[nieuw] Fei Lun FT011 Brushless 4S Speedboat :)

Discussie in 'Speedboten' gestart door DutchRC, 8 mrt 2016.

  1. Oskarrrrrrrrrr

    Oskarrrrrrrrrr

    Lid geworden:
    14 nov 2014
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Blauwestad
    Vind 120,- euro vrij veel voor een bootje als dit..... Vooral als je kijkt naar de onderdelen los van elkaar!
    Just my 2 cents :bier:
     
    Josessers vindt dit leuk.
  2. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Losse onderdelen bij elkaar opgeteld tellen toch nog aardig door en zijn duurder dan de complete boot. Uit eigen ondervinding.
     
  3. Oskarrrrrrrrrr

    Oskarrrrrrrrrr

    Lid geworden:
    14 nov 2014
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Blauwestad
    Dat is misschien wel waar maar ik denk dat als je goed zoekt in de bekende webshops, je dan voor hetzelfde geld betere onderdelen kunt kopen.
    Op die manier kun je een snellere en stabielere boot bouwen. Kost wel meer tijd maar dan heb je wel meer "bang for buck" denk ik. :rolleyes:
     
  4. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dat is uiteraard zonder meer een optie.. Daar heeft echter niet iedereen tijd + zin in (anders zouden dit soort bootjes niet verkocht worden lijkt mij ;))
     
    Josessers vindt dit leuk.
  5. Oskarrrrrrrrrr

    Oskarrrrrrrrrr

    Lid geworden:
    14 nov 2014
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Blauwestad
    True :friends:
     
    Josessers vindt dit leuk.
  6. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Ook ik heb gisteren de FT011 gekocht via BG, maar hier zit geen lipo bij las ik. Ik heb wat dingen gelezen op het net en heb een paar vragen hierover, en het is lekker dat het hier in het NL kan.

    Ik lees dat de boot niet geheel waterdicht is, wat moet ik doen om deze waterdicht te krijgen?
    Welke lipo is het beste voor deze boot en levert Hobbyking deze?
    Ik lees ook dat de as geïnspecteerd moet worden en ingesmeerd, welke onderdelen precies?
    Als ik bovenstaande goed opvolg, kan ik de boot bijv in zout water laten varen bijv met vakanties?
    Moet de servo worden vervangen door een betere?

    Dit is mijn eerste boot die ik heb aangeschaft, omdat ik na iets van 10 auto's wel eens iets anders wilde.

    Ik hoor graag jullie reacties, alvast bedankt.
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  8. DutchRC

    DutchRC Guest

    @Rogers: in Dat draadje staat inderdaad veel info & gebruikers ervaringen..
    om misverstanden te voorkomen: de versie die BG verkoopt word Wel met lipo geleverd..
    Deze dan dus: Feilun FT011 RTR op BG
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Varen in zout water is GEEN goed idee.
    Tenzij dat je snel van de varende hobby af wilt, natuurlijk.
    In dat geval: Ga je gang!
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Even een nuance op Roel's advies:
    Als je een boot hebt die 100% waterdicht is, een roestvrije schroefas en alles dat met zout water in aanraking komt, na elke vaart met ruim zoet water afspoelt (koelsysteem niet vergeten), dan kun je in zout water gaan varen, het wordt over ter wereld gedaan waar geen zoet water beschikbaar is om te varen.

    Als je niet zeker bent van bovenstaande en je gebruikt de boot toch op zout water, dan is Roel's advies van toepassing...

    Mijn wedstrijdboten hebben kogellagers in de eindlagers van de schroefassen, die worden nat, ondanks regelmatig smeren, in zout water zijn die in no time naar de gallemiezen omdat je nooit alle zout eruit gespoeld krijgt.
    Het andere uiterste is bijvoorbeeld het water in veenplassen zoals in Moormerland (Duitsland), daarvan is de zuurgraad zo hoog, dat ik na elk wedstrijdweekend de kogellagers moet vernieuwen, zo aangevreten zijn die na drie dagen varen...

    Groeten, Jan.
     
