[nieuw] Fei Lun FT011 Brushless 4S Speedboat :)

Discussie in 'Speedboten' gestart door DutchRC, 8 mrt 2016.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Halloa mensen :)

    Tijd voor een speedboatje deze keer haha :) Yep.. alweer iets dat niet vliegt.. Naja.. iets dat in ieder geval niet Behoort te vliegen ;)

    De FT0?? bootjes van Fei Lun zijn best populair, omdat ze handzaam + goedkoop zijn PLUS zichzelf weer rechtop kunnen helpen als ze omslaan..
    Vorige week kreeg ik deze nieuwe FT011 Brushless 4S versie binnen..

    Linkje naar deze speedboot: Feilun FT011

    Laten we allereerst es zien of die er op et oog goed uit ziet :)



    Specs:
    Length: Size: 65cm
    width: 12cm
    Height: 15mm
    Runs on: 2200mah 4S
    Run time: 5-6 minutes
    Speed: 50Km/h (according to specs)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2016
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Very nice video! Begrijpt iedereen Engels op dit deel van het forum? Hope so! Lijkt me een Mono1 formaatje, moet ook wel iets harder kunnen als 50kmh. Trimtabs eraf scheelt al snel één of meer kmh.
     
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ik snap er niks van joh! Wat zei je daar allemaal? :| ;)
    Van anderen weet ik inmiddels dat de boot op top-snelheid een beetje onstabiel wordt, door de scherpe V van de romp.. Wellicht is daar met de gewichts-verdeling wat aan te verbeteren.. (of het gewicht an-sich)..
    En yep.. een andere outdrive zou idd kunnen (met andere waterpickup dus)..
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik kon het moeilijk zien op het filmpje, maar als het goed is vangt de spray-pickup waterdruppels afkomstig van de propeller op. Misschien nog een beetje finetunen om zeker te zijn dat er water in het koelsysteem komt.
     
  5. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ahhhh gewoon Gaan met die banaan ;) Ghehe nee, dat is altijd wel et Eerste waar ik op let bij boten (met waterkoeling)
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hebben de props allemaal hetzelfde formaat? Zou mooi zijn als er verschillende diameters zijn meegeleverd.
     
  7. Hans de H.

    Hans de H.

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Somewhere over the Rainbow
    Is dit overigens een beginnersmodel of is 4s voor een beginner een te hoge stroom. En dan denk ik aan een kortsluiting of een stroomstoot van zo'n 4s-pakket.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Nou, ik weet niet of je dit subforum al 's aandachtig hebt doorgelezen, maar er bestaat niet zoiets als een echt beginnersmodel. Net zo min als er zoiets bestaat als ready-to-run. Zelf heb ik al m'n bedenkingen geuit over de effectiviteit van de propwash-pickup en dat is nog maar een begin. Persoonlijk lijkt me een nooduit ook geen overbodige luxe, maar daar zullen de meningen over verschillen. De boot ziet er mooi uit en zal ook best wel varen, maar ik weet ook niet of het de moeite waard is deze stap-voor-stap te gaan upgraden...
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hoi Eric,

    De water pick-up bij deze boot is gewoon een 'emmer' die onder de bodem uit steekt, remt behoorlijk , maar water zat, al zit de trimtab hier wel wat ongunstig voor (maar die kunnen er sowieso wel af bij deze snelheid, zoals je al zei).

    Een 'echte' spray pick-up remt niet, dus zal het harder gaan, maar dan moet je even aan het knutselen om de inlaat op de goede plek te krijgen.

    Groeten, Jan.
     
  10. DutchRC

    DutchRC Guest

    Mooi dagje was et (qua weer) vandaag! Of niet dan?.. Vrijwel geen wind.. Dus lipo aan de lader en gaan met die (zwarte) banaan :D

    En.. zo ging dat ;)

     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik ben benieuwd naar de reacties van 'real boat owners' inzake de trimtabs en verdere afstelling. :)
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dutch,

    Zoals al eerder gezegd, trimtabs zijn bij een boot van dit formaat en bij deze snelheid remkleppen, haal ze er af en het gaat gelijk harder, tenzij de hoek van de schroefas trimvlakken noodzakelijk maken (maar dan is het een ontwerpfout).
    Iets dergelijks geldt voor de trurnfins; een enkelschroefs speedboot vaart het mooist rechterbochten (daarom worden wedstrijden ook rechtsom gevaren), dat komt door de draairichting van de schroef (propwalk).

    De linker turnfin kan er wel af, scheelt weer weerstand en snelheid.
    De rechter turnfin stel je zó af, dat 'ie bij rechtuit varen het water nagenoeg niet raakt en alleen bij een rechterbocht nat wordt, scheelt ook weer snelheid.

    Dit soort tuning maakt de boot over het algemeen wel wat nerveuzer op het water, maar ja, voor extra snelheid moet je wat over hebben (en handling skills ontwikkelen).

