Nieuw: Power piek infinity 3 BID

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door michiel b, 20 nov 2006.

  1. Hannes

    Hannes

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Bedoel je dat de BID-aansluiting niet op de lader aanwezig is? De opening in de lader is wel aanwezig maar de mogelijkheid niet?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    "Ergens" op het internet heb ik de handleiding van de lader gelezen. Kan de site jammer genoeg niet meer terugvinden. In die handleiding heb ik geen informatie gevonden over BID-chips.

    N.P.S.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  4. Hannes

    Hannes

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Bedankt voor de link.
    Tja, het is een overweging. 190 dollar is omgerekend 135 euro en dat is best een groot verschil. Als je echter op zoek bent naar snelheid, gebruiksgemak en vooral zekerheid dan is BID een fantastische oplossing. Eén fout bij het laden van een lipo met capaciteit en je hebt je centjes er al dik uit. (en dan heb ik het nog niet over de gevolgschade :eek:nweer:
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ja, ik weet het. Vergissen is menselijk maar ook duur. Heb ooit eens een Ni-Cd accu geladen op het loodaccuprogramma. M'n lader start altijd op in het Ni-Cd programma, behalve die ene keer. Voor je het bemerkt is de accu ter ziele...

    N.P.S.
     
  6. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    De lader is terug van reparatie. Anderhalve week is ie weg geweest. Helemaal niet slecht, zeer goed zelfs.

    Koen
     
  7. mc-heli

    mc-heli

    Lid geworden:
    12 dec 2004
    Berichten:
    110
    Locatie:
    amsterdam
    Ik heb nu een infinity 2 zonder lipo en ging altijd goed nu wil ik er een infinity 3 gaan kopen voor lipo's maar wat is het verschil met de Mega Power Infinity-960SR en welke is beter
    Als jullie een ander optie hebben hoor ik het graag wil gewoon lipo's laden maar wel tot 10-12 lipo's

    vr gr marc
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Twaalf cellen in serie laden is het maximum wat de Infinity 3 (en vele andere laders) aankunnen. Je moet er wel rekening mee houden dat het maximale vermogen van de Infinity 3 180 Watt is. In theorie is dan bij 12 cellen een maximale laadstroom van ca. 3.5 Ampere mogelijk. In de praktijk zal deze waarde wel lager zijn.

    Je kan de mogelijkheiden van beide laders makkelijk vergelijken door de handleidingen naast elkaar te leggen.

    Die van de megapower is hier te vinden: http://www.aero-nuts.com/images/MegaPower/960SR.pdf

    en van de Infinity 3 hier: http://at.robbe-online.net/rims_at....late/1/?ISID=476961620048a6de271d3e0dc1460652

    Succes!
     
  9. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    uit ervaring weet ik dat de Inf3 10S met 4 ampere laadt, als de accu leeg is begint ie op 4.7 amp...

    Ik ga persoonlijk ook voor t bid systeem, en als je de BTW invoer, inklaren enz rekent zit je niet ver van de straatprijs van de Inf 3 af.... enne je hebt 2 jaar garantie......
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De prettigste feature van de Infinity 3 is uiteraard het BID-systeem. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je dan voor een lader gaat, die dat niet heeft en niet eens spectaculair veel goedkoper is als je de bijkomende kosten meerekent.
    En dan de after-sales service.....Bij laders is dat een niet onbelangrijk gegeven. Nu preek ik daarbij voor eigen parochie, dus laat ik er maar verder niets van zeggen. Ik ga er nog wel eens een boek over schrijven...;).
     
  11. mc-heli

    mc-heli

    Lid geworden:
    12 dec 2004
    Berichten:
    110
    Locatie:
    amsterdam
    Ik wilde ook de inf 3 kopen maar vroeg me af wat het verschil is met die ander buiten wat ik kan lezen ,zeker omdat het prijs verschil niet zo veel is.
    Zijn er nog andere waar ik naar kan kijken of is deze wel goed, was (ben) tevreden met me inf 2 (die bij jou vandaan komt peter).

    gr marc
     
  12. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Ik heb een technische vraag.

    Ik heb regelmatig dat de lader stopt met de melding "TIME LIMIT" (laden van NiMH). Ik ben vrij zeker dat de batterij nog niet helemaal vol is.

    Dit zowel in "AUTOMATIC" als "NORMAL" laad-mode.

    Je kan volgens mij nergens een tijd instellen, en als je automatisch laad, houdt de lader geen rekening met de ingestelde waarden.

