Nieuw projectje afstelapparatuur.

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Een tijdje terug een klein cursusje afstellen en aerodynamica gehad van Davy Lemmens wie ook verantwoordelijk is voor de Dome waarmee Lammers volgende week aan de start van de 24h LeMans verschijnt.

Gewichtsverdeling op basis van de veerdruk was een belangrijk iets en toen ik mijn laserguided tweakbar liet zien was hij al onder de indruk maar dat gaf nog niet de gehele wieldruk per wiel.

Zoals Davy laatst ook gebruikte om zijn BMW 130i cupracers af te stellen
zandvoort2007-52.jpg

Toen zag ik bij RedRC een leuke gadget:

cselectronictweak.jpg

http://www.redrc.net/2007/05/cs-electronic-digital-tweak-board/

Tja.... 339 euro voor een 4-tal weegschaaltjes op een houder is krankzinnig. Met wat zoeken kwam ik bijna dezelfde soort weegschaaltjes tegen welke direct zijn bestelt:

weegschaal.jpg

Grappig om te zien wat een kwart draai aan de veerdruk van 1 demper aan invloed heeft op de andere 3.

Nu even de hele techniek mijn maken.

Stoer ding! Veel succes met spelen haha:p Maar om zoiets nou zelf te hebben... een beetje tè geavanceerd voor mij!

Leuk project Roelof zoals gewoonlijk.
Maar zijn de waardes van de weegschalen wel echt gelijk.
Je kan namelijk geen enkele afwijking veroorloven lijkt mij.
Gr.Jos

gooi er een euro op en je weet het... als ze alle vier hetzelfde gewicht aangeven je zit goed!

Leuk en interessant projectje, benieuwd naar jouw ervaringen!

By the way, zie hoeveel winst CS electronics maakt, de weegschalen op hun board zijn identiek in uiterlijk en specs aan deze:
http://www.detectorshop.nl/weegschalen/pocketweegschaal20002kg01gram.php

68 euro aan weegschalen in verkoopprijs en een plankie eronder, 339 euro is dan snel verdient.....

Bart_Banaan zei:
gooi er een euro op en je weet het... als ze alle vier hetzelfde gewicht aangeven je zit goed!

Inderdaad, het gaat om de gelijkheid en niet de werkelijke waardes.

Gelijkheid daar doelde ik ook op.
Maar al heb je een vaste afwijking dan is het nog te doen.
Vaak zie je dat als je b.v. 3 keer hetzelfde weegt op zo'n schaaltje dat ie 3 keer wat anders aangeeft en dan wordt het een onmogelijke zaak.
Gr.Jos

Gelukkig kan je de weegschaaltjes zoals ieder ander electronische op 0 zetten,
Dat lijkt inderdaad even een probleempje te zijn maar dat is een kwestie van neerzetten, even een paar keer op drukken en dan aanzetten/resetten en regelmatig controleren.

Overigens wordt dat ook mijn setup wielen L/R op gelijke gewicht brengen zodat ik zo ook de stabilisatoren kan tweaken zonder de dempers erop.

Zelf werk ik ook in de autosport en doen we idd ook de cornerweights( dat is de benaming ervoor) met 4 weegschalen die met elkaar verbonden zijn.

Als je echt precies wil werken moet je ook nog zorgen dat alle 4 de schalen tov elkaar perfect waterpas staan.
Zoals het nu staat als op de foto krijg je nooit precieze waarden.
Zelf heb ik ook zo'n opstelling thuis voor me rc auto, heb zelf de 4 schalen op een glasplaat gemonteerd en op elke hoek kan ik de plaat stellen.
Echt heel leuk om te kijken wat een kleine verdraaing aan je shocks nu doet.

Zelf ben ik nu veel aan het proberen met verplaatsen van gewicht in de auto.
Soms wil je meer wieldruk op een kant hebben doordat je bijv meer rechterbochten dan linker heb.
Bijv op zandvoort rij je in de 1/1 racerij met 10 kilo meer wieldruk op rechtsvoor omdat je een paar snelle rechterbochten hebt, door het verschil aan wieldruk warmen rechts en links meer gelijk op en de balans in de auto blijft ook beter gedurende een race.

