Nieuw speeltje, CSF411

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door brutus, 9 aug 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan er nog niet al te veel van zeggen, anders dan dat het ding (IMHO) bloedmooi is, en hele plakkerige slicks heeft:

    IMG_20180809_155928.jpg

    IMG_20180809_155945.jpg

    IMG_20180809_160654.jpg

    Vrij compleet, met motor, starter, banden moeten nog wel gelijmd worden.
    Voor het gemak (er achteraan lopen en iedere keer een duwtje geven word zo vermoeiend) een Futaba 3PV pistoolzender er bij laten komen.

    Noppenbanden zijn ook onderweg, al is dit ding ondanks zijn woeste uiterlijk niet echt geschikt voor terrein, maar een vlak kortgemaaid veld schijnt nog wel te moeten willen.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat ziet er bruut uit !!
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ziet er gaaf uit Bert!
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dit volg ik graag! Zit er een gyro in het achterwiel? Of is dat niet nodig?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, zit geen gyro in het achterwiel, en ook niet ergens anders. Is voor op straat niet nodig (onroad racers hebben ze ook niet) maar het maakt het apparaat wel (volgens de ervaringsberichten) volkomen ongeschikt voor terrein.
    Nu was ik ook niet van plan in het terrein te gaan rijden (heb een pesthekel aan schoonmaken) maar men zegt dat hij het heel aardig doet op kort vlak gras zoals een voetbalveld, mits met noppenbanden. Die zijn onderweg, want dat wil ik minimaal een keer proberen.

    Maar de hoop is eigenlijk dat het ding vanwege zijn goede vering vooral minder last heeft van tegels, klinkers, putdeksels, afvoergoten, zoals je die op een parkeerplaats vaak tegenkomt, want een goed vlak stuk asfalt zonder vuil of steentjes is hier niet te vinden, maar lid worden bij Real 80, en iedere keer naar Groningen rijden om vervolgens niet te kunnen rijden omdat je de auto's in de weg rijd, is me ook wat te gortig.

    Motortje heeft een afschuwelijke pinch, wat de eerste starts lastig maakte in die zin dat ik meerdere keren de motor "vrij" moest maken. Maar vanaf dat de carburateur nat werd, startte hij eigenlijk vrijwel onmiddellijk, en liep hij redelijk netjes door, zo uit de doos.
    Maar een paar minuten laten pruttelen, met wat gas geven om warmte in de voering te krijgen. Niet te gek gedaan. Uitlaatje is acceptabel stil.

    Als brandstof gebruik ik Merlin 16%, wat volgens de website castor en synthetische olie bevat (totaal 10%), en waar ik zelf, voor het eerste kannetje i.v.m. inlopen 2~3% extra castor aan toegevoegd heb.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Overigens, grappig en vooral MOOI detail: de wielen zijn niet "echte spaakwielen", maar ECHTE spaakwielen.
    Naaf, velg, 16 spaken en iedere spaak voorzien van een spanschroef, en in de bouwdoos een spaken-spannertje.
    Het setje wielen met noppenbanden wat in bestelling is, word als losse delen geleverd, en dat gaat nog een heel spannend klusje worden om die wielen te spaken, te centreren en te richten....
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    En hoe stuurt hij ? Door het kantelen van de voorvork ?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, hij stuurt op dezelfde manier als dat jij een fiets, brommer of motor bestuurt: door "tegen het stuur te duwen zonder het daadwerkelijk te bewegen".
    IMG_20180810_233059.jpg
    Tussen de voorvork en de servo zit een schokdemper (met olie en zo) die inwendig twee veren heeft. Als de servo beweegt, blijft het wiel (vrijwel) onbeweeglijk, maar de veer duwt of trekt aan het stuur. Dit zet een gyroscopische beweging in gang die de motorfiets op zijn kant legt of weer rechtop zet.
    Als de motorfiets op zijn bokje staat, met de wielen van de grond, beweegt het natuurlijk wel.

    Het grappige is, dat je, om naar links te gaan, het stuur naar rechts "probeert te duwen". En wat daar zo grappig aan is, is dat zelfs het meerendeel van de 1:1 motorrijders niet weten dat ze onbewust precies hetzelfde doen...