    Wat zou de reden kunnen zijn?
    Welke criteria gelden er voor de "TIME LIMIT"? In de handleiding staat er niets over in, enkel dat dit een reden is om het laadproces te stoppen.

    Koen
     
  13. Ally

    Ally

    Lid geworden:
    14 jan 2006
    Berichten:
    205
    Locatie:
    noord-belgie
    Uit de handleiding van een cloon van deze lader:

    END: TIME LIMITED: Charge was ended automatically as the maximum charge time (after 15 hours for NiCd/MH or 2 hours for lithium) was reached.

    Waarschijnlijk klopt dit ook voor deze lader.

    Zelf krijg ik deze melding als ik de batterij van mijn mpx evo9 zender laad:​
    END: FLAT-LIMITED: During charge a NiCd or NiMH battery’s voltage stopped rising – but also did not fall as should
    normally occur, and charge was stopped automatically as a safety precaution.
    Deze was ook niet terug te vinden in de robbe handleiding...
    Waarschijnlijk omdat er een soort laad-monitor circuit in de zender zit.

    Hopelijk heb je hier iets aan :thumbsup:

    Mvg,
    Ally​
     
  14. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    2 cell lipo laden met Infinity 3

    Bij het laden van 3 lipo's is de som van de 3 cellen apart (op de "equalizer data" pagina) exact gelijk aan de voltage van het pack op de "cc-cv charge" pagina.

    Dit is de evidentie zelve dacht ik.

    Nu laad ik een ontvanger pack (2S flightpower) en de cellen apart geven een voltage van 4,04V en voltage van het pack op de "cc-cv charge" geeft 8,4 V. (zie foto's)

    Hoe verklaar je dat?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De totale accuspanning wordt gemeten door de elektronica van de lader en dan weergegeven op het display. De spanning van de individuele cellen wordt gemeten door de balancer en de informatie wordt via de datakabel doorgegeven naar de lader, die de ontvangen waarden op het display zet.
    Er kunnen twee zaken aan de hand zijn:

    1. de balancer geeft verkeerde waarden door,
    2. In de lader gaat iets mis met de ontvangen gegevens waardoor deze fout worden vermeld.

    Het lijt er op dat de "0" na de decimale punt er niet behoort te staan, maar dan is de celspanning wel wat hoog. Misschien kan je een andere balancer proberen om te onderzoeken of de fout in de lader of de balancer zit.

    N.P.S.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2007
  16. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Heb je wel een goede laadkabel gebruikt? Het lijkt er op dat er ergens tussen de accu en lader een zwakke verbinding zit. Dunne kabels, of misschien een slecht gesoldeerde laadstekker?

    Voor der zekerheid kan je de spanningen nameten met een multimeter.
     
  17. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Bedankt voor de reacties.

    Als er een zwakke schakel tussen de lader en de accu zit, zou ja dan niet net het omgekeerde verwachten? Een lagere spanning aan de accu dan de cellen apart?

    Ik zal eens proberen met een andere balancer.

    Koen
     
  18. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    nee, de spanning die de lader aangeeft is dan hoger. Dat komt omdat er een spanningverschil ontstaat over de laadkabels. Deze spanningsverschil + accuspanning wordt dan hoger dan alleen de accuspanning.

    Als je gaat laden met een kleinere laadstroom, bijvoorbeeld 0,5A, zal er bij slechte kabels/stekkers een kleiner verschil zijn tussen de balancergegevens en de laderspanning.

    Maar het probleem kan natuurlijk ook ergens anders in zitten.
     
  19. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Ok Michiel, ik begrijp wat je bedoeld.

    Dat zou idd een reden kunnen zijn. Ik zal het ook eens proberen met andere kabel, en andere batterij.

    Ik moet dit toch uitzoeken, want het blijft een raar verhaal.

    Heeft er al iemand 2S geladen?

    Koen
     
  20. buikpijn

    buikpijn Guest

    Jammer dat ze dit zo doen; het lijkt er op dat ze de spanning over de uitgang van de lader meten en dit als referentie nemen voor het cc/cv omslagpunt.

    ik was er van uit gegaan dat ze de spanning zouden meten over de meetsignalen van de balancer. (aangezien het een 'netwerk' is)

    Het zou kunnen zijn dat naarmate het laadsproces vordert en door de lager wordende stroom (en daardoor lager wordende verliezen) de spanningen weer dichter bij elkaar komen te liggen.

    dit is precies waarom ik een andere lader zou willen. ik meette een behoorlijk spanningsverschil over de laaddraden, iets waardoor de batterijen niet de spanning krijgen die ze zouden kunnen krijgen.
     

Deel Deze Pagina