Nieuw: Bouwverslag Acro Master van Multiplex

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door michiel b, 5 jul 2006.

  1. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Vandaag kwamen de lang verwachte modellen van de bekende "schuimserie" van Multiplex binnen bij mijn lokale modelbouwwinkel: Coenraad modelbouw
    In dit geval de Arcro Master.

    Toen ik de doos zag, was mijn eerste gedachte van "Alweer zo'n schuimmodel van Multiplex." :|
    Het prijskaartje: Multiplex adviseerd een verkoopprijs van €120,-!!! En dat voor een schuimmodel... 8O :(
    Toen ik even in de doos keek werd ik toch wel enthousiast. Wat een mooie afwerking zeg! En hoe compleet kan je een model leveren. Multiplex is toch wel een merk wat erg goede doordachte modellen maakt. Ook bij dit model is aan alles gedacht. :D

    Ik was zo enthousiast over dit model dat ik het meteen maar meegenomen heb. :p
    [​IMG]

    Ik heb maar meteen alles uitgepakt en globaal gekeken naar de inhoud.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarna maar meteen alles even nauwkeurig bekeken.
    Romp bestaat uit 2 delen. deze kunnen zo tegen elkaar gezet worden. De passing is werkelijk ongelovelijk. Ik vind vooral de brede neus zo mooi. En een hoge romp vind ik erg netjes.
    [​IMG]
    Verder naar de vleugels. Elke vleugel bestaat uit 2 onderdelen. een onderkant en een bovenkant. Het voordeel van deze constructie is, dat je zo een vleugel hebt met holle kamers. Dit levert weer gewichtsbesparing op, terwijl het geheel toch sterk is. (oa. door de lijmlaag)
    [​IMG]

    [​IMG]
    Verder kleindelen zoals Carbon staven, stuurstangen. en een landingsgestel. Dit maakt zo'n model natuurlijk wel erg compleet.
    [​IMG]
    Verder zitten er ook nog een hoop plastic onderdelen bij. Oa. Voor de motorophanging en de stuurstangen.
    En natuurlijk een groot stikkervel.

    Verder zitten er ook nog wielkappen van schuim bij. Tot mijn grote verbazing zijn de wielen ook van Piepschuim. Het wiel is gewoon al in kleur, en er zit al een geleiding voor de as.

    [​IMG]
    Wat ik helemaal nog nooit eerder had gezien is dat Multiplex nu de spinner van schuim heeft gemaakt. :? Ik weet niet wat ik er van moet denken. 10.000 toeren voor zo'n piepschuim spinnertje.... :roll:
    Aan de andere kant voelt de spinner eigenlijk best wel degelijk aan. 8O
    [​IMG]
    Om het geheel compleet te maken, zit er ook een erg duidelijke handleidingen bij. Eigenlijk zo duidelijk, dat ik die deze keer misschien maar eens ga gebruiken. :wink:
    Meestal ligt de handleiding al snel op een stapel in de hoek van mijn kamer :wink:
    [​IMG]

    Specificaties:
    • Spanwijdte: 1095mm
    • Lengte: 1150mm
    • Vlieggewicht: 920gram
    • Vleugelbelasting:25 g/dm²

    Morgen maar eens gaan wegen en een totaal gewicht gaan schatten. Ik ben ook nog aan het twijfelen wat voor Servo's, accu en motor eringaan.
     
  2. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Kort vraagje: Wat is de diameter van de spinner?

    Ik heb de AcroMaster onderweg, maar moet nu ff naar de modelbouwwinkel en dan kan ik gelijk een Graupner precisiespinner meebrengen, maar daar heb je 3 diameters in, nl 38, 42 en 45mm

    Als Servo's heb ik nog 2x hitec hs55 voor de rollen en 2x hitec hs81MG liggen. Zal wel voldoende zijn hoop ik.
    Motor heb ik de MEGA 600/20/8 met Diamond Master (CC) 45 regelaar op 3S1P 3200mAh of 2100mAh accu
    En een Jeti REX5 MPD ontvanger....
    Prop weet ik nog niet, maar denk dat ik eerst met een APC 12x6 ga proberen....

    Groetjes Gaaaz
     
  3. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Mooi kistje, mijne is bijna af en zal dit weekend zijn luchtdoop krijgen.
    Het "piepschuim" is -voor alle duidelijkheid- Elapor zeer stevig en niet bros zoals Styropor bij beschadigingen.
    Voor 110 euro incl. verzenden bij www.hobbydirekt.de vandaan ;)
    Spinner heeft 60mm doorsnede...

    Andere AcroMaster draadjes:

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=34464&highlight=acromaster

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=474738&page=4#post5680356

    http://www.rclineforum.de/forum/thr...id=&threadview=0&hilight=&hilightuser=&page=8

    Als motor komt in het duitse draadje de Axi 2820/12 op 2s2200/20C ( oeps bedoel natuurlijk 3s2200/20C!!!) met APC Electric 12x6 erg goed voor de dag, vlieggewicht ligt al gauw op 1050 gram....