    Dit filmpje laat dat heel aardig zien:



    Ondertussen is het lijmen van de banden bijna klaar, een tamelijk lastig klusje, omdat het rubber van de band heel vreemd spul is, nogal "kauwgum-achtig", en het laat zig niet echt makkelijk in de groeven van de velg manipuleren.
    Ik heb dat als volgt opgelost, met een hele batterij tie-raps. Voor gaat dat vrij aardig, achter bood de band meer weerstand en heb ik twee keer zoveel tieraps moeten gebruiken.
    IMG_20180810_232443.jpg

    Maar in elk geval staat hij nu op zijn wielen, en is het nog een kwestie van wat tie-rapjes voor de snoertjes etc etc, en dan is hij in principe klaar voor zijn eerste voorzichtige proefritjes.

    Het ding is overigens technisch ook best mooi uitgevoerd, met oliedempers in de upside-down vorkpoten (al is dat op zich wel vrij simpel, met vrij slanke "conventionele" dempers die in de bovenpoten geplaatst zijn, en die weer aan de telescopische onderpoten vast zitten, in dat opzicht volgt het niet de 1:1 motorbouw), en zowel voor als achter een zwevend opgehangen stalen remschijf.
    Achter een mono-demper, en het kleine ketting tandwiel ligt in lijn met de kingpin van de achterbrug, waardoor de vering geen invloed heeft op de kettingspanning.
    De ketting word gespannen op dezelfde manier als de meeste 1:1 motorfietsen, met twee spanbouten die het achterwiel naar achteren drukken, waarna een moer op de achteras de boel in positie vastklemt.
    De ketting is van een sluitschalm met visje voorzien, en kan gewoon gewisseld/verwijderd worden zonder dat de hele boel uit elkaar hoeft, maar als het achterwiel er uit moet, hoef je de ketting ook niet eerst los te maken.
    Je hebt alleen, om het achterwiel weer terug in de achterbrug te hangen, 3 handen met 7 vingers per hand nodig :D
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2018
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En zo is hij dan uiteindelijk geworden:
    IMG_20180811_005449.jpg

    IMG_20180811_005532.jpg

    IMG_20180811_005558.jpg

    Ben er wel tevreden mee...
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helaas, geen filmpje, want geen cameraman beschikbaar. Maar hij heeft gereden vanavond.

    Nou... wat kan ik zeggen? Er zitten nog wat kinderziektes in, maar hij doet in feite precies wat ik er van verwacht: goed rijden op "niet-vlak" asfalt met richels, putdeksels, stukken beklinkerd oppervlak, en dergelijke.
    Banden hebben superveel grip, stof en kleine steentjes gaf hij niks om.
    Bij hoge snelheden werd het her en der nog wel wat spannend, maar bij middelmatige snelheid, kon ik vol accelererend danwel vol remmend, met tegelijkertijd maximale hellingshoek over putdeksels, richels in het asfalt, of over de stukken beklinkerd oppervlak, zonder dat de bike rare dingen deed. In het echie durf ik dat niet... :D
    In dat opzicht echt een puik rijdend ding.
    Sturen was ook gelijk spot-on, strak, voorspelbaar en stabiel.
    Voorvering is perfect, vol over een richeltje (uiteraard niet te groot, een randje van 1 cm is als een stoeprand in het echt, en daar ga je met een motor of auto ook niet vol gas overheen), bleef het voorwiel prachtig aan de grond. Achter helaas (nog) niet, die demping is veel te zwaar, het wiel kan niet soepel genoeg inveren, en het achterwiel springt, en hoog ook!

    Jammer genoeg heeft de rijderfiguur behoorlijk wat invloed op het rijgedrag, en niet ten goede. Daar moet ik nog wat op vinden.

    Motor liep vanaf het begin goed al had het starten wat voeten in aarde (daarover later). Ik heb met de sproeiers zoals de motor uit de doos kwam, gewoon 3 tankjes leeg kunnen rijden, zonder afslaan of andere rare dingen. Omdat ik weinig zin had zulke mooie sproeierinstellingen te verkloten om hem vetter te zetten, en ook omdat ik toch wat extra wonderolie toegevoegd had, heb ik het inlopen gewoon gedaan door wat minder hard te rijden. Korte stoten van max 1 sec volgas, met op rustig tempo gereden rondjes. Ná het tweede tankje, voorzichtig wat meer en langer vol gas gegeven. Snelheid ligt niet bijzonder hoog, km of 50 a 60, acceleratie is redelijk, maar hij trekt geen wheelies, helaas :D. Als deze motor versleten is, maar een .18 er in.... :D