  11. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Heel hartelijk bedankt jongens! Ik ga het andere forum doornemen om zaken te weten te komen over het nwe bootje.

    Zout water gaat het dus sowieso niet worden. Ik kan mijzelf namelijk niet garanderen dat de boot 100% waterdicht zal zijn, het is ook mijn eerste RC boot. Voor de vakantie neem ik mn 1/16 Truggy wel mee, ook leuk.

    Zout... Zuurgraad... zal een Ph meter moeten aanschaffen voor ik ga varen haha. Ik blijf wel in de Singel varen die om mijn huis loopt. Thx!
     
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Die FT011 kan overal gewoon in. As goed smeren, boot afplakken en verder net als na de behandeling bij de tandarts: goed spoelen met (kraan)water. Het is ook geen mega-dure boot, dus gewoon lol mee maken. Daar is ie voor.:)
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is katalytische bescherming een optie voor zout of zuur water? Strategisch geplaatst stukje(s) zink?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb vroeger veel gevaren op het ijsselmeer, met de echte speedboot en ook met de RC boten.
    Het IJsselmeer is brak water maar eigenlijk had ik nooit problemen met de RCboot.
    Nou moet ik wel zeggen dat de aandrijving geen kogellagers had maar teflon bussen en een flexas.

    De echte boot werd de anode wel van opgevreten.
    En mijn raceboot ging elke keer het water uit, werd schoongespoten, doorgespoelt en dan binnen gestalt
    Ik weet dat men in Curacao ook met modelboten vaart op zee en volgens mij geeft dat geen problemen, maar die hebben ook teflon bussen.
    Ik denk dat de kogellagers het zwakke punt zijn.
    En niet alle RVS is zeewaterbestendig, je moet dan 316 of 317 lagers hebben, als die al bestaan.
    Alleen moet je dan weer niet in een zwembad met chloor gaan varen, dan worden ze daardoor weer aangetast.
    GJ
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2017
  15. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Dus het beste is als je op zout water heb gevaren de bus doorspoelen met schoonleidingwater? Water in een spuitfles (brandstof fles voor een nitro auto bijv.) en doorspoelen?

    En WD40 bijv verdrijft water kan ik daar iets mee?
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Beste is om de lagers uit de as te halen (als die erin zitten) en te vervangen door PTFE bussen a 2 euro per stuk.
    En dan na elke keer varen de as eruit halen, drogen en en insmeren met vet.
    Doorspoelen met leidingwater lijkt me dan niet nodig.
    Ik neem aan dat de as gewoon "pisbakkenstaal" is en de shaft waarin ie loopt iets van messingachtig spul.
    Maar ik zou me bij een bootje van dat bedrag niet zo'n zorgen maken,
     
  17. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Gisteren de FT011 mogen ontvangen via de postNL en gelukkig geen douane kosten :)
    En idd er zit GEEN 4S lipo bij, dus deze zal ik moeten gaan bestellen bij HK.

    De precieze as die erin gemonteerd zit is deze:
    http://www.banggood.com/Feilun-Stee...-Boat-FT011-Parts-p-1073393.html?rmmds=search

    Dus bij elke keer varen die as eruit?

    Ik heb gisteren wel gelijk de boot nagelopen, schroeven gecontroleerd. De as in gevet met siliconenvet, en het rubber waar mijn servo arm doorheen loopt vast geplakt aan de body. Deze zat te los en ik voorzie dat hierin water naar binnen zou lopen.
     
  18. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Nou mn eerste ritjes met de Feilun zijn een feit! En wat gaat dat ding hard zeg! Erg tevreden mee, veel bekijks ook hier. Alleen kwam ik gisteren onderste boven in het water terecht (gelukkig in de buurt van de kant) maar hoe flip ik de boot als dit midden op het water gebeurt?
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Door @Corrien, de residente NL&B Graupner/SJ, Robbe/Futaba, Multiplex/Hitec en Simprop servicedienst:
    Modelbouw FAQ's
    → RC Techniek en elektronica
    Apparatuur heeft zwemles gehad
     
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Handleiding lezen? Achteruit gas geven, vooruit gas geven en voilà.
     

Deel Deze Pagina