Nicd's wanneer zijn ze niet meer goed...?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door corvl, 25 mrt 2004.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo,

    Ik ben in het gelukkige bezit van een Schulze 330d. Nu is me bij 1 van m'n ontvanger-accu pakketen iets vreemds opgevallen.

    Ik heb deze cellen (AA-size) verleden jaar in Harzewinkel op de markt gekocht. Op de verpakking staat dat ze 800Mah zijn. Volgens mijn Schulze lader gaat er maar 613mA in bij het laden en 605mA uit bij het ontladen.

    Zijn de cellen defect? of kan ik ze met deze capaciteit nog gewoon doorgebruiken?
    Is het mogelijk dat ik "genaaid" ben in Harzewinkel en dat het omhulsel van de cellen niet juist is en het om 600mA cellen gaat?

    Bedankt,
    Cor
     
  2. Guest

    Guest Guest

    In de eerste plaats is het goed om te weten of het om NiCad of NiMh accu´s gaat. Beide hebben een verschillende wijze van het bereiken van de Delta-Peak (technisch weet ik het verschil ook niet precies). Bij NiMh is een gevoeliger afslag nodig dan bij NiCad. Wanneer je NiCad´s laad met een NiMh-programma gaat er minder in.

    In de tweede plaats kan het zijn dat de accu´s na langere tijd ´stil´ gelegen te hebben een beetje ´lui´ zijn geworden. Een aantal keren ontladen en weer laden kan hierbij helpen. Wellicht dat daarmee weer iets van de oorspronkelijke capaciteit terugkomt.

    Wat belangrijk is, is dat de capaciteit bij het ontladen stabiel blijft. Dus, kun je er bij iedere ontlading steeds evenveel uitkrijgen, dan lijkt het me geen probleem om het pakketje te blijven gebuiken. De eerste tijd wel scherp in de gaten houden. Misschien was de capaciteit inderdaad iets anders dan op het labeltje staat. Dat komt voor.

    Een cel die stuk is geeft vaak een duidelijk lagere spanning aan dan de gewenste 1,2V. Het is dus raadzaam om ook de spanning van het pakket in rust goed in de gaten te houden. Wil je de spanning per cel meten, dan kun je deze gewoon (ook al zitten ze aan elkaar gesoldeerd) per cel meten door rechtstreeks met de plus en min van de cel contact te maken. Vaak moet je dan even de krimpfolie verwijderen.

    Er geldt wat mij betreft echter maar één gouden regel. Riskeer nooit een Model door het gebruiken van één onbetrouwbaar onderdeel. Vertrouw je hem niet, gewoon vervangen........dat is altijd het verstandigste.
    :D
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.365
    Locatie:
    Woerden
    Cor,

    Het hangt er helemaal van af met welke stroom je de cellen opgeladen en ontladen hebt. De capaciteit van vrijwel alle accu's wordt opgegeven bij een volledige ontlading van de cellen in 20 uur (ja twintig uur!). Voor louw cellen betekend dat je ze moet ontladen met 40mA en dan zouden ze dus 20 uur stroom moeten kunnen leveren. Wanneer je de cellen met een hogere stroom ontlaad zal de afgegeven capaciteid minder worden. Bij echt hoge ontlaadstromen kan dat tot wel 20% minder zijn.
    Voor het laden geldt ongeveer hetzelfde, hoe sneller je de cellen laad hoe minder je erin krijgt. Je kan het vergelijken met het inschenken van een glas cola (of bier voor de liefhebbers). Als je dat snel doet krijg je een hoop schuim maar niet zo veel cola in je glas.
    Eerlijk gezegd is dit niet helemaal juist want er is een bepaalde laadstroom die het meest effectief is. Een hogere of lagere laadstroom heeft als effect dat je minder in de cellen krijgt. Het is niet zo dat het maar één waarde is, het is een "gebied" bijvoorbeeld tussen de 0,5C en de 0,8C.
    Hoe groot die ideale laadstroom is kan ik niet zeggen dat moet je proefondervindelijk uitzoeken.
    Natuurlijk klopt wat Eelco schrijft ook, je cellen kunnen een beetje "lui" zijn en hebben accugym nodig. Je moet echter wel rekenen dat je genoegen moet nemen met minder dan 800mAh. Je zult er volgens mij wel dichterbij moeten kunnen komen dan rond de 600mAh.
     