    Maar voor wat betreft het starten: deze motortjes hebben ENG veel klemming: Als je de pech hebt dat de zuiger in de klemming stopt, krijg je met de starter de motor niet meer in beweging. Dan heb je maar één keus en dat is (ogen dicht, billen samengeknepen) de motor door de klemming heen te draaien. terugdraaien gaat niet, want er zit een eenrichtingslager in het startsysteempje.
    En wat gebeurt er nog vóór de eerste start? Juist... zuiger klem.... en geen gereedschap bij me... Kwalitatief Uitermate Teleurstellend... Daar stond ik, half uur van huis....
    Gelukkig woont medeforummer Merlijn in de buurt, dus daar snel even een klein bahcootje en een plugsleuteltje geleend.
    Geloof het of niet, maar tijd tussen "klemmen" en "gereedschap in handen" was ruim 20 minuten, maar toen ik de plug losdraaide, bleek de volle compressiedruk nog gewoon in de cylinder te staan.

    Starten is een truuk die je even door moet hebben: de tank ligt boven de carb, maar de brandstofslang loopt met een soort "zwanehals", dus zolang de brandstofslang leeg is, begint er ook niks te stromen, en verzuipt er niks. De kunst is dus om de tank leeg te rijden, zodat bij de volgende vulling de boel niet gaat hevelen, en dan is er verder weinig aan de hand, dan werkt het goed.

    Helaas liep (was ik al een beetje bang voor, had er geen goed gevoel bij) tijdens het laatste tankje de voorband los van de velg, en toen was de pret op...

    Voorlopige conclusie: als je geen superglad asfalt in de buurt hebt, maar wel wilt RC motorrijden, dan is dit écht een heel leuk ding. Stuurt goed, rijd goed, heeft wat minpuntjes (maar die heeft IEDERE RC-bike), en lijkt voor het overgrote heel acceptabele kwaliteit.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2018
    Jonkje vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gisteravond grootste deel van de avond besteed aan het teruglijmen van die vermaledijde voorband, op zich niet iets vermeldenswaard, gewoon een minder leuk klusje.

    Vanmorgen de fiets nagelopen en eens gekeken hoe een en ander zich gehouden heeft, en/of voldoet in de praktijk.
    De tank vuldop zit op de "gewone" plek voor een motorfiets, best leuk detail op zich, maar de vulopening is nét te klein voor de standaard vulflesjes, dus het is wat lastig om de tank te vullen zonder te knoeien. Beetje jammer. Daar zijn wel oplossingen voor, maar daar moet ik nog even mee bezig. Makkelijkste is denk ik een petri-fles, maar laat ik die nu nét niet in huis hebben... :(

    Verder, zoals gezegd, de tank ligt boven de motor, maar de brandstofslang loopt éérst omhoog, dus zolang de slang leeg is, kun je de tank vullen zonder dat de motor verzuipt. Dat werkt goed. Bij starten zuigt de motor zelf brandstof aan (niet nodig de uitlaat dicht te houden) en slaat dan vlot aan.
    Tank is goed vormgegeven, je rijd hem min of meer volledig restloos leeg.
    Tankinhoud is niet erg groot, minder dan 100 ml, je rijd er 5 a 10 minuten op, afhankelijk van hoeveel gas je geeft natuurlijk.

    De uitlaat.... ziet er op zich leuk uit, soort van "Termignoni" einddempertje, redelijk stil (of in elk geval niet al te lawaaierig), maar het einddempertje is wel driedelig, en hoewel afgedicht met O-ringen, lekt er flink olie langs de schroefdraad van de 6 boutjes die het ding bij elkaar houden. Die olie lekt precies op de achterrem, en da's natuurlijk niet echt de bedoeling. Dus die heb ik uit elkaar gehaald, ontvet, en met Loctite weer terug in elkaar gezet in de hoop dat het ding verder dicht blijft.

    Uiteraard, de paar buitelingen maken gelijk krassen op de aluminium onderdelen, maar ik heb niet de indruk dat er iets krom is.

    Achterveer heeft drie bevestigingspunten in de achterbrug, uit de doos zat hij in de achterste (grootste hefboom, stugste demping en vering), en ik heb hem maar in de voorste gezet, kijken of hij nu beter in wil veren.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... :(….

    Vanmiddag vol goede moed een filmpje gaan schieten.... Halverwege het eerste tankje, vanuit het niets een tuimelpartijtje, en toen was een van de voorvork poten krom....

