de NiCad laadprogramma hebt staan, op LiPo gaat het fout.
     

Deel Deze Pagina