  4. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ik heb dat ook met men accu's er gaat in een 2000mah 1400 ofzo in bij het laden (tekin reflex lader)
     
  5. Delcam

    Delcam Guest

    or,

    als je meet of de cellen nog goed zijn meet dan aan het eind van het ontladen en meet terwijl er een ontlaad stroom loopt. Zonder belasting gaat de spanning bijna altijd weer snel naar 1,2 volt.......Door aan het eind te meten merk je meteen of een cel eerder leeg is dan de andere in het pakket.
    Bij goede cellen moet de Schulze eigenlijk altijd het juiste aantal cellen detecteren. Ik heb het bij mijn 636 nooit mis zien gaan, zelfs niet toen er één slechte cel in een pack van 4 zat. Zijn de aansluitingen wel goed (dikke draden)? Dit speelt bij deze laders omdat de inwendige weerstand gemeten wordt om te bepalen hoe het laden zal verlopen. Slechte contacten en dunne snoeren veroorzaken een hogere weerstand en dat brengt deze laders van de leg.
    stuur mij een pb tje met je persoonlijke e-mail en ik stuur je een word file van een artikeltje dat ik schreef voor ons clubblad over nicads.

    MVrGr Hans Delemarre
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    ah.... thanx for de info,

    @ eelco :Ik was vergeten te vermedlen dat het Nicads zijn.


    Cor
     
  7. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    toch niet stond in je topic titel
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik heb hetzelfde probleem ook wel ooit als ik met te hogen stromen laad, het pack word dan erg warm en dan peakt ie wel eens te vroeg.
     
  9. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Ik heb met ontvager packs ook wel eens dat hij te vroeg afslaat. Wat ik nu doe is laden met een vaste stroom (1C of 1.5C als ik haast heb), dus niet "auto". Gaat perfect.

    Na een aantal keren laden/ontladen (formeren) gaat automatisch laden wel goed. Maar dit is niet iets wat je om de paar weken wilt herhalen.

    Groeten,
    Marc
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    hmm...

    Ik heb ze geladen met 330mah, dat moet toch inorde zijn denk ik...
     
  11. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Wat ik wilde zeggen is dat de 330d het pakket misschien iets te voorzichtig behandelt. 330 mA is maar .5C probeer eens 700mA of iets in die buurt.

    Laad je vanaf accu of voeding? Met een voeding had ik dit vaker, totdat ik een 7000mAh accu parallel had gezet met mijn PC-voeding.

    Groeten,
    Marc
     
  12. jacques

    jacques Guest

    @Delcam

    Kun je mij ook een kopietje sturen van die nicd file Delcam?
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @mb

    Ik laad via m;n auto accu..
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag Cor,

    Aantal zaken:
    Het zou goed kunne dat je pakket minder dan de nominale capaciteit haalt. Eens een keer te lang snelgeladen bijvoorbeeld kan een vermindering van capaciteit tot gevolg hebben gehad. Of de cellen hebben nooit hun nominale capaciteit gehaald. Zelfs bepaalde series Sanyos hadden hier ooit eens last van.

    Veel belangrijker dan de capaciteit, is de inwendige weerstand van een pakket. De inwendige weerstand bepaalt de spanning die een pakket heeft onder belasting. Nu zeg je misschien, een nicad heeft 1.2V en daar mee uit. Niet helemaal. Onder belasting daalt de spanning van een cel. Hoe hoger de inwendige weerstand, hoe verder de spanning daalt. Als je wat meer servo in een model hebt, gecombineerd met een slecht pakket, kan dit tot een zodanige spanningsval leiden dat je ontvanger van de rel raakt en de servos een sterk verminderde stelkracht hebben.

    Ok, hoe kun je dit bekijken op je schulze: bekijk de afgegeven spanning halverwege het ontlaadproces. (Dus als de accu 600mAh capaciteit heeft, kijken als er zon 300mAh ontladen is.) Vergelijk dit eens met wat andere accus van jezelf.
    (ik ga ervan uit dat je voldoende dikke laadkabeltjes hebt) Een accu die achterblijft tov je andere accus heeft een hogere inwendige weerstand als je goede accus, of een slechte cel.