    Balen!

     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Zonde! Putten en gaten zijn op schaal wel ineens een meter diep....
    Ik ken dat van m'n mini-z motorfietsje.

    Maar het rijdt prachtig. Is de motor MET rijder misschien minder stuiterig? Het achterwiel is wel erg hard geveerd, lijkt me.

    Succes met repareren.

    BTW: wat een prijs! :eek:
    Zal vast in de kleine oplage zitten. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
     
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat is zeker balen Bert :(.
    Is het nog te repareren of moeten er nieuwe onderdelen besteld worden?
    Voor de rest - zo op de eerdere foto's en het filmpje te zien - een leuk en grappig speeltje :p.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is niet zozeer de vering, meer dat er veel te dikke olie in de demper lijkt te zitten. Volgens de manual zit er 12500 cPs in, en dat is hele dikke pap. Op een duits forum hebben ze het over 3000 tot 5000 cPs als beter alternatief.

    Maar die demping had ik dus al wat zachter gezet, en op het eerste oog leek dat de stabiliteit toch wel wat te verminderen. Dus daar ben ik nog niet helemaal uit.
    Overigens had ik gisteren dezelfde put te pakken, met de achtervering nog op de harde stand, en toen kwam het achterwiel véél verder los, maar bleef hij wel gewoon doorrijden....
    De rijder zit nogal "los" op de motor, en leek de vering wel iets te verbeteren, maar de stabiliteit zwaar te verminderen.

    Ik denk dat die buis nog wel een keer te richten is, daar ga ik morgen even naar kijken. En anders een nieuwe buis.... Hopelijk zijn die los te krijgen.

    Maar hij rijd goed, stuurt goed, motor start en loopt goed. Banden hebben superveel grip. Hij had lleen van mij wel wat harder mogen accelereren en remmen....
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2018
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gisteren de video middels "moviemaker" vertraagd naar 1/2, 1/4, en 1/8 snelheid, en dat lijkt in mijn optiek inderdaad duidelijk naar de achtervering te wijzen.
    De achtervering spreekt wel aan maar geeft als het wiel een steentje o.i.d. tegenkomt, duidelijk de kont een bump omhoog, waar het voorwiel dat zelfde hobbeltje eigenlijk zonder problemen passeert.
    Dat het achterwiel tijdelijk het grondcontact verliest is nog tot daar aan toe (daar lijkt hij op zich niet heel veel om te geven) maar dat de hele massa van de motorfiets een klap van onderen krijgt, dat lijkt nog het grootste probleem te vormen.

     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Opluchting! Het is gelukt die voorpoot tot binnen een paar tiende recht te krijgen, zonder dat er wat knikte of scheurde.
    Denk wel dat het een zwakke plek blijft, dus toch maar alvast onderdelen bestellen, en wat voorzichtiger doen in de buurt van putten.....
     
  18. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Een echte crossmotor weegt 100-120kg met een bestuurder van 75-80kg. Dat veert ook wezenlijk anders dan een (licht) model.

    Met een gyro was dit waarschijnlijk ook niet zo gebeurd. De zwabber in het stuur wordt door de gyro meestal genoeg gedempt om in het spoor te blijven.

    Waarom heb je eigenlijk een versie ZONDER gyro genomen? Voor de uitdaging? :D
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of dit zoden aan de dijk zet, weet ik niet, maar ik heb de demping achter wat minder gemaakt door de pap in de demper een flink eindje (ongeveer 20~25% schat ik) te verdunnen met gewone 30 cPs demperolie).

    Krijg de indruk dat het nu beduidend beter veert, maar de roadtest moet dat definitief uitwijzen.



    Nee... omdat ik die dingen met gyro afschuwelijk onrealistisch vind rijden, EN omdat ik die dichte wielen op een Supermotard/crosser werkelijk schuw-lelijk vind.

    Viel me nog mee overigens, twee stuks buitenpoten kostten "maar" 18 euro nogwat, en waren op voorraad.
     
    Mark-013 vindt dit leuk.
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Wat een cool ding. Lijkt me op zich minder leuk om mee te rijden. Het is nogal braaf rijden?
    Geen ervaring met motors hoor. Maar heel tof ding.
    Ik zou meteen denken aan een trike met deze achterbrug ☺. Iets in de zin van mijn enigmatrike hier bij de bouwverslagen. Maar dan veel lichtere uitvoering.
    Nice
     

Deel Deze Pagina