Dit is zeker iets waar wij van kunnen profiteren omdat wij ongelijke bandenslijtage flink merken.

Roelof zei:
68 euro aan weegschalen in verkoopprijs en een plankie eronder, 339 euro is dan snel verdient.....

Ik heb er net eentje gekocht van 25,- die tot 3 Kg kan wegen, om mijn gehele auto te kunnen wegen...... :P

Maar, Roelof, het wegen van elke wiel afzonderlijk, en in dit geval in rust, is wel grappig, maar wat doen de weegschalen als je je auto inveert?
Is het gene wat de weegschalen dan aangeven, redelijk, of zit er tussen links en rechts dan veel verschil?....
Ik heb er nooit een stukje gereedschap voor gekocht, maar om je dempers links en rechts precies gelijk te krijgen, moet je best ff klooien...

Ik denk dat ik het niet eens wil weten voor mijn auto, want als er een (te groot) verschil is, dan moet dat natuurlijk opgelost worden.... :mrgreen:

4 weegschaaltjes voor nog geen 70 euro is geen geld, deze die ik nu heb zijn bij elkaar niet eens 50 euro.....

Ik moet eerst een goede vlakke ondergrond hebben om zeker te zijn dat de 4 op gelijke hoogte staan, zo ver begrepen wordt er een mooi alu plaatje gemaakt.

Ook zal ik eerst mijn stelvelgen op gewicht moeten uitbalanceren zodat ik weet dat links en rechts gelijk van gewicht zijn.

Het inveren doet meer gewicht geven en kan je weer de onbalans van je veren/stabi zien.

Maar zoals ik al zei moet ik de materie mijn maken

Roelof zei:
....Ik moet eerst een goede vlakke ondergrond hebben om zeker te zijn dat de 4 op gelijke hoogte staan, zo ver begrepen wordt er een mooi alu plaatje gemaakt.

Ook zal ik eerst mijn stelvelgen op gewicht moeten uitbalanceren zodat ik weet dat links en rechts gelijk van gewicht zijn.
....
de hudy plaat is vlak genoeg...helemaal waterpas is een beetje overdreven in mijn ogen...alsof het circuit waterpas ligt...boven dien als jij je 1:8 de hoek om plankt blijft het chassis niet onder de zelfde hoek met het asfalt als dat je hem op de cornerweights hebt staan.

je afstelwielen op gewicht afstellen..zit wat in...maar ook hier overkill.
Meet maar eens een doos met wielen...wedden dat ze niet het zelfde wegen :wink:

wat je beter kan doen is gewoon een stel setupwielen van alu/plastic/whatever maken die altijd op de zelfde manier op de weegschaaltjes komen te staan.
beweeg je auto maar eens een paar mm naar voren of naar achteren, dat beinvloed het gewicht namelijk.

als je een paar supportblocks maakt die bv op je wielassen rusten en vastgelijmd hebt op het vlak van de weegschaal kan je auto niet meer heen en weer en blijven je metingen altijd het zelfde.

ander punt is dat je je helemaal scheel kan afstellen als je schokbreker veren niet het zelfde zijn!!
als die niet het zelfde zijn dan heeft dit systeem ook weinig zin!

WVK Performance zei:
Roelof zei:
....Ik moet eerst een goede vlakke ondergrond hebben om zeker te zijn dat de 4 op gelijke hoogte staan, zo ver begrepen wordt er een mooi alu plaatje gemaakt.

....
de hudy plaat is vlak genoeg...helemaal waterpas is een beetje overdreven in mijn ogen...alsof het circuit waterpas ligt...boven dien als jij je 1:8 de hoek om plankt blijft het chassis niet onder de zelfde hoek met het asfalt als dat je hem op de cornerweights hebt staan.

wat je beter kan doen is gewoon een stel setupwielen van alu/plastic/whatever maken die altijd op de zelfde manier op de weegschaaltjes komen te staan.
beweeg je auto maar eens een paar mm naar voren of naar achteren, dat beinvloed het gewicht namelijk.