    Bij een accu met hoge inwendige weerstand wl de schulze lader nog wel eens alvroeg in het auto-ontlaadproces de ontlaadstroom gaan reduceren en met gereduveerde stroom erg lang ontladen.
    Ook het auto-laad proces levert dan lage laadstromen op. Wordt een accu niet vlotjes opgeladen in het automatische programma, heb je of de laadstroom zelf gelimiteerd, of te dunne laadkabels/snoeren in het model, of de accu is slecht.
    Overigens kun je de accu rustig met !c, oftewel zon 600mA opladen in dit geval.

    Groeten,
    Gerben
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    OK.....thanx voor de info.
    Ok ga iniedergeval nieuwe laadkabels maken met dikke draad (voor alle zekereheid).

    Aan m'n zender en ontvanger accu's zitten de "standaard" kabeldiktes, is dit dan niet te dun ?

    Cor
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    daar laad je in de regel met vele kleinere stromen plus je bent ook gebonden aan het raakoppervlak van je stekkers, welke bij ontvangerkabels vaak zijn uitgevoerd met zon servo stekker.
    heeft geen nut om daar 2 ampere doorheen te proberen te gassen
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag,

    Heb meeste ervaring met Graupner/Futaba. Door deze stekkertjes kun je maximaal zon 1.5 a 2A jagen.
    De Multiplex stekkertjes zijn nog iets degelijker, dus ook daar lijkt 2A me geen onoverkomelijk probleem.

    Dikke laadkabels hebben wel zin ja. Over het algemeen is je laadsnoer wat langer als de snoeren in je model. Hoe langer een kabel is, hoe meer spanningsverlies er over dit kabeltje zal optreden. Om dit te voorkomen gebruik je een laadkabel van minimaal 1.5 kwadraat. Wat verlies in de bedading van je model houdt je toch, dat is niet anders.

    Groeten,
    Gerben
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.365
    Locatie:
    Woerden
    Als je een echt goede lader hebt zal die lader de accu spaanning meten wanneer er geen laadstroom loopt. Ik heb het al eens eerder geschreven, zo'n lader laad bijvoorbeeld gedurende 0,8 seconden schakeld dan de laadstroom uit. Na 0,1 seconden wachten meet hij de accuspanning gedurende 0,1 seconden en schakeld dan de laadstroom weer in. Alleen als je op deze manier laad en meet kan je de echte juiste delta piek meten en het laden op het juiste moment stoppen.
    Een dergelijke lader heeft dus ook geen problemen met de eventuele weerstand van de laadkabel en stekkertjes die gebruikt worden. Als er geen stroom loopt (de meetstroom is minder dan 0,001Amp) zullen die weerstanden geen rol spelen.
    Ik heb het ook al vaker geschreven dat het heel erg snel laden van de zender en ontvanger accu helemaal niet nodig is en zelfs niet eens zo goed is voor je accu's. Hou de laadstroom van deze accus onder de 0,5C. Die stroom is ruim voldoende en houdt je accu's in een goede conditie. Ook zullen je accu's veel langer mee gaan en al die tijd betrouwbaar werken. Ik heb een paar ontvanger acuu's die al meer dan 5 jaar oud zijn, ze zijn nog in prima conditie en kunnen misschien nog wel 5 jaar mee.
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ernst,

    Laders als Schulze maken aan de hand van een inschatting van de interne weerstand de berekening hoeveel laadstroom er toegepast kan worden. Omgekeerd kun je dus aan de hand van de gekozen laadstroom een inschtting maken van de interne weerstand van de aangesloten accu.

    Een oude, slechte accu heeft vaak een hoge inwendige weerstand.

    Dit is weer wat anders als het kortstondig onderbreken van de laadstroom om zou nauwkeurig mogelijk te meten.

    Gerben
     
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Niet vaak, maar altijd! Een goede vuistregel: een accu, die met een ontlading van 1 x C minder dan 2/3 van de capaciteit levert niet meer als ontvangeraccu gebruiken! Hiervan is de inwendige weerstand al zodanig hoog, dat er geen stabiele ontvangerspanning meer gewaarborgd is. Vooral als er wat krachtiger en/of digitale servo's gebruikt worden, ontstaan er al snel instabiliteitsproblemen, die er vaak uit zien alsof er een externe storing is.
     

Deel Deze Pagina