Nieuw lid houtbouw schip "Mayflower Constructo"

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Wooden Shipbuilder, 2 mei 2017.

  1. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi allemaal,

    Ik ben Johan vd Heuvel, en ben sinds januari 2017 begonnen met houten scheepsmodelbouw. Ik heb als startschip de Mayflower van Constructo gekocht. Hoewel ik veel duurdere schepen voorbij heb zien komen, leek mij dit een mooi project om mee te starten. Opzich gaat het mij redelijk goed af allemaal. Ik ben op 1 zeil na, en nog wat draadjes spannen klaar met dit project. Het enige wat mij tegen viel (omdat ik moeite had met latjes buigen), en wat ik dus niet goed heb gedaan, is de beplanking. Deze loopt origineel schuin omhoog aan de achterzijde. Dit is bij mij recht. Voor mij niet storend. Maar niet volgens het boekje. Ik heb ook besloten het schip blank te laten qua kleur. Dit vind ik zelf mooier.

    Ik zit te twijfelen om het complete bouwverslag erop te zetten, ondanks deze gemaakte fout. Ik heb namelijk geregeld foto's gemaakt tijdens de bouw van dit schip.

    Hieronder de foto van de doos en mijn schip (zo goed als klaar op wat draadjes en het laatste zeil aan de achterzijde na)

    Ik heb er tot nu toe 224 uur aan gewerkt. Nog een paar uur te gaan !

    20170501_235928.jpg 20170501_235956.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2017
    SjorsZ vindt dit leuk.
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Hi Johan,
    Voor een eerste bouw ziet zij er helemaal niet slecht uit hoor. Proficiat.
    En foutjes (zoals in je beplanking) komen in elk model voor. Vaak is het alleen de bouwer die het ziet.
    Twee opmerkingen: Je maakt toch wel nog wat kleinere steunen hé. En de zeilen zien er wat onrealistisch uit. Maar dat is ook wel heel erg lastig om dat wel realistisch te krijgen.
    Toch zou ik je verslag ook op het forum zetten, waarom niet? Er is genoeg belangstelling voor.
    Heb je al een idee voor een volgend project?
    Jan
     
  3. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Jan,

    Bedankt voor je bericht. Ja dat klopt. Er zitten nog wel meer foutjes in. En de zeilen waar je het over hebt klopt inderdaad. Ik heb losse draadjes om de balk met zeilen geknoopt om de zeilen omhoog te houden. Deze haal ik op het eind los zodat ze niet zo opgevouwen omhoog zitten. Heb jij of iemand een idee hoe deze zeilen normaal gesproken omhoog gevouwen zitten?

    En de reden om het verslag er niet op te zetten is zoals je zelf al aangeeft toch wat fouten in zitten die eigenlijk niet horen zoals het origineel zou moeten... Waar dan iemand anders niet echt iets aan heeft dacht ik.

    Mijn tweede project is een ware uitdaging.. Maar heb deze besteld omdat ik het een mooi schip vind uiteraard en omdat ik een groot project wil.. Le soleil Royal van Sergal (Mantua)


    Misschien als tweede schip best een hoge moeilijkheids graad, maar ik ga de uitdaging aan.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2017
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Dat is juist de reden om het wel te doen. Wellicht krijg je dan van anderen tips hoe het wel te doen. En dan leer je van je fouten.
    Bijv. Over je zeilen. Als je van anderen voorbeelden krijgt hoe het ook kan.
    Veel succes met je Soleil Royal.
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Johan,

    Het is precies zoals Jan (Zwart) schrijft. Plaats gerust je foto's en je verslag. Er zijn er altijd die je dan verder helpen wanneer je iets niet weet of misschien niet helemaal goed doet. Daar wordt je dus alleen maar wijzer van. :)
     
  6. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Dank jullie wel voor de reactie's.. Ik zal binnekort een verslag aanmaken
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum en mooi schip heb je gebouwd .

    als een verslag maak zet het dan wel bij bouw verslagen historiche schepen neer en niet hier
    tab blad historische bouwverslagen staat hier bovenaan, bij veel tablets en telefoons is dat niet zichtbaar omdat het blauwe deel bovenaan alle ruimte inneemt bij tablets en telefoons, bij een gewoone pc gebeurt dat niet
     
  8. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Timberwolf,

    Dank je voor je reactie en compliment. Ik zal het verslag zetten bij bouwverslagen historische schepen, wat je aangeeft. Anders wordt het een beetje een warboel als alles kris kras door elkaar staat onder verschillende tabs.
     
  9. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Timberwolf,

    Ik zie dat er ook mensen op dit forum zitten die de sovereign of the seas aan het bouwen zijn. Eigenlijk alleen van het type merk DeAgostini. Dit is best een behoorlijk andere versie als de sovereign van sergal ( mantua ). Waarvan ik niemand zie dit type bouwt.

    Is die niet zo populair? Ik moet zeggen dat ik die van DeAgostini niet te koop meer aangeboden zie. Alleen de sergal versie. Heb jij hier misschien een idee over?
     
  10. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi janzwart,

    Ik heb mijn bouwverslag van de mayflower erop gezet bij het forum bouwverslagen historische zeilschepen ..
     
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    deagostini is een post order principe je krijgt iedere maand voor 2 jaar je onderdelen thuis gestuurd en dan ongeveer 28 euro per maand

    voor veel mensen prima betaalbaar , beter dan 1000 euro in een keer
    en uitstekende service en onderdelen, en nazorg
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    ik kan wel in engeland kopen maar dan alleen full kits , nadeel kost een hoop geld in een
    voordeel je heb weer een leuk bouwkit
    beter dan de nl versie met de sos en taarten decoreren
     
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  15. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    oke... Wat denk jij wat het verschil is met de sergal versie... ? Ervaring mee?
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2017
  16. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    IMG_20170503_235211.png
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    sorry ik ken sergal niet , ik koop bijna nooit bouwdozen van ander merk

    andere op het forum kunnen daar beter advies over sergal geven .

    stel die vraag in het zeventien eeuwse gelagkamer b .v
     
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    het zal wel een uitstekend merk zijn , vooral als de boot 800 a 1000 euro kost
     
  19. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Oke, bedankt voor al je reacties en advies!
     
  20. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ja dat denk ik ook wel.. Het zal geen rommel zijn voor die prijs.. Maar je zei in de andere topic :

    "de nederlandse versie stel kompleet niks voor ."

    "beter dan de nl versie met de sos en taarten decoreren"

    Ik dacht dat je daar mee bedoelde dat de sergal versie makkelijker e.d. is qua bouwen dan de DeAgostini.
     

Deel Deze Pagina