Ik kwam de volgende informatie tegen via UAS Vision. https://www.uasvision.com/2017/11/10/liquidpiston-wins-auvsi-unmanned-startup-competition/ Mede door DARPA gesponsorde ontwikkeling van een op het Wankel principe geïnspireerd nieuw motor concept. Een cylinder viertakt met drie verbrandingen per 2 omwentelingen. Een hoge vermogensdichtheid plus laag gewicht en verbruik wordt geclaimd. Rick
Als ze dat mechanisch werkend kunnen krijgen, kan ik niet anders zeggen dan dat het een briljant concept is, met name het idee achter "verbranding met constant volume" (een van de oorspronkelijke wensen van Rudolf Diesel en van grote invloed op het theoetisch haalbare rendement). En ook de koeling is een prachtig simpel idee. Maar ik vermoed dat het een hele toer zal zijn om dit mechaniekje in de praktijk werkend en probleemvrij te maken, want de afdichtingen lijken me een nachtmerrie.... Het zal vermoedelijk nog wel een paar jaar duren voor er een bruikbaar prototype zal zijn.....
. Het prototype in een Kart als test: Geen hoge snelheden of vermogen nog, maar is nog prototype...? Deze motor geeft volgens het filmpje 3 pk bij 10.000 rpm... Een 70cc Valach vliegtuigmotor geeft 6.2 pk bij 6800 rpm! Ben benieuwd wat voor een afmeting propeller de LiquidPiston kan draaien... Groeten, Ramses .
Een interessante variatie op de Wankelmotor. Daar zijn er meer van geweest. De "Erickson MCC" motor is ook briljant http://ericksonmotors.com/ Dat MCC staat voor Moving Compression Chamber. Het briljante van deze motor is dat de expansie verhouding veel groter is als de compressie verhouding Erickson noemde het ook een "full expansion engine" door de grote expansie is het rendement zeer groot en is er geen uitlaatdemper nodig (vrijwel geen restenergie in de uitlaatgassen. Ook kan de motor op verschillende brandstoffen lopen. Afdichting en smering is ook hier het probleem. Ik heb in mijn verzameling een 20 cc Erickson motor, een juweeltje. En een goed vermogen voor zijn afmetingen Groeten Willem