    Op www.multiplex-rc.de is een video en de handleiding te downloaden voor de liefhebber ;)
     
  4. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Je bedoel 4S???
    Kan je me vertellen waar? ik heb er gisteren ook naar gezocht, maar ik kon die niet vinden.
     
  5. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    De video staat (vreemd genoeg alleen) op de hoofdpagina bij de AcroMaster.
    Typo, ik bedoelde 3s2200/20C
    Vlieg zelf dan wel met 4s, echter alleen omdat dit oude 12C pakketten zijn.....
     
  6. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    bedankt, ik heb het filmpje gevonden.
    Ziet er erg leuk uit, zo krijg ik alleen maar meer zin om hem snel af te bouwen :D

    Ik ben ondertussen al wat gevorderd. Ik heb niet van alles foto's genomen, omdat het soms wel erg vanzelfsprekend is.
    ik heb de servo's nog niet ingebouwt, terwijl die volgens de handleiding er het 1e in moesten. Doe ik als laatste.
    [​IMG]

    Verder nog het aandrijfsetje:
    [​IMG]
    Ik heb bewust voor deze aandrijving gekozen, omdat ik het zo licht mogelijk wilde houden. Eigenlijk onder de 1Kg.
    Setup:
    motor: Axi 2814/12
    ESC: Jeti 40opto
    Accu: 3s1p Flightpower1800mAh 20C continue
    Prop: 11x7
    Servo's: Elevater&rudder: HS81MG Ailerons: Tower Pro 9gr.

    Ik gok dat ik volgas op 45A zit. Dat is dus alles overbelast :D maar alleen kortstondig uiteraard.

    Verder vond ik de bouwwijze van de wielkappen niet echt super. De bedoeling is goed, alleen lijm ik steeds het imbusboutje ook mee vast... :(

    Verder ziet alles er zeer doordacht uit. Vooral de vleugelbevestiging vind ik super. Aangezien ik alles in een fietskar mee moet nemen, gaat dat zo makkelijk mee. :D
     
  7. Acropilot

    Acropilot Guest

    wow, ziet er echt prachtige kist uit hoor,^proficiat met je aankoop michiel!

    grts
     
  8. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Vanavond de mijne voor het eerst samen met mijn broer Koen gevlogen.
    Het kistje vliegt erg "licht" hoewel ik op 1150 gram vliegklaar zit met een accu van 275 gram (4s3100/12-16C).
    Ook nog even met 135 gram minder accu gevlogen (3s1800/20C)
    Kan alleen maar zeggen dat het heerlijk vliegt heel strak en vrijwel geen couplings, eigenlijk een beetje als een grote shockflyer, dus ook op een postzegel te landen :D
    Video volgt.....
     
  9. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

  10. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Erg gave kist! Hoe zal dit op een iets lichtere setup vliegen, bijvoorbeeld een Typhoon 15-10?
     
  11. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Volgens de metingen op www.flyingmodels.org kom je met een Typhoon 15-10 en APC Electric op 3slipo met 27A op zo'n 1300 gram trekkracht uit.
    Prima dus voor pattern/normale kunstvlucht maar niet genoeg voor full 3D/prophangen met een lekkere "pull out"
    't Is maar wat je wilt.... ;)
     
  12. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    leuk om al die reacties te lezen. Ik ben blij te lezen en zien dat ie goed vliegt peter :)

    Ik heb er net weer 4 uur aan gewerkt. En is nu bijna klaar :D Ik zal morgen nog ff een foto maken, en ik hoop hem morgen in te vliegen :)

    Een 15/10 weegt 76gram. Dat is erg weinig en ik denk dat je er niet genoeg vermogen uit kan halen, om echt leuk met dit toestel te vliegen. Mijn Axi 2814/12 weegt 106gram, en dat is al licht. Multiplex adviseerd een buitenloper(himax dacht ik) met een massa van ±130gram. Ik denk ook dat je in problemen komt met het zwaartepunt, en om er nou lood bij te gaan doen :roll: :cry:

    Ik wil ongeveer 450W vermogen hebben.

    Hoeveel vermogen heb jij eigenlijk met jouw setup, Peter?
    Kan ik daar mooi mee vergelijken. :p
     
  13. Rob Coenraad

    Rob Coenraad Guest

    Dag Michiel

    Ten eerste leuk dat er zo veel reacties op komen .
    Het stelt echt niets voor , hij zit makkelijk binnen 4 uur in elkaar .

    Helaas had ik geen servo kabel, dus straks even halen en dan hoop ik zondag avond al te kunnen vliegen.

    Als je ook gaat vliegen dan hoor ik het wel ,want ik verwacht dat jij het vliegtuig al lang klaar hebt .