    Jammer dat het een plastic rompje is, anders zou je er ook nog wedstrijden met kunnen varen.
    Dat zou nu ook wel kunnen, maar alleen niet zo lang (tot aan de eerste crash met een andere epoxy romp om precies te zijn...)

    Groeten, Jan.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Eerlijk gezegd had ik je reactie inzake trimtabs al min of meer aangekondigd bij DutchRC :). Ik vraag me ook af waarom deze fabrikant/ ontwerper er voor heeft gekozen deze mono (1) te behangen met trimtabs en turnfins. Volgens mij mag het CG ook iets naar achter... Tijdens wedstrijden loopt dit soort bootjes vaak wat losser (maar hebben wel een vloedkamer). Als dit bootje van hetzelfde plastic is opgetrokken als de RC Auto's van tegenwoordig dan kon de schade bij impact nog wel 's meevallen.
     
    helipiloot vindt dit leuk.
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Deze boten zijn niet bedoeld om als wedstrijdboot verkocht te worden, want daar zitten zo weinig mogelijk overbodige zaken op, het remt en het kan stuk...
    Wedstrijdboten zijn een niche in de nichemarkt die de bootjeswereld is.

    De toeters en bellen vallen in de categorie: 'het hoeft niks te wezen, als het maar wat lijkt'...
    Vooral de Amerikaanse markt is hier gevoelig voor en natuurlijk iedereen die zoiets koopt vanwege de looks.
    Gelukkig is deze boot groot genoeg om ook nog fatsoenlijk te varen, ik ben benieuwd of er nog wat te tunen valt.

    Ik heb het filmpje nog eens bekeken en ik krijg eerlijk gezegd wel jeuk van dat gehark met die linkerbochten, gelijk in het eerste shot zie je de boot onstabiel worden doordat propwalk en roer input elkaar tegenwerken.
    Als je niet beter weet, soit, maar lees/kijk je dan eerst even in met betrekking tot het vaargedrag van een boot met één schroef.
    Wil je per sé overwegend inksom varen, monteer dan een prop die de andere kant op draait.

    De eindtemperatuur van de Lipo is de temperatuur, waarbij ze bij wedstrijdboten de boot in gaan, een koude lipo krijgt het méér voor z'n kiezen, een warme lipo kan gelijk z'n volledige vermogen leveren.
    De vaartijd is (ruim) voldoende om een heat Mono 1 mee te halen, de topsnelheid is een ander verhaal...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2016
  15. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amersfoort



    Voor de beeldvorming even filmpje met 2 wedtsrijdbootjes (huidige setups gaan Wij harder mee)

    @ Jan: wanneer komen jullie weer meevaren op de NK wedstrijden?
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Enfin, ik denk dat met de hierboven genoemde tips de FT011 nog wel iets aan snelheid kan winnen. Wedstrijdsnelheden, daarvoor is het bootje niet ontworpen. For fun varen is ook erg leuk en kan ook wel weer een opstap zijn naar wedstrijdvaren. Al is dat laatste ook geen doel op zich, maar gewoon plezier hebben en delen aan de waterkant, is waar het om gaat :).

    PS En mooie filmpjes schieten voor YT-kanaal ;)
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2016
    Josessers vindt dit leuk.
  17. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Inmiddels ook een ft011 aangeschaft. Romp, zoals alle feilun rompen, zo lek als een zeef. Dus eerst maar eens waterdicht gemaakt. Er moeten nog wat onderdelen binnenkomen. Ik verwacht, net zoals bij de ft012, veel fun. Maar deze bootjes zijn niet geschikt voor wedstrijden, zoals ik ze bij esh in Hengelo zie.
     
  18. DutchRC

    DutchRC Guest

    Als je vrienden hebt die Ook een FT011 hebben, kun je onderling een westijdje houden :)
    Okee.. maar voor 'echte wedstijden' nope.. Daar is ie niet voor bedoeld.. ET is inderdaad een fun-boatje :)
     
  19. bennybreda

    bennybreda

    Lid geworden:
    15 jul 2008
    Berichten:
    30
    Het ziet er leuk uit, ik zou er graag een willen kopen.
    Het terrein waar ik vlieg is ook voorzien van een leuk watertje.. dus voor de afwisseling ook een beetje varen.

    Waar hebben jullie hem gekocht/besteld?? Zonder inklaringskosten?

    Alvast bedankt
     
  20. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ik vind dit inderdaad best een vermakelijk bootje :) Uiteraard valt er op de componenten wel wat af te dingen of te upgraden maar daar is de prijs dan ook naar :)

    Ik heb hem hier gekocht: CLICK
    Ik hoefde geen import-belasting te betalen, maar dat was wellicht een gelukje.. Je zou daar Wel rekening mee moeten houden..
     

Deel Deze Pagina