Als je alles waterpas heb staan kan je de auto naar voor en naar achter rollen zonder dat de metingen veranderen, dat is het hele doel daarvan. :D

WVK Performance zei:
Roelof zei:

....

je afstelwielen op gewicht afstellen..zit wat in...maar ook hier overkill.
Meet maar eens een doos met wielen...wedden dat ze niet het zelfde wegen :wink:

als je een paar supportblocks maakt die bv op je wielassen rusten en vastgelijmd hebt op het vlak van de weegschaal kan je auto niet meer heen en weer en blijven je metingen altijd het zelfde.

ander punt is dat je je helemaal scheel kan afstellen als je schokbreker veren niet het zelfde zijn!!
als die niet het zelfde zijn dan heeft dit systeem ook weinig zin!

Het hele gebeuren is een de theorie beproeven, in werkelijkheid komt d'r weinig van terecht gezien je na ongeveer 5 min toch met 'n scheve auto rijdt...
Neemt niet weg dat je niet kan zorgen dat je op een enorm goede basis start...
Imho vind 'k het enorm "roelof" dat ie dit zelf bouwt en met 4 weegschaaltjes kom je al heeel ver... al is 't alleen al om te kijken wat d'r gebeurd als je 'n andere veer neemt of 'n veer aandraait.....

Roelof, ik wacht met smart op je bevindingen!

@Peter,
Ik heb een set afstelvelgen van mooi zwart nylon. Als ik de dempers loshaal en het chassis op blokken zet kan ik op basis van het gewicht links/rechts de stabilisatie inregelen, dan heb ik wel gelijkwaardige stelvelgen nodig.

@Martin,
Zal ik zeker doen ;)

heb je trouwens nog eventjes nagewogen of de 4 gewichten bij elkaar opgeteld evenveel zijn als dat je de auto gewoon weegt?.... als test of de weegschaaltjes een beetje accuraat zijn....

ps, opgeteld krijg ik op de gram precies hetzelfde gewicht als dat mijn 950R is, met banden van 74mm achter en 68 voor..... en lege tank.... :mrgreen:

M7H zei:
heb je trouwens nog eventjes nagewogen of de 4 gewichten bij elkaar opgeteld evenveel zijn als dat je de auto gewoon weegt?.... als test of de weegschaaltjes een beetje accuraat zijn....

ps, opgeteld krijg ik op de gram precies hetzelfde gewicht als dat mijn 950R is, met banden van 74mm achter en 68 voor..... en lege tank.... :mrgreen:
dat is eigenlijk heel niet intressant.... wat je wil weten is het verschil tussen links en rechts... al zitten ze er 10 gram naast, als ze dat maar bij elke meting maar naast zitten is het niet erg.
want dan is elke meting gelijkwaardig, ze ziet dan iig elke meting het verschil en dat is nou net wat je wil weten.
totale gewicht is niet echt intressant.

Roelof zei:
@Peter,
Ik heb een set afstelvelgen van mooi zwart nylon. Als ik de dempers loshaal en het chassis op blokken zet kan ik op basis van het gewicht links/rechts de stabilisatie inregelen, dan heb ik wel gelijkwaardige stelvelgen nodig.
eerst je stabi of je shocks testen, niet samen he! maar dat wist jij wel ;)

trouwens...ik heb dat probleem met een evt. kromme stabi nie :wink: "gewoon je geometrie aanpassen zodat je geen stabie meer nodig hebt :P (en erna stoppen met racen :? , inkoppertje roelof :wink: )

R3an!m@ted zei:
Als je alles waterpas heb staan kan je de auto naar voor en naar achter rollen zonder dat de metingen veranderen, dat is het hele doel daarvan. :D
jij werkt cker met die bmw 320ietjes of wat??

Tuurlijk maakt dat wel degelijk uit!
je verandert namelijk het statisch gewicht op de scales... er hangt dan meer auto boven de voor/achter weegschaaltje he!

bij echte auto's merk je dat niet zo snel omdat die met kilo's werken, en als ze daar de wieldruk aanpassen blijft de auto gewoon staan.
een 1:8 of 1:10 komt niet boven de 350 gram per wiel uit.

tis dat mijn weegschaaltjes in bij mijn ouders liggen anders had ik wel ff een filmpje gemaakt om te laten zien wat ik bedoel.... :roll:

Back