    Helaas ben ik zaterdag avond pas begonnen met bouwen

    Groeten Rob Coenraad
     
  14. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Zover ben ik nu:
    [​IMG]

    Nog een detailfoto van de wielkappen, die ik niet zo fijn bouwen vond.....
    inbusje was ook steeds vastgelijmd :oops:
    [​IMG]

    Nu nog even de aansturing maken, en de rolroeren erop zetten. En dan hopelijk vanmiddag vliegen rob :)
     
  15. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Het kistje is inderdaad in 4-6 uur te bouwen, afhankelijk van ervarenheid/spuit/stickerwerk)
    Gaat in elk geval sneller dan een shockflyerkitje!

    Even over de wielkappen:

    Het metalen busje met inbus dat in de wielkaphelft met plasticdeel gaat hoeft niet gelijmd te worden, deze kan er niet uitvallen door de langere 5mm inbusbout.
    Het metalen busje in de andere helft moet wel gelijmd worden, hier gaat een 3mm lang inbusboutje in.
    Zijkantje van dit metalen busje waar de inbus er in gaat even met wat vet of olie insmeren en dan de dikke secondenlijm op het Elapor van de wielkaphelft smeren, zodoende plak je de inbus niet vast ;)

    Mocht een en ander al mis zijn gegaan dan helpt alleen deppen met aceton en wattenstaaf todat alles weer loskomt, het Elapor verdraagt gelukkig ook in zekere mate de aceton...

    Ook het ontvetten van Elapor indien je het wilt spuiten gaat goed met een doekje met weinig aceton, probeer dit eerst even uit op een weinig zichtbare plaats!


    Een andere mogelijke lichte motor is de nieuwe Kora 10-14W van Kontronik (118gr.), erg veel power met deze motor (300-450W) en een 11x5,5 APC Electric op 3slipo: 1800gr. trekkracht bij 10V/37A, dus nog meer bij een vol pakket :D
    Motor kost een kleine 90 euro bij www.der-schweighofer.at

    De Himax 3516-1130 (134gr.) met 11x5,5 prop die Multiplex adviseert/verkoopt is echter de ideale budget oplossing voor slechts 60 euro!

    Maar ook met de zwaardere AXI 2820/12 (155gr.) en 12x6 prop
    vliegt de kist super zoals in de video te zien is, hierin ook een 4slipopakket van 275 gram...
    (Een 3sKokam3100 weegt ook 275 gram)

    Bij dit soort vermogens dus geen te slappe slowflyprops gebruiken maar de stevige APC Electricprops...
     
  16. Acropilot

    Acropilot Guest

    hey, ik ga mij msch de acro master kopen in plaats van de twinstarII, maar hierbij enkele vraagjes: de diameter van de motormount, hoeveel is dat? want ik zou er graag een spitz motor insteken, maar ik weet de diameter niet :? :p
    en hoeveel trust moet de motor geven?

    nu moet je niet zeggen dat ik er niet mee ga kunnen vliegen, ik heb genoeg vlieg ervaring en crazykuki gaat me de eerste vluchtjes goed helpen ;)

    vriendelijke groet, sam
     
  17. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ik heb inmiddels 2 keer gevlogen met de Acro master. Vliegt prima zover ik nu weet. Ik heb helaas maar 2 keer gevlogen omdat steeds de propmount losschoot :oops: :(

    Beter bevestigen, en dan post ik nog wel een fototje.

    @samuel: Diameter van de motormount is erg klein. Voor een Axi 18serie moet je al extra gaten boren is de "motorschot"
    Die kan er op zich wel makkelijk in, maar je moet een beetje inproviseren. Bredere motoren kunnen ook nog, maar de bevestigingsgaten mogen niet heel breed zijn.

    Ik ken de spitz motoren niet eens.... dus kan ik ook niet zeggen of die erin past.

    Hoeveel thrust???? Dat is maar net wat je wilt, en wilt uitgeven natuurlijk. Als het maar een stuk meer is dan 1kg. liefst tegen de 2kg of meer :p
    Het licht er ook aan of je 3D wilt vliegen, of Acro. 3D is langzaam, dus veel trekkracht, met een laag propsnelheid. Acro is minder trekkracht(relatief dan he ;) ), en meer propsnelheid.
     
  18. Acropilot

    Acropilot Guest

    nice, bedankt voor info eh michiel!
    dus acro vliegt simpel, maar stunten gaat dus is wat moeilijker zijn, maar gewwoon rondtuffen is simpel?
    welja ik heb 400 euro aan de kant gelegd, denk dat ik daar wel goe grief mee kan kopen, ga hem kopen bij staufenbiel, is maar 99 euro daar.

    groeten
     
  19. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    Bij ALBATROS in Mechelen, ook goede prijs en dicht bij de deur
     
  20. Acropilot

    Acropilot Guest

    hebben ze dat daar?
    wat is het prijsje?
    nou dicht bij de deur :p
    is eindje hoor voor mij.

    @michiel, die two part wing, is dat gemakkelijk, lost het systeem niet? en hoe werkt het systeem om de vleugels bij elkaar te houden? kliksysteem of borgen?

    vr. groeten, sam
     

Deel Deze Pagina